Bezpieczeństwo cyfrowe w szkole, placówce

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Bezpieczeństwo w sieci - zjawisko cyberprzemocy Opracowanie: pedagog PG nr 1 w Łomży Marta Chojnowska.
Advertisements

INFORMACJA o stanie bezpieczeństwa w powiecie olkuskim w 2011 roku 1 Olkusz, luty 2012 roku Komenda Powiatowa Policji w Olkuszu.
Światowy Dzień Zdrowia 2016 Pokonaj cukrzycę. Światowy Dzień Zdrowia 7 kwietnia 2016.
Głównym założeniem pracy w Miejskim Przedszkolu Nr 9 w Częstochowie są priorytety zawarte w Koncepcji Pracy Przedszkola wg których prowadzone są liczne.
Bądź bezpieczny w Internecie Razem tworzymy lepszy Internet.
„e-Gdańsk – europejska metropolia on-line” Projekt Współfinansowany przez Unię Europejską z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego.
PROJEKT „Doskonalenie szansą na rozwój” _____________________________________________________________________ Dorota Kamińska – Poradnia Psychologiczno.
Innowacyjna Warszawa 2020 Program wspierania przedsiębiorczości.
1 Urząd Marszałkowski Województwa Wielkopolskiego w Poznaniu EUROPEJSKI FUNDUSZ SPOŁECZNY W RAMACH WIELKOPOLSKIEGO REGIONALNEGO PROGRAMU OPERACYJNEGO
Opracowanie: Karolina Szefler-Serylak, Sylwia Błażejczak 1.
Badanie Poczucia Bezpieczeństwa, Oceny Pracy Policji oraz Ciemnej Liczby Przestępstw Warszawa, luty 2007.
Mazowieckie Samorządowe Centrum Doskonalenia Nauczycieli Wydział w Ciechanowie Ciechanów ul. Wyzwolenia 10 A Tel/fax.:
VII kampania społeczna N O PROMIL – N O PROBLEM PROJEKT WSPÓŁFINANSOWANY PRZEZ SZWAJCARIĘ W RAMACH SZWAJCARSKIEGO PROGRAMU WSPÓŁPRACY Z NOWYMI KRAJAMI.
Zmiany dotyczące zasad kierowania uczniów do Młodzieżowych Ośrodków Socjoterapii (MOS) Konferencja dla dyrektorów, doradców zawodowych i pedagogów gimnazjów.
Bariery w rozwoju edukacyjnym ucznia Wicemarszałek Województwa Małopolskiego Leszek Zegzda Kraków, 13 czerwca 2008 r.
Zagrożenia w Internecie. Spis treści Rodzaje zagrożeń w Internecie Zagrożenia związane z komputerami Zagrożenia związane z oprogramowaniem Zagrożenia.
Co to jest PaT? PaT to skrót od nazwy programu „Profilaktyka a Ty”. W programie znajdzie miejsce każdy, komu bliska jest myśl humanistyczna. Wartością.
Autor: Kierunek: Promotor: Wykorzystanie GIS do wyznaczenia tras bezpiecznego przewozu transportu przez miasto Małgorzata Kość geodezja i kartografia dr.
„Jak uczyć dzieci na temat przemocy i wykorzystywania”
Wybór najważniejszych, zdaniem uczniów, problemów związanych z korzystaniem z TIK w szkole oraz opracowanie wstępnych zapisów szkolnego kodeksu na ten.
Projekt edukacyjny „Szkoła z klasą 2.0” „Angielski wokół nas” Wyszukano dont-cry/
Agnieszka Pidek-Klepacz Urząd Marszałkowski Województwa Lubelskiego w Lublinie Lublin, 6 luty 2014 r. Wsparcie edukacji zawodowej w ramach Regionalnego.
Cyfrowa Polska szansą dla rozwoju sektora ICT 1 Agnieszka Suska Naczelnik Departament Funduszy Strukturalnych Ministerstwo Administracji i Cyfryzacji Gdańsk,
LICEUM OGÓLNOKSZTAŁCĄCE NR VII OPRACOWAŁA ANETA RADOMYSKA ANALIZA ANKIET.
Przygotowała: Anna Słowik. Głównym celem prezentacji jest uświadomienie rodzicom zagrożeń wynikających z użytkowania Internetu (oszustwa, wyłudzania,
Andrzej Feterowski Dyrektor Wydziału Informatyki Urząd Miasta Szczecin BEZPIECZNI RAZEM, czyli zachodniopomorski portal o bezpieczeństwie.
Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki Priorytet IX – Rozwój wykształcenia.
DZIEŃ BEZPIECZNEGO INTERNETU. S PIS TREŚCI 1. INTERNET INTERNET 2. DZIEŃ BEZPIECZNEGO INTERNETUDZIEŃ BEZPIECZNEGO INTERNETU 3.RAZEM TWORZYMY LEPSZY INTERNETRAZEM.
Środki na szkolnictwo zawodowe w nowej perspektywie finansowej Iwona Nakielska Dyrektor Departamentu EFS Urząd Marszałkowski Województwa Lubelskiego.
Zagrożenia w sieci.. Najczęstsze zagrożenia: W najprostszym ujęciu tzw. „model 3C” zagrożenia te mogą się wiązać: z niewłaściwymi lub szkodliwymi treściami.
Młodzież a „dopalacze” - postawy i zachowania wprowadzenie Szkolenie pracowników Państwowej Inspekcji Sanitarnej.
BEZPIECZNE KORZYSTANIE Z INTERNETU
Stalking.
Bielski Model Doradztwa Zawodowego
Bezpieczne korzystanie z gier komputerowych i Internetu
CYBERPRZEMOC.
Bezpieczne dzieci w cyfrowym świecie
PODSTAWOWE KIERUNKI POLITYKI OŚWIATOWEJ PAŃSTWA NA ROK SZKOLNY 2016/2017 Regionalny Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli i Informacji Pedagogicznej "WOM"w.
CYBERPRZEMOC Cyberprzemoc – to prześladowanie dręczenie
Jakub Śpiewak Fundacja Kidprotect.pl
Koncepcja i strategia Szkoły Promującej Zdrowie
HEJT!.
CYBERPRZEMOCY MÓWIMY NIE!!!
Cyberprzemoc – jedno z wielu zagrożeń internetu.
Szkoła z klasą 2.0 Tworzenie kodeksu 2.0.
Spis treści Co to jest cyberprzemoc? Skutki przemocy wirtualnej
Terra Community and Ethics for the future
Spis treści Co to jest cyberprzemoc? Skutki przemocy wirtualnej
Informacja w zakresie stanu wdrażania Europejskiego Funduszu Społecznego Toruń, 27 października 2016 r.
Szkoła Promująca Zdrowie
- Krajowe Repozytorium Obiektów Nauki i Kultury
Świetlice szkolne w rzeczywistości prawnej
Bezpieczeństwo w sieci
Program profilaktyczno-wychowawczy
,,W sieci nigdy nie wiadomo – zasady bezpiecznego korzystania z internetu'' Wykonała: Julia Lorek.
„Ramowe plany nauczania” Szczecin, dnia 01 października 2018 r.
Informacja w zakresie stanu wdrażania Europejskiego Funduszu Społecznego Toruń, 18 kwietnia 2018 r.
Pamiętajcie! Każdy z nas powinien znać swoje prawa!
Priorytet MEN na rok szkolny 2017/2018
KONFERENCJA METODYCZNA HISTORIA spotkanie sieci współpracy
Stan wykonania celów rzeczowo – finansowych
Priorytet III. Wysoka jakość systemu oświaty Działanie 3. 5
Priorytet III. Wysoka jakość systemu oświaty Działanie 3. 5
Zmiany w podstawie programowej celem szerszego dostosowania przebiegu procesu edukacji dla najmłodszych uczniów i umożliwienie im łatwego przejścia do.
BEZPIECZEŃSTWO W SZKOLE
Rozwijanie kompetencji kluczowych uczniów – szkolenia i doradztwo dla JST w województwie lubelskim Wsparcie kadry jednostek samorządu terytorialnego w.
Kompetencje informatyczne – III etap edukacyjny
Ramowy program szkolenia w zakresie wspomagania szkół w wykorzystywaniu nowoczesnych technologii w procesie nauczania/uczenia się Kompetencje informatyczne.
Ramowy program szkolenia w zakresie wspomagania szkół w wykorzystywaniu nowoczesnych technologii w procesie nauczania/uczenia się Kompetencje informatyczne.
Zapis prezentacji:

Bezpieczeństwo cyfrowe w szkole, placówce Aleksandra Krawczyk krawczyk@womczest.edu.pl

Kierunki realizacji polityki oświatowej państwa na rok szkolny 2018/2019 100 rocznica odzyskania niepodległości – wychowanie do wartości i kształtowanie patriotycznych postaw uczniów. Wdrażanie nowej podstawy programowej kształcenia ogólnego. Kształcenie rozwijające samodzielność, kreatywność i innowacyjność uczniów. Kształcenie zawodowe oparte na ścisłej współpracy z pracodawcami. Rozwój doradztwa zawodowego. Rozwijanie kompetencji cyfrowych uczniów i nauczycieli. Bezpieczne i odpowiedzialne korzystanie z zasobów dostępnych w sieci.

„Większość polskiego społeczeństwa żyje w świecie cyfrowych treści i usług, przenikających codzienność w stopniu niemającym porównania z żadną z technologii przeszłości. Polska szkoła - musi zatem w pełni działać w środowisku cyfrowym, wykorzystując edukacyjne zasoby dostępne online – multimedialne treści, aplikacje, platformy i skojarzone z nimi interaktywne metody nauczania.” Bezpieczna szkoła. Zagrożenia i zalecane działania profilaktyczne w zakresie bezpieczeństwa fizycznego i cyfrowego uczniów [online]. [Dostęp: 4.09.2018 r.]. Dostępny w internecie:http://bezpiecznaszkola.men.gov.pl/wp-content/uploads/2017/09/zagrozenia-i-zalecane-dzialania-profilaktyczne-w-zakresie-bezpieczenstwa-fizycznego-i-cyfrowego-uczniow.pdf

http://www.toondoo.com http://goo.gl/upc08x http://iczytam.pl

https://bezpiecznaszkola. men. gov https://bezpiecznaszkola.men.gov.pl/bezpieczna-szkola-zagrozenia-i-zalecane-dzialania-profilaktyczne-w-zakresie-bezpieczenstwa-fizycznego-i-cyfrowego-uczniow/

Trzy poziomy zagrożeń internetowych

Niebezpieczne treści materiały pornograficzne Międzynarodowe badania EU-NET-ADB z 2012 r. pokazują, że kontakt z pornografią miało ponad dwie trzecie (67%) polskich gimnazjalistów!!!

Niebezpieczne treści materiały pornograficzne przemoc, nazim, rasizm przekazy promujące zachowania autodestrukcyjne (takie jak promocja brania narkotyków, skrajnego odchudzania, czy sposobów na samobójstwa)

Niebezpieczne treści materiały pornograficzne przemoc, nazim, rasizm przekazy promujące zachowania autodestrukcyjne (takie jak promocja brania narkotyków, skrajnego odchudzania, czy wręcz sposobami na samobójstwa) z przynajmniej jedną z powyższych kategorii kontakt miało 54% gimnazjalistów

Niebezpieczne kontakty grooming czyli uwodzenia dzieci w internecie w celu późniejszego wykorzystania seksualnego werbunek do sekty lub grupy przestępczej 69% gimnazjalistów poznało w internecie kogoś, kogo nie znało wcześniej aż 31% spotkało się z taką osobą „w realu”

Niebezpieczne działania seksting (przesyłanie własnych intymnych zdjęć lub filmików za pomocą telefonu komórkowego lub komunikatorów internetowych) w badaniu Fundacji Dzieci Niczyje do wysyłania takich materiałów przyznało się 11% młodych ludzi

Niebezpieczne działania seksting cyberprzemoc agresja werbalna (cybebulling, cyberstalking) zamieszczanie kompromitujących materiałów tworzenie specjalnych obraźliwych stron lub profili

Cyberbullying Werbalne znęcanie, tyranizowanie, powtarzalne zachowania o charakterze agresywnym jednego lub grupy sprawców wobec ofiary. Ostatnie statystyki pokazują, że: 20% dzieci i młodzieży wskazują, strach przed cyberprzemocą; 5% respondentów podjęło próbę samookaleczenia lub dokonało samookaleczenia; 3% respondentów podjęło próbę samobójstwa jako bezpośredni skutek szykanowania; młodzi ludzie są dwa razy częściej prześladowane na FB; 28% młodych ludzi zgłosiło przypadki szykanowania na Twitterze; 26% młodych ludzi zgłosiło przypadki szykanowania na Ask.fm.  

Cyberstalking Stalking – termin pochodzący z języka angielskiego, który oznacza „podchody” lub „skradanie się”. Obecnie stalking jest definiowany jako „złośliwe i powtarzające się nagabywanie, naprzykrzanie się czy prześladowanie, zagrażające czyjemuś bezpieczeństwu”. Zjawisko cyberstalkingu jest definiowane jako cyberprzemoc popełniana przez stalkera. Sprawca jako narzędzia używa technologii informacyjnej, w szczególności Internetu, by dręczyć pojedynczą osobę, grupę osób lub całą organizację.

W polskim kodeksie karnym stalking (zdefiniowany jako uporczywe nękanie powodujące uzasadnione okolicznościami poczucie zagrożenia lub istotne naruszenie prywatności) od 6 czerwca 2011 r. stanowi przestępstwo, zagrożone karą pozbawienia wolności do 3 lat (art. 190a § 1 k.k.) lub – w przypadku doprowadzenia ofiary do próby samobójczej – do 10 lat 6 czerwca 2011 weszła w życie poprawka do kodeksu karnego, uznająca cyberprzemoc i stalking w Polsce za czyn zabroniony (połączenie tych terminów daje pojęcie cyberstalkingu). Czyn ten podlega karze na podstawie art. 190a k.k.

Standard bezpieczeństwa online placówek oświatowych [online]. [Dostęp 1.09.2018 r.]. Dostępny w internecie: www.akademia.nask.pl/pliki/3-standard-bezpieczenstwa-online-placowek-oswiatowych.pdf

Elementy profilaktyki dla zapewnienia bezpieczeństwa uczniów w środowisku cyfrowym Źródło: Ciecioch K., Cyfrowe bezpieczeństwo uczniów w szkole – wyzwania i zagrożenia

Bibliografia/netografia: Bezpieczna szkoła. Zagrożenia i zalecane działania profilaktyczne w zakresie bezpieczeństwa fizycznego i cyfrowego uczniów [online]. [Dostęp: 4.09.2018 r.]. Dostępny w internecie:http://bezpiecznaszkola.men.gov.pl/wp-content/uploads/2017/09/zagrozenia-i-zalecane-dzialania-profilaktyczne-w-zakresie-bezpieczenstwa-fizycznego-i-cyfrowego-uczniow.pdf Ciecioch K., Cyfrowe bezpieczeństwo uczniów w szkole – wyzwania i zgrozenia, [online]. [Dostęp 1.09.2018 r.]. Dostępny w internecie: http://iss.uns.lodz.pl/num/03/004_Krzysztof%20Ciemcioch_Cyfrowe%20bezpiecze%C5%84stwo%20uczni%C3%B3w%20w%20szkole.pdf Rogers V., Cyberprzemoc. Jak być bezpiecznym w sieci?, Warszawa 2011 Standard bezpieczeństwa online placówek oświatowych [online]. [Dostęp 1.09.2018 r.]. Dostępny w internecie: www.akademia.nask.pl/pliki/3-standard-bezpieczenstwa-online-placowek-oswiatowych.pdf

Najnowsze informacje z oferty RODN „WOM” zapewnicie sobie Państwo zamawiając naszego NEWSLETTERA. http://www.womczest.edu.pl/new/newsletter/ Zapraszamy także do dzielenia się swoim dorobkiem zawodowym w ramach „przykładów dobrej praktyki”. http://www.womczest.edu.pl/new/zasoby-edukacyjne/przyklady-dobrych-praktyk/

Dziękuję za uwagę! Aleksandra Krawczyk krawczyk@womczest.edu.pl