WCZESNE WSPOMAGANIE ROZWOJU DZIECKA
PODSTAWA PRAWNA 1. Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe (Dz. U. z 2017 r. poz. 59, 949, 2203); 2. Rozporządzenie MEN z dnia 1 sierpnia 2017 r. w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli (Dz. U. z 2017 r. poz. 1575); 3. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 24 sierpnia 2017 r. w sprawie organizowania wczesnego wspomagania rozwoju dzieci (Dz. U. z 2017 r. poz. 1635); 4. Rozporządzenie MEN z dnia 25 sierpnia 2017 r. w sprawie sposobu prowadzenia przez publiczne przedszkola, szkoły i placówki dokumentacji przebiegu nauczania, działalności wychowawczej i opiekuńczej oraz rodzajów tej dokumentacji (Dz. U. z 2017 r. poz. 1646, z późn.zm.). Na podstawie pisma Zastępcy Prezydenta Miasta Gdańska, który wytypował przedszkola wiodące lub szkoły wspierające realizację wczesnego wspomagania rozwoju dziecka (19 placówek).
Cel wczesnego wspomagania rozwoju dziecka Pobudzanie psychofizycznego i społecznego rozwoju dziecka od wykrycia niepełnosprawności do podjęcia nauki w szkole prowadzonego z dzieckiem i jego rodziną.
Przedszkole może organizować wczesne wspomaganie rozwoju w porozumieniu z organem prowadzącym: a) dziecko posiada opinię o wczesnym wspomaganiu wydaną przez publiczną poradnię psychologiczno-pedagogiczną, w tym specjalistyczną; b) ma możliwość realizacji zaleceń zawartych w opinii; c) zatrudnia kadrę posiadającą odpowiednie kwalifikacje; d) dysponuje środkami dydaktycznymi i sprzętem specjalistycznym odpowiednim do potrzeb rozwojowych i edukacyjnych dziecka oraz pomieszczeniami do zajęć indywidualnych.
Dyrektor placówki powołuje Zespół Wczesnego Wspomagania Rozwoju dziecka. W skład zespołu wchodzą osoby, które posiadają odpowiednie kwalifikacje do pracy z małymi dziećmi o zaburzonym rozwoju psychoruchowym: pedagog (kwalifikacje odpowiednie do rodzaju niepełnosprawności dziecka), psycholog, logopeda. W razie konieczności dyrektor może wystąpić z wnioskiem do gminy o przydzielenie innego, niż wyżej wymienionego, specjalisty (w zależności do potrzeb dziecka i jego rodziny).
Zadania zespołu WWR (na podstawie Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 24 sierpnia 2017 r.) 1. Ustalenie kierunków i harmonogramu działań z dzieckiem i jego rodziną uwzględniających rozwijanie aktywności i uczestnictwa dziecka w życiu przedszkolnym i społecznym. 2. Opracowanie i realizowanie Indywidualnego Programu Wczesnego Wspomagania Rozwoju z uwzględnieniem działań wspierających jego rodzinę. 3. Dokonywanie systematycznej oceny efektywności i skuteczności podejmowanych działań oraz modyfikowanie ich w razie potrzeby. 4. Ocenianie postępów oraz trudności w funkcjonowaniu dziecka, w tym identyfikowanie, eliminowanie barier i ograniczeń w środowisku utrudniających jego aktywność i uczestnictwo w życiu społecznym. 5. Analizowanie skuteczności pomocy udzielanej dziecku i jego rodzinie, wprowadzanie zmian w programie, stosownie do potrzeb dziecka i jego rodziny, oraz planowanie dalszych działań w zakresie wczesnego wspomagania. 6. Nawiązanie współpracy z przedszkolem (tam gdzie jest dziecko objęte WWR) oraz podmiotem leczniczym i ośrodkiem pomocy w celu pozyskania wsparcia medyczno-rehabilitacyjnego, a także porad i konsultacji.
cd. 7. Współpraca z rodziną: - udzielanie porad i instrukcji dotyczących pracy z dzieckiem, - udzielanie pomocy w zakresie nabywania i kształtowania postaw i zachowań pożądanych w kontaktach z dzieckiem, - udzielanie porad/ konsultacji dotyczących przystosowania warunków domowych do potrzeb dziecka oraz pozyskiwania i wykorzystywania w pracy z dzieckiem odpowiednich środków dydaktycznych i sprzętu. 8. Szczegółowe dokumentowanie działań prowadzonych w ramach wczesnego wspomagania rozwoju. 9. Organizowanie cyklicznych spotkań zespołu, które poświęcone będą omówieniu problemów dziecka i jego rodziny, ewaluacji programu, a także ustalenia dalszego przebiegu zajęć specjalistycznych dla dziecka.
Zadania psychologa a) Przeprowadza diagnozę psychologiczną w oparciu o wywiad z nauczycielem i rodzicem/ prawnym opiekunem, obserwację dziecka w grupie lub innym sytuacjach. b) Ustala wraz z innymi członkami WWR indywidualny program wczesnego wspomagania rozwoju. c) Prowadzi zajęcia terapeutyczne w oparciu o zalecenia z opinii o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju i własną diagnozę. d) Wraz z zespołem systematycznie dokonuje oceny postępów dziecka, w razie potrzeby w uzgodnieniu z zespołem modyfikuje indywidualny program wczesnego wspomagania rozwoju stosownie do potrzeb i postępów dziecka. e) Udziela rodzicom/ prawnym opiekunom pomocy w zakresie kształtowania postaw i zachowań pożądanych w kontaktach z dzieckiem, wskazówek do pracy z dzieckiem. f) Udziela nauczycielom pomocy w zakresie kształtowania postaw i zachowań pożądanych w kontaktach z dzieckiem, wskazówek do pracy z dzieckiem. f) Wraz z zespołem, przygotowuje opinię psychologiczną.
Zadania pedagoga a) Przeprowadza diagnozę w oparciu o wywiad z nauczycielem i rodzicem/ prawnym opiekunem, obserwację dziecka w grupie lub innym sytuacjach. b) Ustala wraz z innymi członkami WWR indywidualny program wczesnego wspomagania rozwoju. c) Prowadzi zajęcia terapeutyczne z dzieckiem w oparciu o zalecenia z opinii o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju i własną diagnozę. d) Przekazuje rodzicom/ prawnym opiekunom wskazówki do pracy z dzieckiem w domu. e) Wraz z zespołem systematycznie dokonuje oceny postępów dziecka, w razie potrzeby w uzgodnieniu z zespołem modyfikuje indywidualny program wczesnego wspomagania rozwoju stosownie do potrzeb i postępów dziecka. f) Udziela nauczycielom pomocy w zakresie kształtowania postaw i zachowań pożądanych w kontaktach z dzieckiem, wskazówek do pracy z dzieckiem. g) Wraz z zespołem, przygotowuje opinię pedagogiczną.
Zadania logopedy a) Przeprowadza diagnozę logopedyczną. b) Ustala wraz z innymi członkami WWR indywidualny program wczesnego wspomagania rozwoju. c) Prowadzi terapię logopedyczną w oparciu o zalecenia z opinii o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju i własną diagnozę. d) Przekazuje rodzicom/ prawnym opiekunom wskazówki do pracy z dzieckiem w domu. e) Wraz z zespołem systematycznie dokonuje oceny postępów dziecka, w razie potrzeby w uzgodnieniu z zespołem modyfikuje indywidualny program wczesnego wspomagania rozwoju stosownie do potrzeb i postępów dziecka. f) Udziela nauczycielom porad i zaleceń do pracy z dzieckiem. f) Wraz z zespołem, przygotowuje opinię logopedyczną.
Dokumentowanie działań zespołu a) arkusz obserwacji dziecka zawierający ocenę jego sprawności, ocenę postępów, ewentualnych trudności w funkcjonowaniu społecznym, informacje o realizowanych zajęciach; b) dziennik specjalistyczny; c) inna dokumentacja ustalona przez zespół.
Dokumentacja gromadzona przez zespół WWR: -opinia o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju dziecka, - zarządzenie dyrektora w sprawie powołania zespołu do wczesnego wspomagania rozwoju, - regulamin pracy zespołu do WWR organizowanego na terenie przedszkola, - oświadczenie rodzica/ prawnego opiekuna o korzystaniu z zajęć WWR w jednej placówce (możliwe jest, na wniosek przedszkola, organizowanie WWR w realizacji części wskazań zawartych w opinii przez inny podmiot, po zawarciu porozumienia określającego szczegóły tej współpracy), - zgoda rodzica/ prawnego opiekuna na udział dziecka w zajęciach w ramach wczesnego wspomagania rozwoju, - kwestionariusz wywiadu z rodzicami/ prawnymi opiekunami dziecka,
cd. - Indywidualny Program Wczesnego Wspomagania Rozwoju Dziecka, który określa: a) sposób realizacji celów rozwojowych, wzmacnianie uczestnictwa w życiu społecznym, eliminowanie barier i ograniczeń w środowisku utrudniających funkcjonowanie dziecka, b) zakres i sposób wsparcia rodziny dziecka, c) zakres współpracy z innymi specjalistami – w zależności od potrzeb, d) sposób oceny postępów dziecka; - harmonogram pracy zespołu terapeutów, - dziennik indywidualnych zajęć WWR, - arkusz obserwacji dziecka, który będzie zawierał m.in. ocenę sprawności dziecka w zakresie motoryki dużej, motoryki małej, percepcji, komunikacji, rozwoju emocjonalnego i zachowania; ocenę postępów oraz trudności w funkcjonowaniu dziecka; informacje dotyczące poszczególnych zajęć realizowanych w ramach wczesnego wspomagania.
Zadania dyrektora: (na podstawie Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 24 sierpnia 2017 r.) 1. Powołuje Zespołu Wczesnego Wspomagania Rozwoju. 2. Ustala miesięczny wymiaru godzin zajęć w ramach wczesnego wspomagania dla każdego dziecka. 3. Ustala miejsce prowadzenia zajęć w ramach wczesnego wspomagania. 4. Koordynuje pracę zespołu lub upoważnienia do tego nauczyciela. 5. Odpowiada za prawidłowy przebieg i dokumentowanie działań prowadzonych w ramach wczesnego wspomagania rozwoju, w tym spotkań zespołu WWR.
Zajęcia w ramach WWR 1. Zajęcia będą prowadzone w wymiarze od 4 do 8 godzin w miesiącu, zgodnie z potrzebami dziecka. 2. Wymiar godzin zajęć prowadzonych z dzieckiem ustala dyrektor przedszkola w zależności od potrzeb i możliwości psychofizycznych dziecka. 2. Zajęcia prowadzone będą indywidualnie z dzieckiem i jego rodziną lub w 3-osobowej grupie dzieci z udziałem rodziców/ prawnych opiekunów. 3. Miejsce prowadzenia zajęć w ramach wczesnego wspomagania rozwoju ustala dyrektor.
Zadania przedszkola wiodącego 1. Zajęcia wczesnego wspomagania rozwoju będą prowadzone na terenie Przedszkola nr 82 oraz Przedszkola nr 68. 2. Dyrektor Przedszkola nr 68 zgłasza do Dyrektora Przedszkola nr 82 dzieci, które posiadają opinię o WWR (w ciągu całego roku szkolnego). 2. Organizację i realizację zadań z zakresu wczesnego wspomagania rozwoju nadzoruje Dyrektor Przedszkola nr 82 lub nauczyciel przez niego upoważniony (np. Dyrektor Przedszkola nr 68). 3. Zajęcia odbywać się będą zgodnie z ilością godzin przyznanych dziecku, ustalonych przez dyrektora według harmonogramu zajęć (w Przedszkolu nr 82 dla dzieci z tego przedszkola, a w Przedszkolu nr 68 dla dzieci z tej placówki). 4. Dla każdego dziecka objętego wczesnym wspomaganiem rozwoju będzie prowadzona oddzielna teczka z obowiązującą dokumentacją. 5. Bieżący opis i terminarz prowadzenia zajęć z dzieckiem będzie zawarty w dzienniku zajęć indywidualnych WWR.
cd. 4. Bazą zespołu WWR będzie Przedszkole nr 82 (zatwierdzony w projekcie organizacyjnym). 5. W ramach godzin przyznanych każdemu dziecku, specjaliści będą przeprowadzać obserwację, diagnozę, prowadzić zajęcia terapeutyczne w ramach WWR oraz konsultacje z rodzicami/ prawnymi opiekunami i nauczycielami na terenie placówki (do której uczęszcza dziecko). 6. W ramach pracy zespołu WWR będą odbywać się konsultacje: - zespołu (pedagog, psycholog, logopeda…) według ustalonego harmonogramu (nie mniej niż 2 razy w semestrze) na terenie danej placówki; - zespołu z nauczycielami - raz w miesiącu w celu ukierunkowania ich pracy z dzieckiem, ustalenia jednolitych oddziaływań, na terenie danej placówki; - zespołu z rodzicami/ prawnymi opiekunami - zgodnie z ustalonym harmonogramem w celu zapoznania z opracowanym programem, z postępami dziecka, w celach konsultacyjnych, instruktażowych itp. ( nie rzadziej niż 3 razy w roku szkolnym) na terenie danej placówki.