Finanse Publiczne Wprowadzenie.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Ekonomiczne i prawne pojęcie budżetu państwa
Advertisements

Procedura budżetowa (cz. 1)
Budżet jednostki samorządu terytorialnego
1. Pojęcie budżetu 2. Charakter prawny budżetu 3
Finanse administracji publicznej
Zadłużenie jst w świetle nowej ustawy o finansach publicznych
Kontrola finansów publicznych
Kontrola finansów publicznych
FINANSE PUBLICZNE I SYSTEM FINANSOWY PAŃSTWA
Przekazywanie zadań organizacjom pozarządowym mgr Paweł Dąbrowski.
POROZUMIENIE ADMINISTRACYJNE
PRAWO FINANSOWE.
POJĘCIE I FUNKCJE FINANSÓW
Ustawa z dnia 27 sierpnia 2009 r
BUDŻET ZADANIOWY SZKOLENIE W DNIU R.
Budżet państwa.
Charakterystyka finansów publicznych
Dochody budżetu państwa
FINANSE PUBLICZNE I RYNKI FINANSOWE
Procedura budżetowa w Polsce
Fundacja jako rodzaj organizacji
- informacja dla jednostek samorządu terytorialnego
Środki pochodzące ze źródeł zagranicznych w wydatkach publicznych w spojrzeniu regionalnych izb obrachunkowych Małgorzata Kern Naczelnik Wydziału Informacji,
Rola państwa w gospodarce
Urząd Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego Wydział Europejskiego Funduszu Społecznego Wrocław, 10 grudnia 2007r. INSTYTUCJA POŚREDNICZĄCA komponentu.
Budżet państwa: Wpływy i wydatki
V Konferencja Ewaluacyjna Warszawa, Dariusz Daniluk Wzmocnienie dyscypliny finansów publicznych. Jaka może być rola ewaluacji?
Pojęcie i zasady funkcjonowania publicznego systemu finansowego
Budżet państwa Pojęcie i funkcje Dochody i wydatki Zasady budżetowe
Deficyt budżetowy a dług publiczny
Sektor finansów publicznych i jego jednostki
Dr inż. Ewa Mazurek-Krasodomska
Dr inż. Ewa Mazurek-Krasodomska
Motto „Tysiąc razy lepiej zapalić świeczkę, niż wiecznie narzekać na ciemność” Przysłowie chińskie.
Kolejne zajęcia: Zajęcia 1: B. Winiarski (red.), Polityka Gospodarcza, Wyd. PWN, Warszawa 2006, s Zajęcia 2: B. Winiarski (red.), Polityka Gospodarcza,
Wydatki budżetowe jednostek samorządu terytorialnego
>>0 >>1 >> 2 >> 3 >> 4 >> PICTURE START.
J. Wilkin - Ekonomia Polityka fiskalna państwa Wykład 10 WNE UW.
Zasady i tryb wykonywania ustawy budżetowej
Opracowanie projektu ustawy budżetowej
Pozycja finansowa wnioskodawcy Wieloletni Program Inwestycyjny, budżet oraz wskaźniki zadłużenia gminy.
Zasady budżetowe.. Zasady budżetowe traktowane są jako: cechy idealnego budżetu, cechy idealnego budżetu, elementy definicji budżetu, elementy definicji.
Warszawa X Samorządowe Forum Kapitału i Finansów.
Finanse publiczne i prawo finansowe
Dr Urszula Banaszczak - Soroka. Bank Polski ( 1828 – 1886) Polska Krajowa Kasa Pożyczkowa (1918 – 1924 tymczasowo pełniła rolę banku emisyjnego) Bank.
Wprowadzenie do prawa budżetowego
Jak wypełnić roczne zeznanie podatkowe?
Prof. dr hab. Henryk Dzwonkowski Kierownik Katedry Prawa Finansowego Uniwersytet Łódzki.
KOMPETENCJE FINANSOWE ORGANÓW LOKALNYCH. Obowiązujące podstawy prawne.
W Konstytucji finansom poświęcony jest rozdział X „Finanse publiczne”, ale ponadto do kwestii finansowych mają zastosowanie takie przepisy powiązane, jak:
Czy zostanie wprowadzone MTBF? Wnioski wypływające z analizy przejrzystości polityki fiskalnej w Polsce Rafał Benecki.
Zasady i tryb wykonywania ustawy budżetowej. Wykonywanie budżetu państwa obejmuje gromadzenie dochodów i dokonywanie wydatków ujętych w ustawie budżetowej.
Spotkanie informacyjne 25 października 2010 roku Śląski Urząd Wojewódzki.
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego BYĆ PRZEDSIĘBIORCZYM - nauka przez praktykę.
Zasady realizacji i rozliczania dotacji przekazywanych jednostkom samorządu terytorialnego w dziale 752 (Obrona Narodowa) Warszawa, kwiecień-maj 2016 roku.
Dochody PUBLICZNE. Najszersze pojęcie to SRODKI PUBLICZNE Najważniejsza część to dochody publiczne.
Rolę aktu kodyfikującego przepisy prawa finansowego pełni ustawa z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz.U ) Tego bym nie powiedział.
BYĆ PRZEDSIĘBIORCZYM - nauka przez praktykę Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Samorządowy zakład budżetowy mgr Paweł Lenio Katedra Prawa Finansowego Wydział Prawa, Administracji i Ekonomii.
System finansów publicznych Polski z uwzględnieniem systemu finansów samorządowych Ludwik Węgrzyn.
Finanse publiczne i prawo finansowe
Prawo budżetowe.
KWALIFIKOWALNOŚĆ VAT Grzegorz Sobolewski
Prof. dr hab. Roman Sobiecki Budżet państwa i polityka fiskalna.
Prof. dr hab. Henryk Dzwonkowski
Kolejne zajęcia: Zajęcia 1: B. Winiarski (red.), Polityka Gospodarcza, Wyd. PWN, Warszawa 2006, s Zajęcia 2: B. Winiarski (red.), Polityka Gospodarcza,
I. Zasady budżetowe II. Budżet III. Klasyfikacja budżetowa
Budżet Państwa.
Ustawa z dnia 27 października 2017 r. o finansowaniu zadań oświatowych
Zapis prezentacji:

Finanse Publiczne Wprowadzenie

„Nie ma czegoś takiego jak publiczne pieniądze „Nie ma czegoś takiego jak publiczne pieniądze. Jeśli rząd mówi, że komuś coś da, to znaczy, że zabierze tobie, bo rząd nie ma żadnych własnych pieniędzy” Margaret Thatcher

Pojęcie Finansów Publicznych Art. 3. Ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r Pojęcie Finansów Publicznych Art. 3. Ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych Finanse publiczne obejmują procesy związane z gromadzeniem środków publicznych oraz ich rozdysponowywaniem, w szczególności: 1) gromadzenie dochodów i przychodów publicznych; 2) wydatkowanie środków publicznych; 3) finansowanie potrzeb pożyczkowych budżetu państwa; 4) zaciąganie zobowiązań angażujących środki publiczne; 5) zarządzanie środkami publicznymi; 6) zarządzanie długiem publicznym; 7) rozliczenia z budżetem Unii Europejskiej.

Podstawy prawne budżetu Konstytucja – Rozdział X Finanse Publiczne (art. 216-225); Uchwalenie budżetu w formie ustawy budżetowej – art. 219; Ustawa budżetowa to akt prawny zawierający w sobie m.in. budżet jako najważniejszy dokument planistyczny, jednak może zawierać również inne dokumenty planistyczne lub innego rodzaju postanowienia; Wyłączna inicjatywa w zakresie ustawy budżetowej należy do Rady Ministrów; Ustawa zasadnicza dopuszcza kreowanie deficytu, jednak deficyt nie może być pokrywany z banku centralnego; Ustawa z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych

Funkcje budżetu Funkcja rozdzielcza (fiskalno – redystrybucyjna) wykorzystywana jest do alokacji środków publicznych, wcześniej pobranych na rzecz budżetu; Funkcja ewidencyjno – kontrolna budżetu polega na tym, że budżet jest również miernikiem wysokości kierunków i wydatków publicznych; Funkcja interwencyjna (stymulacyjna)- budżetu polega na oddziaływaniu poprzez budżetu na gospodarkę.

Zasady budżetowe Zasada zupełności (powszechności) – postuluje objęcie budżetem w pełnych kwotach całości dochodów i wydatków form organizacyjnych realizujących zadania publiczne. Celem jest maksymalizacja kontroli nad realizacją dochodów i wydatków za pośrednictwem budżetu.

Zasady budżetowe Zasada równowagi budżetowej – postuluje, by państwo przy planowaniu swoich wydatków nie wykraczało poza możliwe do osiągnięcia dochody. Zasada ta nie jest rygorystycznie przestrzegana.

Zasady budżetowe Zasada jedności budżetu występuje w dwóch znaczeniach: - jedność formalna: budżet powinien być opracowywany w formie jednego dokumentu obejmującego całość gospodarki budżetowej, zawartego w jednym akcie prawnym; - jedność materialna: całość dochodów budżetowych powinna być za pośrednictwem budżetu przeznaczana na pokrycie wydatków. Niedopuszczalne jest łączenie konkretnego dochodu z konkretnym wydatkiem. Zasada ta nie ma charakteru bezwzględnego. Wyjątek – art. 42 ust. 2 u.f.p.

Zasady budżetowe Zasada jawności postuluje jawność publicznej gospodarki finansowej, przede wszystkim w celu sprawowania kontroli tej gospodarki. W ustawie o finansach publicznych kwestia jawności została ujęta w art. 33 tejże ustawy; Zasada przejrzystości – zasada ta współistnieje razem z zasadą jawności. Zasada ta postuluje czytelność, zrozumiałość oraz możliwość merytorycznego odczytania intencji postanowień budżetu. Na przejrzystość można również spojrzeć jako na przejrzystość działań organów państwa (transparentność) w zakresie gromadzenia dochodów i dokonywania wydatków.

Zasady budżetowe Zasada szczegółowości (specjalizacji) postuluję aby budżetu nie ujmować jako ogólnej kwoty dochodów i wydatków, lecz dokonać wewnętrznego uszczegółowienia (pogrupowania) dochodów i wydatków budżetowych według jednolicie przyjętych podziałek klasyfikacyjnych.