Standardy dostępności dla osób z niepełnosprawnościami
Zmiana Wytycznych Obowiązują dla naborów ogłoszonych po 12 kwietnia 2018 r. Koncepcja uniwersalnego projektowania Mechanizm racjonalnych usprawnień
Zmiana Wytycznych – Co nowego? Dostępność produktów/neutralność produktów Pozytywny wpływ projektu wskazany we wniosku o dofinansowanie (Punkt D.1.B Zgodność z zasadą równości szans i niedyskryminacji, w tym dostępności dla osób z niepełnosprawnościami) Standardy dostępności – załącznik nr 2
Zmiana Wytycznych – równość szans kobiet i mężczyzn Zobowiązanie do osiągnięcia wartości wskaźników określonych w podziale na płeć Kierowanie projektów niespełniających standardu minimum do negocjacji To zdjęcie, autor: Nieznany autor, licencja: CC BY-NC
Informacje ogólne – standardy dostępności Dostęp osób niepełnosprawnych do funduszy europejskich w zakresie: udziału użytkowania zrozumienia komunikowania się skorzystania z ich efektów
Standardy obejmuję potrzeby osób z różnymi rodzajami niepełnosprawności, w szczególności osób: z niepełnosprawnością ruchową niewidomych i słabowidzących głuchych i słabosłyszących
Standardy obejmuję potrzeby osób z różnymi rodzajami niepełnosprawności, w szczególności osób cd.: z niepełnosprawnością intelektualną, z zaburzeniami lub chorobami psychicznymi, z trudnościami komunikacyjnymi.
Informacje ogólne Dyskryminacją jest założenie, że do projektu ogólnodostępnego nie zgłoszą się osoby z niepełnosprawnościami Standardy obowiązują instytucje biorące udział we wdrażaniu funduszy europejskich i beneficjentów. Dążymy do pełnego zapewnienia dostępności. Zgodność z wymogami standardów wskazane we wniosku o dofinansowanie będzie sprawdzana w ramach monitorowania i kontroli projektu.
Informacje ogólne cd. Produkty projektu powinny być zgodne z koncepcją uniwersalnego projektowania, a dopiero w drugiej kolejności należy rozważyć zastosowanie mechanizmu racjonalnych usprawnień. Standardy regulują obszar, który podlega interwencji – to znaczy dotyczą produktów, będących przedmiotem projektu.
Zakres 6 standardów Standard szkoleniowy (szkolenia, kursy, warsztaty, doradztwo) Standard edukacyjny Standard informacyjno-promocyjny Standard transportowy Standard cyfrowy Standard architektoniczny
Standard Informacyjno-Promocyjny Nie wykorzystujemy przekazu dyskryminującego, ośmieszającego bądź utrwalającego stereotypy Ma zastosowanie do działań informacyjno-promocyjnych prowadzonych przez beneficjenta Wybieramy zawsze najbardziej dostępne miejsce To zdjęcie, autor: Nieznany autor, licencja: CC BY-SA
Wydarzenia info-promo nie wymagające wcześniejszego zgłoszenia się: Wejście do budynku na poziomie terenu Przystosowane toalety Korytarze bez przeszkód Pętla indukcyjna i tłumacz migowy Możliwość wejścia psa asystującego Wsparcie asystenta
Mobilne urządzenie do badania dostępności DOSTĘPNOŚCIOMIERZ
Wydarzenia info-promo nie wymagające wcześniejszego zgłoszenia się cd Szczególne potrzeby uczestników spotkania (prelegenci, eksperci) Strona internetowa zgodna ze „Standardem cyfrowym” Materiały informacyjne – Jak zapewniona będzie dostępność wydarzenia? Co najmniej 2 sposoby komunikacji Dostępna prezentacja multimedialna
Wydarzenia info-promo wymagające wcześniejszego zgłoszenia się: Ogólne wymagania związane z dostępnością Możliwość wcześniejszego zgłoszenia specjalnej potrzeby Koszt ewentualnych dostosowań uwzględniony przy realizacji zamówień publicznych (odpowiednie zapisy w SOPZ)
Materiały. Informacja pisana Materiały informacyjne, promocyjne, rekrutacyjne dot. projektu/ działań finansowanych ze środków europejskich O sposobie dostępności materiałów decyduje organizator Zasady tworzenia dostępnego tekstu (czcionka, nagłówki, hiperłącza, punktory) Tekst łatwy do czytania
Współczynnik mglistości tekstu Interpretacja Wartość język bardzo prosty, zrozumiały już dla uczniów szkoły podstawowej 1-6 język prosty, zrozumiały już dla uczniów gimnazjum 7-9 język dość prosty, zrozumiały już dla uczniów liceum 10-12 język dość trudny, zrozumiały dla studentów studiów licencjackich 13-15 język trudny, zrozumiały dla studentów studiów magisterskich 16-17 język bardzo trudny, zrozumiały dla magistrów i osób z wyższym wykształceniem 18 i więcej
Materiały. Informacja elektroniczna PDF z opcją przeszukiwania tekstu Unikamy publikowania zeskanowanych dokumentów papierowych
Kampanie medialne (filmy, videoblogi) W kampaniach biorą udział osoby z rzeczywistą niepełnosprawnością Pokazywanie pozytywnych, niestereotypowych postaw Co najmniej dwa kanały sensoryczne Nagranie zawiera audiodeskrypcję
Standard cyfrowy zapewnienie dostępności serwisów internetowych, aplikacji mobilnych, dokumentów elektronicznych i multimediów dla osób z różnymi niepełnosprawnościami oraz specjalnymi potrzebami Zapewnienie dostępności sprzętu informatycznego
Standard cyfrowy Treści nietekstowe zawierają tekst alternatywny Filmy zawierają audiodeskrypcję Nagrania dźwiękowe zawierające wypowiedzi ludzi (przemówienia, wykłady, wywiady) są uzupełnione o plik tekstowy Kolor nie jest wykorzystywany jako jedyny wizualny sposób przekazywania informacji
Standard cyfrowy Rozmiar tekstu może zostać powiększony do 200% bez użycia technologii wspomagających oraz bez utraty treści lub funkcjonalności. Unikanie prezentowania treści z dużą ilością błysków o dużej częstotliwości Alternatywa w postaci tekstu dla nagrań zawierających tylko ścieżkę dźwiękową Odpowiedni kontrast pomiędzy tekstem a tłem
Standard cyfrowy Wymagania odnośnie sprzętu informatycznego oraz technologii wspomagających Tworzenie dokumentów elektronicznych
Standard architektoniczny Prace związane z dostosowaniem/adaptacją budynku na potrzeby żłobka (drzwi wejściowe do budynku) Prace związane z wykorzystaniem mechanizmu racjonalnych usprawnień (pochylnie, platformy) Pomieszczenia i urządzenia higieniczno-sanitarne
Dziękuję za uwagę Karolina Zawacka, tel. 56 652 18 33 k.zawacka@kujawsko-pomorskie.pl Departament Spraw Społecznych, Wdrażania Europejskiego Funduszu Społecznego i Zdrowia