Witam Państwa na wykładzie z podstaw mikro-ekonomii, :)…

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
RYNEK GOSPODARCZY. Analiza rynku, konkurencji: Aby ka ż dy biznes, bez wzgl ę du na wielko ść, czy obszar dzia ł ania, móg ł sprawnie funkcjonowa ć powinien.
Advertisements

Równowaga chemiczna - odwracalność reakcji chemicznych
Światowy Dzień Zdrowia 2016 Pokonaj cukrzycę. Światowy Dzień Zdrowia 7 kwietnia 2016.
Modele biznesowe. Podręcznik Model biznesowy to w pewnym sensie szkic strategii, która ma zostać wdrożona w ramach struktur, procesów i systemów organizacji.
Plan Czym się zajmiemy: 1.Bilans przepływów międzygałęziowych 2.Model Leontiefa.
Zarządzanie Zmianą Sesja 3 Radzenie sobie z ludzkimi aspektami zmiany: opór.
BYĆ PRZEDSIĘBIORCZYM - nauka przez praktykę Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Stężenia Określają wzajemne ilości substancji wymieszanych ze sobą. Gdy substancje tworzą jednolite fazy to nazywa się je roztworami (np. roztwór cukru.
Teoria gry organizacyjnej Każdy człowiek wciąż jest uczestnikiem wielu różnych gier. Teoria gier zajmuje się wyborami podejmowanymi przez ludzi w warunkach.
OPERATORZY LOGISTYCZNI 3 PL I 4PL NA TLE RYNKU TSL Prof. zw.dr hab. Włodzimierz Rydzkowski Uniwersytet Gdańsk, Katedra Polityki Transportowej.
Rozliczanie kosztów działalności pomocniczej
BYĆ PRZEDSIĘBIORCZYM - nauka przez praktykę Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego FILARY GOSPODARKI.
Ćwiczenia Zarządzanie Ryzykiem Renata Karkowska, ćwiczenia „Zarządzanie ryzykiem” 1.
Cel analizy statystycznej. „Człowiek –najlepsza inwestycja”
Przemiany energii w ruchu harmonicznym. Rezonans mechaniczny Wyk. Agata Niezgoda Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego.
Ryzyko a stopa zwrotu. Standardowe narzędzia inwestowania Analiza fundamentalna – ocena kondycji i perspektyw rozwoju podmiotu emitującego papiery wartościowe.
Mikroekonomia dr hab. Maciej Jasiński, prof. WSB Wicekanclerz, pokój 134A Semestr zimowy: 15 godzin wykładu Semestr letni: 15.
Instytucjonalne uwarunkowania realizacji koncepcji CSR w obszarze merchandisingu – zarys problemu Dr Jarosław Plichta Katedra Handlu i Instytucji Rynkowych.
Scenariusz lekcji chemii: „Od czego zależy szybkość rozpuszczania substancji w wodzie?” opracowanie: Zbigniew Rzemieniuk.
BYĆ PRZEDSIĘBIORCZYM - nauka przez praktykę Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Bezpieczeństwo i zdrowie w pracy dotyczy każdego. Jest dobre dla ciebie. Dobre dla firmy. Partnerstwo dla prewencji Co badanie ESENER może nam powiedzieć.
Wypadkowa sił.. Bardzo często się zdarza, że na ciało działa kilka sił. Okazuje się, że można działanie tych sił zastąpić jedną, o odpowiedniej wartości.
Wyk. Karolina Zarzycka I TE. GMO czyli Organizmy Modyfikowane Genetycznie są to rośliny lub zwierzęta, które dzięki modyfikacji w ich genomie - materiale.
Najnowsze technologie – Profesjonalni wykonawcy. Geneza Stowarzyszenie powstało 9 kwietnia 2011 roku w miejscowości Rochna, położonej w centralnej Polsce,
Innowacje i konkurencyjność łańcuchów dostaw we współczesnej gospodarce Dr hab. Grażyna Śmigielska, Prof. UEK.
Kontrakty terminowe na indeks mWIG40 Prezentacja dla inwestorów Giełda Papierów Wartościowych w Warszawie S.A. Dział Notowań GPW kwiecień 2005.
BYĆ PRZEDSIĘBIORCZYM - nauka przez praktykę Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Równowaga rynkowa w doskonałej konkurencji w krótkim okresie czasu Równowaga rynkowa to jest stan, kiedy przy danej cenie podaż jest równa popytowi. p.
W KRAINIE TRAPEZÓW. W "Szkole Myślenia" stawiamy na umiejętność rozumowania, zadawania pytań badawczych, rozwiązywania problemów oraz wykorzystania wiedzy.
KOSZTY W UJĘCIU ZARZĄDCZYM. POJĘCIE KOSZTU Koszt stanowi wyrażone w pieniądzu celowe zużycie majątku trwałego i obrotowego, usług obcych, nakładów pracy.
BADANIA STATYSTYCZNE. WARUNKI BADANIA STATYSTYCZNEGO musi dotyczyć zbiorowościstatystycznej musi określać prawidłowościcharakteryzujące całą zbiorowość.
Menu Jednomiany Wyrażenia algebraiczne -definicja Mnożenie i dzielenie sum algebraicznych przez jednomian Mnożenie sum algebraicznych Wzory skróconego.
DECYZJE CENOWE CENY ZEWNĘTRZNE. CENA Nazwa świadczenia kupującego w umowie sprzedaży: kwota pieniężna ustalona jako ekwiwalent nabywanej rzeczy. Rodzaje.
Optymalna wielkość produkcji przedsiębiorstwa działającego w doskonałej konkurencji (analiza krótkookresowa) Przypomnijmy założenia modelu doskonałej.
Pajęczynowy model równowagi rynkowej To jest pierwszy dynamiczny model. Wszystkie poprzednie to były modele statyczne. Model ten opisuje rynki, które.
POP i SIR POK1 i POK2.
Renata Maciaszczyk Kamila Kutarba. Teoria gier a ekonomia: problem duopolu  Dupol- stan w którym dwaj producenci kontrolują łącznie cały rynek jakiegoś.
Julia Wojciuk Sandra Adamska 1aT. Zjawisko makroekonomiczne polegające na znacznym zahamowaniu tępa wzrostu gospodarczego skutkujące najczęściej spadkiem.
Elastyczność funkcji popytu
Budżetowanie kapitałowe cz. III. NIEPEWNOŚĆ senesu lago NIEPEWNOŚĆ NIEMIERZALNA senesu strice RYZYKO (niepewność mierzalna)
BADANIE KRYTERIÓW POZACENOWYCH W PRZETARGACH PUBLICZNYCH
Test analizy wariancji dla wielu średnich – klasyfikacja pojedyncza
Witam Państwa na wykładzie z podstaw mikro-ekonomii, :)…
Profesor Stefan Markowski
Witam Państwa na wykładzie z podstaw mikro-ekonomii, :)…
Podstawy teorii przedsiębiorstwa
Bądź częścią rozwiązania
Profesor Stefan Markowski
PRAKTYKA ROZWOJU EKSPORTU
Nazwa firmy Plan biznesowy.
Oczekiwana przez inwestora stopa dochodu
„Łączą nas efekty projektów” – wymagania programowe a doświadczenia po pierwszych naborach w Programie Interreg V-A Polska – Słowacja
1 Rachunkowość zarządcza.
Sprawność systemu rynkowego
dr Zofia Skrzypczak Wydział Zarządzania UW
Podstawy teorii zachowania konsumentów
Przychody i koszty działalności
Witam Państwa na wykładzie z podstaw mikro-ekonomii, :)…
Próg rentowności K. Bondarowska.
Tornister Warto zauważyć, że problem przeciążonych tornistrów szkolnych wynika  z kilku przyczyn: - Dzieci często noszą w plecakach więcej podręczników.
Zasady funkcjonowania rynku
Broszura firmy To miejsce jest doskonałe na określenie misji firmy
Prezentacja planu biznesowego
Mikroekonomia, cz. III Wykład 1.
Prawa ruchu ośrodków ciągłych c. d.
Modele konkurencji rynkowej – konkurencja monopolistyczna
Mikroekonomia Wykład 4.
Modele konkurencji rynkowej - monopol
Tytuł wniosku WPP/2.0/…./2019 Kraków, data ……………………..
Zapis prezentacji:

Witam Państwa na wykładzie z podstaw mikro-ekonomii, :)…

FORMY RYNKU

RYNKI RÓŻNIĄ SIĘ OD SIEBIE RYNKI RÓŻNIĄ SIĘ OD SIEBIE. SĄ RÓŻNE RYNKI… Na przykład: - Do niedawna Poczta Polska na rynku niektórych przesyłek urzędowych, np. częśc korespondencji sądowej - Play, T-Mobile, Plus, Orange - Koreptycje z angielskiego w Warszawie - Rynek pszenicy w powiecie kutnowskim

Przyczyny zróżnicowania rynków: 1. Korzyści skali.

AC, P Q* Q AC P* D Oto rynek z ogromnymi korzyściami skali. Nie da się tu sprzedać więcej niż Q*, bo cena nie może spaść poniżej P*. (Jeśli Q>Q*, to P<AC i producent traci rentowoność). Na takim rynku zwiększe-nie produkcji prawie zawsze powoduje obniżenie się kosztów przeciętnych.

AC, P Q* Q AC P* D ACA  QA A Gdyby na takim rynku produkowało kilku (np. 8) producentów, każdy z nich wytwarzałby mało (np. QA) i przeciętny koszt produkcji każdego z nich byłby duży (np. ACA).

AC, P ACA A  AC P* D Q QA Q* KOSZTY PRZEDSIĘBIORSTWA A FORMA RYNKU Q* Q AC P* D ACA  QA A W dodatku wszyscy oni wytwarzaliby na stromo opadającej części linii kosztu przeciętnego, AC…

AC, P ACA  A AC P* D Q QA Q* KOSZTY PRZEDSIĘBIORSTWA A FORMA RYNKU Q* Q AC P* D ACA  QA A Obniżenie ceny i wzrost produkcji i sprzedaży powodowałyby zmniejszenie się kosztu przeciętnego, AC.

AC, P ACA  A AC P* D Q QA Q* KOSZTY PRZEDSIĘBIORSTWA A FORMA RYNKU Q* Q AC P* D ACA  QA A Skutkiem byłyby „wojny cenowe”, które przetrwałby – zapewne – tylko jeden producent…

AC, P ACA  AC P* D Q QA Q* KOSZTY PRZEDSIĘBIORSTWA A FORMA RYNKU Q* Q AC P* D ACA  QA Jak się okazuje, wielkie korzyści skali mogą być przyczyną NATURALNEJ MONOPOLIZACJI rynku… (Analiza kosztów przedsiębiorstwa pozwala zrozumieć sytuację rynkową).

Przyczyny zróżnicowania rynków: 1. Korzyści skali. 2 Przyczyny zróżnicowania rynków: 1. Korzyści skali. 2. Naturalne i sztuczne bariery wejścia (i wyjścia).

Przyczyny zróżnicowania rynków: 1. Korzyści skali. 2 Przyczyny zróżnicowania rynków: 1. Korzyści skali. 2. Naturalne i sztuczne bariery wejścia (i wyjścia). 3. Inne czynniki (np. zmowy przedsiębiorstw).

KONKURENCJA MONOPOLISTYCZNA Oto standardowa klasyfikacja rodzajów (form) rynku: dwa mode-le skrajne to KONKURENCJA DOSKONAŁA i MONOPOL Dwa modele pośrednie to KONKURENCJA MONOPOLISTYCZNA i OLIGOPOL. KONKURENCJA DOSKONAŁA KONKURENCJA MONOPOLISTYCZNA OLIGOPOL MONOPOL ●

KONKURENCJA DOSKONAŁA jest to rynek, na którym działa WIELU producentów i konsumentów, NIE MA BARIER wejścia (i wyjścia), produkt jest JEDNORODNY, o czym POWSZECHNIE WIADOMO.

SKUTEK 1 Żadna firma w pojedynkę nie ma wpływu na cenę rynkową, P. Po tej cenie, P, przedsiębiorstwo może sprzedać praktycznie dowolną ilość dobra (jest przecież bardzo małe…).

Żadna firma w pojedynkę nie ma wpływu na cenę rynkową, P Żadna firma w pojedynkę nie ma wpływu na cenę rynkową, P. Po tej cenie, P, przedsiębiorstwo może sprzedać praktycznie dowolną ilość dobra (jest przecież bardzo małe…). Linia popytu na produkty przedsiębiorstwa wolnokonkurencyjnego jest zatem (prawie) POZIOMA. Powoduje to, że cena rynkowa, P, jest równa utargowi krańcowemu, MR (P=MR).

SKUTEK 2 Typowe przedsiębiorstwo z rynku konkurencji doskonałej w dłu-gim okresie osiąga JEDYNIE ZYSK NORMALNY.

P*=ACMIN Gdyby cena rynkowa, P, NIE była równa minimalnym kosztom przeciętnym, ACMIN, firma osiągałaby zysk ekonomiczny (P1) lub ponosiłaby stratę ekonomiczną (P2). WEJŚCIA do gałęzi lub WYJ-ŚCIA z gałęzi zmieniłyby wtedy wielkość oferty rynkowej, a więc także poziom ceny, przywracając równość: P*=ACMIN.

W długim okresie linia podaży firmy wolnokonkurencyjnej, S, ZACZYNA SIĘ OD WYŻSZEJ CENY i jest BARDZIEJ PŁAS-KA niż w krótkim okresie.

Z poziomu przedsiębiorstwa przenieśmy się teraz na poziom całej gałęzi wolnokonkurencyjnnej…

Skutki szoku popytowego w gałęzi wolnokonkurencyjnej – KRÓT-KI OKRES Q1 Q2 P2 P1 D S D’ A B

Skutki szoku popytowego w gałęzi wolnokonkurencyjnej – DŁUGI OKRES Q1 Q2 P2 P1 D S S’ D’ A B

Skutki szoku popytowego w gałęzi wolnokonkurencyjnej – DŁUGI OKRES Q1 Q2 Q3 P2 P1 P3 D S S’ D’ A B

KONKURENCJA MONOPOLISTYCZNA Oto standardowa klasyfikacja rodzajów (form) rynku: dwa mode-le skrajne to KONKURENCJA DOSKONAŁA i MONOPOL Dwa modele pośrednie to KONKURENCJA MONOPOLISTYCZNA i OLIGOPOL. KONKURENCJA DOSKONAŁA KONKURENCJA MONOPOLISTYCZNA OLIGOPOL MONOPOL ●

MONOPOL (czysty) jest to rynek, na którym działa NIEZAGRO-ŻONY INWAZJĄ INNYCH PRZEDSIĘBIORSTW JEDYNY DOSTAWCA PRODUKTU w gałęzi.

Są DWA RODZAJE MONOPOLI: 1. MONOPOL WIELOZAKŁADOWY składa się z wielu przedsię-biorstw, wytwarzających taki sam produkt. Na opanowanym przezeń rynku NIE WYSTĘPUJĄ DUŻE KORZYŚCI SKALI.

Są DWA RODZAJE MONOPOLI: 1. MONOPOL WIELOZAKŁADOWY składa się z wielu przedsię-biorstw, wytwarzających taki sam produkt. Na opanowanym przezeń rynku NIE WYSTĘPUJĄ DUŻE KORZYŚCI SKALI. 2. MONOPOL JEDNOZAKŁADOWY (NATURALNY) jest to taki monopol, który osiąga WIELKIE KORZYŚCI SKALI.

Typowa sytuacja monopolu wielozakladowego

Siła rynkowa monopolisty (ang. market power)

A P1 F AC1 Zysk monopolistyczny (niesprawiedliwość)

B A C Ubytek nadwyżki całkowitej (nieefektywność)

Typowa sytuacja monopolu jednozakładowego

Siła rynkowa monopolisty (ang. market power)

A P* B AC1 Zysk monopolistyczny (niesprawiedliwość)

A C D Ubytek nadwyżki całkowitej (nieefektywność)

Nie ma sensu porównywać konkurencji doskonałej z monopolem naturalnym Nie ma sensu porównywać konkurencji doskonałej z monopolem naturalnym. Z powodu wielkich korzyści skali wchodzący w grę rynek i tak nigdy nie będzie rynkiem wolnokonkurencyjnym).

Natomiast porównanie konkurencji doskonałej i monopolu wielo-zakładowego ujawnia, że MONOPOLE PRODUKUJĄ MNIEJ I SPRZEDAJĄ DROŻEJ niż duża grupa konkurujących ze sobą firm.

Monopol wielozakładowy, a gałąź wolnokonkurencyjna: POZIO-MA LINIA PODAŻY Wyobraź sobie gałąź wolnokonkurencyjną, w której KRAŃCO-WY KOSZT produkcji BARDZO powoli zwiększa się w miarę wzrostu produkcji… MC, P D MC Q

Już mała zmiana ceny powoduje tu bardzo dużą zmianę wielkości produkcji. MC, P D Q MC Q*

W skrajnym przypadku, kiedy w takiej gałęzi KRAŃCOWY KOSZT produkcji byłby STAŁY, LINIA PODAŻY na rynku okazałaby się POZIOMA.

Pozioma linia podaży P* MC, P D Q MC Q* ___ MC=S MC=P* MC, P D Q

PRODUKCJA I CENA W GAŁĘZI WOLNOKONKURENCYJ-NEJ MC=AC=S P,MR,AC,MC, D Q PC QC A MR=P=MC

MONOPOL PRODUKUJE MNIEJ I SPRZEDAJE DROŻEJ NIŻ GAŁĄŹ WOLNOKONKURENCYJNA MC=AC P,MR,AC,MC, D Q PM PC MR QC QM A E B

Zdarza się, że monopoliści RÓŻNICUJĄ CENĘ sprzedawanego produktu, czyli żądają różnej ceny od różnych klientów.

Oto rynek, na którym istnieją dwie różne grupy nabywców …

Kiedy MR ze sprzedaży ostatniej jednostki dobra w różnych segmentach rynku nie jest równy…

Kiedy MR ze sprzedaży ostatniej jednostki dobra w różnych segmentach rynku nie jest równy, firma może zwiększyć zysk, różnicując cenę. …

Kiedy MR ze sprzedaży ostatniej jednostki dobra w różnych segmentach rynku nie jest równy, firma może zwiększyć zysk, różnicując cenę. Doprowadzi to do zrównania się MR w obu segmentach rynku.

KONKURENCJA MONOPOLISTYCZNA Oto standardowa klasyfikacja rodzajów (form) rynku: dwa mode-le skrajne to KONKURENCJA DOSKONAŁA i MONOPOL Dwa modele pośrednie to KONKURENCJA MONOPOLISTYCZNA i OLIGOPOL. KONKURENCJA DOSKONAŁA KONKURENCJA MONOPOLISTYCZNA OLIGOPOL MONOPOL ●

KONKURENCJA MONOPOLISTYCZNA jest to rynek, na którym działa WIELU producentów i nabywców, NIE MA BARIER wejścia (i wyjścia), lecz produkt – inaczej niż w przypadku konkurencji doskonałej - NIE JEST JEDNORODNY.

Na rynku konkurencji monopolistycznej typowym zjawiskiem jest KONKURENCJA NIECENOWA. KONKURENCJA NIECENOWA polega na wykorzystywaniu w celu konkurowania z innymi producentami dobra innych narzędzi niż cena produktu. Kluczowe znaczenie ma tutaj RÓŻNICOWA-NIE PRODUKTU.

RÓŻNICOWANIE PRODUKTU polega na nadawaniu wyrobom cech, które odróżniają je od produktów konkurentów (dotyczy to np. funkcji produktu, materiałów, wzornictwa). Celem jest „przywiązanie” nabywców do tej odmiany dobra, którą wytwarza konkretne przedsiębiorstwo, i uzyskanie możliwości pewnego podniesienia ceny. Narzędziem różnicowania produktu bywa REKLAMA.

W KRÓTKIM OKRESIE przeciętna firma działająca na rynku konkurencji monopolistycznej, która ma pewien niewielki wpływ na cenę, osiąga niewielki zysk ekonomiczny... B A D C

W KRÓTKIM OKRESIE przeciętna firma działająca na rynku konkurencji monopolistycznej, która ma pewien niewielki wpływ na cenę, osiąga niewielki zysk ekonomiczny. W DŁUGIM OKRESIE wejścia konkurentów sprawiają, że zysk ekonomiczny zanika…

W KRÓTKIM OKRESIE przeciętna firma działająca na rynku konkurencji monopolistycznej, która ma pewien niewielki wpływ na cenę, osiąga niewielki zysk ekonomiczny. W DŁUGIM OKRESIE wejścia konkurentów sprawiają, że zysk ekonomiczny zanika… i pojawia się RÓWNOWAGA W PUNKCIE STYCZNOŚCI.

W KRÓTKIM OKRESIE przeciętna firma działająca na rynku konkurencji monopolistycznej, która ma pewien niewielki wpływ na cenę, osiąga niewielki zysk ekonomiczny. W DŁUGIM OKRESIE wejścia konkurentów sprawiają, że zysk ekonomiczny zanika… i pojawia się RÓWNOWAGA W PUNKCIE STYCZNOŚCI. RÓWNOWAGA W PUNKCIE STYCZNOŚCI (ang. tangency point, T)

Oto dwie ważne cechy sytuacji, która - w długim okresie - powstaje na rynku konkurencji monopolistycznej. 1. Nie zostaje osiągnięte „optimum techniczne” (w tym sensie jest pro-dukowane przy niepełnym wykorzystaniu możliwości produkcyj-nych).

Oto dwie ważne cechy sytuacji, która - w długim okresie - powstaje na rynku konkurencji monopolistycznej. 1. Nie zostaje osiągnięte „optimum techniczne” (w tym sensie jest pro-dukowane przy niepełnym wykorzystaniu możliwości produkcyj-nych ). 2. Skoro tak, to przedsiębiorstwa chętnie zwiększyłyby produkcję i sprzedaż PO DOTYCHCZASOWEJ CENIE.

NA RYNKU KONKURENCJI DOSKONAŁEJ JEST ZUPEŁNIE INACZEJ! Oto dwie ważne cechy sytuacji, która - w długim okresie - powstaje na rynku konkurencji monopolistycznej. 1. Nie zostaje osiągnięte „optimum techniczne” (w tym sensie jest pro-dukowane przy niepełnym wykorzystaniu możliwości produkcyj-nych ). 2. Skoro tak, to przedsiębiorstwa chętnie zwiększyłyby produkcję i sprzedaż PO DOTYCHCZASOWEJ CENIE. NA RYNKU KONKURENCJI DOSKONAŁEJ JEST ZUPEŁNIE INACZEJ!

KONKURENCJA MONOPOLISTYCZNA Oto standardowa klasyfikacja rodzajów (form) rynku: dwa mode-le skrajne to KONKURENCJA DOSKONAŁA i MONOPOL Dwa modele pośrednie to KONKURENCJA MONOPOLISTYCZNA i OLIGOPOL. KONKURENCJA DOSKONAŁA KONKURENCJA MONOPOLISTYCZNA OLIGOPOL MONOPOL ●

OLIGOPOL jest to rynek, na którym działa NIEWIELE (kilka, kilkanaście) FIRM. Bariery wejścia na rynek są tu dość wysokie, a o zachowaniach przedsiębiorstw decyduje ich WSPÓŁZALEŻ-NOŚĆ.

Otóż grupa oligopolistów może się porozumieć po to, aby zbioro-wo powtórzyć zachowania monopolisty.

Sytuacja powstała w wyniku porozumienia oligopolistów nie jest stabilna. Skoro oligopol jako całość osiąga zysk nadzwyczajny, to cena rynkowa przewyższa przeciętny koszt wytworzenia jednostki produktu. Zachęca to oligopolistów do wyłamania się ze zmowy.

W efekcie MOŻE powstać sytuacja, która nazywa się DYLEMA-TEM WIĘŹNIA (ang. prisoner’s dilemma).

Oligopol i dylemat więźnia Produkcja firmy B Duża Mała (a) 3,5 3,5 (b) 5 3 (c) 3 5 (d) 4 4 Produkcja firmy A

Oligopol i dylemat więźnia Produkcja firmy B Duża Mała (a) 3,5 3,5 (b) 5 3 (c) 3 5 (d) 4 4 Produkcja firmy A KOOPERACJA OPŁACA SIĘ WSZYSTKIM BARDZIEJ NIŻ WALKA, LECZ KRÓTKOOKRESOWY INTERES I BRAK ZAUFANIA DO PARTNERA SKŁANIAJĄ DO RYWALIZACJI.

Co mogłoby zwiększyć trwałość porozumienia oligopolistów, sto-jących w obliczu dylematu więźnia?

Po pierwsze, trwałości porozumienia sprzyja – oczywiście – wiarygodność gróźb graczy, że w razie oszustwa oni także zwięk-szą produkcję. Groźby te mogą nie być przekonujące.

Po drugie, gry oligopolistów zwykle mają wiele partii Po drugie, gry oligopolistów zwykle mają wiele partii. W takiej sytuacji motywacja do oszukiwania słabnie. Wszak oszukany mo-że odmówić kooperacji w następnej partii…

DYGRESJA EWOLUCJA SPOŁECZEŃSTW A ALTRUIZM Gra w „dylemat więźnia” kończy się rywalizacją, mimo że koope-racja jest bardziej opłacalna. .. Eksperymenty ekonomistów pokazują jednak, że grający w „dylemat więźnia” zaskakująco często kooperują, a nie rywali-zują.

EWOLUCJA SPOŁECZEŃSTW A ALTRUIZM CD. Niektórzy argumentują, że w toku ewolucji społecznej W WAL-CZĄCYCH O PRZETRWANIE W SPOŁECZNOŚCIACH LUDZ-KICH PRZEZ TYSIĄCLECIA POWSTAWAŁY ZACHĘCAJĄ-CE DO KOOPEROWANIA I ZNIECHĘCAJĄCE DO NIEKO-OPEROWANIA NORMY SPOLECZNE. ZYSKI Z KOOPERACJI SPRAWIAJĄ, ŻE NORMY TE UPOWSZECHNIAJĄ SIĘ I SĄ PRZEKAZYWANE Z POKOLE-NIA NA POKOLENIE. Psycholodzy wskazują przykłady takich sytuacji i twier-dzą, że ludzie uczą się tych norm społecznych w imię korzyści z kooperacji.

EWOLUCJA SPOŁECZEŃSTW A ALTRUIZM CD. Kiedy podział korzyści z kooperacji jest bardzo nierówny, te nor-my społeczne tracą jednak skuteczność i rośnie prawdopodobieńst-wo masowego niekooperowania, a więc także utracenia przez całą społeczność korzyści z kooperacji...

EWOLUCJA SPOŁECZEŃSTW A ALTRUIZM CD. Kiedy podział korzyści z kooperacji jest bardzo nierówny, te nor-my społeczne tracą jednak skuteczność i rośnie prawdopodobień-stwo masowego niekooperowania, a więc także utracenia przez całą społeczność korzyści z kooperacji... Jak sądzisz, co wspólnego z tym wszystkim mają internetowe opowieści zadziwionych polskich emigrantów, że np. Szwedzi, nie bojąc się kradzieży, nie zamykają domów i samochodów, i że na trawnikach szwedzkich osiedli nie ma psich odchodów? KONIEC DYGRESJI

Produkcja firmy B Produkcja firmy A RÓWNOWAGA NASHA Równowagą Nasha [od nazwiska Johna Nasha (1928-2015)] nazywa-my stan, gdy KAŻDY Z GRACZY WYBRAŁ OPTYMALNĄ DLA SIEBIE STRATEGIĘ PRZY DANYCH STRATEGIACH WYBRA-NYCH PRZEZ POZOSTAŁYCH GRACZY. Produkcja firmy B Duża Mała (a) 3,5 3,5 (b) 5 3 (c) 3 5 (d) 4 4 Produkcja firmy A Sytuacja (a) w tabeli ilustrującej „dylemat więźnia” jest przykła-dem RÓWNOWAGI NASHA.

Produkcja firmy B Produkcja firmy A Zauważ, że np. sytuacja (d), CHOĆ LEPSZA DLA OBU GRACZY od sytuacji (a), nie jest równowagą Nasha. Równowaga wielu grach (I W ŻYCIU!) bywa wynikiem gorszym od jakiegoś innego wyniku gry. Jeśli jednak ten inny, lepszy, wynik nie jest również on stabilny (trwały). Produkcja firmy B Duża Mała (a) 3,5 3,5 (b) 5 3 (c) 3 5 (d) 4 4 Produkcja firmy A

Produkcja firmy B Produkcja firmy A Zauważ, że np. sytuacja (d), CHOĆ LEPSZA DLA OBU GRACZY od sytuacji (a), nie jest równowagą Nasha. WNIOSEK: Równowaga Nasha w wielu grach (I W ŻYCIU!) bywa wynikiem gorszym od jakiegoś innego wyniku gry. Jeśli jednak ten inny, lepszy, wynik nie jest również równo-wagą Nasha, nie jest on stabilny (trwały). Produkcja firmy B Duża Mała (a) 3,5 3,5 (b) 5 3 (c) 3 5 (d) 4 4 Produkcja firmy A

Produkcja firmy B Produkcja firmy A Duża Mała (a) 3,5 3,5 (b) 5 3 Takie sytuacje* to swoiste „pułapki społeczne”. Opłacalne są wte-dy zachowania sprzeczne z interesem zbiorowości. --------- * Czyli sytuacje, w których STABILNA równowaga Nasha odpo-wiada stanowi GORSZEMU od jakiegoś innego stanu.

Produkcja firmy B Produkcja firmy A Duża Mała (a) 3,5 3,5 (b) 5 3 Takie sytuacje* to swoiste „pułapki społeczne”. Opłacalne są wte-dy zachowania sprzeczne z interesem zbiorowości. Przyczyną szkód jest NIE ZŁY CHARAKTER GRACZY, LECZ UKŁAD BODŹCÓW, który skłania do „niewłaściwych” zacho-wań. Ewentualna reforma powinna ZMIENIĆ TEN UKŁAD BODŹ-CÓW tak, aby równowaga Nasha pokryła się z rozwiązaniem ko-rzystnym dla zbiorowości. --------- * Czyli sytuacje, w których STABILNA równowaga Nasha odpo-wiada stanowi gorszemu od jakiegoś innego stanu.

ROLA WEJŚĆ I WYJŚĆ   Pomyślmy teraz o WPŁYWIE ZAGROŻENIA WEJŚCIEM kon-kurentów do gałęzi NA ZACHOWANIA PRZEDSIĘBIORSTW.

Jeśli wejście na atrakcyjny rynek i wyjście z niego nie jest trudne, mamy do czynienia z RYNKIEM SPORNYM (ang. contestable market). Broniąca swego rynku przed przybyszem firma może wtedy zastosować ODSTRASZANIE STRATEGICZNE.

„ODSTRASZANIE” STRATEGICZNE Oto sytuacja zagrożonej wejściem „przybysza” „starej” firmy…

„ODSTRASZANIE” STRATEGICZNE Powiedzmy, iż obrona rynku („odstraszanie”) polega na zbudowa-niu nowego zakładu produkcyjnego, który trwa gotowy do urucho-mienia. Kosztuje to 3, a koszt ten zwraca się tylko w razie „walki”.

„ODSTRASZANIE” STRATEGICZNE Dzięki „odstraszaniu” obrona rynku okazuje się bardziej opłacalna od kapitulacji. Perspektywa walki zniechęca do wejścia. W efekcie broniąca rynku firma zyskuje 3, nie 1.

„Odstraszanie” (strategiczne) jest przykładem zachowania, w przy-padku którego dochodzi do SAMOOGRANICZENIA SIĘ (ang. pre-commitment). Samoograniczenie się polega na DOBROWOLNYM POZ-BAWIENIU SIĘ PEWNYCH MOŻLIWOŚCI DZIAŁANIA W PRZYSZŁOŚCI, CO JEST SPOSOBEM OSIĄGNIĘCIA JAKIE-GOŚ CELU.

Nie tylko przedsiębiorstwa samoograniczają się w imię przyszłych korzyści. POMYŚL NP. O ALKOHOLIKU, KTÓRY WSZYWA SOBIE ESPERAL, LICZĄC NA TO, ŻE KIEDY PRZYJDZIE CO DO CZEGO, STRACH POWSTRZYMA GO PRZED SIĘGNIĘ-CIEM PO KIELISZEK!

KONKURENCJA MONOPOLISTYCZNA Oto standardowa klasyfikacja rodzajów (form) rynku: dwa mode-le skrajne to KONKURENCJA DOSKONAŁA i MONOPOL Dwa modele pośrednie to KONKURENCJA MONOPOLISTYCZNA i OLIGOPOL. KONKURENCJA DOSKONAŁA KONKURENCJA MONOPOLISTYCZNA OLIGOPOL MONOPOL ●

Wybierając odpowiedni model rynku w celu analizy konkretnego rynku, ekonomiści kierują się m. in. informacjami o stopniu KON-CENTRACJI PRODUKCJI na rynku. Im mniejsza liczba firm dostarcza główną część produkcji sprze-dawanej na rynku, tym bardziej skoncentrowana jest produkcja.

Miarami stopnia koncentracji produkcji na rynku są m.in.: WSKAŻNIK KONCENTRACJI N FIRM (ang. concentration ratio, CR). To jest SUMA UDZIAŁÓW RYNKU N NAJWIĘKSZYCH FIRM. Na przykład: Na rynku działają 4 firmy (50%, 20%, 15%, 15%) CR(2) = 70%.

INDEKS HERFINDAHLA-HIRSCHMANA (ang. Herfindhal-Hirschman Index, HHI) . To jest SUMA KWADRATÓW UDZIAŁÓW W RYNKU WSZYST-KICH FIRM. Na przykład: Na rynku działa 1 firma (100%)  HHI=10 000. Na rynku działają 2 firmy (50%, 50%)  HHI=2500+2500=5000. Na rynku działa wiele małych firm  HHI  0. (0,1%; 0,1; 0,1%... )