Standardy dostępności dla osób z niepełnosprawnościami

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Standard minimum realizacji zasady równości szans kobiet i mężczyzn w PO KL Gdańsk, 26 listopada 2010.
Advertisements

Norweski Mechanizm Finansowy
E-nauczyciel Rozwijanie umiejętności nauczycieli z zakresu wykorzystania TIK na lekcjach Rządowy Program "Cyfrowa Szkoła” oraz Certyfikacja e-Nauczycieli.
„E-podręczniki do kształcenia ogólnego”
Wojewódzki Urząd Pracy w Krakowie – Instytucja Wdrażająca komponent regionalny Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki
10 lat działalności Biura ds. Osób Niepełnosprawnych – bliżej Europy w obszarze równości szans.
Departament Wdrażania Programów Rozwoju Regionalnego Ministerstwo Gospodarki i Pracy Komitet Monitorujący ZPORR 5. posiedzenie POMOC TECHNICZNA Warszawa,
INFORMACJA I PROMOCJA Kwiecień 2004 Ministerstwo Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej.
Modernizacja kształcenia zawodowego w Małopolsce Promocja projektu -obowiązujące zasady, planowane działania, rola Partnerów Kraków, 26 sierpnia 2010 r.
1 Zasada równości szans kobiet i mężczyzn w projektach POKL Spotkanie informacyjne nt konkursów PO KL Olsztyn, dn. 26 maja 2010 r. Bartosz Szurmiński –
Wyniki konkursów ogłaszanych w Urzędzie Marszałkowskim Województwa Podlaskiego w ramach Priorytetu: VI; VII; VIII i IX (po 1 kwietnia 2009r)
Szkoła Cyfrowa dla wszystkich? Warszawa, 8 listopada 2012.
Obowiązki uczelni wyższych Konwencji o prawach osób niepełnosprawnych
Departament Społeczeństwa Informacyjnego
Projekt jest współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Regionalny Program Operacyjny Województwa Zachodniopomorskiego (możliwości finansowania przedsięwzięć edukacyjnych) Oprac.: Paweł Kryzan, Jarosław Usowicz.
Program eCentra - propozycja Bartosz Mioduszewski.
Język migowy w Konwencji ONZ
Dostępność przestrzeni publicznej dla osób słabosłyszących w odniesieniu do konwencji ONZ o prawach osób słabosłyszących Krzysztof Wostal Polska Fundacja.
Prezentacje multimedialne
Przygotowanie MŚP do realizacji ambitnych projektów i wdrażania innowacji w ramach PO Inteligentny Rozwój.
Kluczowe elementy przestrzeni turystycznej
KONFERENCJA PEŁNO(S)PRAWNY STUDENT KRAKÓW, 03/11/2015 EFS – wsparcie szkolnictwa wyższego bez barier.
DOSTĘPNOŚĆ INFORMACJI
Propozycje kryteriów wyboru finansowanych operacji dla poszczególnych działań w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Mazowieckiego na.
Propozycje kryteriów wyboru finansowanych operacji dla poszczególnych działań w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Mazowieckiego na.
11 grudnia 2015 Obowiązki beneficjenta w ramach promocji i informacji w trakcie realizacji projektu realizowanego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego.
PORTAL DIGITALIZACJA AGATA BRATEK Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego Konferencja POLSKIE ZBIORY W EUROPEANIE – Toruń, dn. 19 X 2012 r. Japoński.
Plan gospodarki niskoemisyjnej dla miasta Katowice
Dariusz Kessel OFEK. OFEK od trzech lat konsekwentnie rozwija program e-Szkoła Wielkopolska, mający na celu wspomaganie systemu oświaty poprzez wprowadzanie.
Departament Rozwoju Regionalnego Uwagi Komisji Europejskiej do projektu kryteriów oceny projektu dla Poddziałanie Inwestycje w infrastrukturę kształcenia.
Przygotowanie wniosku o dofinansowanie pod kątem dostępności dla osób z niepełnosprawnościami 1.
Doświadczenia pierwszych naborów w ramach osi Kadry dla gospodarki oraz działania 10.6 Usługi rozwojowe dla MŚP Programu Operacyjnego Województwa Warmińsko-
Działanie 9.3 Rozwój przedsiębiorczości Wymagania w zakresie wskaźników.
Dostępność stron internetowych Wprowadzenie do WCAG Dział ds. Osób Niepełnosprawnych ul. Retoryka 1/ Kraków tel.: , fax.:
Fundusz Wsparcia Inicjatyw Lokalnych, Międzyregionalnych i Transgranicznych w Euroregionie Niemen Szkolenie dla beneficjentów w zakresie promocji i informacji.
Człowiek – najlepsza inwestycja CO NOWEGO W PROGRAMIE OPERACYJNYM KAPITAŁ LUDZKI? Prowadząca: Anna Makowska.
Departament Rozwoju Regionalnego Uwagi Komisji Europejskiej oraz autopoprawki IZ Poddziałanie Wsparcie outplacementowe Schemat: Łagodzenie negatywnych.
Działania informacyjno – promocyjne w Programie Wiedza Edukacja Rozwój Departament Funduszy Europejskich i e-Zdrowia Ministerstwo Zdrowia Warszawa,
Działanie 12.1 Edukacja przedszkolna Wymagania w zakresie wskaźników.
Wojewódzki Urząd Pracy w Kielcach
PROJEKT rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych,
Zasada równości szans i niedyskryminacji, w tym dostępności dla osób z niepełnosprawnościami oraz zasada równości szans kobiet i mężczyzn w ramach.
Publiczna Szkoła Podstawowa nr 3 w Obornikach Śląskich
Spotkanie informacyjne
Zasada równości szans i niedyskryminacji, w tym dostępności dla osób z niepełnosprawnościami oraz zasada równości szans kobiet i mężczyzn w ramach Poddziałania.
Równość szans i niedyskryminacja w projektach finansowanych z funduszy europejskich na lata CZERWIEC 2017 r. Projekt współfinansowany z Europejskiego.
Departament Rozwoju Regionalnego i Funduszy Europejskich
Perspektywa Programu Uproszczenie procedur i ograniczenie wymagań tylko do unijnych bez dodatkowych krajowych Większa ilość szkoleń wysokiej jakości/ dostęp.
Poddziałanie Kształcenie ogólne w ramach ZIT
Zasada równości szans kobiet i mężczyzn
Zasada równości szans i niedyskryminacji, w tym dostępności dla osób z niepełnosprawnościami oraz zasada równości szans kobiet i mężczyzn w ramach.
Departament Rozwoju Regionalnego i Funduszy Europejskich
Departament Rozwoju Regionalnego i Funduszy Europejskich
Stan wdrażania RPO WL w WUP w Lublinie
Standardy dostępności dla osób z niepełnosprawnościami
Standardy dostępności dla osób z niepełnosprawnościami
Standardy dostępności dla osób z niepełnosprawnościami
Departament Rozwoju Regionalnego i Funduszy Europejskich
Dostępność wsparcia dla osób z niepełnosprawnościami w projektach finansowanych ze środków EFS Działanie 11.1: Aktywne włączenie.
Departament Rozwoju Regionalnego i Funduszy Europejskich
Konstruowanie indywidualnych programów edukacyjno-terapeutycznych – od diagnozy do zaleceń Agnieszka Zielińska-Graf nauczyciel konsultant w zakresie psychologiczno-
Tekst Praktyczne zastosowanie Standardów dostępności w projektach finansowanych w ramach RPO WP Gdańsk, 4 marca 2019 r. Projekt współfinansowany.
Uczelnia dostępna zasady i zakres konkursu w ramach Osi III PO WER
Czy mój serwis internetowy jest dostępny dla wszystkich?
Ustawa oczami praktyków
Tekst Praktyczne zastosowanie Standardów dostępności w projektach finansowanych w ramach RPO WP Gdańsk, 11 kwietnia 2019 r. Projekt współfinansowany.
Dobre praktyki w zakresie dostępności budynków
Zasady niedyskryminacji w projektach Trener: Małgorzata Rulińska
Zapis prezentacji:

Standardy dostępności dla osób z niepełnosprawnościami

Zmiana Wytycznych Obowiązują dla naborów ogłoszonych po 12 kwietnia 2018 r. Koncepcja uniwersalnego projektowania Mechanizm racjonalnych usprawnień

Zmiana Wytycznych – Co nowego? Dostępność produktów/neutralność produktów Pozytywny wpływ projektu wskazany we wniosku o dofinansowanie (Punkt D.1.B Zgodność z zasadą równości szans i niedyskryminacji, w tym dostępności dla osób z niepełnosprawnościami) Standardy dostępności – załącznik nr 2

Zmiana Wytycznych – równość szans kobiet i mężczyzn Zobowiązanie do osiągnięcia wartości wskaźników określonych w podziale na płeć Kierowanie projektów niespełniających standardu minimum do negocjacji To zdjęcie, autor: Nieznany autor, licencja: CC BY-NC

Informacje ogólne – standardy dostępności Dostęp osób niepełnosprawnych do funduszy europejskich w zakresie: udziału użytkowania zrozumienia komunikowania się skorzystania z ich efektów

Standardy obejmuję potrzeby osób z różnymi rodzajami niepełnosprawności, w szczególności osób: z niepełnosprawnością ruchową niewidomych i słabowidzących głuchych i słabosłyszących

Standardy obejmuję potrzeby osób z różnymi rodzajami niepełnosprawności, w szczególności osób cd.: z niepełnosprawnością intelektualną, z zaburzeniami lub chorobami psychicznymi, z trudnościami komunikacyjnymi.

Informacje ogólne Dyskryminacją jest założenie, że do projektu ogólnodostępnego nie zgłoszą się osoby z niepełnosprawnościami Standardy obowiązują instytucje biorące udział we wdrażaniu funduszy europejskich i beneficjentów. Dążymy do pełnego zapewnienia dostępności. Zgodność z wymogami standardów wskazane we wniosku o dofinansowanie będzie sprawdzana w ramach monitorowania i kontroli projektu.

Informacje ogólne cd. Produkty projektu powinny być zgodne z koncepcją uniwersalnego projektowania, a dopiero w drugiej kolejności należy rozważyć zastosowanie mechanizmu racjonalnych usprawnień. Standardy regulują obszar, który podlega interwencji – to znaczy dotyczą produktów, będących przedmiotem projektu.

Zakres 6 standardów Standard szkoleniowy (szkolenia, kursy, warsztaty, doradztwo) Standard edukacyjny Standard informacyjno-promocyjny Standard transportowy Standard cyfrowy Standard architektoniczny

Standard Informacyjno-Promocyjny Nie wykorzystujemy przekazu dyskryminującego, ośmieszającego bądź utrwalającego stereotypy Ma zastosowanie do działań informacyjno-promocyjnych prowadzonych przez beneficjenta Wybieramy zawsze najbardziej dostępne miejsce To zdjęcie, autor: Nieznany autor, licencja: CC BY-SA

Wydarzenia info-promo nie wymagające wcześniejszego zgłoszenia się: Wejście do budynku na poziomie terenu Przystosowane toalety Korytarze bez przeszkód Pętla indukcyjna i tłumacz migowy Możliwość wejścia psa asystującego Wsparcie asystenta

Mobilne urządzenie do badania dostępności DOSTĘPNOŚCIOMIERZ

Wydarzenia info-promo nie wymagające wcześniejszego zgłoszenia się cd Szczególne potrzeby uczestników spotkania (prelegenci, eksperci) Strona internetowa zgodna ze „Standardem cyfrowym” Materiały informacyjne – Jak zapewniona będzie dostępność wydarzenia? Co najmniej 2 sposoby komunikacji Dostępna prezentacja multimedialna

Wydarzenia info-promo wymagające wcześniejszego zgłoszenia się: Ogólne wymagania związane z dostępnością Możliwość wcześniejszego zgłoszenia specjalnej potrzeby Koszt ewentualnych dostosowań uwzględniony przy realizacji zamówień publicznych (odpowiednie zapisy w SOPZ)

Materiały. Informacja pisana Materiały informacyjne, promocyjne, rekrutacyjne dot. projektu/ działań finansowanych ze środków europejskich O sposobie dostępności materiałów decyduje organizator Zasady tworzenia dostępnego tekstu (czcionka, nagłówki, hiperłącza, punktory) Tekst łatwy do czytania

Współczynnik mglistości tekstu Interpretacja Wartość język bardzo prosty, zrozumiały już dla uczniów szkoły podstawowej 1-6 język prosty, zrozumiały już dla uczniów gimnazjum 7-9 język dość prosty, zrozumiały już dla uczniów liceum 10-12 język dość trudny, zrozumiały dla studentów studiów licencjackich 13-15 język trudny, zrozumiały dla studentów studiów magisterskich 16-17 język bardzo trudny, zrozumiały dla magistrów i osób z wyższym wykształceniem 18 i więcej

Materiały. Informacja elektroniczna PDF z opcją przeszukiwania tekstu Unikamy publikowania zeskanowanych dokumentów papierowych

Kampanie medialne (filmy, videoblogi) W kampaniach biorą udział osoby z rzeczywistą niepełnosprawnością Pokazywanie pozytywnych, niestereotypowych postaw Co najmniej dwa kanały sensoryczne Nagranie zawiera audiodeskrypcję

Standard cyfrowy zapewnienie dostępności serwisów internetowych, aplikacji mobilnych, dokumentów elektronicznych i multimediów dla osób z różnymi niepełnosprawnościami oraz specjalnymi potrzebami Zapewnienie dostępności sprzętu informatycznego

Standard cyfrowy Treści nietekstowe zawierają tekst alternatywny Filmy zawierają audiodeskrypcję Nagrania dźwiękowe zawierające wypowiedzi ludzi (przemówienia, wykłady, wywiady) są uzupełnione o plik tekstowy Kolor nie jest wykorzystywany jako jedyny wizualny sposób przekazywania informacji

Standard cyfrowy Rozmiar tekstu może zostać powiększony do 200% bez użycia technologii wspomagających oraz bez utraty treści lub funkcjonalności. Unikanie prezentowania treści z dużą ilością błysków o dużej częstotliwości Alternatywa w postaci tekstu dla nagrań zawierających tylko ścieżkę dźwiękową Odpowiedni kontrast pomiędzy tekstem a tłem

Standard cyfrowy Wymagania odnośnie sprzętu informatycznego oraz technologii wspomagających Tworzenie dokumentów elektronicznych

Standard architektoniczny Prace związane z dostosowaniem/adaptacją budynku na potrzeby żłobka (drzwi wejściowe do budynku) Prace związane z wykorzystaniem mechanizmu racjonalnych usprawnień (pochylnie, platformy) Pomieszczenia i urządzenia higieniczno-sanitarne

Dziękuję za uwagę Karolina Zawacka, tel. 56 652 18 33 k.zawacka@kujawsko-pomorskie.pl Departament Spraw Społecznych, Wdrażania Europejskiego Funduszu Społecznego i Zdrowia