Jak kształtować kompetencje kluczowe?

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Matematyka Zajęcia dodatkowe dziś – szansą na lepsze jutro
Advertisements

Technologia informacyjna według MENiS
Kompetencje kluczowe jako cel edukacji na poziomie ponadgimnazjalnym
Skuteczne kształtowanie kompetencji kluczowych
Projekt „Uwaga! Sposób na sukces”
Renata Gogulska Doświadczenia tutorskie z moimi uczniami
SZKOŁA SUKCESU PROGRAM.
Młodzi Przedsiębiorczy – program nauczania Ekonomii w praktyce w szkole ponadgimnazjalnej Program edukacji ekonomicznej realizowany od 1 grudnia 2012.
FUNKCJE I Kompetencje nauczyciela
Skuteczne kształtowanie kompetencji kluczowych
Realizacja projektu w szkołach w roku szkolnym 2010/2011 Ewa Grela Dyrektor Projektu.
Realizacja projektu w roku szkolnym 2011/2012 Ewa Grela Dyrektor Projektu.
Wspieranie rozwoju indywidualnego ucznia gimnazjum
Technologie informacyjno-komunikacyjne w kształceniu ustawicznym
KIERUNKI POLITYKI OŚWIATOWEJ PAŃSTWA
STRATEGIA ROZWOJU PRZEDSZKOLA MIEJSKIEGO NR 29 IM
ETwinning narzędziem realizacji nowej podstawy programowej Warszawa, 18 marca 2010 Iwona Moczydłowska, MSCDN Wydział w Siedlcach Konferencja z okazji 5-lecia.
Szkolenie dla realizatorów programu edukacyjnego: RADOSNY UŚMIECH, RADOSNA PRZYSZŁOŚĆ.
EUROPEJSKIE KOMPETENCJE KLUCZOWE
Opracował J. Stryjkowski
Analizuje się wyniki sprawdzianu i egzaminu gimnazjalnego.
Metodyka nauczania języka polskiego Wykład 2 Proces planowania w edukacji polonistycznej Dr Krzysztof Koc.
„A tu rzeczywistość skrzeczy” jak uczyć, by nie spadła efektywność przygotowania do egzaminu maturalnego 2015 Matura 2015 – jak dobrze już teraz przygotowywać.
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Informacja o programie Zostać przedsiębiorczym.
ZADANIA KOORDYNATORÓW
Biologia jako nauka WsteczWstecz NaprzódNaprzód Strona domowa WyjścieWyjście Informacje ITN – Społeczność Innowacyjnych Nauczycieli Przebieg zajęć Powiązanie.
Atrakcyjna szkoła drogą do sukcesu
Określa wspólny dla całej społeczności szkolnej kierunek działań
Projekt jako element strategii doskonalenia nauczycieli Ewa Superczyńska Konferencja Doskonalenie nauczycieli powiatu wolsztyńskiego 14 listopada.
„Kompetencje zawodowe”
Poradnictwo edukacyjno – zawodowe w Poradni Psychologiczno – Pedagogicznej dla Młodzieży.
Nowa jakość doskonalenia – wsparcie rozwoju szkół w powiecie mieleckim POWIAT MIELECKI / CENTRUM KSZTAŁCENIA PRAKTYCZNEGO I DOSKONALENIA NAUCZYCIELI Wspomaganie.
Poprawa jakości i efektywności systemów edukacji.
ZADANIA Cel podejmowanych działań, określenie na czym polega realizacja zadania Formy realizacji Diagnozowanie dzieci i młodzieży. diagnoza określająca.
Kompetencje nauczycieli 6 października 2014 r. Caroline Kearney Starszy Kierownik Projektu & Analityk ds. Edukacji.
Edukacja po CEOwsku mgr Bożena Sozańska.
REKOMENDACJE WIELKOPOLSKIEGO KURATORA OŚWIATY DOTYCZĄCE PLANOWANIA NADZORU PEDAGOGICZNEGO NA NASTĘPNY ROK SZKOLNY: Podsumowanie nadzoru pedagogicznego.
Podsumowanie nadzoru pedagogicznego w roku szkolnym 2014/2015 Ewaluacje problemowe w zakresie wskazanym przez Ministra Edukacji Narodowej dotyczyły następujących.
EWALUACJA ZEWNĘTRZNA -PORADNIE PSYCHOLOGICZNO-PEDAGOGICZNE- Podsumowanie nadzoru pedagogicznego w roku szkolnym 2014/ ewaluacji problemowych 1.06.
„Jeden gram praktyki jest lepszy niż tona teorii” Swami Shivananda Kompetencje dyrektora poradni niezbędne w procesie wspomagania rozwoju szkół – dobra.
Zmienia życie. Otwiera umysły. Struktura i możliwości programu ERASMUS+ Kształcenie i szkolenia zawodowe ZESPÓŁ SZKÓŁ PONADGIMNAZJALNYCH Nr 3 „Mechanik”
Kuratorium Oświaty w Opolu Narada z dyrektorami placówek doskonalenia nauczycieli województwa opolskiego Opole, 12 lutego 2013 r.
Zespół środków, czyli urządzeń (np. komputer, sieci komputerowe czy media), narzędzi (oprogramowanie) oraz innych technologii, które służą wszechstronnemu.
MĄDRZE ZAPLANUJ SWOJĄ PRZYSZŁOŚĆ ZAJĘCIA DLA UCZNIÓW SZKOŁY PONADGIMNAZJALNEJ Program zajęć dla uczniów szkół ponadgimnazjalnych klasa II Zajęcia 1 RYNEK.
EWALUACJA ZEWNĘTRZNA SZKOŁY PODSTAWOWE ( ) przeprowadzono 205 ewaluacji, w tym: 25 ewaluacji całościowych 180 ewaluacji problemowych Podsumowanie.
Specjalność INNOWACYJNY BINZES Katedra Informatyki Ekonomicznej Katedra Przedsiębiorczości i Zarządzania Innowacyjnego Katowice,
Sieci współpracy i samokształcenia. SIEĆ to statek, na którym nie ma pasażerów, wszyscy jesteśmy załogą.
Mgr Teresa Żarnowska-Kukuryk Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna nr 4 im. J. Ciesielskiego Zespół Poradni nr 2 w Lublinie.
Dorobek zawodowy nauczyciela kontraktowego mgr Nataliya Hrynchyshyn Gościno, lipiec 2005.
Edukacja normalizacyjna i zadaniowa w kontekście relacji „Szkoła – rynek pracy” Donata Andrzejczak Łódzkie Centrum Doskonalenia Nauczycieli I Kształcenia.
Ewaluacja pracy szkoły – drogą do wszechstronnego rozwoju uczniów.
Ro Roczny Plan Wspomagania Roczny Plan Wspomagania – plan zbudowany na bazie oferty doskonalenia realizowanej w danej szkole/ przedszkolu. RPW obejmuje.
Dwa słowa o sobie … Dlaczego ja o tym opowiadam? Jestem nauczycielem- konsultantem WODN w Łodzi już od pand 17 lat i szkoleniami w zakresie stosowania.
Zarządzanie jakością kształcenia. Poznajmy się Imię i nazwisko Skąd przyjechałaś/-eś? Podaj 3 informacje na swój temat: 2 prawdziwe i 1 fałszywą- informacje.
Doradztwo zawodowe jako ważny element planowania kariery zawodowej uczniów w obliczu wyzwań rynku pracy. Przykłady dobrych praktyk na podstawie projektów.
SZKOŁA SUKCESU – SZKOŁĄ WSZYSTKICH UCZNIÓW Projekt „ SZKOŁA SUKCESU ” wsp ó łfinansowany przez Unię Europejską z Europejskiego Funduszu Społecznego.
Informacja na temat oferty Ośrodka Doskonalenia Nauczycieli w Zielonej Górze w roku szkolnym 2017/2018.
Przedszkole nr 71 „Chatka Małego Skrzatka”
Wizja i misja szkoły Zespół Szkół Specjalnych nr 110 przy Szpitalu Klinicznym im. K. Jonschera Uniwersytetu Medycznego w Poznaniu.
SZKOŁA PODSTAWOWA NR 12 WE WROCŁAWIU   RAPORT Z EWALUACJI WEWNĘTRZNEJ WYMAGANIE Szkoła lub placówka wspomaga rozwój uczniów z uwzględnieniem ich indywidualnej.
Projekt: Poprawa jakości kształcenia ogólnego w mieście Jaśle oraz gminach: Jasło, Dębowiec, Krempna, Nowy Żmigród i Osiek Jasielski Regionalny Program.
Szkoła Podstawowa nr 214 Ul. Fontany 1.
Projekty zrealizowane w ZS1
wspomaganie pracy przedszkoli, szkół i placówek
KOMPETENCJE KLUCZOWE.
DOŚWIADCZENIE – PROFESJONALIZM – ENERGIA
Europejskie Kompetencje Kluczowe
Konstruowanie indywidualnych programów edukacyjno-terapeutycznych – od diagnozy do zaleceń Agnieszka Zielińska-Graf nauczyciel konsultant w zakresie psychologiczno-
Skuteczne kształtowanie kompetencji kluczowych
Anna Kowalska, SP w Koszalinie
Zapis prezentacji:

Jak kształtować kompetencje kluczowe? PROJEKTOWANIE ZAJĘĆ UKIERUNKOWANYCH NA KSZTAŁTOWANIE KOMPETENCJI KLUCZOWYCH Jak kształtować kompetencje kluczowe?

KIEDY WĘDKARZ IDZIE NA RYBY ZABIERA TAKĄ PRZYNĘTĘ KTÓRA SMAKUJE RYBIE, NIE WĘDKARZOWI…. /A. Kamiński/

Kompetencje kluczowe w polskim prawie oświatowym Ćwiczenie 1. – praca indywidualna (zapis w podstawie programowej nauczanego przedmiotu) Praca w grupach – wymagania wobec szkół, wspieranie uczniów w kształtowaniu postaw a kompetencje kluczowe

1. POROZUMIEWANIE SIĘ W JĘZYKU OJCZYSTYM ćwiczenie 2 1. POROZUMIEWANIE SIĘ W JĘZYKU OJCZYSTYM ćwiczenie 2. (TAS), ABSTRAKCYJNY KOMIKS

2. POROZUMIEWANIE SIĘ W JĘZYKU OBCYM mnemotechniki

3. KOMPETENCJE MATEMATYCZNE I PODSTAWOWE KOMPETENCJE NAUKOWO – TECHNICZNE ZAGADKI LOGICZNE

4. KOMPETENCJE INFORMATYCZNE PADLET OWCA W SIECI – projekcja, dyskusja

padlet OWCA W SIECI – projekcja, dyskusja

5. Umiejętność uczenia się

KWESTIONARIUSZ WIELORAKICH INTELIGENCJI HOWARDA GARDNERA diagnoza TYPY OSOBOWOŚCI CYKL KOLBA KWESTIONARIUSZ WIELORAKICH INTELIGENCJI HOWARDA GARDNERA ALBUM RODZINNY

6. KOMPETENCJE SPOŁECZNE I OBYWATELSKIE Ćwiczenie: SYNERGIA GRUPY

7. Inicjatywność i przedsiębiorczość Analiza ofert pracy pod kątem wymagań pracodawców w obszarze kluczowych kompetencji: - dyskusja - wnioski

8. ŚWIADOMOŚĆ I EKSPRESJA KULTURALNA Nauka i wspólne śpiewanie piosenek: - „Gość z Afryki” - „Hanka modrooka”

refleksja na temat zasobów indywidualnych i instytucjonalnych odnoszących się do każdej z kompetencji kluczowych

PROFIL KOMPETENCYJNY NAUCZYCIELA GRUPY KOMPETENCJI: merytoryczne (zakres formalnie zdobytej wiedzy uzupełniany na bieżąco poprzez różnego rodzaju działania samokształcące i doskonalące); psychologiczno-pedagogiczne obejmują wiedzę z zakresu psychologii rozwojowej i wychowawczej, oraz umiejętne wykorzystanie tej wiedzy w praktyce; diagnostyczne związane z poznawaniem uczniów i ich środowiska; planowania i projektowania oddziaływań edukacyjnych (planowanie działań, organizacja pracy, kontrola rezultatów); dydaktyczno-metodyczne (wiedzy na temat zasad i metod realizacji procesu kształcenia); komunikacyjne (wiedza na temat procesu komunikowania, a także umiejętność efektywnego nadawania i odbierania komunikatów); medialne i techniczne związane są z organizowaniem warsztatu pracy własnej i pracy dziecka autoedukacyjne – planowanie i prowadzenie własnego rozwoju

Dziękuję za uwagę 

SKUTECZNE TECHNIKI ZWIĘKSZANIA KREATYWNOŚCI I TWÓRCZEGO MYŚLENIA

Kto zna innych, ten jest uczony. Kto zna siebie samego, ten jest mądry. Lao Tse Chiński filozof (VI w. przed Chr.) Rozprawa o metodzie

Mój cel na ten warsztat Cele szkolenia: Uświadomienie uczestnikom wiedzy dotyczącej zasad i metod identyfikowania pomysłów biznesowych Pokazanie uczestnikom korzyści ze stosowania technik poszukiwania nowych rozwiązań Nabycie umiejętności wykorzystywania narzędzi, cech i czynników zewnętrznych oraz wewnętrznych w generowaniu pomysłów biznesowych Umiejętność identyfikacji i analizy dużej liczby pomysłów Rozpoczęcie myślenia, „jak to zrobić” zamiast, „czy to możliwe” Umiejętność ,,biznesowego" spojrzenia na otoczenie i dostrzegania potencjalnych szans na biznes

KREATYWNOŚĆ = PROCES MYŚLOWY POCIĄGAJĄCY ZA SOBĄ POWSTAWANIE NOWYCH IDEI HEURESTYKA = LOGIKA, UMIEJĘTNOŚĆ WYKRYWANIA NOWYCH FAKTÓW, ZNAJDOWANIA ZWIĄZKÓW MIĘDZY FAKTAMI Z WYKORZYSTANIEM HIPOTEZ INWENTYKA = METODY POSZUKIWANIA TWÓRCZYCH ROZWIĄZAŃ ZDEFINIOWANYCH PROBLEMÓW

DEFINIOWANIE PROBLEMÓW - Poszukiwanie prawdziwej przestrzeni przyczynowej WARSZTATY: ćw. 6 (PROJEKT) ćw. 8a (KOLORY) ćw. 8b (MOTYWACJA – tekst) ćw. 8c (SPRZECZNOŚĆ… ) INFORMACJA ZWROTNA I PRZEKAZYWANIE INFORMACJI TRUDNYCH KASZTANY

PODSUMOWANIE OCENA SZKOLENIA – KOSZ I WALIZKA

DZIĘKUJĘ ZA UWAGĘ 