KONFERENCJA DLA DYREKTORÓW SZKÓŁ I PLACÓWEK KSZTAŁCENIA SPECJALNEGO STRZELCE KRAJEŃSKIE, 12 STYCZNIA 2018 r.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Pomoc psychologiczno –pedagogiczna w szkole ponadgimnazjalnej
Advertisements

Uczniowie niepełnosprawni w szkołach województwa dolnośląskiego
KONFERENCJA METODYCZNA pod hasłem Diagnostyka i ewaluacja - konieczność czy potrzeba?  Organizatorzy: Centrum Doskonalenia Nauczycieli w Koninie Miejski.
INDYWIDUALIZACJA PRACY Z DZIECKIEM W WIEKU PRZEDSZKOLNYM W ŚWIETLE NOWYCH REGULACJI PRAWNYCH PODNIESIENIE EFEKTYWNOŚCI KSZTAŁCENIA UCZNIÓW ZE SPECJALNYMI.
Pomoc psychologiczno – pedagogiczna na terenie Gimnazjum nr 18
Prawa dziecka/ucznia niepełnosprawnego wynikające z przepisów prawa oświatowego opracowała: Iwona Kapczyńska.
Podstawy Pomocy Psychologicznej
P RAWA DZIECKA NIEPEŁNOSPRAWNEGO O PRACOWANIE : M ARIA R USIN – ST. W IZYTATOR K URATORIUM O ŚWIATY W R ZESZOWIE R ZESZÓW – GRUDZIEŃ
Rola poradni w rozpoznawaniu potrzeb edukacyjnych i możliwości psychofizycznych dzieci oraz udzielaniu wsparcia merytorycznego dyrektorom w zakresie.
KIERUNKI POLITYKI OŚWIATOWEJ PAŃSTWA
Zmiany w przepisach prawa oświatowego Narada dyrektorów
Kształcenie uczniów posiadających orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego Kuratorium Oświaty w Łodzi Barbara Łaska.
„Możliwości i ograniczenia w edukacji dzieci niepełnosprawnych”
ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 30 kwietnia 2013 r.
Podstawy prawne funkcjonowania poradni
PODSTAWY PRAWNE PRACY Z UCZNIEM O SPECJALNYCH POTRZEBACH EDUKACYJNYCH
ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 30 kwietnia 2013 r.
Barbara Łaska Wydział Wspierania Rozwoju Kuratorium Oświaty w Łodzi
Wspomaganie nauczania w klasach I-III
Konferencja 10 października 2012 Organizacja pracy w roku szkolnym 2012/2013.
Poradnie wydają kilka rodzajów orzeczeń
Rozporządzenie MEN z dnia 18 września 2008r
Pomoc psychologiczno – pedagogiczna w szkołach
Indywidualne nauczanie
Nadzór pedagogiczny a nowy system doskonalenia nauczycieli
Powiatowa Poradnia Psychologiczno - Pedagogiczna w Kłobucku ul. Ks
PEDAGOG SZKOLNY.
Kuratorium Oświaty w Warszawie Wydział Zwiększania Szans Edukacyjnych
Organizacja pomocy psychologiczno - pedagogicznej
UCZEŃ NIEPEŁNOSPRAWNY W SZKOLE OGÓLNODOSTĘPNEJ
ZADANIA Cel podejmowanych działań, określenie na czym polega realizacja zadania Formy realizacji Diagnozowanie dzieci i młodzieży. diagnoza określająca.
KONFERENCJA „UCZEŃ Z ZABURZENIAMI ZACHOWANIA I EMOCJI”
Organizacja pracy z dziećmi niepełnosprawnymi w Szkole Podstawowej Nr 2 w Parczewie Parczew, r.
EUROPOS SĄJUNGA EUROPOS REGIONINĖS PLĖTROS FONDAS VEIKLŪS KAIMYNAI.
Pomoc psychologiczno – pedagogiczna w szkole
Inne ważne informacje Ostrołęka; 5 i 7 marca 2014 r.
KONTROLE PLANOWE odbyły się pod kątem sprawdzenia: 1.Zgodności realizacji wybranych zajęć edukacyjnych z ramowymi planami nauczania w publicznym gimnazjum.
Kontrole planowe przeprowadzono w zakresie: 1.Zgodności realizacji wybranych zajęć edukacyjnych z ramowymi planami nauczania w publicznym gimnazjum (w.
ORGANIZOWANIE I UDZIELANIE UCZNIOM POMOCY PSYCHOLOGICZNO – PEDAGOGICZNEJ W ŚWIETLE NOWYCH REGULACJI PRAWNYCH PODNIESIENIE EFEKTYWNOSCI KSZTAŁCENIA UCZNIÓW.
Kontrole planowe Szkoły podstawowe Ośrodki doskonalenia nauczycieli Poradnie psychologiczno-pedagogiczne Podsumowanie nadzoru pedagogicznego w roku szkolnym.
Forum Pedagogów 1 października 2015r.
Kontrole planowe przeprowadzono w zakresie: 1.Realizacji przez szkołę obowiązku prowadzenia zajęć wychowania fizycznego (w 125 szkołach podstawowych).
Cele i zadania doradztwa zawodowego na poszczególnych etapach edukacyjnych. mgr Monika Weryńska Doradca zawodowy.
Kuratorium Oświaty w Opolu Narada z dyrektorami placówek doskonalenia nauczycieli województwa opolskiego Opole, 12 lutego 2013 r.
Pomoc psychologiczno-pedagogiczna udzielana uczniowi w przedszkolu, szkole i placówce polega na rozpoznawaniu i zaspokajaniu indywidualnych potrzeb rozwojowych.
1 Plan nadzoru pedagogicznego Lubelskiego Kuratora Oświaty na rok szk. 2015/2016 wynikający z podstawowych kierunków polityki oświatowej państwa.
Rola placówek doskonalenia nauczycieli, poradni psychologiczno-pedagogicznych i bibliotek pedagogicznych we wspomaganiu rozwoju szkół. 1.
Wspomaganie w nadzorze pedagogicznym
Aspekt prawny opinii o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju oraz orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego.
PROJEKT rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych,
ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi
Zmiany w prawie oświatowym
PROJEKT rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej w sprawie pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach podstawowych.
Podstawa: art. 47 ust. 1 pkt 5 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 roku
Zmiany w statutach przedszkoli po reformie oświaty 2017
Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017 r
Konferencja Opolskiego Kuratora Oświaty ,,Wsparcie uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi i upowszechnianie edukacji włączającej” Opole,
Na wniosek dyrektora przedszkola, szkoły i placówki:
ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 9 sierpnia 2017 r
Zasady działania publicznych poradni psychologiczno-pedagogicznych, w tym publicznych poradni specjalistycznych.
Pomoc psychologiczno-pedagogiczna a kształcenie specjalne
Pomoc psychologiczno – pedagogiczna w szkole
FORUM NAUCZYCIELI UCZNIÓW ZE SPECJALNYMI POTRZEBAMI EDUKACYJNYMI
Kształcenie specjalne
Rola Poradni Psychologiczno- Pedagogicznej w procesie wsparcia ucznia o specjalnych potrzebach edukacyjnych.
Akademia wychowawcy. Jak krok po kroku zorganizować pomoc psychologiczno – pedagogiczną? Elżbieta.
Konstruowanie indywidualnych programów edukacyjno-terapeutycznych – od diagnozy do zaleceń Agnieszka Zielińska-Graf nauczyciel konsultant w zakresie psychologiczno-
POMOC PSYCHOLOGICZNO – PEDAGOGICZNA WEDŁUG AKTUALNYCH PRZEPISÓW PRAWA – cz. 3 Elżbieta Doroszuk
SIEĆ WSPARCIA KOORDYNATORÓW POMOCY PSYCHOLOGICZNO- PEDAGOGICZNEJ Organizacja kształcenia specjalnego w przedszkolu i szkole zgodnie z obowiązującymi.
SIEĆ WSPARCIA KOORDYNATORÓW POMOCY PSYCHOLOGICZNO-PEDAGOGICZNEJ System poradnictwa i pomocy psychologiczno-pedagogicznej. Współpraca na linii przedszkole/szkoła.
Zapis prezentacji:

KONFERENCJA DLA DYREKTORÓW SZKÓŁ I PLACÓWEK KSZTAŁCENIA SPECJALNEGO STRZELCE KRAJEŃSKIE, 12 STYCZNIA 2018 r.

Harmonogram spotkania 10.00- 10.10 Otwarcie konferencji - Ewa Rawa Lubuski Kurator Oświaty. Wystąpienie Wojewody Lubuskiego Władysława Dajczaka Wystąpienie Starosty Powiatu Strzelecko – Drezdeneckiego Edwarda Tyranowicza 10.10 – 10.40 Prezentacja działalności SOSW w Strzelcach Krajeńskich – Zofia Dajczak Dyrektor SOSW w Strzelcach Krajeńskich. 10.40 - 11.10 Wspomagająca rola szkół i placówek kształcenia specjalnego wynikająca z przepisów prawa oświatowego – Jolanta Lipińska. 11.10 – 11.40 Działalność punktu konsultacyjnego – prezentacja dobrej praktyki – Jolanta Miękina Dyrektor Zespołu Szkół Specjalnych nr 23 w Częstochowie. 11.40 – 12.00 Przerwa 12.00 – 12.30 Finansowanie zadań oświatowych z zakresu kształcenia uczniów ze SPE – Anna Włodarczak 12.30 – 13.00 Realizacja zadań w ramach programu ,,Za życiem” – Andrzej Waldman Dyrektor SOSW we Wschowie 13.00 – 13.30 Rola działalności organizacji młodzieżowych w przygotowaniu do życia społecznego - prezentacja dobrej praktyki – Alicja Borkowska Dyrektor ZKS nr 1 w Gorzowie Wlkp. 13.30 – 13.50 Wymiana spostrzeżeń, dyskusja – moderuje J. Lipińska, A. Włodarczak. 13.50 – 14.00 Podsumowania i zakończenia konferencji – Ewa Rawa Lubuski Kurator Oświaty

Wspomagająca rola szkół i placówek kształcenia specjalnego wynikająca z przepisów prawa oświatowego

Wspomagająca rola szkół i placówek kształcenia specjalnego wynikająca z przepisów prawa oświatowego Grafika: Danuta Sterna

Wspomagająca rola szkół i placówek kształcenia specjalnego wynikająca z przepisów prawa oświatowego Przepisy regulujące organizację kształcenia i wsparcie uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi: 1. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 09 sierpnia 2017 w sprawie indywidualnego obowiązkowego rocznego przygotowania przedszkolnego i indywidualnego nauczania dzieci i młodzieży ( Dz. U. z 2017 r. poz. 1616); 2. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 09 sierpnia 2017r. w sprawie zasad organizacji i udzielania pomocy psychologiczno – pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach ( Dz. U z 2017r . poz. 1591); 3. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 09 sierpnia 2017 w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnoprawnych, niedostosowanych społecznie i zagrożonych niedostosowaniem społecznym ( Dz. U. z 2017r. poz. 1578);

Wspomagająca rola szkół i placówek kształcenia specjalnego wynikająca z przepisów prawa oświatowego 4.Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 24 sierpnia 2017 r. w sprawie organizowania wczesnego wspomagania rozwoju dzieci ( Dz. U. z 2017 r. poz. 1635); 5.Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 05 września 2017 r. w sprawie szczegółowych zadań wiodących ośrodków koordynacyjno - rehabilitacyjno – opiekuńczych ( dz. U. z 2017 r. poz. 1712). 6.Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 11 sierpnia 2017 r. w sprawie publicznych placówek oświatowo – wychowawczych młodzieżowych ośrodków wychowawczych, młodzieżowych ośrodków socjoterapii, specjalnych ośrodków szkolno – wychowawczych, ośrodków rewalidacyjno – wychowawczych oraz zapewniających opiekę i wychowanie uczniom w okresie pobierania nauki poza miejscem stałego zamieszkania ( Dz. U. z 2017 . poz. 1606);

Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 11 sierpnia 2017 r Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 11 sierpnia 2017 r. w sprawie publicznych placówek oświatowo – wychowawczych, młodzieżowych ośrodków wychowawczych, młodzieżowych ośrodków socjoterapii, specjalnych ośrodków szkolno – wychowawczych, ośrodków rewalidacyjno – wychowawczych oraz zapewniających opiekę i wychowanie uczniom w okresie pobierania nauki poza miejscem stałego zamieszkania. § 31. Młodzieżowy ośrodek wychowawczy i młodzieżowy ośrodek socjoterapii współpracują ze szkołami ogólnodostępnymi w zakresie diagnozowania i rozwiązywania problemów dydaktyczno – wychowawczych uczniów niedostosowanych społecznie lub zagrożonych niedostosowaniem społecznym uczęszczających do tych szkół. § 48. Specjalny ośrodek wychowawczy współpracuje ze szkołą, do której uczęszcza wychowanek, w zakresie opracowania i realizowania indywidualnego programu edukacyjno – terapeutycznego, w szczególności w zakresie zajęć rewalidacyjnych i oddziaływań terapeutycznych. § 49. Specjalny ośrodek szkolno – wychowawczy współpracuje ze szkołami ogólnodostępnymi w zakresie diagnozy i rozwiązywania problemów dydaktyczno – wychowawczych uczniów niepełnosprawnych uczęszczających do tych szkół.

2. 56% badanych szkół ogólnodostępnych zwraca się o pomoc do placówek Wspomagająca rola szkół i placówek kształcenia specjalnego wynikająca z przepisów prawa oświatowego Wyniki badania ankietowego przeprowadzonego w terminie 05.10.2017r. – 20.10.2017r. 1. W 2 placówkach kształcenia specjalnego działają punkty konsultacyjne. 2. 56% badanych szkół ogólnodostępnych zwraca się o pomoc do placówek specjalnych w zakresie pracy z uczeniem z SPE. 89% szkół i placówek specjalnych dzieli się wiedzą nt pracy z uczniem ze SPE z pracownikami szkół i placówek ogólnodostępnych.

Wspomagająca rola szkół i placówek kształcenia specjalnego wynikająca z przepisów prawa oświatowego Diagnoza funkcjonalna Wielowymiarowy opis funkcjonowania ucznia; Odnoszenie zidentyfikowanych zasobów ( fizycznych, poznawczych, osobowościowych, emocjonalno-społecznych) do ich funkcji w konkretnym kontekście środowiskowym; Uwzględnienie roli środowiska w aktualnie przejawianych zachowaniach i modelowaniu pożądanych postaw; Podkreślenie dynamiki zmian rozwojowych; Szerokie, funkcjonalne rozumienie normy; Odejście od modelu medycznego do modelu biopsychospołecznego

Wspomagająca rola szkół i placówek kształcenia specjalnego wynikająca z przepisów prawa oświatowego Model biopsychospołeczny Cel diagnozy - identyfikacja trudności i barier w rozwijaniu potencjału ucznia. Zakres diagnozy - uczeń i jego środowisko. Metody diagnozy - ilościowe, jakościowe podejście idiograficzne (prymat podmiotu nad ogółem, tzw. normy). Model edukacji - egalitarna, indukcyjna, włączanie. Cel edukacji - wsparcie ucznia w kształtowaniu indywidualnych tj. opartych na posiadanych zasobach, skutecznych strategii radzenia sobie z wyzwaniami życiowymi.

Indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych Wspomagająca rola szkół i placówek kształcenia specjalnego wynikająca z przepisów prawa oświatowego Rozpoznanie Indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych Indywidualnych możliwości psychofizycznych Czynników środowiskowych

Indywidualne potrzeby rozwojowe Wspomagająca rola szkół i placówek kształcenia specjalnego wynikająca z przepisów prawa oświatowego Wynikają z etapu rozwoju procesów poznawczych, emocjonalno – społecznych, rozwoju osobowości. Indywidualne potrzeby rozwojowe Wynikają z podstawy programowej i programu nauczania, wiążą się z dostosowaniem metod, form i strategii uczenia, uczenia się Indywidualne potrzeby edukacyjne Wynikają z indywidualnych cech ucznia, ograniczeń wynikających z choroby przewlekłej i wiążą się z potrzebą personalizacji uczenia się Indywidualne możliwości psychofizyczne Czynniki środowiskowe • Wynikają ze środowiska szkolnego, rówieśniczego, rodzinnego

Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 24 sierpnia 2017 r Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 24 sierpnia 2017 r. w sprawie organizowania wczesnego wspomagania rozwoju dzieci § 2. Wczesne wspomaganie może być organizowane w podmiotach, o których mowa w art.127 ust. 5 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe.

prowadzenie akcji informacyjnych, Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 05 września 2017 r. w sprawie szczegółowych zadań wiodących ośrodków koordynacyjno - rehabilitacyjno – opiekuńczych § 1. ust. 1. pkt 4 organizowanie wczesnego wspomagania rozwoju dziecka na warunkach i w formach określonych w przepisach wydanych na podstawie art. 127 ust.19 pkt 1 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe. § 1. ust. 1. pkt 5 koordynowanie korzystania z usług specjalistów dostępnych na obszarze powiatu w tym: zbieranie i upowszechnianie informacji o usługach i świadczących je specjalistach, prowadzenie akcji informacyjnych, monitorowanie działań związanych z udzielaniem pomocy dzieciom i ich rodzinom.

Wspomagająca rola szkół i placówek kształcenia specjalnego wynikająca z przepisów prawa oświatowego wypracowanie modelu rozwiązań lokalnych, które będą uwzględniać zarówno specyfikę problemów, jak i zasoby instytucjonalne, finansowe, kadrowe środowiska, którego dotyczą; wypracowanie modelu współpracy szkół, instytucji i organizacji pozarządowych działających na rzecz dzieci i młodzieży ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi oraz ich rodzin; - udzielanie efektywnego wsparcia dzieciom i młodzieży ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w szkole ogólnodostępnej poprzez podejmowanie spójnych działań umożliwiających tworzenie ponadstandardowych rozwiązań.

Dziękuję za uwagę