Bezpieczeństwo cyfrowe w szkole, placówce Aleksandra Krawczyk krawczyk@womczest.edu.pl
Kierunki realizacji polityki oświatowej państwa na rok szkolny 2018/2019 100 rocznica odzyskania niepodległości – wychowanie do wartości i kształtowanie patriotycznych postaw uczniów. Wdrażanie nowej podstawy programowej kształcenia ogólnego. Kształcenie rozwijające samodzielność, kreatywność i innowacyjność uczniów. Kształcenie zawodowe oparte na ścisłej współpracy z pracodawcami. Rozwój doradztwa zawodowego. Rozwijanie kompetencji cyfrowych uczniów i nauczycieli. Bezpieczne i odpowiedzialne korzystanie z zasobów dostępnych w sieci.
„Większość polskiego społeczeństwa żyje w świecie cyfrowych treści i usług, przenikających codzienność w stopniu niemającym porównania z żadną z technologii przeszłości. Polska szkoła - musi zatem w pełni działać w środowisku cyfrowym, wykorzystując edukacyjne zasoby dostępne online – multimedialne treści, aplikacje, platformy i skojarzone z nimi interaktywne metody nauczania.” Bezpieczna szkoła. Zagrożenia i zalecane działania profilaktyczne w zakresie bezpieczeństwa fizycznego i cyfrowego uczniów [online]. [Dostęp: 4.09.2018 r.]. Dostępny w internecie:http://bezpiecznaszkola.men.gov.pl/wp-content/uploads/2017/09/zagrozenia-i-zalecane-dzialania-profilaktyczne-w-zakresie-bezpieczenstwa-fizycznego-i-cyfrowego-uczniow.pdf
http://www.toondoo.com http://goo.gl/upc08x http://iczytam.pl
https://bezpiecznaszkola. men. gov https://bezpiecznaszkola.men.gov.pl/bezpieczna-szkola-zagrozenia-i-zalecane-dzialania-profilaktyczne-w-zakresie-bezpieczenstwa-fizycznego-i-cyfrowego-uczniow/
Trzy poziomy zagrożeń internetowych
Niebezpieczne treści materiały pornograficzne Międzynarodowe badania EU-NET-ADB z 2012 r. pokazują, że kontakt z pornografią miało ponad dwie trzecie (67%) polskich gimnazjalistów!!!
Niebezpieczne treści materiały pornograficzne przemoc, nazim, rasizm przekazy promujące zachowania autodestrukcyjne (takie jak promocja brania narkotyków, skrajnego odchudzania, czy sposobów na samobójstwa)
Niebezpieczne treści materiały pornograficzne przemoc, nazim, rasizm przekazy promujące zachowania autodestrukcyjne (takie jak promocja brania narkotyków, skrajnego odchudzania, czy wręcz sposobami na samobójstwa) z przynajmniej jedną z powyższych kategorii kontakt miało 54% gimnazjalistów
Niebezpieczne kontakty grooming czyli uwodzenia dzieci w internecie w celu późniejszego wykorzystania seksualnego werbunek do sekty lub grupy przestępczej 69% gimnazjalistów poznało w internecie kogoś, kogo nie znało wcześniej aż 31% spotkało się z taką osobą „w realu”
Niebezpieczne działania seksting (przesyłanie własnych intymnych zdjęć lub filmików za pomocą telefonu komórkowego lub komunikatorów internetowych) w badaniu Fundacji Dzieci Niczyje do wysyłania takich materiałów przyznało się 11% młodych ludzi
Niebezpieczne działania seksting cyberprzemoc agresja werbalna (cybebulling, cyberstalking) zamieszczanie kompromitujących materiałów tworzenie specjalnych obraźliwych stron lub profili
Cyberbullying Werbalne znęcanie, tyranizowanie, powtarzalne zachowania o charakterze agresywnym jednego lub grupy sprawców wobec ofiary. Ostatnie statystyki pokazują, że: 20% dzieci i młodzieży wskazują, strach przed cyberprzemocą; 5% respondentów podjęło próbę samookaleczenia lub dokonało samookaleczenia; 3% respondentów podjęło próbę samobójstwa jako bezpośredni skutek szykanowania; młodzi ludzie są dwa razy częściej prześladowane na FB; 28% młodych ludzi zgłosiło przypadki szykanowania na Twitterze; 26% młodych ludzi zgłosiło przypadki szykanowania na Ask.fm.
Cyberstalking Stalking – termin pochodzący z języka angielskiego, który oznacza „podchody” lub „skradanie się”. Obecnie stalking jest definiowany jako „złośliwe i powtarzające się nagabywanie, naprzykrzanie się czy prześladowanie, zagrażające czyjemuś bezpieczeństwu”. Zjawisko cyberstalkingu jest definiowane jako cyberprzemoc popełniana przez stalkera. Sprawca jako narzędzia używa technologii informacyjnej, w szczególności Internetu, by dręczyć pojedynczą osobę, grupę osób lub całą organizację.
W polskim kodeksie karnym stalking (zdefiniowany jako uporczywe nękanie powodujące uzasadnione okolicznościami poczucie zagrożenia lub istotne naruszenie prywatności) od 6 czerwca 2011 r. stanowi przestępstwo, zagrożone karą pozbawienia wolności do 3 lat (art. 190a § 1 k.k.) lub – w przypadku doprowadzenia ofiary do próby samobójczej – do 10 lat 6 czerwca 2011 weszła w życie poprawka do kodeksu karnego, uznająca cyberprzemoc i stalking w Polsce za czyn zabroniony (połączenie tych terminów daje pojęcie cyberstalkingu). Czyn ten podlega karze na podstawie art. 190a k.k.
Standard bezpieczeństwa online placówek oświatowych [online]. [Dostęp 1.09.2018 r.]. Dostępny w internecie: www.akademia.nask.pl/pliki/3-standard-bezpieczenstwa-online-placowek-oswiatowych.pdf
Elementy profilaktyki dla zapewnienia bezpieczeństwa uczniów w środowisku cyfrowym Źródło: Ciecioch K., Cyfrowe bezpieczeństwo uczniów w szkole – wyzwania i zagrożenia
Bibliografia/netografia: Bezpieczna szkoła. Zagrożenia i zalecane działania profilaktyczne w zakresie bezpieczeństwa fizycznego i cyfrowego uczniów [online]. [Dostęp: 4.09.2018 r.]. Dostępny w internecie:http://bezpiecznaszkola.men.gov.pl/wp-content/uploads/2017/09/zagrozenia-i-zalecane-dzialania-profilaktyczne-w-zakresie-bezpieczenstwa-fizycznego-i-cyfrowego-uczniow.pdf Ciecioch K., Cyfrowe bezpieczeństwo uczniów w szkole – wyzwania i zgrozenia, [online]. [Dostęp 1.09.2018 r.]. Dostępny w internecie: http://iss.uns.lodz.pl/num/03/004_Krzysztof%20Ciemcioch_Cyfrowe%20bezpiecze%C5%84stwo%20uczni%C3%B3w%20w%20szkole.pdf Rogers V., Cyberprzemoc. Jak być bezpiecznym w sieci?, Warszawa 2011 Standard bezpieczeństwa online placówek oświatowych [online]. [Dostęp 1.09.2018 r.]. Dostępny w internecie: www.akademia.nask.pl/pliki/3-standard-bezpieczenstwa-online-placowek-oswiatowych.pdf
Najnowsze informacje z oferty RODN „WOM” zapewnicie sobie Państwo zamawiając naszego NEWSLETTERA. http://www.womczest.edu.pl/new/newsletter/ Zapraszamy także do dzielenia się swoim dorobkiem zawodowym w ramach „przykładów dobrej praktyki”. http://www.womczest.edu.pl/new/zasoby-edukacyjne/przyklady-dobrych-praktyk/
Dziękuję za uwagę! Aleksandra Krawczyk krawczyk@womczest.edu.pl