Jak kształtować kompetencje kluczowe? PROJEKTOWANIE ZAJĘĆ UKIERUNKOWANYCH NA KSZTAŁTOWANIE KOMPETENCJI KLUCZOWYCH Jak kształtować kompetencje kluczowe?
KIEDY WĘDKARZ IDZIE NA RYBY ZABIERA TAKĄ PRZYNĘTĘ KTÓRA SMAKUJE RYBIE, NIE WĘDKARZOWI…. /A. Kamiński/
Kompetencje kluczowe w polskim prawie oświatowym Ćwiczenie 1. – praca indywidualna (zapis w podstawie programowej nauczanego przedmiotu) Praca w grupach – wymagania wobec szkół, wspieranie uczniów w kształtowaniu postaw a kompetencje kluczowe
1. POROZUMIEWANIE SIĘ W JĘZYKU OJCZYSTYM ćwiczenie 2 1. POROZUMIEWANIE SIĘ W JĘZYKU OJCZYSTYM ćwiczenie 2. (TAS), ABSTRAKCYJNY KOMIKS
2. POROZUMIEWANIE SIĘ W JĘZYKU OBCYM mnemotechniki
3. KOMPETENCJE MATEMATYCZNE I PODSTAWOWE KOMPETENCJE NAUKOWO – TECHNICZNE ZAGADKI LOGICZNE
4. KOMPETENCJE INFORMATYCZNE PADLET OWCA W SIECI – projekcja, dyskusja
padlet OWCA W SIECI – projekcja, dyskusja
5. Umiejętność uczenia się
KWESTIONARIUSZ WIELORAKICH INTELIGENCJI HOWARDA GARDNERA diagnoza TYPY OSOBOWOŚCI CYKL KOLBA KWESTIONARIUSZ WIELORAKICH INTELIGENCJI HOWARDA GARDNERA ALBUM RODZINNY
6. KOMPETENCJE SPOŁECZNE I OBYWATELSKIE Ćwiczenie: SYNERGIA GRUPY
7. Inicjatywność i przedsiębiorczość Analiza ofert pracy pod kątem wymagań pracodawców w obszarze kluczowych kompetencji: - dyskusja - wnioski
8. ŚWIADOMOŚĆ I EKSPRESJA KULTURALNA Nauka i wspólne śpiewanie piosenek: - „Gość z Afryki” - „Hanka modrooka”
refleksja na temat zasobów indywidualnych i instytucjonalnych odnoszących się do każdej z kompetencji kluczowych
PROFIL KOMPETENCYJNY NAUCZYCIELA GRUPY KOMPETENCJI: merytoryczne (zakres formalnie zdobytej wiedzy uzupełniany na bieżąco poprzez różnego rodzaju działania samokształcące i doskonalące); psychologiczno-pedagogiczne obejmują wiedzę z zakresu psychologii rozwojowej i wychowawczej, oraz umiejętne wykorzystanie tej wiedzy w praktyce; diagnostyczne związane z poznawaniem uczniów i ich środowiska; planowania i projektowania oddziaływań edukacyjnych (planowanie działań, organizacja pracy, kontrola rezultatów); dydaktyczno-metodyczne (wiedzy na temat zasad i metod realizacji procesu kształcenia); komunikacyjne (wiedza na temat procesu komunikowania, a także umiejętność efektywnego nadawania i odbierania komunikatów); medialne i techniczne związane są z organizowaniem warsztatu pracy własnej i pracy dziecka autoedukacyjne – planowanie i prowadzenie własnego rozwoju
Dziękuję za uwagę
SKUTECZNE TECHNIKI ZWIĘKSZANIA KREATYWNOŚCI I TWÓRCZEGO MYŚLENIA
Kto zna innych, ten jest uczony. Kto zna siebie samego, ten jest mądry. Lao Tse Chiński filozof (VI w. przed Chr.) Rozprawa o metodzie
Mój cel na ten warsztat Cele szkolenia: Uświadomienie uczestnikom wiedzy dotyczącej zasad i metod identyfikowania pomysłów biznesowych Pokazanie uczestnikom korzyści ze stosowania technik poszukiwania nowych rozwiązań Nabycie umiejętności wykorzystywania narzędzi, cech i czynników zewnętrznych oraz wewnętrznych w generowaniu pomysłów biznesowych Umiejętność identyfikacji i analizy dużej liczby pomysłów Rozpoczęcie myślenia, „jak to zrobić” zamiast, „czy to możliwe” Umiejętność ,,biznesowego" spojrzenia na otoczenie i dostrzegania potencjalnych szans na biznes
KREATYWNOŚĆ = PROCES MYŚLOWY POCIĄGAJĄCY ZA SOBĄ POWSTAWANIE NOWYCH IDEI HEURESTYKA = LOGIKA, UMIEJĘTNOŚĆ WYKRYWANIA NOWYCH FAKTÓW, ZNAJDOWANIA ZWIĄZKÓW MIĘDZY FAKTAMI Z WYKORZYSTANIEM HIPOTEZ INWENTYKA = METODY POSZUKIWANIA TWÓRCZYCH ROZWIĄZAŃ ZDEFINIOWANYCH PROBLEMÓW
DEFINIOWANIE PROBLEMÓW - Poszukiwanie prawdziwej przestrzeni przyczynowej WARSZTATY: ćw. 6 (PROJEKT) ćw. 8a (KOLORY) ćw. 8b (MOTYWACJA – tekst) ćw. 8c (SPRZECZNOŚĆ… ) INFORMACJA ZWROTNA I PRZEKAZYWANIE INFORMACJI TRUDNYCH KASZTANY
PODSUMOWANIE OCENA SZKOLENIA – KOSZ I WALIZKA
DZIĘKUJĘ ZA UWAGĘ