Rządowy Program Przeciwdziałania Korupcji na lata

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Przestępstwa Ubezpieczeniowe
Advertisements

Organizacje pozarządowe
Zasady wyboru podręczników przez nauczycieli.
Źródła zobowiązań.
DECYZJE ADMINISTRACYJNE
Prawo administracyjne
Gałęzie prawa wewnętrznego
Administracja publiczna
Prawo finansów publicznych
FUNKCJONARIUSZ PUBLICZNY
Alan Bacarese, Martin Polaine, czerwiec 2005
Pożądane kierunki zmian w polskim systemie zamówień publicznych w aspekcie przeciwdziałania praktykom korupcyjnym. Współczesne koncepcje przeciwdziałania.
Przekształcenie użytkowania wieczystego we własność Kwestię tę reguluje ustawa z dnia 29 lipca 2005 r. o przekształceniu użytkowania wieczystego we własność
ROLA I ZADANIA POLICJI.
Wybrane kategorie przestępstw z Kodeksu karnego ścigane z urzędu.
POLICJA.
Wydział Prawa i Administracji Uniwersytetu Gdańskiego
PRAKTYKI ANTYKORUPCYJNE W URZĘDZIE
PRAKTYKI ANTYKORUPCYJNE W URZĘDZIE
ARTUR WALASIK KATEDRA FINANSÓW - WYDZIAŁ FINANSÓW I UBEZPIECZEŃ AKADEMIA EKONOMICZNA IM. KAROLA ADAMIECKIEGO . KONTROLA ZARZĄDCZA ORAZ AUDYT W.
PAŃSTWOWA INSPEKCJA SANITARNA
Nast ę pcze karanie administracyjne (na przykładzie projektu nowelizacji ustawy o ochronie konkurencji i konsumentów) Projekt jest współfinansowany ze.
PROGRAM ANTYKORUPCYJNY POLSKIEJ SŁUŻBY CELNEJ
Przygotowała: Pedagog szkolny mgr M. Paczkowska
Korupcja.
CZYNY KARALNE WOBEC FUNKCJONARIUSZY CELNYCH
Założenia do projektu ustawy o czasie pracy maszynistów
Organizacja pracy biurowej i techniki korespondencji
Zbieg przepisów i przestępstw
System Przeciwdziałania Zagrożeniom Korupcyjnym
Właściwość sądów administracyjnych
Podstawy prawne organizacji interwencji kryzysowej
OCHRONA DANYCH OSOBOWYCH Dr hab. Mariusz Jagielski
Art. 77 ust. 1 Konstytucji jest to odpowiedzialność za własny czyn odpowiedzialność oparta na obiektywnej ocenie działania lub zaniechania szkodzącego.
Opolski Urząd Wojewódzki Wydział Polityki Społecznej i Zdrowia Czy „przemoc w rodzinie” to przestępstwo? Opole, 7 listopada 2012 r.
X Uniwersyteckie Forum Związkowe Rokowania zbiorowe prowadzone przez NSZZ „Solidarność” stan obecny i przyszłość - wybrane aktualne zagadnienia dr Anna.
Etyka zawodowa funkcjonariuszy służb państwowych – wykład nr 4
Formy popełnienia czynu zabronionego:
Przestępstwa w cyberprzestrzeni
Prawo własności przemysłowej? Prawo mienia przemysłowego? Prawo dóbr przemysłowych? Dz.U USTAWA z dnia 30 czerwca 2000 r. Prawo własności przemysłowej.
PRZESTĘPSTWA KORUPCYJNE
Odpowiedzialność administracji publicznej
USTAWA z dnia 5 sierpnia 2010 r. o ochronie informacji niejawnych
PROGRAM ANTYKORUPCYJNY POLSKIEJ SŁUŻBY CELNEJ
Nadużycia finansowe w perspektywie finansowej
ODPOWIEDZIALNOŚĆ ZA SZKODĘ WYRZĄDZONĄ PRZY WYKONYWANIU WŁADZY PUBLICZNEJ.
Turystyka i rekreacja Prawo – I rok studia niestacjonarne  Materiały pomocnicze do zajęć 2 godz. (e-learning) Temat: Prawo karne Zalecana literatura:
Zakres obowiązywania kpa
Prawa człowieka i systemy ich ochrony
Prowadzi: płk Stanisław PIWOWAR szef Oddziału Dyscypliny Wojskowej Odpowiedzialność żołnierzy za przestępstwa podlegające jurysdykcji wojskowej i powszechnej.
Temat 4: Obowiązywanie kodeksu karnego skarbowego w przestrzeni (co do miejsca i osób)
ORZECZENIA NSA POSTĘPOWANIE SĄDOWOADMINISTRACYJNE.
Planistyczne działania wspierające.
Od 1 lipca 2015 r. z katalogu środków karnych wyłączono nawiązkę i umieszczono w rozdziale „Przepadek i środki kompensacyjne”.
Resume kartkówki. Organ administracji publicznej WOJEWODA URZĄD WOJEWÓDZKI ORGAN JEDNOSTKA POMOCNICZA DLA ORGANU (jednostka organizacyjna „obsługująca”
Stacjonarne Studia Administracji Prawo karne materialne Zajęcia 1. mgr Katarzyna Piątkowska Katedra Prawa Karnego Materialnego.
Stacjonarne Studia Administracji Prawo karne materialne Kary mgr Katarzyna Piątkowska Katedra Prawa Karnego Materialnego.
Współpraca Centralnego Biura Antykorupcyjnego i Policji
Rządowy Program Przeciwdziałania Korupcji na lata 2014 – 2019
Zwalczanie nadużyć finansowych w projekcie
Rządowy Program Przeciwdziałania Korupcji na lata 2014–2019
WŁADCZE A NIEWŁADCZE FORMY DZIAŁANIA ORGANÓW ADMNISTRACJI PUBLICZNEJ
ZOBACZ ZANIM WYJEDZIESZ …
Odpowiedzialność za naruszenie przepisów o ochronie informacji niejawnych Ustawa o ochronie informacji niejawnych, mimo uregulowania wielu najistotniejszych.
Rządowa administracja zespolona w administracji
Rządowy Program Przeciwdziałania Korupcji na lata
Ochrona baz danych.
Przedawnienie i zatarcie skazania
KREDYT KONSUMENCKI OCHRONA KONSUMENTA mgr Barbara Trybulińska.
Zapis prezentacji:

Rządowy Program Przeciwdziałania Korupcji na lata 2018-2020 Przestępstwo korupcji

1. Czyn człowieka 2. Zabroniony przez ustawę 3. Pod groźbą kary 4. Jako zbrodnia lub występek 5. Bezprawny, zawiniony, społecznie szkodliwy Co to jest przestępstwo – 5 elementów definicji na podstawie: L. Gardocki, Prawo karne, Warszawa 2015, s. 50.

Korupcja to w rozumieniu przepisów Ustawy z dnia 9 czerwca 2006 r Korupcja to w rozumieniu przepisów Ustawy z dnia 9 czerwca 2006 r. o Centralnym Biurze Antykorupcyjnym (Dz.U. z 2018 r. poz. 2104, z późn. zm.) czyn: polegający na obiecywaniu, proponowaniu lub wręczaniu przez jakąkolwiek osobę, bezpośrednio lub pośrednio, jakichkolwiek nienależnych korzyści osobie pełniącej funkcję publiczną dla niej samej lub dla jakiejkolwiek innej osoby, w zamian za działanie lub zaniechanie działania w wykonywaniu jej funkcji; polegający na żądaniu lub przyjmowaniu przez osobę pełniącą funkcję publiczną, bezpośrednio lub pośrednio, jakichkolwiek nienależnych korzyści dla niej samej lub dla jakiejkolwiek innej osoby, lub przyjmowaniu propozycji lub obietnicy takich korzyści, w zamian za działanie lub zaniechanie działania w wykonywaniu tej funkcji; Co to jest korupcja

popełniany w toku działalności gospodarczej, obejmującej realizację zobowiązań względem władzy (instytucji) publicznej, polegający na obiecywaniu, proponowaniu lub wręczaniu, bezpośrednio lub pośrednio, osobie kierującej jednostką niezaliczaną do sektora finansów publicznych lub pracującej w jakimkolwiek charakterze na rzecz takiej jednostki jakichkolwiek nienależnych korzyści, dla niej samej lub na rzecz jakiejkolwiek innej osoby, w zamian za działanie lub zaniechanie działania, które narusza jej obowiązki i stanowi społecznie szkodliwe odwzajemnienie; popełniany w toku działalności gospodarczej, obejmującej realizację zobowiązań względem władzy (instytucji) publicznej, polegający na żądaniu lub przyjmowaniu, bezpośrednio lub pośrednio, przez osobę kierującą jednostką niezaliczaną do sektora finansów publicznych lub pracującą w jakimkolwiek charakterze na rzecz takiej jednostki jakichkolwiek nienależnych korzyści, lub przyjmowaniu propozycji lub obietnicy takich korzyści dla niej samej lub dla jakiejkolwiek innej osoby, w zamian za działanie lub zaniechanie działania, które narusza jej obowiązki i stanowi społecznie szkodliwe odwzajemnienie. Co to jest korupcja-cd

Korupcja będzie występować zawsze w sytuacji, gdy ktoś wykorzystuje lub próbuje wykorzystać swoją funkcję lub pozycję by zaspokoić czyjeś oczekiwania, a w zamian za to otrzymuje lub oczekuje otrzymania jakiejś nienależnej mu korzyści Istota korupcji

Najczęściej występujące formy korupcji (na podstawie RPPK 2018-2020) Najbardziej rozpowszechnionymi formami korupcji w Polsce są: sprzedajność urzędnicza, przekupstwo, płatna protekcja, handel wpływami, czynna płatna protekcja. Niewymienione w przepisach karnych wprost, ale wypełniające znamiona innych czynów zabronionych to: nepotyzm, kumoterstwo. Najczęściej występujące formy korupcji (na podstawie RPPK 2018-2020)

Przestępstwa korupcyjne zostały wymienione w Kodeksie karnym (dalej zwanym „KK”), w rozdziale XXIX „Przestępstwa przeciwko działalności instytucji państwowych oraz samorządu terytorialnego”. Kluczowe znaczenie dla rozróżnienia przestępstw korupcyjnych ma przepis art. 115 § 13 KK, określający zbiór osób, które są funkcjonariuszami publicznymi. Zgodnie z tym przepisem są to m. in.: osoby będące pracownikami administracji rządowej, innego organu państwowego lub samorządu terytorialnego, chyba że pełnią wyłącznie czynności usługowe, a także inne osoby w zakresie, w którym uprawnione są do wydawania decyzji administracyjnych; osoby będące pracownikami organu kontroli państwowej lub organu kontroli samorządu terytorialnego, chyba że pełnią wyłącznie czynności usługowe; osoby zajmujące kierownicze stanowisko w innej instytucji państwowej. Najczęściej występujące formy korupcji, określone w Ustawie z dnia 6 czerwca 1997 Kodeks Karny (Dz. U. z 2018 r. poz. 1600 z późn. zm.)

Najczęściej występujące formy korupcji-cd W sytuacji, gdy osoba popełniająca przestępstwo jest funkcjonariuszem publicznym, jej czyn określa się jako „przestępstwo urzędnicze”. Do przestępstw urzędniczych, będących formami korupcji, na podstawie KK zalicza się: Sprzedajność urzędniczą – zgodnie z art. 228 KK istota tego przestępstwa polega na przyjmowaniu korzyści majątkowej lub osobistej albo jej obietnicy w związku z pełnioną funkcją publiczną. Osobą pełniącą funkcję publiczną jest m.in. funkcjonariusz publiczny, a zatem osoba będąca pracownikiem administracji rządowej, innego organu państwowego lub samorządu terytorialnego, a także inna osoba w zakresie, w którym uprawniona jest do wydawania decyzji administracyjnych; Płatną protekcję – zgodnie z art. 230 § 1 KK sprawcą tego przestępstwa jest każdy, kto powołując się na wpływy w instytucji państwowej, samorządowej, organizacji międzynarodowej albo krajowej lub w zagranicznej jednostce organizacyjnej dysponującej środkami publicznymi albo wywołując przekonanie innej osoby lub utwierdzając ją w przekonaniu o istnieniu takich wpływów, podejmuje się pośrednictwa w załatwieniu sprawy w zamian za korzyść majątkową lub osobistą albo jej obietnicę. W przeciwieństwie do przestępstwa sprzedajności urzędniczej sprawcą przestępstwa płatnej protekcji może być każdy, nie zaś tylko osoba pełniąca funkcję publiczną. Najczęściej występujące formy korupcji-cd

Najczęściej występujące formy korupcji-cd Pozostałymi przestępstwami korupcyjnymi, odpowiadającymi czynom wspomnianym powyżej są: Przekupstwo – zgodnie z art. 229 KK. Istota tego przestępstwa polega na tym, że popełnia je osoba, która umyślnie udziela albo obiecuje udzielić korzyści majątkowej lub osobistej osobie pełniącej funkcję publiczną w związku z pełnieniem tej funkcji. Przez udzielenie korzyści należy rozumieć bezpośrednie lub pośrednie jej wręczenie, przy czym zachowanie przekupującego stanowi drugą stronę sprzedajności urzędniczej, określonej w art. 228 KK. Handel wpływami, czynna płatna protekcja – zgodnie z art. 230a § 1 KK. przestępstwo to popełnia każdy, kto udziela albo obiecuje udzielić korzyści majątkowej lub osobistej w zamian za pośrednictwo w załatwieniu sprawy w instytucji państwowej, samorządowej, organizacji międzynarodowej albo krajowej lub w zagranicznej jednostce organizacyjnej dysponującej środkami publicznymi, polegające na bezprawnym wywarciu wpływu na decyzję, działanie lub zaniechanie działania przez osobę pełniącą funkcję publiczną, w związku z pełnieniem tej funkcji. Działanie sprawcy w tego rodzaju przestępstwie ma skłonić pośrednika do bezprawnego wywarcia wpływu na decyzję osoby pełniącej funkcję publiczną. Działanie przestępcze jest takie samo jak w przypadku przekupstwa, z tą różnicą, że w przypadku przestępstwa, o którym mowa w art. 230a KK, celem działania sprawcy jest opłacenie pośrednika, niekoniecznie zaś osoby podejmującej decyzję. Najczęściej występujące formy korupcji-cd