Manipulacje wyborcze w Europie Środkowej i Wschodniej

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Transformacja rynkowa firm w biznesie międzynarodowym
Advertisements

Wsparcie dla organizacji pozarządowych w ramach Priorytetu V Dobre rządzenie PO KL (Działanie 5.4 Rozwój potencjału trzeciego sektora) Ministerstwo Pracy.
Artur Radziwiłł Polska pomoc techniczna dla krajów WNP
Zmiany w Polsce po 1989roku.
Fundusze:Strukturalne i Spójności w Polsce
Opracowała Helena Tomaszewska
Konferencja Odpowiedzialny Biznes 2005, listopada 2005
Kampania na rzecz przejrzystości mediów w Polsce Raport z badania ilościowego CATI wśród liderów komunikacji Kwiecień 2006 Autor: Olga Wagner Koordynacja:
FINANSOWANIE NADAWCÓW PUBLICZNYCH – UWAGI DO ZAŁOŻEŃ NOWEJ USTAWY O MEDIACH ELEKTRONICZNYCH... Artur Nowak-Far SGH.
Rozszerzenie Unii Europejskiej a rozwój gospodarczy
Instytucjonalne aspekty współpracy Budowanie kompetencji do współpracy między-samorządowej i międzysektorowej jako narzędzi rozwoju lokalnego i regionalnego.
Transformacja systemowa polskiej gospodarki
INSTYTUCJE GOSPODARKI RYNKOWEJ Jerzy Wilkin i Dominika Milczarek
Transformacja systemowa polskiej gospodarki
Ekonomiczna teoria biurokracji
Ekonomiczna teoria władzy ustawodawczej i sądowniczej
Wykonała: Aleksandra Śmieciuch
Społeczno-polityczny wymiar transformacji postsocjalistycznej
CZYNNIKI WZROSTU GOSPODARCZEGO W KRAJACH AFRYKI
Protekcjonizm handlowy a instytucje polityczne
Ekonomia polityczna – przegląd problematyki
Nowa Ekonomia Instytucjonalna
Czy demokracja sprzyja wzrostowi gospodarczemu?
Antoni Omondi Postsocjalistyczna transformacja z perspektywy nowej ekonomii instytucjonalnej.
NEI to oparta na kryteriach racjonalności ekonomicznej - a także na założeniach metodologicznego indywidualizmu - analiza formalnych i nieformalnych instytucji.
Źródła wzrostu gospodarczego
„Wolność a wyniki gospodarcze z głównym uwzględnieniem Polski”
Czy demokratyzacja sprzyja wzrostowi gospodarczemu?
NEI to oparta na kryteriach racjonalności ekonomicznej - a także na założeniach metodologicznego indywidualizmu - analiza formalnych i nieformalnych instytucji.
Pomarańczowa rewolucja w świetle ekonomii politycznej Dorota Rutkowska.
Budżet państwa.
Charakterystyka finansów publicznych
AUTONOMIA Autonomia to wewnętrzne samozarządzanie części terytorium państw na podstawie kompetencji ustawodawczych dotyczących spraw o lokalnym znaczeniu.
Profesor Piotr Gliński Zarys kierunków programowych Rządu technicznego.
Gospodarka w Polsce po roku 1989
Rząd i prezydent.
Korupcja.
Ekonomika przestępczości
Dlaczego ten temat jest ważny?
Lekcja Wolności.
Obrady Okrągłego Stołu Demokratyczne w Polsce
SYTUACJA W PRL-U PRZED OBRADAMI OKRĄGŁEGO STOŁU
Przyczyny i geneza powstania
Młodzi aktywni? Co zrobić, żeby młodzież z Biłgoraja brała udział w wyborach i życiu społecznym?
,, Polityka nie jest sztuką tego co możliwe, lecz tego co niemożliwe” Vaclav Havel Młodzi dla Wolności Obserwatorium przemian Autor: Paulina Kurpiel.
Zasada suwerenności narodu
Liberalizacja metodologii Hamasu – organizacja społeczna czy organizacja terrororystyczna. Następstwa zwycięskich wyborów parlamentarnych. Wojciech Grabowski.
Siedem kardynalnych zasad wybierania posłów do
Reguła Wyborcza JOW Kardynalne zasady wybierania posłów do Sejmu RP, postulowane przez Ruch Obywatelski na rzecz Jednomandatowych Okręgów Wyborczych (JOW),
Demokracja.
Definicja państwa opiekuńczego (socjalnego)
Tomasz Grzegorz Grosse Uniwersytet Warszawski 1 Warszawa, 16 października 2014 roku.
Agnieszka Kwiatkowska (UW) Zieloni reprezentacja nowych ruchów społecznych na polskiej scenie politycznej.
Demokracja.
Instytucje demokratyczne w szkole
Warszawa, 26 maja 2015 r.. Koalicja na Rzecz Otwartego Rządu – KOR  Koalicja powstała w 2012, dziś skupia 15 organizacji działających i popierających.
Legitymizacja władzy: to tzw. upoważnienie – oparte na społecznej akceptacji obywateli. Jest prawem do działania w imieniu konkretnej osoby lub grupy.
Temat: Życie polityczne II Rzeczypospolitej w latach
Geneza społeczeństwa obywatelskiego
Niezależność i pluralizm mediów
Modele zachowań wyborczych
Czy zostanie wprowadzone MTBF? Wnioski wypływające z analizy przejrzystości polityki fiskalnej w Polsce Rafał Benecki.
KORUPCJA.
Transformacja gospodarki w Europie Środkowo-Wschodniej
Transformacja gospodarki w Europie Środkowo-Wschodniej
Dyskurs upodmiotowienia, praktyki komercjalizacji.
Objaśnienia Przykładowa argumentacja
System partyjny i wyborczy
Analiza porównawcza na przykładzie Macedonii, Serbii oraz Węgier.
IV. Kongres Politologii, Lublin,
Zapis prezentacji:

Manipulacje wyborcze w Europie Środkowej i Wschodniej Perspektywa porównawcza Wojciech Ufel Warszawa, 26.06.2018

Metoda doboru Kraje wybrane do analizy porównawczej: Serbia, Macedonia, Węgry. Dobór na podstawie analizy bazy danych Electoral Integrity Project (5.5) Kluczowe kwestie – uczciwość prawa wyborczego, niezależność mediów, przejrzystość finansowa, administracja wyborcza.

Metoda doboru Prawa wyborcze Media Finanse newspapers tv fairaccess Country lawsunfair favoredincumbent laws fairofficials legalelections procedures Turkey 4,394444386 4,105555534 44,76311111 3,138383865 3,533333302 70,26767476 Hungary 4,125 4,375 44,18875122 3,5625 4,0625 74 Macedonia 3,763888836 3,083333254 52,14714432 3,032679677 3,111111164 60,99264717 Serbia 3,093915383 3,5750916 50,06365204 3,180555582 3,551282088 60,24305471 Prawa wyborcze Country newspapers tv fairaccess faircoverage socialmedia Turkey 1,555555542 4,488888899 1,572222193 1,799999992 3,916161617 Hungary 2,066666603 4,400000095 1,600000024 2,466666698 3,571428537 Macedonia 1,833333373 4,027777672 2,138888896 1,861111045 3,767973781 Serbia 1,896011432 4,432692289 2,098290642 1,902777791 3,544973612 Media Country subsidies donations accounts rich resources Turkey 2,202525218 1,800356547 1,630249858 2,853801171 4,655555725 Hungary 3,25 2,642857075 1,733333349 3 4,1875 Macedonia 2,705882311 2,297794104 2,166666746 3,444444418 4,354166746 Serbia 2,638888915 2,25757575 1,814393957 3,027777751 4,233766238 Finanse

Przypadek 1 - Węgry Od 2010 pod rządami partii FIDESZ Victora Orbana, duże zwycięstwo po skandalach poprzedników (MSZP) Od początku przejęcia władzy wprowadzone zmiany w konstytucji i prawach wyborczych, a także w systemie sądownictwa, funkcjonowania organizacji III-go sektora. Rozrost wpływów i sieci klientelizmu – przetargi publiczne, zarzuty o korupcję, kontrola nad mediami.

Przypadek 1 - Węgry Obszar Przypadki manipulacji Prawo Dysproporcja w kształtach i rozmiarach okręgów wyborczych, gerrymandering, brak odpowiednich kompetencji dla organów kontrolujących wybory Media Spadek pluralizmu mediów ze względu na strukturę własności (klientelizm) oraz wpływy z reklam finansowanych przez państwo, faworyzowanie rządzących w wyborach. Finanse Finansowanie kampanii partyjnej przez organy rządowe, nieścisłości w finansowaniu kampanii wyborczej (liczne partie małe nieprowadzące działalności wyborczej użyte w celu zbilansowania kosztów i wydatków agencji finansujących wybory), brak audytu, wykorzystanie środków państwowych w celach kampanii wyborczej Inne Anty-establishmentowa retoryka polaryzująca społeczeństwo, atak na środowisko pozarządowe i ograniczanie możliwości jego funkcjonowania

Przypadek 2 - Serbia Od 2014 seria przyśpieszonych wyborów, w których coraz większą rolę odgrywa SNS oraz Aleksandar Vucic. Sytuacja polityczna w Serbii determinowana przez: Tradycje systemu monopartyjnego w Jugosławii Erę post-socjalistycznych rządów Milosevica Proces akcesyjny do UE

Przypadek 2 - Serbia Obszar Przypadki manipulacji Prawo Wysokie wymagania dot. rejestracji list kandydatów (wymagane 10,000 podpisów potwierdzonych przez sąd – potwierdzone przypadki fałszerstw); utrudnienia w rejestracji wyborców zza granicy; błędy na listach wyborców. Media Prywatyzacja mediów doprowadziła do powstania sieci właścicieli powiązanych z rządem; mało intensywna kampania skupiająca się głównie na SNS/Vucicu, tworząc wrażenie braku konkurencji Finanse Brak odpowiednich środków audytu (np. wpłat prywatnych) oraz karania za nadużycia finansowe; ogromna przewaga partii rządzącej nad konkurentami Inne Instrumentalne przyspieszanie wyborów w celu osiągnięcia partykularnych korzyści; ataki na 3 sektor; brak merytorycznej kampanii; w 2016 partia rządząca prowadziła kampanię anty-establishmentową

Przypadek 3 - Macedonia Od 2011 – rządy koalicji pod przewodnictwem VMRO-DPMNE (Wewnętrza Macedońska Organizacja Rewolucyjna) Przyspieszone wybory w 2014 i 2016 Funkcjonowanie systemu politycznego w dużej mierze uzależnione od konfliktu etnicznego (Macedończycy – Albańczycy) i międzynarodowych interwencji (Porozumienia w Ohrid i Przinie) Wzajemne bojkoty systemu wyborczego/politycznego

Przypadek 3 - Macedonia Obszar Przypadki manipulacji Prawo Próba przeprowadzenia wyborów bez udziału opozycji (VI 16); dysproporcje pomiędzy głosami w kraju i spoza niego. Media Autocenzura wynikająca z wpływów państwa na rynek reklam; brak odpowiedniej kampanii informującej o zasadach wyborczych i wydarzeniach kampanijnych w państwowych mediach. Finanse Brak odpowiedniego nadzoru nad dochodami i wydatkami partii rządzącej Inne Spolaryzowany konflikt polityczny między rządem a opozycją włącznie z wzajemnymi oskarżeniami o szpiegostwo, zdradę stanu czy morderstwa polityczne. 2016 – zwycięstwo opozycji pokazuje, iż pod presją społeczeństwa obywatelskiego, zorganizowanej opozycji oraz instytucji międzynarodowych, możliwe jest zwycięstwo wyborcze pomimo nadużyć partii rządzącej.

Wybrane wnioski z analizy literatury Wielu autorów wskazuje na efekt neoliberalnych reform w krajach o charakterze semi-peryferyjnym jako przyczynę kryzysu demokracji liberalnej. Słabość opozycji Rosnące niezadowolenie społeczne i napięcia między „przegranymi” transformacji a elitami Wpływ instytucji zewnętrznych na ochronę demokracji jest znikomy De-demokratyzacja systemu politycznego jest akceptowana tak długo, jak rządy prowadzą „odpowiedzialną” politykę gospodarczą i fiskalną, zapewniając stabilność inwestycji i spłaty zobowiązań.

Wybrane wnioski z analizy literatury Rosnąca polaryzacja społeczeństw; kampanie wyborcze rzadko oparte o kwestie merytoryczne; „populistyczna” (anty-establishmentowa) retoryka partii rządzących (paradoks krypto-populizmu?) Wzorzec wzmacniania władzy: stopniowe ograniczanie kontroli nad procesem politycznym i wyborczym przez organy sądowe, zmiany konstytucyjne i w prawie wyborczym; szybkie budowanie wpływów przez sieć klientelistyczną w mediach prywatnych (brak bezpośrednich nacisków na dziennikarzy), w spółkach skarbu państwa oraz przez zamówienia publiczne.

Wybrane wnioski z analizy literatury W systemach partyjnych Węgier i Serbii (a także Turcji) pojawia się partia o radykalnych poglądach Wentyl bezpieczeństwa czy zabezpieczenie w celu normalizacji ekstremizmu i przejęcia wyborców „umiarkowanych”? Ograniczanie wpływu organizacji pozarządowych NGOsy jako „wróg zewnętrzny” i „establishment”, z którym należy prowadzić ciągłą walkę Ograniczenie finansowania ze środków państwowych i zewnętrznych Dyskurs sekurytyzacji jako środek do zwiększenia możliwości inwigilacyjnych i interwencyjnych organów siłowych (również wobec opozycji parlamentarnej)

Dziękuję za uwagę! wojciech.ufel@uwr.edu.pl