Wyniki pomiarów natężenia ruchu pasażerskiego na liniach kolejowych obsługiwanych przez PKP SKM Trójmiasto Sp. z o.o. oraz badań preferencji i zachowań transportowych podróżnych Gdańsk, 23.01.2018
WYMIANA PASAŻERSKA (1) Łącznie na wszystkich 54 przystankach w trakcie 8 godzinnej próby zarejestrowano 161 tys. osób korzystających z przystanków obsługiwanych przez SKM. Około 75% wszystkich osób wsiadających i wysiadających korzysta z 16 przystanków zlokalizowanych w czterech powiatach (m. Gdańsk, m. Gdynia, m. Sopot, wejherowski), Najbardziej obciążonymi przystankami pod względem wymiany pasażerskiej są: Gdańsk Wrzeszcz – 14.968 pas/8 godz., Gdynia Główna – 13.846 pas/8 godz., Gdańsk Główny – 12.093 pas/8 godz. Najmniej obciążonymi przystankami pod względem wymiany pasażerskiej są: Babi Dół – 12 pas/8 godz., Sławki – 31 pas/8 godz., Krzeszna – 52 pas/8 godz.
WYMIANA PASAŻERSKA (2) Porównanie wyników pomiarów wymiany pasażerskiej z lat 2016 i 2017:
ROZKŁAD NATĘŻENIA RUCHU
UDZIAŁ PODRÓŻY MIĘDZYPOWIATOWYCH (1) Uzyskane w wyniku badań ankietowych odpowiedzi dotyczące początku i końca przejazdów pasażerów pociągami SKM w odniesieniu do liczby pasażerów wsiadających na poszczególnych przystankach, umożliwiły wyznaczenie liczby przejazdów międzypowiatowych i wewnątrzpowiatowych dla poszczególnych powiatów. Powiat Udział przejazdów międzypowiatowych Udział przejazdów wewnątrzpowiatowych na liniach 202, 250 na liniach 201, 229, 248 ogółem na liniach 201, 229, 248 Miasto Gdańsk 60% 43% 57% 40% Miasto Gdynia 86% 97% 14% 3% Miasto Sopot 95% 5% Powiat kartuski 64% 36% Powiat kościerski 99% 1% Powiat wejherowski 63% 37% Wszystkie podróże 71% 29%
UDZIAŁ PODRÓŻY MIĘDZYPOWIATOWYCH (2) Porównanie wyników badania udziału podróży międzypowiatowych z lat 2016 i 2017:
PODSUMOWANIE Dane uzyskane z przeprowadzonych badań mogą zostać wykorzystane do dalszych prac planistycznych i strategicznych dotyczących funkcjonowania i organizacji sieci transportowej regionu oraz kształtowania zachowań transportowych mieszkańców. Wyniki badań przeprowadzonych w latach 2016 i 2017 w zakresie liczby przejazdów wewnątrzpowiatowych i międzypowiatowych są zbieżne, co świadczy o ich wysokiej wiarygodności. Około 30% podróży w sieci połączeń SKM stanowią przejazdy wewnątrzpowiatowe, Największy udział przejazdów wewnątrzpowiatowych odnotowano w Gdańsku (43%) i powiecie kartuskim (36%). Stanowi to uzasadnioną podstawę do rozpoczęcia rozmów o współfinansowaniu przewozów przez samorządy powiatowe obszaru metropolitalnego.
Dziękuję za uwagę