Strategia migracji z systemu łączności analogowej 150 Mhz do łączności cyfrowej Piotr Sieczkowski Departament Techniki i Wyrobów.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Warszawa, Tytuł prezentacji Warszawa, Rejestracja pojazdów kolejowych oraz zmiana danych rejestrowych w NVR Warszawa,
Advertisements

© IEn Gdańsk 2011 Wpływ dużej generacji wiatrowej w Niemczech na pracę PSE Zachód Robert Jankowski Andrzej Kąkol Bogdan Sobczak Instytut Energetyki Oddział.
Rozwój infrastruktury sportowej w Gminie Wyszków Analiza wariantowa.
Platforma Lokalizacyjno-Informacyjna z Centralną Bazą Danych PLI CBD
Urząd Transportu Kolejowego, Al. Jerozolimskie 134, Warszawa, Polityka regulacyjna państwa w zakresie dostępu do infrastruktury na.
Organizacja miejskiego transportu zbiorowego na przykładzie Komunikacyjnego Związku Komunalnego Górnośląskiego Okręgu Przemysłowego Przewodniczący Zarządu.
Projekt budowy sieci automatycznych toalet publicznych na terenie miasta Poznania. Projekt modernizacji toalet miejskich na terenie miasta Poznania.
Finansowanie wybranych działań w parkach narodowych przy udziale środków funduszu leśnego - zakres finansowy Warszawa, 06 kwietnia 2016r.
Połączenie towarzystw budownictwa społecznego Opracowano w BNW UMP 2008.
Wniosek o dofinansowanie projektu w ramach RPO WP na lata wraz z załącznikami Regionalny Program Operacyjny Województwa Pomorskiego na lata
System, który łączy Tomasz Stępień, Prezes Zarządu Operator Gazociągów Przesyłowych GAZ-SYSTEM S.A. Strategia GAZ-SYSTEM S.A. do 2025 roku.
EWALUACJA PROJEKTU WSPÓŁFINANSOWANEGO ZE ŚRODKÓW UNII EUROPEJSKIE J „Wyrównywanie dysproporcji w dostępie do przedszkoli dzieci z terenów wiejskich, w.
UKE URZĄD KOMUNIKACJI ELEKTRONICZNEJDEBATA O CZĘSTOTLIWOŚCIACH, 4 lipca 2006 r. DEBATA NA TEMAT KRAJOWEJ STRATEGII GOSPODARKI CZĘSTOTLIWOŚCIOWEJ Zamierzenia.
Prawo telekomunikacyjne Ewa Galewska CBKE. Sektor telekomunikacyjny Monopole naturalne Operatorzy zasiedziali Brak równowagi pomiędzy podmiotami Wysokie.
Historia telefonu Aleksandra Adamczyk. Alexander Gaham Bell  fizyk i fizjolog amerykański. Urodził się w 1842 roku w Szkocji. Gdy miał 34 lata, w roku.
Stan wdrażania IV Osi priorytetowej Rozwój infrastruktury społeczeństwa informacyjnego Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Kujawsko – Pomorskiego.
Komisja Wspólna Rządu i Samorządu Terytorialnego, dnia 22 lutego 2012.
Organizacja, przepisy i procedury Na przykładzie Śląskiego OW NFZ Dr n. med. Z Klosa.
Propozycje kryteriów wyboru finansowanych operacji dla poszczególnych działań w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Mazowieckiego na.
Model warstwowy OSI Model OSI (Open Systems Interconnection) opisuje sposób przepływu informacji między aplikacjami programowymi w jednej stacji sieciowej.
Finansowanie wybranych działań w parkach narodowych przy udziale środków funduszu leśnego - zakres merytoryczny Warszawa, 06 kwietnia 2016 r.
Skuteczności i koszty windykacji polubownej Wyniki badań zrealizowanych w ramach grantu Narodowego Centrum Nauki „Ocena poziomu rzeczywistej.
PRZEGLĄD PRASY 19 marca 2013 roku Urząd Marszałkowski Województwa Świętokrzyskiego w Kielcach Biuro Prasowe tel. (41) ; fax. (41) rzecznik.
Działanie 321 „Podstawowe usługi dla gospodarki i ludności wiejskiej” TARGOWISKA STAŁE Europejski Fundusz Rolny na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich Europejski.
CAPS LOCK - CERTYFIKOWANE SZKOLENIA JĘZYKOWE I KOMPUTEROWE
Raport Electus S.A. Zapotrzebowanie szpitali publicznych na środki finansowe w odniesieniu do zadłużenia sektora ochrony zdrowia Olsztyn, r.
Wieloaspektowa analiza czasowo- kosztowa projektów ze szczególnym uwzględnieniem kryterium jakości rozwiązań projektowych AUTOR: ANNA MARCINKOWSKA PROMOTOR:
Definiowanie i planowanie zadań typu P 1.  Planowanie zadań typu P  Zadania typu P to zadania unikalne służące zwykle dokonaniu jednorazowej, konkretnej.
Informacja o wykonaniu budżetu powiatu kluczborskiego za 2013 rok.
Informacja na temat projektu informatycznego „Centralizacja przetwarzania danych” V Krajowa Konferencja System Informacji Przestrzennej w Lasach Państwowych.
Rozbudowa Szybkiej Kolei Aglomeracyjnej przez Samorząd Województwa Małopolskiego 30 czerwca 2016r. Jacek Krupa Marszałek Województwa Małopolskiego.
„Poprawa bezpieczeństwa na Centralnej Magistrali Kolejowej poprzez likwidację przejazdów w poziomie szyn w km 127 i 147 oraz budowę skrzyżowań dwupoziomowych”
ZIT ZIT Plus = METROPOLIA.
Moduł SDI – zasilanie węzłów IIP oraz wykorzystanie danych. Wprowadzenie. Szkolenie przeprowadzone w ramach projektu „TERYT 3 – Rozbudowa systemów do prowadzenia.
Zespół telematyczny ERA Warszawa, r.
DEBATA TRANSPORTOWA Rozwój kolejowych przewozów intermodalnych w Polsce w latach Prof. Juliusz Engelhardt Uniwersytet Szczeciński Wydział.
zmiany od września w naszych placówkach
Regionalne warsztaty TAF TSI
DECYZJA O WARUNKACH ZABUDOWY tzw. „Wuzetka”
Departament Rozwoju Regionalnego i Funduszy Europejskich
Organizacja transportu na terenie gmin podwarszawskich
Podlaska Debata Drogowa Białystok, 20 lutego 2017 r.
Poznań – Warszawa: sprawna komunikacja podczas modernizacji
EFS W RAMACH REGIONALNEGO PROGRAMU OPERACYJNEGO WOJEWÓDZTWA
INFORMACJA na temat przedsięwzięć kolejowych w RPO WP
w Polsce Dr inż. Andrzej Massel Instytut Kolejnictwa
Omówienie zmian w regulaminie konkursu w ramach działania 4. 2
Prezentacja uczniów klasy III KAE kształcących się w zawodach
INWESTUJEMY W KOMFORT I BEZPIECZEŃSTWO NA LATA
(Cyber) Bezpieczeństwo ruchu kolejowego
Dyrektor Departamentu Zarządzania Programami Operacyjnymi
- Krajowe Repozytorium Obiektów Nauki i Kultury
JAK ZAPEWNIĆ CIĄGŁOŚĆ WIEDZY I DOSTĘP DO WYKWALIFIKOWANYCH PRACOWNIKÓW W DEFICYTOWYM ZAWODZIE Jacek Wójcik
PROGRAMY DO KONTROLI RODZICIELSKIEJ
Zarządca narodowej sieci linii kolejowych
BADANIA ZUZYCIA BOCZNEGO SZYN W ROZJAZDACH KOLEJOWYCH
Ekologiczna Dziesiątka
Wyniki pomiarów natężenia ruchu pasażerskiego na liniach kolejowych obsługiwanych przez PKP SKM Trójmiasto Sp. z o.o. oraz badań preferencji i.
Rozwój współpracy pomiędzy sektorem badawczo-naukowym a biznesem na przykładzie Projektu: GUM
Departament Rozwoju Regionalnego i Funduszy Europejskich
SYSTEM KONTROLI FREKWENCJI
Departament Rozwoju Regionalnego i Funduszy Europejskich
Departament Rozwoju Regionalnego i Funduszy Europejskich
zakres regulacji / wstępna koncepcja /
FUNDUSZ DRÓG SAMORZĄDOWYCH
Otwarty konkurs ofert na dofinansowanie w roku 2018 zadań własnych realizowanych przez organizacje z udziałem środków zewnętrznych Rzeszów, 8 marca 2018.
PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. Zakład Linii Kolejowych w Nowym Sączu
Wspomaganie pracy szkół
Zintegrowane Inwestycje Terytorialne (ZIT) w Regionalnym Programie Operacyjnym Województwa Kujawsko – Pomorskiego na lata (stan na 15 września.
Podstawowe informacje o programie WiFi4EU
Zapis prezentacji:

Strategia migracji z systemu łączności analogowej 150 Mhz do łączności cyfrowej Piotr Sieczkowski Departament Techniki i Wyrobów

Czym jest GSM-R (1) GSM-R to system radiołączności oparty na standardzie GSM, dostosowany do specyfiki kolejowej. System umożliwia prowadzenie rozmów między użytkownikami (maszynistą, dyżurnymi ruchu) oraz transmisję danych na potrzeby Europejskiego Systemu Sterowania Pociągiem ETCS. ETCS to system odpowiedzialny za nadzór nad jazdą pociągu. GSM-R oraz ETCS razem tworzą Europejski System Zarzadzania Ruchem Kolejowym ERTMS. ERTMS to standard światowy – wdrożony jest obecnie na przeszło 95 tys. km linii na całym świecie

Czym jest GSM-R (2) Najważniejsze zalety GSM-R: GSM-R posiada dodatkowe funkcjonalności dostosowane do specyfiki kolejowej: Priorytetyzacja połączeń Matryce połączeń Kolejowe połączenie alarmowe REC Adresowanie zależne od funkcji i lokalizacji Najważniejsze zalety GSM-R: Interoperacyjność – standard ogólnoeuropejski będący podstawą rozwoju transportu kolejowego Lepsza jakość łączności głosowej Zapewnienie transmisji danych dla poziomu 2 ETCS Bezpieczeństwo systemu

GSM-R: stan obecny i perspektywy (1) Na sieci PKP PLK S.A. system GSM-R zabudowano na 1,6 tys. km linii kolejowych: linia kolejowa E 30, odcinek Bielawa Dolna – Opole linia kolejowa E 20/C-E 20, odcinek Kunowice – Terespol linia kolejowa E 65/C-E 65, odcinek Warszawa – Gdynia linia kolejowa Warszawa – Łódź W GSM-R wyposażona jest również infrastruktura Pomorskiej Kolei Metropolitalnej, na której system ten jest wykorzystywany do prowadzenia ruchu kolejowego Dalsze ok. 13,6 tys. km linii PKP PLK S.A. zostanie wyposażone w GSM-R w ramach projektu horyzontalnego, na którego realizację podpisano umowę w dniu 29 marca 2018 r. Wdrożenie GSM-R w ramach projektu horyzontalnego ma zostać zrealizowane do końca 2023 r.

GSM-R: stan obecny i perspektywy (2) Kryteria wyboru linii kolejowych do zabudowy GSM-R: Kryterium 1 – odcinek został przewidziany do jednej z dwóch najwyższych kategorii utrzymaniowych; Kryterium 2 – wg statystyki ruchu za rok 2014 przeciętna dobowa liczba pociągów na danym odcinku jest większa lub równa od 7 pociągów w dobie. W celu sprawnego wdrożenia sieci GSM-R w Polsce, planuje się wdrażać system GSM-R w sposób sieciowy, a nie jak dotychczas w sposób liniowy. Mapa zabudowy GSM-R (zielone linie – projekty zrealizowane, niebieskie – planowane).

Wyposażenie pojazdów w GSM-R Urząd przeprowadził ankietę na temat obecnego stanu wyposażenia pojazdów kolejowych w GSM-R oraz planów w tym zakresie Pozyskano dane dotyczące 3426 pojazdów trakcyjnych na 5397 eksploatowanych w Polsce Zakładane koszty wyposażenia pojazdów w GSM-R to ok. 200 mln zł, przy czym: wyposażenie pojazdów to koszt ok. 153,8 mln zł (radio kabinowe to koszt od 45 tys. zł do 75 tys. zł w zależności od liczby kabin w pojeździe) wyposażenie pracowników to koszt ok. 39 mln zł Koszty te mogą być nieco większe ze względu m.in. na niedoszacowanie liczby pojazdów przewidzianych do wyposażenia

Uwarunkowania migracji do GSM-R (1) Funkcja REC w GSM-R nie zapewnia automatycznego zatrzymania pociągu Wprowadzenie takiej funkcjonalności w systemie GSM-R wymagałoby zmian w specyfikacjach ERTMS i TSI Sterowanie Utrzymanie RADIOSTOPu w obecnej formie byłoby możliwe jedynie pod warunkiem dalszego funkcjonowania radia 150 Mhz Eksploatacja dwóch systemów łączności rodzi obawy związane z ich jednoczesną obsługą przez maszynistów i dyżurnych ruchu Rozwiązaniem jest wdrożenie nowego systemu hamowania obszarowego pod roboczą nazwą RADIOSTOP 2.0, który nie będzie wymagał łączności w paśmie 150 Mhz – projekt Instytutu Kolejnictwa Przyszłość sygnału RADIOSTOP

Uwarunkowania migracji do GSM-R (2) Część mniej uczęszczanych linii kolejowych PKP PLK S.A. nie będzie pokryta sygnałem GSM-R (ok. 4 tys. km) Rozwiązaniem tego problemu może być tzw. roaming krajowy: wykorzystanie publicznych sieci GSM do prowadzenia rozmów między maszynistą i dyżurnym ruchu przy użyciu radiotelefonu kolejowego Alternatywną możliwością jest pozostawienie radia 150 Mhz Na chwilę obecną prace zmierzają w kierunku wprowadzenia roamingu krajowego, w tym celu niezbędne są m.in. analizy w zakresie dostępności odpowiedniego sygnału GSM, a także zawarcie umów z operatorami publicznych sieci GSM Łączność na liniach kolejowych bez sieci GSM-R

Uwarunkowania migracji do GSM-R (3) Sygnał GSM-R będzie dostępny wzdłuż linii PKP PLK S.A. i nie obejmie linii kolejowych innych zarządców, a także bocznic kolejowych Dodatkowo specyfika techniczna łączności GSM-R (przepustowość sieci i czas nawiązywania połączenia) sprawia, że jej wykorzystanie dla celów manewrowych nie zawsze będzie uzasadnione Z tego względu na liniach kolejowych innych zarządców, a także bocznicach kolejowych utrzymana zostanie łączność w paśmie 150 Mhz Łączność na potrzeby innych zarządców i bocznic Migracja w formule tzw. „Dnia Zero” – jednorazowego wyłączenia radiołączności analogowej i jej zastąpienia łącznością cyfrową Konieczność przeprowadzenia eksploatacji testowej i pozyskania doświadczeń Weryfikacja przepisów krajowych i procedur wewnętrznych podmiotów Uwarunkowania organizacyjno-prawne

Obecna propozycja przebiegu migracji do GSM-R Wytypowanie linii do eksploatacji testowej: E-30, odcinek Bielawa Dolna – Opole, E 20/C-E 20, odcinek Kunowice – Terespol (bez węzła warszawskiego), E 65/C-E 65, odcinek Warszawa – Gdynia, Warszawa – Łódź Zakończenie projektu budowy GSM-R na 13 600 km linii PKP PLK S.A. Eksploatacja testowa GSM-R na wybranej linii Migracja do GSM-R na sieci kolejowej objętej zasięgiem systemu 31.12.2018 r. Najpóźniej 2022 r. 31.12.2023 r. W ciągu 2024 r. Ostateczne założenia migracji do GSM-R zostaną przedstawione w Suplemencie do Krajowego Planu Wdrażania TSI „Sterowanie”.