RAZEM DLA BEZPIECZEŃSTWA
Bezpieczeństwo dzieci – nasza wspólna sprawa !!! Spotkanie I
Jak dbać o bezpieczeństwo? Paragrafy czy relacje? Zdecydowanie relacje - tylko jakie?
„Dopóki będę ministrem edukacji, nie zgodzę się na to, by rodzice decydowali o tym, jak uczy i wychowuje szkoła.” minister Edukacji Narodowej Jerzy Wiatr wypowiedź z 1996r.
„Rodzice zgodnie ze swoimi przekonaniami powinni angażować się w nawiązanie serdecznego i czynnego kontaktu ze szkołą i nauczycielami,... bo szkoła jest uzupełnieniem wychowania rodzinnego, a jej zadaniem jest zarówno kształcić jak i wychowywać. Jan Paweł II
Bermudzki Trójkąt relacji
Co możemy zrobić? Jak budować relacje? Próbować być „partnerami” !!!
„Istotą partnerstwa jest równość lub równorzędność podmiotów określanych jako „partnerzy”. W partnerstwie wszelkie relacje muszą być symetryczne, w przeciwnym razie jeden z partnerów staje się przedmiotem dla drugiego, jest manipulowany przez drugiego. Partnerstwo to współ – bycie, czyli udział każdego z partnerów w byciu drugiego na zasadzie równorzędności.” M. Sawicki „Rozważania o szkole”
Rodzice i szkoła – podstawa współpracy. RODZICE - są pierwszymi i najważniejszymi wychowawcami swoich dzieci SZKOŁA – wspomaga wychowawczą role rodziny, wypełnia funkcję dydaktyczną, wychowawczą i opiekuńczą
Szkoła i rodzina jako partnerzy w trosce o bezpieczeństwo dzieci – obszary oddziaływań. bezpieczeństwo w szkole bezpieczeństwo w drodze do szkoły bezpieczeństwo w środowisku lokalnym bezpieczeństwo w domu
Jak współpracować dla bezpieczeństwa dzieci? Zasady i działania.
1. Zasada aktywności w realizacji celu i wzajemnej motywacji. O bezpieczeństwo naszych dzieci dbamy wspólnie i dobrowolnie. Motywujemy się do nowych działań. Każdy pomysł jest godzien uwagi.
2. Zasada odpowiedzialnego partnerstwa Każdy z nas (rodzice, nauczyciele, pracownicy obsługi szkoły) dostrzega swoje obowiązki i prawa wynikające z jego roli, jednocześnie każdy z nas ponosi odpowiedzialność za bezpieczeństwo dzieci. Nikt z nas sam nie pokona zła!
3. Zasada szybkiego przepływu informacji O niebezpieczeństwach, które dostrzegamy w naszym środowisku informujemy innych. Zawsze jest czas na rozmowę indywidualną i wspólną dyskusję. Czas naszej reakcji jest ważny w przypadku zagrożenia!
4. Zasada wspólnych oddziaływań. Jako zainteresowani sprawą partnerzy razem określamy cele, podejmujemy decyzje i strategie działania. Nie jesteśmy wrogami dla siebie!
5. Zasada aktywnej, czynnej współpracy i wspierania się. Każdy angażuje się w działanie na miarę swoich możliwości. Poszukujemy i dajemy wsparcie innym. Każdy organ państwa i organizacja, która chce nas wspierać jest naszym sojusznikiem !
WSPARCIE WEWNĘTRZNE ZEWNĘTRZNE Dyrektor szkoły Wychowawca Inni nauczyciele Pedagog Samorząd Uczniowski Inni rodzice ZEWNĘTRZNE Lekarz Policjant Prawnik Terapeuta Instytucje pomocy społ. Przyjaciel
Pamiętaj !!! Nie możemy nie dostrzegać zła i niebezpieczeństwa !!! 40 par nauczycielskich uszu i oczu nie zawsze dostrzega niebezpieczeństwo !!! 400 par oczu i uszu uczniowskich widzi i słyszy dużo lepiej !!! 800 rodziców – ich wzrok i słuch, to wielka siła w walce o bezpieczną szkołę!!!