płk mgr inż. Rafał Wądołowski Kierunek BEZPIECZEŃSTWO WEWNĘTRZNE - Wykład Świadomość zagrożeń bezpieczeństwa informacji tajnych i ściśle tajnych oraz próba oceny dostosowania wybranych przepisów ustawy o ochronie informacji niejawnych i Kodeksu karnego w kontekście badań ankietowych kierowników jednostek organizacyjnych i pełnomocników ds. ochrony. płk mgr inż. Rafał Wądołowski
Przesłanki wyłonienia grupy reprezentatywnej w kontekście siły oddziaływania na bezpieczeństwo tajemnic T i ŚT Uwarunkowania prawne: – art. 14 ustawy o OIN: Kierownik jednostki organizacyjnej, w której są przetwarzane informacje niejawne, odpowiada za ich ochronę, w szczególności za zorganizowanie i zapewnienie funkcjonowania tej ochrony. (…) pełnomocnik do spraw ochrony informacji niejawnych (…) odpowiada za zapewnienie przestrzegania przepisów o ochronie informacji niejawnych. art. 15: Do zadań pełnomocnika ochrony należy: 1) zapewnienie ochrony informacji niejawnych (…); 3) (…) szacowanie ryzyka;
Uproszczony schemat zależności podmiotów kreujących system bezpieczeństwa informacji niejawnych Kolegium DS. Służb Specjalnych organ opiniodawczo-doradczy Rady Ministrów ABW - SKW Kierownik jednostki organizacyjnej Pełnomocnik ochrony Minister Koordynator ds. Służb Specjalnych Przetwarzanie informacji w państwowych jednostkach organizacyjnych /przedsiębiorstwach prywatnych/
Podstawy prawne prowadzenia badań ankietowych w jednostkach resortu obrony narodowej oraz Policji Ministerstwo Obrony Narodowej: Decyzja nr 78/MON z 15 lutego 2008 r. w sprawie prowadzenia badań społecznych w resorcie obrony narodowej, istnieją niedookreślenia w zakresie badań KJO z zachowaniem ich anonimowości jako respondentów, - przed wydaniem upoważnienia do wniosku należy załączyć pisemną zgodę dowódcy jednostki, w której badania mają być przeprowadzone, takiej zgody nie może wydać wyższy przełożony np. Dowódca Generalny w odniesieniu do podległych dowódców!
W Policji zgodnie z regulacją Komendanta Głównego Policji z 2014 r. Podstawy prawne prowadzenia badań ankietowych w jednostkach resortu obrony narodowej oraz Policji W Policji zgodnie z regulacją Komendanta Głównego Policji z 2014 r. „Procedury postępowania z wnioskami o wyrażenie zgody na realizację badań opinii przez podmioty zewnętrzne wśród funkcjonariuszy/pracowników Policji” Wniosek, między innymi, winien zawierać: - cel badania (ogólny i szczegółowe), - sposób doboru próby i jej wielkość, - opis przebiegu badania itd. Do wniosku należy dołączyć: - opinię opiekuna naukowego o zasadności projektu badawczego, - uzasadnienie o użyteczności badań dla Policji. Limity: nie częściej jak co 6 m., a o podobnej tematyce nie częściej jak co 2 lata.
Świadomość zagrożeń i ich klasyfikacja l.p. Rodzaj zagrożenia Ocena wielkości wpływu zagrożenia na bezpieczeństwo tajemnicy T i ŚT Siły Zbrojne RP Policja średnia 1. Wywiady obcych państw (spoza NATO) 28 % 19 % 24 % 2. Wywiady państw członków NATO 13 % 12 % 3. Międzynarodowe grupy przestępcze (terrorystyczne) 16 % 17,5 % 4. Krajowe grupy przestępcze 18 % 5. Partie polityczne w walce z przeciwnikami politycznymi 14 % 6. wykorzystanie lub ujawnienie w celu osiągnięcia korzyści osobistych lub majątkowych (stanowiska, pieniędzy itp.) 17 %
Przepisy karne – braki penalizacji Art. 265. § 1. Kto ujawnia lub wbrew przepisom ustawy wykorzystuje informacje niejawne o klauzuli „tajne” lub „ściśle tajne”, podlega karze pozbawienia wolności od 3 miesięcy do lat 5. § 2. Jeżeli informację określoną w § 1 ujawniono osobie działającej w imieniu lub na rzecz podmiotu zagranicznego, sprawca podlega karze pozbawienia wolności od 6 miesięcy do 8 lat. § 3. Kto nieumyślnie ujawnia informację określoną w § 1, z którą zapoznał się w związku z pełnieniem funkcji publicznej lub otrzymanym upoważnieniem podlega grzywnie, karze ograniczenia wolności albo pozbawienia wolności do roku.
Dziękuję za uwagę