BEZDOMNE DZIECI A DZIECI ULICY Ewa Depa Studia III stopnia Uniwersytet Rzeszowski Wydział Socjologiczno- Historyczny Rzeszów 2016.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
ZAŻYWASZ - PRZEGRYWASZ
Advertisements

PRZEMOC I AGRESJA Jak zapobiegać?
1 Strategia Rozwiązywania Problemów Społecznych długofalowy plan przeciwdziałania dezintegracji społecznej Opracowanie: MOPS Gdańsk Gdańsk 2004.
Uzależnieniom mówimy STOP!
BEZDOMNOŚĆ dotyka wszystkie grupy społeczne
Aktywność fizyczna jako przeciwdziałanie problemom wychowawczym
ZAGROŻENIA MŁODZIEŻY.
Nadużywanie alkoholu Przemysław Kowalik.
Centrum Profilaktyki i Edukacji Społecznej PARASOL
Stowarzyszenie na Rzecz Dzieci i Młodzieży „Program STACJA”
Cele spotkania: Uświadomienie rodzicom problemu jakim staje się nasilające się wśród dzieci i młodzieży zjawisko agresji. Zapoznanie rodziców z pojęciem.
ZACZYNAJĄ SIĘ OD PRAW DZIECKA
Polityka Rodzinna na Węgrzech Judit Szemkeő Warszawa 2010.
Wagarowanie młodzieży
Prezentacja multimedialna
Dolnośląska Agencja Rozwoju Regionalnego S.A. ul. Wysockiego 10
Diagnoza środowisk zagrożonych przemocą i uzależnieniami
Z PUNKTU WIDZENIA POGOTOWIA OPIEKUŃCZEGO
Uzależnienia a rozwój dziecka
FUNKCJA WYCHOWAWCZA RODZINY
A PROBLEM UZALEŻNIEŃ OD NARKOTYKÓW
UZALEŻNIENIA W dzisiejszych trudnych i stresujących czasach ludzie coraz częściej popadają w różnorakie uzależnienia. Nie tylko chodzi o typowe nałogi,
Nielegalna praca dzieci na świecie
Przyczyny agresji i przemocy wśród dzieci i młodzieży
Z jakimi problemami może spotkać się mój rówieśnik?
WOLNOŚĆ OD ALKOHOLU.
PRAWA OSOBISTE (CZĘŚĆ II)
Zagrożenia młodego człowieka!!!.
Stanisława Zielińska Rola rodziców w kształtowaniu bezpiecznych zachowań swoich dzieci w ruchu drogowym Stanisława Zielińska
Czy autorytety są nam potrzebne
Miłość.
STOP – przemocy i agresji
Znaczenie trzeźwości od alkoholu i narkotyków w miłości
Radosne Maluchy. PROJEKT DZIAŁA OD WRZEŚNIA 2007 R. W CYKLU ROKU SZKOLNEGO OPIEKĄ OBEJMUJEMY OD 10 – 15 DZIECI W WIEKU 2,5 – 5 LAT, NIEKORZYSTAJĄCYCH.
w praktyce pedagogicznej
Miejsce przekazywania tradycji i wartości
,,Rodzina- źródłem życia, szacunku i miłości’’
Autorzy: Kinga Kolaszyńska Anna Jankowska weronika wlaszczyk
Postawa wychowawcza rodzica wobec przypadków przemocy i agresji
Problemy współczesnej młodzieży
MÓJ (NIE) PEŁNOSPRAWNY BRAT
Co może zrobić szkoła, a co powinni zrobić wcześniej rodzice ?
Niedostosowanie społeczne dzieci i młodzieży
RODZINA.
POMOC DZIECIOM I MŁODZIEŻY Z RODZIN DYSFUNKCYJNYCH W POSŁUDZE CARITAS KIELECKIEJ Kielce, 22 października 2009 r.
Pogotowie Opiekuńcze „OPOKA”
mgr Małgorzata Piasecka
nowy niebezpieczny trend
Janów Lubelski r.. Zadanie gminy:  Wspieranie rodziny przeżywającej trudności w wypełnianiu funkcji opiekuńczo-wychowawczych Zadanie powiatu:
Badania ankietowe uczniów i ich rodziców
20 Listopada -Powszechny Dzień Dziecka (Dzień Praw Dziecka) -pod egidą ONZ. Zgromadzenie Ogólne ONZ zaleciło wszystkim państwom organizowanie obchodów.
CZY CZYTANIE JEST NAM DZISIAJ POTRZEBNE?
CHILD GROOMING Groom (ang.) – przygotowywać, szykować, oswajać Grooming to zjawisko, w którym sprawca podejmuje próbę zaprzyjaźnienia się z dzieckiem za.
ŁAD i KONFLIKTY SPOŁECZNE
środowisko wychowawcze
WIĘZI W RODZINIE JAKO CZYNNIK CHRONIĄCY
„ Świat bez dopalaczy, narkotyków i… ”
1 WOBCOWANE POKOLENIE CZYLI JAK ZBUDOWAĆ TRWAŁE WIĘZI Z DZIEĆMI ABY PRZEKAZYWAĆ IM WIARĘ W RODZINIE I KOŚCIELE.
Pracownia Terapii i Psychoedukacji
AGRESJA- przez agresję rozumie się każde zamierzone działanie, mające na celu wyrządzenie komuś lub czemuś szkody, krzywdy, straty, bólu fizycznego czy.
Łamanie praw człowieka. Spis Treści ● Dlaczego łamane są prawa człowieka? ● Łamanie praw człowieka ● Przyczyny łamania praw człowieka ● Najbardziej powszechne.
Razem przeciw dopalaczom Paula Lutowska, 16 lat Liceum Ogólnokształcące im. T. Kotarbińskiego w Sępólnie Krajeńskim, ul. Młyńska 42 Sępólno Krajeńskie.
CZY CZYTANIE JEST NAM DZISIAJ POTRZEBNE?
„ Rodzina , Twój przyjazny świat ”
Przeciwdziałanie narkomanii
Opracowała: Katarzyna Płatek
DZIECI ULICY Wrocław, r..
ZNACZENIE TRZEŹWOŚCI OD ALKOHOLU I NARKOTYKÓW W MIŁOŚCI
PROJEKT EDYKACYJNY JANUSZ KORCZAK człowiek o gorącym sercu
„POSTAW NA RODZINĘ” KAMPANIA PROFILAKTYCZNA
Zapis prezentacji:

BEZDOMNE DZIECI A DZIECI ULICY Ewa Depa Studia III stopnia Uniwersytet Rzeszowski Wydział Socjologiczno- Historyczny Rzeszów 2016

DZIECI ULICY Malcolm Muggeridge. Włóczą się gromadami, niepodobne do człowieka, wydając dźwięki ledwie przypominające ludzką mowę. Mają wykrzywione, zwierzęce twarze, skosmacone włosy i pusty wzrok – tak pisał w latach 30. XX wiek przerażony Malcolm Muggeridge. brytyjski dziennikarz mieszkający w Moskwie

- Mówi się o nich dzieci ulicy, bo wychowuje je ulica. - dzieci ulicy to nie tylko uciekinierzy i wywodzący się z ubogich, zaniedbanych rodzin. -to dzieci mające dom i rodzinę, ale bezdomne emocjonalnie, - nie mające dostatecznego oparcia w rodzinach i przenoszące całą swoją aktywność na ulicę - mają od kilku do kilkunastu lat. - żyją na dworcach, w piwnicach. - przebywają w grupach, co daje im poczucie bezpieczeństwa i akceptacji, których nie doświadczyły w rodzinie.

Dzieci ulicy – ujęcie socjologiczne Pojęcie dzieci ulicy pojawiło się literaturze na początku XX wieku. Określano wówczas dzieci głodne, bezdomne, sieroty wojenne, pochodzące z biednych rodzin, żebrzące i włóczące się na ulicy. W dzisiejszych czasach dzieci przebywają w okolicach dworców kolejowych, autobusowych, galerii handlowych oraz osiedli mieszkaniowych.

-Zjawisko dzieci ulicy uważane jest obecnie za zjawisko globalne, które obejmuje cały świat. -Dzieci ulicy spotyka się zarówno w Nowym Jorku, Londynie, Moskwie, Warszawie oraz w wielu innych zakątkach świata. -Według szacunków Rady Europy liczba włóczących się dzieci na całym świecie sięga około 100 milionów. - Mówi się, że dzieci ulicy to „produkt” transformacji politycznej i ustrojowej, która doprowadziła do zubożenia społeczeństwa. - Synonimiczne odmiany tradycyjnego pojęcia dziecko ulicy to dzieci ryzyka społecznego, dzieci zmarginalizowane, chuligani, szalikowcy, skini.

Dzieci ulicy – Bieda przyczynia się do powstawania patologii, to powoduje, że coraz więcej dzieci próbuje się wyżywić na ulicy -Zarabiają na życie żebrząc, -odprowadzają wózki przy supermarketach -myją szyby samochodowe lub kradną. -Zazwyczaj piją alkohol i wąchają klej. – dzieci ulicy istniały i stanowiły problem społeczny, od kiedy pojawiły się miasta, a w nich ulice. dzieci ulicy to te, które na skutek niewypełniania przez ich rodziców podstawowych funkcji opiekuńczych i wychowawczych spędzają czas ---poza domem na ulicy, podwórku i innych miejscach niekontrolowanej aktywności

Definicja dzieci ulicy została zawarta w Leksykonie pedagogiki ulicy. -to: dzieci w wieku 3-18 lat. -Pozostają poza istniejącym systemem opieki i wychowania. Na ulicy zaspokajają swoje potrzeby, łamią normy i zasady społeczne, często wchodzą w konflikt z prawem i narażone są na niebezpieczeństwa. -Mają słabe więzi z rodziną, środowiskiem i szkołą. -Utrzymują się z prostytucji, kradzieży. -Często używają substancji psychoaktywnych.

Dzieci ulicy doświadczają obojętności, odrzucenia, przemocy, uwiedzenia, izolacji są wykorzystywane seksualnie. Aby przeżyć, szukają rozpaczliwie wyjścia poprzez ucieczkę, kradzież, prostytucję, przemoc, handel narkotykami. Dzieci ulicy często też wykonują źle opłacaną i ciężką pracę. W bandach ulicznych znajdują namiastkę rodziny, tu zaspokajają swoje potrzeby, których odczuwają brak w swoim życiu. Dzieci ulicy żyją same, albo w grupach i gangach. Często są niedożywione, w złej kondycji zdrowotnej

Brak im przychylności, bezpieczeństwa, wychowania, wykształcenia, ale przede wszystkim miłości. Nikt lepiej nie potrafi zaspokoić głodu miłości, jak troskliwi i kochający rodzice Szczęśliwe są te dzieci, które doświadczyły rodzinnej harmonii. Te zaś, którym trafił się inny los, wciąż marzą o kochającej, pełnej ciepła rodzinie. To właśnie słabość rodziny sprawia, że dziecko znalazło się na ulicy. To rodzina była zawsze naturalnym środowiskiem socjalizacji, wpajania zasad i norm moralnych

Kiedyś rodzina oparta była na silnej władzy ojca oraz przyjętym z góry autorytecie rodziców.. nie tylko „rodziny z marginesu” stanowią zagrożenie dla wychowania młodego pokolenia. Groźne w dzisiejszych czasach jest zjawisko depersonalizacji więzi w pozornie normalnych, rodzinach. Rodzice z dziećmi tylko mieszkają pod jednym dachem, ale żyją zupełnie oddzielnie. Nie rozmawiają ze sobą, spotykają się i komunikują.

Tomasz Szczepański na podstawie obserwacji dzieci na Pradze podzielił ich na cztery grupy; 1.Dzieci od 3 do 6 lat, które dopiero poznają ulicę i rządzące nią prawa, żebrzą, szukają kontaktów z osobami dorosłymi, dokonują drobnych kradzieży oraz oszukują Dzieci od 7 do 10 lat, które prezentują zachowania agresywne i wulgarne, wagarują i nie akceptują szkoły. Mają swoje stałe miejsca, gdzie spędzają całe dnie, najczęściej są to opuszczone budynki po starych fabrykach, zakładach, piwnice i strychy. To tam dochodzi do pierwszych kontaktów ze środkami odurzającymi – papierosy, kleje, alkohol i inne narkotyki. Dzieci te poszukują osób znaczących, od których może zależeć ich przyszłość. 3.Dzieci od 11 do 15 lat to te, które organizują się w grupy subkulturowe i przestępcze ( kradzieże, pobicia, rozboje, włamania, wymuszenia, używanie narkotyków, alkoholu) i dla otoczenia zaczynają stanowić prawdziwe zagrożenie. Jest to młodzież o cechach nieprzystosowania społecznego, zagrożona demoralizacją lub już częściowo zdemoralizowana. Poszukują własnego terytorium 4. młodzież w wieku od 15 do 18 lat, która działa w zorganizowanych grupach przestępczych lub jest po wyrokach z orzeczeniem nadzoru kuratorskiego, nadużywa alkoholu, narkotyków, jest bardzo brutalna. Nierzadko dopuszczają się nadużyć seksualnych np. gwałtów

Dzieci z rodzin dysfunkcyjnych ścierają się z brutalnością nie tylko w domu rodzinnym, ale również w społeczeństwie. Ich los jest szczególnie trudny – są osamotnione wśród najbliższych, podobnie czują się w społeczeństwie, tracąc często wiarę w siebie. Jednak samo dziecko swojego losu nie zmieni. Potrzebne są działania innych osób i organizacji, które pomogą przywrócić dziecku wiarę w siebie, w ludzi i w rodzinę.

Rola rodziny w życiu dziecka pełni bardzo istotną rolę, a rodzice powinni zawsze być przyjaciółmi młodego człowieka. Okazuje się że dzieci bywają sierotami we własnym domu„(…). Najwłaściwszym miejscem wychowania dziecka jest rodzina, to właśnie słabość rodziny oraz chłód emocjonalny sprawiają, że dziecko znajduje się na ulicy.. Dzisiejsi rodzice nie są przygotowani do pełnienia funkcji opiekuńczo-wychowawczych, a to powoduje, że dzieci szukają poza domem możliwości zaspokojenia potrzeb zarówno fizycznych, jak i emocjonalnych. dzieci ulicy są dziećmi gorszych szans. Z powodu utrudnień mają zdecydowanie gorsze od ich rówieśników szanse rozwoju i edukacji oraz utrudniony start w dorosłe życie. Wiele z nich pochodzi z rodzin dysfunkcyjnych i patologicznych, w których występują: bieda, bezrobocie, alkoholizm, przemoc domowa, i które z różnych powodów nie zapewniają dziecku prawidłowych warunków rozwoju

Problem dzieci ulicy dotyczy także bogatych krajów Europy. Zjawisko to ma tendencję do ciągłego wzrostu. Niezaradność życiowa, ubóstwo, przemoc - to najczęstsze przyczyny bezdomności dzieci. W Polsce nie ma tzw. dzieci ulicy - bezdomność dzieci wynika z bezdomności rodziców. Są natomiast dzieci, które urodziły się podczas bezdomności rodziców, czyli od urodzenia nie mają domu. Jednak samo dziecko swojego losu nie zmieni. Potrzebne są działania innych osób i organizacji, które pomogą przywrócić dziecku wiarę w siebie, w ludzi i w rodzinę. ’’ Nikt lepiej nie potrafi zaspokoić głodu miłości jak troskliwi i kochający rodzice,,

DZIĘKUJĘ