KONFERENCJA DLA DYREKTORÓW SZKÓŁ I PLACÓWEK KSZTAŁCENIA SPECJALNEGO STRZELCE KRAJEŃSKIE, 12 STYCZNIA 2018 r.
Harmonogram spotkania 10.00- 10.10 Otwarcie konferencji - Ewa Rawa Lubuski Kurator Oświaty. Wystąpienie Wojewody Lubuskiego Władysława Dajczaka Wystąpienie Starosty Powiatu Strzelecko – Drezdeneckiego Edwarda Tyranowicza 10.10 – 10.40 Prezentacja działalności SOSW w Strzelcach Krajeńskich – Zofia Dajczak Dyrektor SOSW w Strzelcach Krajeńskich. 10.40 - 11.10 Wspomagająca rola szkół i placówek kształcenia specjalnego wynikająca z przepisów prawa oświatowego – Jolanta Lipińska. 11.10 – 11.40 Działalność punktu konsultacyjnego – prezentacja dobrej praktyki – Jolanta Miękina Dyrektor Zespołu Szkół Specjalnych nr 23 w Częstochowie. 11.40 – 12.00 Przerwa 12.00 – 12.30 Finansowanie zadań oświatowych z zakresu kształcenia uczniów ze SPE – Anna Włodarczak 12.30 – 13.00 Realizacja zadań w ramach programu ,,Za życiem” – Andrzej Waldman Dyrektor SOSW we Wschowie 13.00 – 13.30 Rola działalności organizacji młodzieżowych w przygotowaniu do życia społecznego - prezentacja dobrej praktyki – Alicja Borkowska Dyrektor ZKS nr 1 w Gorzowie Wlkp. 13.30 – 13.50 Wymiana spostrzeżeń, dyskusja – moderuje J. Lipińska, A. Włodarczak. 13.50 – 14.00 Podsumowania i zakończenia konferencji – Ewa Rawa Lubuski Kurator Oświaty
Wspomagająca rola szkół i placówek kształcenia specjalnego wynikająca z przepisów prawa oświatowego
Wspomagająca rola szkół i placówek kształcenia specjalnego wynikająca z przepisów prawa oświatowego Grafika: Danuta Sterna
Wspomagająca rola szkół i placówek kształcenia specjalnego wynikająca z przepisów prawa oświatowego Przepisy regulujące organizację kształcenia i wsparcie uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi: 1. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 09 sierpnia 2017 w sprawie indywidualnego obowiązkowego rocznego przygotowania przedszkolnego i indywidualnego nauczania dzieci i młodzieży ( Dz. U. z 2017 r. poz. 1616); 2. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 09 sierpnia 2017r. w sprawie zasad organizacji i udzielania pomocy psychologiczno – pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach ( Dz. U z 2017r . poz. 1591); 3. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 09 sierpnia 2017 w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnoprawnych, niedostosowanych społecznie i zagrożonych niedostosowaniem społecznym ( Dz. U. z 2017r. poz. 1578);
Wspomagająca rola szkół i placówek kształcenia specjalnego wynikająca z przepisów prawa oświatowego 4.Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 24 sierpnia 2017 r. w sprawie organizowania wczesnego wspomagania rozwoju dzieci ( Dz. U. z 2017 r. poz. 1635); 5.Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 05 września 2017 r. w sprawie szczegółowych zadań wiodących ośrodków koordynacyjno - rehabilitacyjno – opiekuńczych ( dz. U. z 2017 r. poz. 1712). 6.Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 11 sierpnia 2017 r. w sprawie publicznych placówek oświatowo – wychowawczych młodzieżowych ośrodków wychowawczych, młodzieżowych ośrodków socjoterapii, specjalnych ośrodków szkolno – wychowawczych, ośrodków rewalidacyjno – wychowawczych oraz zapewniających opiekę i wychowanie uczniom w okresie pobierania nauki poza miejscem stałego zamieszkania ( Dz. U. z 2017 . poz. 1606);
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 11 sierpnia 2017 r Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 11 sierpnia 2017 r. w sprawie publicznych placówek oświatowo – wychowawczych, młodzieżowych ośrodków wychowawczych, młodzieżowych ośrodków socjoterapii, specjalnych ośrodków szkolno – wychowawczych, ośrodków rewalidacyjno – wychowawczych oraz zapewniających opiekę i wychowanie uczniom w okresie pobierania nauki poza miejscem stałego zamieszkania. § 31. Młodzieżowy ośrodek wychowawczy i młodzieżowy ośrodek socjoterapii współpracują ze szkołami ogólnodostępnymi w zakresie diagnozowania i rozwiązywania problemów dydaktyczno – wychowawczych uczniów niedostosowanych społecznie lub zagrożonych niedostosowaniem społecznym uczęszczających do tych szkół. § 48. Specjalny ośrodek wychowawczy współpracuje ze szkołą, do której uczęszcza wychowanek, w zakresie opracowania i realizowania indywidualnego programu edukacyjno – terapeutycznego, w szczególności w zakresie zajęć rewalidacyjnych i oddziaływań terapeutycznych. § 49. Specjalny ośrodek szkolno – wychowawczy współpracuje ze szkołami ogólnodostępnymi w zakresie diagnozy i rozwiązywania problemów dydaktyczno – wychowawczych uczniów niepełnosprawnych uczęszczających do tych szkół.
2. 56% badanych szkół ogólnodostępnych zwraca się o pomoc do placówek Wspomagająca rola szkół i placówek kształcenia specjalnego wynikająca z przepisów prawa oświatowego Wyniki badania ankietowego przeprowadzonego w terminie 05.10.2017r. – 20.10.2017r. 1. W 2 placówkach kształcenia specjalnego działają punkty konsultacyjne. 2. 56% badanych szkół ogólnodostępnych zwraca się o pomoc do placówek specjalnych w zakresie pracy z uczeniem z SPE. 89% szkół i placówek specjalnych dzieli się wiedzą nt pracy z uczniem ze SPE z pracownikami szkół i placówek ogólnodostępnych.
Wspomagająca rola szkół i placówek kształcenia specjalnego wynikająca z przepisów prawa oświatowego Diagnoza funkcjonalna Wielowymiarowy opis funkcjonowania ucznia; Odnoszenie zidentyfikowanych zasobów ( fizycznych, poznawczych, osobowościowych, emocjonalno-społecznych) do ich funkcji w konkretnym kontekście środowiskowym; Uwzględnienie roli środowiska w aktualnie przejawianych zachowaniach i modelowaniu pożądanych postaw; Podkreślenie dynamiki zmian rozwojowych; Szerokie, funkcjonalne rozumienie normy; Odejście od modelu medycznego do modelu biopsychospołecznego
Wspomagająca rola szkół i placówek kształcenia specjalnego wynikająca z przepisów prawa oświatowego Model biopsychospołeczny Cel diagnozy - identyfikacja trudności i barier w rozwijaniu potencjału ucznia. Zakres diagnozy - uczeń i jego środowisko. Metody diagnozy - ilościowe, jakościowe podejście idiograficzne (prymat podmiotu nad ogółem, tzw. normy). Model edukacji - egalitarna, indukcyjna, włączanie. Cel edukacji - wsparcie ucznia w kształtowaniu indywidualnych tj. opartych na posiadanych zasobach, skutecznych strategii radzenia sobie z wyzwaniami życiowymi.
Indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych Wspomagająca rola szkół i placówek kształcenia specjalnego wynikająca z przepisów prawa oświatowego Rozpoznanie Indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych Indywidualnych możliwości psychofizycznych Czynników środowiskowych
Indywidualne potrzeby rozwojowe Wspomagająca rola szkół i placówek kształcenia specjalnego wynikająca z przepisów prawa oświatowego Wynikają z etapu rozwoju procesów poznawczych, emocjonalno – społecznych, rozwoju osobowości. Indywidualne potrzeby rozwojowe Wynikają z podstawy programowej i programu nauczania, wiążą się z dostosowaniem metod, form i strategii uczenia, uczenia się Indywidualne potrzeby edukacyjne Wynikają z indywidualnych cech ucznia, ograniczeń wynikających z choroby przewlekłej i wiążą się z potrzebą personalizacji uczenia się Indywidualne możliwości psychofizyczne Czynniki środowiskowe • Wynikają ze środowiska szkolnego, rówieśniczego, rodzinnego
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 24 sierpnia 2017 r Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 24 sierpnia 2017 r. w sprawie organizowania wczesnego wspomagania rozwoju dzieci § 2. Wczesne wspomaganie może być organizowane w podmiotach, o których mowa w art.127 ust. 5 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe.
prowadzenie akcji informacyjnych, Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 05 września 2017 r. w sprawie szczegółowych zadań wiodących ośrodków koordynacyjno - rehabilitacyjno – opiekuńczych § 1. ust. 1. pkt 4 organizowanie wczesnego wspomagania rozwoju dziecka na warunkach i w formach określonych w przepisach wydanych na podstawie art. 127 ust.19 pkt 1 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe. § 1. ust. 1. pkt 5 koordynowanie korzystania z usług specjalistów dostępnych na obszarze powiatu w tym: zbieranie i upowszechnianie informacji o usługach i świadczących je specjalistach, prowadzenie akcji informacyjnych, monitorowanie działań związanych z udzielaniem pomocy dzieciom i ich rodzinom.
Wspomagająca rola szkół i placówek kształcenia specjalnego wynikająca z przepisów prawa oświatowego wypracowanie modelu rozwiązań lokalnych, które będą uwzględniać zarówno specyfikę problemów, jak i zasoby instytucjonalne, finansowe, kadrowe środowiska, którego dotyczą; wypracowanie modelu współpracy szkół, instytucji i organizacji pozarządowych działających na rzecz dzieci i młodzieży ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi oraz ich rodzin; - udzielanie efektywnego wsparcia dzieciom i młodzieży ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w szkole ogólnodostępnej poprzez podejmowanie spójnych działań umożliwiających tworzenie ponadstandardowych rozwiązań.
Dziękuję za uwagę