BADANIE GOTOWOŚCI SZKOLNEJ EMOCJONALNO-SPOŁECZNY

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
TEMAT: ZASADY DIAGNOZOWANIA UCZNIÓW ZDOLNYCH
Advertisements

ZADANIA DYREKTORA SZKOŁY/PLACÓWKI W NOWYM NADZORZE PEDAGOGICZNYM opracowanie: Władysława Tkaczyk st. wizytator.
Diagnoza przedszkolna
który żyje miłością i pięknem, które wczoraj żyło radością”
Renata Gogulska Doświadczenia tutorskie z moimi uczniami
KONFERENCJE POWIATOWE
Kształcenie według nowej podstawy programowej kształcenia w zawodach Konferencja metodyczna dla nauczycieli przedmiotów zawodowych w roku szkolnym 2012/2013.
Wpływ domu rodzinnego na sukcesy edukacyjne uczniów
Opracowanie: Danuta Turłaj doradca metodyczny ds
„ Sześcioletnie dziecko zarówno w szkole jak i w przedszkolu pozostaje tym samym dzieckiem, ale w szkole ma szansę pójść o krok dalej… ,,
„Sześciolatek w szkole”
Znaczenie wspomagania dla rozwoju dziecka w wieku przedszkolnym.
Dojrzałość szkolna dziecka
Szkoła Podstawowa nr 4 w Andrychowie
SZKOŁA PRZYJAZNA SZEŚCIOLATKOM
CO TO JEST DOJRZAŁOŚĆ SZKOLNA?
Projekt Kompleksowe wsparcie szkół – sukces edukacji współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
DIAGNOZA PEDAGOGICZNA
Wspomaganie nauczania w klasach I-III
„A tu rzeczywistość skrzeczy” jak uczyć, by nie spadła efektywność przygotowania do egzaminu maturalnego 2015 Matura 2015 – jak dobrze już teraz przygotowywać.
Ocena opisowa Ocenić ucznia, to dać jak najpełniejszą informację
Mój sześciolatek idzie do szkoły
GOTOWOŚĆ SZKOLNA siedmiolatków
DOJRZAŁOŚĆ SZKOLNA.
Kontrowersje wokół szkolnej edukacji sześciolatków w Polsce
Reforma edukacji Zmiana programowa Informacje dla rodziców.
Podstawa Programowa Wychowania Przedszkolnego dla przedszkoli, oddziałów przedszkolnych w szkołach podstawowych oraz innych form wychowania.
DIAGNOZA UCZNIA Z NIEPEŁNOSPRAWNOŚCIĄ INTELEKTUALNA W STOPNIU UMIARKOWANYM, ZNACZNYM I GŁĘBOKIM Opracowanie: Wanda Michalak Magdalena Szczupak Anna Ardel.
Czy Państwa dziecko jest gotowe do szkoły?
Katarzyna Sarota-Cibińska Przedszkole Miejskie nr 12 w Sosnowcu
KALEJDOSKOP SZANS KALEJDOSKOP MOZLIWOŚCI Szkoła Podstawowa nr 13 im. Komisji Edukacji Narodowej w Jeleniej Górze Jelenia Góra r.
Konferencja inauguracyjna Wolsztyn 14 listopada 2007.
Dydaktyka ogólna.
6-LATEK W SZKOLE.
Drogi Rodzicu! Dziecko gotowe do podjęcia nauki = SUKCES w szkole
Przedszkole Miejskie nr 4 im. Jana Brzechwy w Będzinie.
Prezentacja multimedialna dotycząca gotowości szkolnej.
Organizacja pomocy psychologiczno - pedagogicznej
Co chcieliśmy osiągnąć?
Efektywne wspieranie indywidualnego rozwoju dziecka od przedszkola
Ocena gotowości szkolnej pięciolatków
OCENA EFEKTYWNOŚCI NAUCZANIA z zastosowaniem metody edukacyjnej wartości dodanej OCENA EFEKTYWNOŚCI NAUCZANIA z zastosowaniem metody edukacyjnej wartości.
System edukacji w Polsce
DOJRZAŁOŚĆSZKOLNA INFORMACJE DLA RODZICÓW Opracowanie: Beata Wilk.
Główne założenia reformy programowej w szkole podstawowej:
Co to jest spacer edukacyjny?
Kiedy dziecko dojrzewa do pójścia do szkoły?
Małe? Duże ? Dziecko w klasie I Hanna Michalska Sokołów Podlaski,
GOTOWOŚĆ SZKOLNA SZEŚCIOLATKÓW
O dojrzałości szkolnej kilka słów. Dojrzałość szkolna to gotowość dziecka do rozpoczęcia nauki, przyjęcia nowych obowiązków i wejścia w nowe środowisko.
Co zyska sześciolatek rozpoczynając naukę w szkole?
GOTOWOŚĆ DZIECKA DO PODJĘCIA NAUKI W SZKOLE – ROLA RODZICA Nauka doprowadza do takiej atomizacji wiedzy, że człowiek będzie niedługo wiedział wszystko.
O nowych zadaniach nauczyciela matematyki w kontek ś cie wyboru podr ę czników i programów nauczania.
6-LATEK W SZKOLE „Nie ta­kie ważne, żeby człowiek dużo wie­dział, ale żeby dob­ rze wie­dział, nie żeby umiał na pa­mięć, a żeby ro­zumiał, nie żeby go.
Klasa pierwsza to start uczniów do samodzielnego i naukowego poznania świata. W trakcie aktywnego udziału w zajęciach.
EWALUACJA ZEWNĘTRZNA SZKOŁY PODSTAWOWE ( ) przeprowadzono 205 ewaluacji, w tym: 25 ewaluacji całościowych 180 ewaluacji problemowych Podsumowanie.
Ewaluacja w nadzorze pedagogicznym
Pomoc psychologiczno-pedagogiczna udzielana uczniowi w przedszkolu, szkole i placówce polega na rozpoznawaniu i zaspokajaniu indywidualnych potrzeb rozwojowych.
SZEŚCIOLATEK W SZKOLE. ZABAWA JEST NAUKĄ, NAUKA ZABAWĄ. IM WIĘCEJ ZABAWY, TYM WIECEJ NAUKI. /Glenn Doman/
Informacje dla Rodziców. * stan zdrowia (dziecko leczone - choroba przewlekła) * niski lub obniżony poziom rozwoju intelektualnego, * nieharmonijny rozwój.
Znaczenie wspomagania dla rozwoju dziecka w wieku przedszkolnym.
Rozwój fizyczny, społeczno-emocjonalny i umysłowy bialskich pięciolatków w oparciu o badania przeprowadzone przez nauczycielki bialskich przedszkoli mgr.
PROJEKT rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej w sprawie pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach podstawowych.
PRZEDMIOTOWY SYSTEM OCENIANIA
Zmiany w statutach przedszkoli po reformie oświaty 2017
Diagnoza gotowości szkolnej 2016/2017 I próba październik
Pomoc psychologiczno – pedagogiczna w szkole
Co chcieliśmy osiągnąć?
Akademia wychowawcy. Jak krok po kroku zorganizować pomoc psychologiczno – pedagogiczną? Elżbieta.
Konstruowanie indywidualnych programów edukacyjno-terapeutycznych – od diagnozy do zaleceń Agnieszka Zielińska-Graf nauczyciel konsultant w zakresie psychologiczno-
Zapis prezentacji:

BADANIE GOTOWOŚCI SZKOLNEJ EMOCJONALNO-SPOŁECZNY ROZWÓJ EMOCJONALNO-SPOŁECZNY Opracowanie:PMI5 Z wykorzystaniem publikacji zamieszczonych w internecie

Pojęcie gotowości szkolnej Gotowość szkolną współcześnie rozpatruje się jako proces i efekt współdziałania aktywności dziecka i aktywności dorosłych tworzących warunki do uczenia się, jako efekt interakcji „współgry” właściwości dziecka i właściwości szkoły. B.Wilgocka - Okoń

ROZWÓJ EMOCJONALNO-SPOŁECZNY Prawie do końca okresu przedszkolnego wskutek niepełnej dojrzałości układu nerwowego i niewykształconych jeszcze procesów hamowania – dziecko jest bardzo pobudliwe. Dlatego też nawet słabe bodźce mogą wywołać zarówno przykre, jak i przyjemne stany emocjonalne. Emocje mają charakter przejściowy. Dziecko przechodzi bardzo łatwo z jednego nastroju emocjonalnego w drugi, diametralnie od niego różny. Zmartwione i zapłakane za chwilę śmieje się i cieszy (M.Przetacznik-Gierowska, G.Makiełło-Jarża, 1992, s.173). Dopiero końcem okresu przedszkolnego dziecko zdobywa umiejętności powściągania afektów, co jest świadectwem stopniowego osiągania dojrzałości emocjonalnej. Obserwuje się w tym wieku wydatny rozwój uczuć wyższych – intelektualnych, społecznych, moralnych i estetycznych. W miarę upływu lat dzieci przeżywają radość nie tylko podczas działania, a raczej cieszy je końcowy etap działania – wynik

U sześciolatków widać wyraźny postęp w zakresie zabaw zespołowych jakkolwiek grupy organizowane dla wspólnej zabawy tematycznej są zmienne: dziecko może porzucić grupę, w której się bawiło, i przyłączyć się do innego zespołu, a nikt nie zwróci na to specjalnej uwagi. Dziecko w tym wieku jest jeszcze bardzo egocentryczne i nie troszczy się w zabawie o wspólne dobro. Nie potrafi zabawy dobrze zorganizować i zdaje się chętnie na starsze dzieci lub wychowawczynię. Początki prawdziwe zespołowych zabaw przypadają dopiero na 7 r. życia, jakkolwiek i w tym wieku dziecko realizuje w zabawie przede wszystkim cechy indywidualne (M.Żebrowska, 1986, s.497).

Historia metody SGS 2004 r. Pierwsza wersja metody SGS konsultowana z pracownikami CMPPP w Warszawie. 2005 r. (marzec) Pierwsze badanie pilotażowe w dziesięciu warszawskich przedszkolach. 2006r.(styczeń) Drugie badanie pilotażowe w oddziałach przedszkolnych w przedszkolach i szkołach podstawowych w Brodnicy, Czerwionce-Leszczynach, Dęblinie, Gdańsku. 2006r. (maj) Standaryzacyjne badanie SGS, którym objęto 4tys. dzieci w Polsce. 2006r. (grudzień) Upowszechnienie metody SGS – publikacja „ Doradca Nauczyciela Sześciolatków” w ramach projektu EFS „Badanie gotowości szkolnej sześciolatków”. 6

Autorką SGS jest Elżbieta Koźniewska. Charakterystyka metody SGS Autorką SGS jest Elżbieta Koźniewska. Skala Gotowości Szkolnej (SGS): jest metodą obserwacyjną dla nauczycieli sześciolatków ma charakter skali szacunkowej składa się z 72 stwierdzeń zawartych w pięciu częściach. Treścią metody są zachowania i umiejętności ważne dla poznania osiągnięć, upodobań i zainteresowań oraz trudności dzieci w związku z osiąganiem gotowości szkolnej. Zachowania i umiejętności pogrupowano w sześć podskal odzwierciedlających różne aspekty gotowości dzieci do nauki w szkole. Przyjęto, że gotowość szkolna sześciolatka powinna być rozpatrywana poprzez działania dziecka w środowisku przedszkola lub szkoły.

Budowa skali Skala Gotowości Szkolnej składa się z pięciu części: A. Wymienione są zachowania i umiejętności związane z poznawczą aktywnością dziecka. B. Dotyczy zachowania dziecka w grupie rówieśników. C. Przedstawione są przejawy samodzielności dzieci i ich umiejętności radzenia sobie w trudnych sytuacjach. D. Dotyczy aktywności zadaniowej dziecka, podejmowanej samodzielnie lub w przebiegu zajęć pod kierunkiem nauczyciela. E. Dotyczy przygotowania dziecka do nauki czytania, pisania i matematyki.

SGS ma 6 podskal USZ - Umiejętności Szkolne (20)‏ KP - Kompetencje Poznawcze (12)‏ SM - Sprawność Motoryczna (8)‏ SA - Samodzielność (12)‏ NK - Niekonfliktowość (12)‏ AS - Aktywność Społeczna (9)‏

Zestawienie zadań rozwojowych ze strukturą SGS i sferami rozwoju dziecka Zadania rozwojowe związane z młodszym wiekiem szkolnym Części SGS Podskale SGS Sfery rozwoju Zdobywanie wiedzy i umiejętności poznawczych A – poznawanie środowiska i siebie, rozumienie świata (15)‏ Kompetencje Poznawcze (6)‏ Poznawcza Umiejętności Szkolne (9)‏ Współdziałanie z rówieśnikami B – zabawa i nauka w grupie rówieśników, zdobywanie umiejętności społecznych (21)‏ Sprawność motoryczna (4)‏ Fizyczna Aktywność Społeczna (6)‏ Emocjonalno - - społeczna Niekonfliktowość (11)‏ Osiąganie samodzielności C – samodzielność w trudnych sytuacjach (8)‏ Samodzielność (8)‏ Emocjonalno - społeczna Realizowanie nowych form aktywności – nauki i pracy D – aktywne podejmowanie zadań i praca pod kierunkiem nauczyciela (7)‏ Samodzielność (4)‏ Niekonfliktowość (1)‏ Aktywność społeczna (3)‏ Opanowanie czytania i pisania E – przygotowanie do nauki czytania, pisania, matematyki (21)‏ Umiejętności Szkolne (11)‏ Sprawność Motoryczna (4)‏

Przykładowe pytania do badania poziomu rozwoju emocjonalno-społecznego: Czy dziecko przejawia poniższe zachowania i umiejętności ? tak nie jego próby nawiąkontaktu są rozumiane przez dzieci mówi o ważnych dla siebie sprawach zaprasza dzieci do rozmów i zabaw sprząta zabawki i pomoce staje w obronie innych dzieci unika sytuacji konfliktowych próbuje radzić sobie w pokojowy sposób skarży, w sytuacji konfliktu obwinia inne dzieci uwzględnia prawa innych, np. czeka na swoją kolej wymaga przypominania umowy często wywołuje konflikty reaguje gniewem, obraża się, odwraca, odchodzi łatwo wybucha złścią, płacze

Zastosowanie metody Obserwacja wstępna Obserwacja końcowa Czas - prowadzona przez nauczyciela pod koniec pierwszego lub na początku drugiego semestru rocznego przygotowania przedszkolnego. Czas - prowadzona przez nauczyciela na zakończenie roku obowiązkowego przygotowania przedszkolnego. Cel - udzielenie przez nauczyciela odpowiedzi na pytanie, co ułatwi, a co utrudni dziecku przygotowanie do nauki w szkole? Cel - określenie przez nauczyciela stopnia gotowości szkolnej dziecka dla poszczególnych typów umiejętności i zachowań, które złożyły się na SGS i zostały wyodrębnione jako podskale.

Praktyczne oznaczenie stopni gotowości szkolnej Podskale: Kompetencje Poznawcze, Samodzielność, Niekonfliktowość, Aktywność Społeczna wyniki niskie — niski stopień gotowości szkolnej — 1 wyniki średnie — średni stopień gotowości szkolnej — 2 wyniki wysokie — wysoki stopień gotowości szkolnej — 3 Podskale: Umiejętności Szkolne, Sprawność Motoryczna wyniki niższe od oczekiwanych — niższy od oczekiwanego stopień gotowości — N wyniki zgodne z oczekiwanymi — zgodny z oczekiwanym stopień gotowości — Z

Warunki obserwacji czas trwania obserwacji - dwa tygodnie prowadzona podczas realizacji zaplanowanych zajęć czas trwania obserwacji - dwa tygodnie obserwacja jednorazowa - nie więcej niż dziesiącioro dzieci nie należy na potrzeby obserwacji specjalnie stwarzać sytuacji trudnych dla dziecka, ani nakłaniać je do działań, których wykonania odmawia.

Obliczanie wyników W celu obliczenia wyników SGS nauczyciel powinien: − oznaczyć wybraną odpowiedź na arkuszu zapisu SGS, − wpisać w tabeli zbiorczej Podsumowanie wyników obserwacji punkty odpowiadające poszczególnym odpowiedziom: tak — 1 punkt raczej tak — 2 punkty raczej nie — 3 punkty nie — 4 punkty − obliczyć wyniki surowe dla każdej podskali poprzez dodanie punktów − obliczyć wyniki przeliczone poprzez odjęcie wyniku surowego od podanej stałej − określić stopień gotowości szkolnej dziecka w każdej podskali. Uwaga. Etap przeliczania wyników wprowadzono, aby ostateczne wyniki były dodatnie (niektóre pozycje SGS mówią o braku umiejętności, a uzyskiwane w nich wyniki mogą być ujemne) i aby wyższy wynik odpowiadał wyższej gotowości szkolnej dziecka. Wynik przeliczony uzyskuje się przez odjęcie wyniku surowego od ustalonej wartości liczbowej.  

Sposób obliczania wyników . Sposób obliczania wyników USZ KP SM SA NK AS Wyniki surowe S 1 S 2 S 3 S 4 S 5 S 6 Wyniki przeliczone 75-S1 48-S2 32-S3 23-S4 13-S5 36-S6 Stopień gotowości

Umiejętności Szkolne (USZ) Przedziały wyników przeliczonych dla podskali Umiejętności Szkolne (0-60 pkt., dwa stopnie gotowości szkolnej)‏ 0-44 0-45 0-50 0-41 0-42 0-48 N Niższy od oczekiwanego 45-60 46-60 51-60 42-60 43-60 49-60 Z Zgodny z oczekiwanym Chłopcy młodsi Chłopcy starsi Dziewczęta Przedszkole Szkoła Przedziały wyników przeliczonych Stopień gotowości

Niższy od oczekiwanego Przedziały wyników przeliczonych Sprawność Motoryczna (SM) Przedziały wyników przeliczonych dla podskali Sprawność Motoryczna (0 24 pkt., dwa stopnie gotowości szkolnej) 0-19 0-20 N Niższy od oczekiwanego 20-24 21-24 Z Zgodny z oczekiwanym Chłopcy Dziewczęta Przedziały wyników przeliczonych Stopień gotowości

Przedziały wyników przeliczonych Kompetencje Poznawcze (KP) Przedziały wyników przeliczonych dla podskali Kompetencje Poznawcze (0-36 pkt., trzy stopnie gotowości szkolnej) 0-10 0-11 0-8 0-9 1 Niski 11-26 12-25 9-24 10-24 2 Średni 27-36 26-36 25-36 3 Wysoki Chłopcy Dziewczęta Przedszkole Szkoła Przedziały wyników przeliczonych Stopień gotowości

Przedziały wyników przeliczonych Samodzielność (SA) Przedziały wyników przeliczonych dla podskali Samodzielność (0-36 pkt., trzy stopnie gotowości szkolnej) 0-15 0-16 0-21 0-14 0-19 1 Niski 16-32 17-33 22-34 15-31 20-33 2 Średni 33-36 34-36 35-36 32-36 3 Wysoki Chłopcy młodsi* Chłopcy starsi* Dziewczęta Przedszkole Szkoła Przedziały wyników przeliczonych Stopień gotowości

Przedziały wyników liczbowych Niekonfliktowość (NK) Przedziały wyników przeliczonych dla podskali Niekonfliktowość (0-36 pkt., trzy stopnie gotowości szkolnej) 0-18 0-24 1 Niski 19-34 25-35 2 Średni 35-36 36 3 Wysoki Chłopcy Dziewczęta Przedziały wyników liczbowych Stopień gotowości

Przedziały wyników liczbowych Aktywność Społeczna (AS)   Przedziały wyników przeliczonych dla podskali Aktywność Społeczna (0-27 pkt., trzy stopnie gotowości szkolnej) 0-14 0-13 0-16 1 Niski 15-24 14-23 17-24 2 Średni 25-27 24-27 3 Wysoki Przedszkole Szkoła Chłopcy Dziewczęta Przedziały wyników liczbowych Stopień gotowości

Interpretacja wyników Dokonujemy analizy jakościowej, odnosząc się do odpowiednich grup profili (podręcznik SGS str.45-60). Określamy mocne i słabe strony dziecka sześcioletniego. Uzyskane informacje wykorzystamy do ustalenia kierunków pracy z dzieckiem w klasie pierwszej - ciągłość procesu edukacyjnego. Niezbędna przy wspieraniu dalszego rozwoju dziecka jest współpraca nauczycieli przedszkola i szkoły oraz rodziców.

Podsumowanie metody SGS jest zgodna z praktyką pedagogiczną. Została zweryfikowana w badaniach pilotażowych i standaryzacyjnych oraz upowszechniona. Jest metodą obserwacyjną dla nauczycieli sześciolatków. Celem obserwacji gotowości dzieci do edukacji szkolnej jest określenie przez nauczyciela stopnia gotowości szkolnej dziecka dla poszczególnych typów umiejętności i zachowań. Zawiera zachowania i umiejętności dzieci jako osiągnięcia wieku przedszkolnego (aspekt poznawczy, motoryczny i emocjonalno-społeczny). Wprowadzono (w większym zakresie niż do tej pory) do oceny gotowości szkolnej umiejętności społeczne i samodzielność dzieci. Do oceny gotowości szkolnej dziecka wprowadzono także osiągnięcia poznawcze, których nie można wymagać od wszystkich dzieci sześcioletnich.

Podsumowanie-ciąg dalszy SGS pozwala na sformułowanie wniosków na temat obserwowanego sześciolatka, odnoszących się do: - dojrzałości umysłowej - percepcji wzrokowej - poczucia kontroli (wewnętrznej i zewnętrznej), od którego zależy sukces lub porażka - umiejętności matematycznych - umiejętności czytania - umiejętności językowych, w tym przede wszystkim komunikatywności i spójności wypowiedzi. Sposób interpretowania SGS oparty jest na profilach wyników w sześciu podskalach, co pozwala uwzględnić wiele aspektów rozwoju dzieci i zależności między nimi. SGS wymaga zachowania określonych warunków i procedur. Ważnym elementem procedury stosowania SGS jest współpraca z rodzicami (informacje o metodzie i o wynikach obserwacji ich dzieci).

Wnioski Dokonujemy analizy jakościowej, odnosząc się do odpowiednich grup profili. Określamy mocne i słabe strony dziecka sześcioletniego. Uzyskane informacje posłużą do ustalenia kierunków pracy z dzieckiem. Dla dobra dalszego rozwoju dziecka, należy pogłębiać współpracę nauczycieli przedszkola i szkoły. Dzieci z zaobserwowanymi trudnościami wymagają pogłębionej diagnozy i konsultacji ze specjalistami.

Wyniki badania są traktowane jako wyniki przesiewowe. Dogłębna diagnoza wykorzystuje dane z badań psychologicznych np.: 1.Test TAT 2.Test „Dom, drzewo, człowiek” 3.Test „Rysunek rodziny” 4. Test „Rysunek człowieka” Oraz: Obserwacje pedagogiczne Analiza wytworów dzieci Eksperyment diagnostyczny Wywiad z rodzicami Test niedokończonych zdań