Środki nadzorcze i środki o charakterze nadzorczym Ad personam w administracji publicznej środki nadzorcze ad meritum w administracji publicznej.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Budżet jednostki samorządu terytorialnego
Advertisements

Prawo administracyjne
Prawo administracyjne
Kontrola administracji
Kontrola administracji
Kontrola administracji mgr Paweł Dąbrowski
Kontrola administracji dr Paweł Dąbrowski
Źródła prawa.
Charakterystyka władzy wykonawczej
Prawne instrumenty kontroli działalności samorządu w zakresie regulaminów wynagradzania I. Nadzór wojewody a) organ samorządu terytorialnego Wójt obowiązany.
Ustrój sądów administracyjnych
Władza sądownicza w Polsce
Administracja publiczna
Procedura przyjmowania dokumentów rządowych według nowego Regulaminu pracy Rady Ministrów Projekt jest współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w.
1 Rola organu restrukturyzacyjnego w procesie restrukturyzacji finansowej Ministerstwo Zdrowia.
PRAWO ADMINISTRACYJNE
Rząd i prezydent.
Temat: Pojęcie źródła prawa
System aktów prawodawczych
Organizacja pracy biurowej i techniki korespondencji
Źródła prawa powszechnie obowiązującego i miejsce jego ogłoszenia
Art. 77 ust. 1 Konstytucji jest to odpowiedzialność za własny czyn odpowiedzialność oparta na obiektywnej ocenie działania lub zaniechania szkodzącego.
Mgr Przemysław Mazurek
Samorząd Terytorialny
Organizacja prawna administracji. Ciąg dalszy.
Kontrola i nadzór.
KONTROLA PRAWNA ADMINISTRACJI
Prawo administracyjne – źródła prawa
Prawo administracyjne – organizacja prawna administracji – cz. 2
M GR M ICHAŁ K IEDRZYNEK Prawo administracyjne - stosunki ustrojowo-prawne między podmiotami administrującymi.
Temat: Władza sądownicza w Polsce.
Temat: Rada Ministrów. Cele lekcji
Naczelne i centralne organy administracji publicznej
Postępowanie egzekucyjne w administracji
Temat: Procedury odwoławcze od decyzji urzędów.
 Istota instytucji  organizacyjna odrębność i niezależność od struktur rządowych  wyspecjalizowanie fachowe  zorientowanie na działalność kontrolną.
Zakres obowiązywania kpa
Konstytucjonalizm II Rzeczypospolitej
SANKCJE WADLIWYCH CZYNNOŚCI PRAWNYCH
Zajęcia nr 2 czyli nadzór na samorządem terytorialnym w Polsce
USTRÓJ SAMORZĄDU TERYTORIALNEGO zajęcia 2
Prawa człowieka i systemy ich ochrony
ORZECZENIA NSA POSTĘPOWANIE SĄDOWOADMINISTRACYJNE.
ZADANIA WŁASNE I ZADANIA ZLECONE J.S.T.
Sądy Administracyjne w Polsce
UST test 1.14 oraz test Test Nadzór nad działalnością komunalną: a) jest sprawowany nie tylko przez organy nadzoru nad działalnością komunalną;
Resume kartkówki. Organ administracji publicznej WOJEWODA URZĄD WOJEWÓDZKI ORGAN JEDNOSTKA POMOCNICZA DLA ORGANU (jednostka organizacyjna „obsługująca”
Statutowe i porządkowe akty prawa miejscowego
UST.
WŁADCZE A NIEWŁADCZE FORMY DZIAŁANIA ORGANÓW ADMNISTRACJI PUBLICZNEJ
Konstytucyjny system źródeł prawa
Sankcje wadliwych czynności prawnych
System aktów prawodawczych
Władza sądownicza w RP Sądy i Trybunały.
UST 5.
Art. 87 ust. 2 Konstytucji Źródłami powszechnie obowiązującego prawa Rzeczypospolitej Polskiej są na obszarze działania organów, które je ustanowiły, akty.
PRAWO KONSTYTUCYJNE Ćwiczenia 5.
Kontrola w administracji
Trybunał Konstytucyjny
Rządowa administracja zespolona w administracji
Naczelne a centralne organy administracji rządowej
Sądy Administracyjne w Polsce
Marta Ryńska, Administracja I rok,grupa 6
Sądy Administracyjne w Polsce
Samorządowe akty prawa miejscowego
Nauka administracji zajęcia 10 i 11
PRAWO MIEJSCOWE Gabriela Polak 1 / 25.
Kontrola prawna administracji
Nadzór Wojewody nad realizacją zadań w jednostkach organizacyjnych pomocy społecznej województwa warmińsko-mazurskiego Olsztyn, 20 września 2018.
Art. 87 ust. 2 Konstytucji Źródłami powszechnie obowiązującego prawa Rzeczypospolitej Polskiej są na obszarze działania organów, które je ustanowiły,
Zapis prezentacji:

Środki nadzorcze i środki o charakterze nadzorczym Ad personam w administracji publicznej środki nadzorcze ad meritum w administracji publicznej

Nadzór prawny Badanie działalności danego podmiotu administracyjnego (kontrola) połączone z możliwością pomocy, wpływu, a także modyfikacji tej działalności, dokonywane przez organ zwierzchni organizacyjnie bądź funkcjonalnie, w celu zapewnienia zgodności tej działalności z prawem, a w określonych przypadkach zgodności z prawnymi wartościami szczegółowymi (także określonymi w prawie)

Podstawowe uregulowania prawne dotyczące nadzoru znajdują się w Konstytucji: Artykuł 171 1. Działalność samorządu terytorialnego podlega nadzorowi z punktu widzenia legalności. 2. Organami nadzoru nad działalnością jednostek samorządu terytorialnego są Prezes Rady Ministrów i wojewodowie, a w zakresie spraw finansowych regionalne izby obrachunkowe. 3. Sejm, na wniosek Prezesa Rady Ministrów, może rozwiązać organ stanowiący samorządu terytorialnego, jeżeli organ ten rażąco narusza Konstytucję lub ustawy. Kryteria nadzoru: przede wszystkim legalność, ale też celowość, rzetelność i gospodarność. Kryterium legalności odnosi się zawsze do konstytucyjnych źródeł prawa (art. 87 K) i nie ogranicza się tylko do ustaw.

Wyróżniamy: Nadzór nad administracją rządową - organ sprawujący nadzór jest nadrzędny organizacyjnie w stosunku do nadzorowanego Nadzór nad działalnością jdn. samorządu terytorialnego Nadzór policyjny - uzależniony od kategorii podmiotów kontrolowanych, oparty na kryterium przedmiotu jakim może być ochrona bezpieczeństwa, porządku, zdrowotności publicznej oraz innych wartości objętych policją administracyjną. Polega on na kontrolowaniu i stosowaniu środków o charakterze organizacyjnym, a nawet środków mających charakter bezpośredniego przymusu, aby przywrócić naruszone bezpieczeństwo lub porządek prawny

Konstytucja, Europejska Karta Samorządu Terytorialnego gwarantuje jst samodzielność i udział w sprawowaniu władzy publicznej. Nadzór nad samorządem terytorialnym jest tą instytucją prawną, która w sposób bezpośredni decyduje o rzeczywistym zakresie swobody działania tego samorządu

W zakresie samorządu terytorialnego występuje nadzór weryfikacyjny W zakresie samorządu terytorialnego występuje nadzór weryfikacyjny. Kompetencje nadzorcze są tu określone ustawowo co do ich zakresu podmiotowego, przedmiotowego, kryteriów, form oraz skutków prawnych ingerencji. Organy nadzoru nie mają generalnej kompetencji do wkraczania w działalność sam. ter., mogą wkraczać w działalność jst tylko w przypadkach określonych ustawami. Zasada ta dot. zadań własnych i zleconych. Środki nadzoru nad działalnoscią sam. teryt. są wtedy prawnie zdefiniowane i brak jest wśród nich polecenia służbowego. Cechą szczególną nadzoru nad samorządem terytorialnym jest to, że nie ma on charakteru podmiotowego w tym sensie, że nadzorowi nie podlegają ani jdn. sam. teryt., ani też ich organy.

Środki nadzorcze Zatwierdzenie - gdy dla ważności danego aktu wymagana jest zgoda dwóch podmiotów - organu jst oraz organu zatwierdzającego; najpierw zgodę na dany akt wyraża organ jst, a następnie przedstawia go organowi nadzorczemu, który taki akt zatwierdza lub nie; akt niezatwierdzony lub nieprzedstawiony do zatwierdzenia jest nieważny

Uzgodnienie - organ jednostki samorządu terytorialnego przedstawia organowi nadzorczemu projekt rozstrzygnięcia. Po uzyskaniu pozytywnego stanowiska organ jednostki samorządu terytorialnego wydaje rozstrzygnięcie. Uzgodnienie ma charakter wewnątrz administracyjny, nie wywołuje bezpośrednich skutków prawnych wobec osób trzecich.

Zaopiniowanie - organ jednostki samorządu terytorialnego przedstawia projekt rozstrzygnięcia organowi nadzorczemu, który wyraża swe stanowisko o charakterze nie wiążącym. Jednak brak opinii oznacza nieważność aktu.

Jeśli zatwierdzenie, uzgodnienie lub zaopiniowanie nie nastąpi w 14-dniowym terminie ustawowo określonym, wówczas przyjmuje się, że rozstrzygnięcie lub jego projekt zostały przez organ nadzorczy zaakceptowane w kształcie przedstawionym przez organ jednostki samorządu terytorialnego. Najpoważniejszym skutkiem rozstrzygnięcia nadzorczego względem jst, jest stwierdzenie nieważności aktu – środek ad meritum

Stwierdzenie nieważności, uregulowane w ustawach samorządowych jest środkiem nadzoru represyjnego nad sprzecznymi z prawem uchwałami organów jednostek samorządu terytorialnego. Zakresem nadzoru są objęte wszystkie uchwały organów jednostek samorządu terytorialnego. Orzeczenie o stwierdzeniu nieważności uchwały organu jednostki samorządu terytorialnego ma charakter deklaratoryjny i działa ex tunc („z mocą wsteczną”)

Organ nadzoru może stwierdzić nieważność w terminie nie dłuższym niż 30 dni od daty doręczenia mu uchwały. Wszczęcie postępowania nieważności następuje zawsze z urzędu. Po upływie 30-dniowego terminu, jakim dysponuje organ nadzoru do stwierdzenia nieważności może on tylko zaskarżyć uchwałę organu jednostki samorządu terytorialnego do sądu administracyjnego.

Ustawy ustrojowe również przewidują środki nadzorcze ad personam - rozwiązanie rad i sejmiku, rozwiązanie organów wykonawczych => wtedy Premier wyznacza osobę pełniącą funkcję rozwiązanego podmiotu albo tez wprowadza zarząd komisaryczny na okres do 2 lat, PRM powołuje komisarza rządowego. Na każde rozstrzygnięcie nadzorcze jst służy skarga do sądu administracyjnego, tylko wyrok takiego sądu może rozstrzygnięcie nadzorcze uchylić, zmienić.

Bibliografia Jan Boć „Prawo administracyjne” Jan Zimmermann „ Prawo administracyjne”