TRANSPORT PUBLICZNY - WARSZAWA+ czy 1 STREFA GMINA IZABELIN Otwarte posiedzenie Komisji Gospodarczo-Finansowej 24 kwietnia 2018r. godz.19.00 CKI
Dostępność autobusu w gminie – 10 minut
Zrównoważony transport – wymóg współczesności Ruch pieszy Ruch rowerowy Transport publiczny Transport indywidualny Infrastruktura transportowa - parkingi, drogi, chodniki, przystanki Nowe technologie Organizacja ruchu Organizacja i zarządzanie transportem oraz dystrybucją towarów
Transport w Izabelinie Liczba zameldowanych mieszkańców – 9 975 (31.03.2018r.) Liczba rowerów – ok. 8 000 szt., Liczba motocykli i skuterów – 590 szt. Liczba samochodów osobowych – 5 349 szt. (+ 20%?) Liczba samochodów ciężarowych, autobusów i innych pojazdów – 1 203 szt. Liczba wyznaczonych miejsc parkingowych – ok. 200 szt. Liczba kilometrów dróg : z nawierzchnią bitumiczną – 30 km utwardzonych – 22 km gruntowych – 18 km leśnych (pod zarządem KPN) - 66 km
Główne problemy transportu w gminie Szybko rosnąca liczba samochodów osobowych (w tym służbowych) Rosnący ruch turystyczny (samochody i rowery) Zbyt mała przepustowość skrzyżowania w Mościskach i ul. Arkuszowej Brak alternatywnego wyjazdu z gminy celem dojazdu do Metra Młociny Wydłużony czas dojazdu do Metra Młociny – zator na skrzyżowaniu i za nim Wnioski mieszkańców o zwiększenie częstotliwości kursowania linii autobusowych 708/N-58 i L-ek i brak autobusów do obsługi Wydłużona trasa linii 708 przez Hornówek i Sieraków Wysokie ceny biletów ZTM dla II strefy
Zatory na skrzyżowaniu w Mościskach - główny problem dla transportu z/do Warszawy Wydłużony czas przejazdu Izabelin - Metro Młociny i inne destynacje Zniechęcanie do skrętu w lewo i wyboru trasy przez Wóycickiego i Pułkową Zwiększone zużycie paliwa i koszty przejazdu autobusów i samochodów Uciążliwość dla mieszkańców Mościsk Zwiększone zanieczyszczenie powietrze Wydłużony czas przejazdu zwiększa zapotrzebowanie na liczbę autobusów obsługujących linię 708 i zmniejsza zainteresowanie wśród Mieszkańców Większe zapotrzebowanie na miejsca parkingowe dla samochodów osobowych w rejonie Metra Młociny i zatory na ul. Arkuszowej
Skrzyżowanie w Mościskach - szczyt poranny
Skrzyżowanie w Mościskach – między szczytami
Skrzyżowanie w Mościskach – szczyt popołudniowy
Proponowane rozwiązania Rondo turbinowe Poczwórny lewoskręt Podwójny lewoskręt
Koncepcja skrzyżowania – rondo turbinowe
Koncepcja skrzyżowania – poczwórny lewoskręt
Skrzyżowanie w Mościskach Uzgodnienie z UM Warszawy, ZDM i MZDW ostatecznej koncepcji rozwiązania drogowego dla skrzyżowania Estrady z Arkuszową powinno nastąpić do końca II kwartału 2018r.
Transport publiczny w Gminie Izabelin 2017r. Linia 708, 250(701) i N58: - przejechanych łącznie: 505 120,13 wzkm - koszt dla gminy: 1 375 848,00 zł - dobowa liczba pasażerów linii 708: 3 500 osób - liczba biletów długookresowych: 7 117 sztuk Linie lokalne L18 i L7: - przejechanych łącznie: 124 270,00 wzkm - koszt dla gminy: 260 920,49 zł
Struktura i liczba pasażerów linii 708
Program Warszawa+ Mieszkańcy gminy Izabelin posiadający Kartę Mieszkańca będą mogli skorzystać z obniżonej ceny zakupu biletów długookresowych 30- i 90-dniowych. Różnicę pomiędzy ceną zakupu biletu przez Mieszkańca, a faktyczną jego ceną dla danej strefy (1+2 lub 2) będzie pokrywała gmina właściwa dla miejsca zamieszkania. Bilet będzie uprawniał do przejazdu po wszystkich gminach 1 i 2 strefy niezależnie od tego czy przystąpiły do programu Warszawa+ czy też nie. Ceny biletów jednorazowych, czasowych i krótkookresowych pozostają bez zmian. Cena biletów 30-dniowych dla uczniów korzystających z autobusu na terenie gminy w programie Warszawa+ wyniesie 36 zł podczas gdy w 1 strefie jest to 55zł. Dla dorosłych bilet 30-dniowy na 2 strefę będzie kosztował 72 zł wobec 110 zł w 1 strefie. Bilety w ofercie Warszawa+ do nabycia tylko w POP ZTM i dodatkowym punkcie w UGI.
Proponowane ceny biletów i dopłaty Warszawa+
1 strefa biletowa Przejazdy w gminach objętych 1 strefą biletową ZTM na podstawie wszystkich biletów właściwych dla 1 strefy Nie jest konieczne posiadanie Karty mieszkańca gminy Izabelin Przejazdy na terenie gmin znajdujących się w 2 strefie, w tym gmin realizujących program Warszawa+, będą odbywać się na podstawie obecnie obowiązujących biletów dla stref 1+2 czy 2 (bez żadnych ulg) Cena biletów dla uczniów korzystających z autobusu na terenie gminy w 2 strefie będzie ceną dla 1 strefy (czyli 55zł) podczas gdy w programie Warszawa+ Próg 3 wyniesie 36 zł (normalny – 72 zł wobec 110zł). Rozważana jest opcja bezpłatnego dojazdu dla uczniów szkoły podstawowej. Bilety długookresowe dla 1 strefy do nabycia w POP ZTM, automatach biletowych, w Urzędach Pocztowych, punktach sieci strefa i ASEC
Główny problem – decyzje sąsiednich gmin Łomianki wybrały 1 strefę Stare Babice ? Ożarów Mazowiecki ? Leszno ?
Warszawa+ a 1 Strefa ZTM L.P. Warszawa+ 1 Strefa 1 Termin wdrożenia programu Warszawa+ 1 września 2018r. Termin wejścia gminy Izabelin w 1 Strefę ? 2 Koszt gminy z tytułu dopłat 454 125 Zwiększenie aktualnego poziomu opłat o 50% 687 924 3 Dodatkowy koszt dopłat rzędu max 25% 113 531 4 Koszt z tytułu wzrostu częstotliwości o 10% od 2020r. 141 800 Koszt z tytułu wzrostu częstotliwości o 10% od 2020r 206 377 5 Koszt 1 stanowiska ZTM w UGI przez 1 miesiąc 6 000 6 Koszt 1/8 etatu - raporty i sprawozdania oraz wymiana Kart Izabelińczyka 7 500 Razem Koszt Gminy 722 956 894 301
Warszawa + a 1 strefa – koszty/zyski pasażerów L.P. Warszawa+ 1 Strefa 7 Dodatkowe koszty mieszkańców w Warszawa+ względem 1 strefy : Dodatkowe korzyści mieszkańców w 1 Strefie biletowej względem programu Warszawa+ : 7a) a) różnica w cenie zakupu biletów długookresowych w Warszawa+ po dopłacie względem cen dla biletów długookresowych w 1 strefie 110 610 a) różnica w cenie zakupu biletów długookresowych dla 1 strefy a ceną tych biletów w Warszawa+ po dopłacie -110 610 7b) b) róznica w cenach biletów 1-razowych, czasowych i krótkookresowych (1/16 wartości sprzedaży biletów długookresowych stanowiących circa 80% przychodów ze sprzedaży biletów, czyli 5% przychodów ze sprzedaży wszystkich biletów) 93 248 b) różnica w cenach biletów 1-razowych, czasowych i krótkookresowych (1/16 wartości sprzedaży biletów długookresowych stanowiących circa 80% przychodów ze sprzedaży biletów, czyli 5% przychodów ze sprzedaży wszystkich biletów) -93 248 Dodatkowy koszt pasażera względem 1 strefy 203 858 Dodatkowa korzyść pasażera w 1 Strefie względem Programu Warszawa+ -203 858
Opcje biletowe a budżet rodziny 2+2
Porównanie końcowe
Która opcja jest najlepsza? CZAS NA DECYZJĘ!