Próg rentowności K. Bondarowska.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Równowaga chemiczna - odwracalność reakcji chemicznych
Advertisements

Plan Czym się zajmiemy: 1.Bilans przepływów międzygałęziowych 2.Model Leontiefa.
A NALIZA EKONOMICZNA INSTYTUCJI KREDYTOWEJ – BANKU – ĆWICZENIA Zagadnienia podstawowe – przypomnienie zagadnień z bankowości.
Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Benchmarking – narzędzie efektywnej kontroli zarządczej.
Ekonomika i projektowanie przedsięwzięć przedsiębiorstw – plan marketingowy oraz plan zarządzania Michał Suchanek Katedra Ekonomiki i Funkcjonowania Przedsiębiorstw.
Budowa Instalacji Prosumenckich. Program prezentacji  Definicje  Instalacje prosumenckie – fotowoltaika i kolektory słoneczne  Doświadczenia, realizacje.
OPERATORZY LOGISTYCZNI 3 PL I 4PL NA TLE RYNKU TSL Prof. zw.dr hab. Włodzimierz Rydzkowski Uniwersytet Gdańsk, Katedra Polityki Transportowej.
Z ASADY AMORTYZACJI SKŁADNIKÓW MAJĄTKU TRWAŁEGO 1.
Rozliczanie kosztów działalności pomocniczej
Olsztyn, 27 czerwca 2012 Propozycja zmian kryteriów merytorycznych dla Osi I Przedsiębiorczość RPO WiM w ramach Poddziałania
GEOTERMIA-CZARNKÓW SP. Z O.O. SPRAWOZDANIE ZARZĄDU Z DZIAŁALNOŚCI za 2014r.
Finansowanie wybranych działań w parkach narodowych przy udziale środków funduszu leśnego - zakres finansowy Warszawa, 06 kwietnia 2016r.
Połączenie towarzystw budownictwa społecznego Opracowano w BNW UMP 2008.
1 Analiza menedżerska Materiały. 2 Analizę menadżerską charakteryzuje: - Wysoki stopień uogólnienia - Agregacja zjawisk gospodarczych - Ujęcie finansowe.
ZAD Ł U Ż ENIE NA DZIE Ń 31.XII.2008 R. I WYNIKI FINANSOWE ZA OKRES I-XII 2008 ROK SP ZOZ DLA KTÓRYCH SAMORZ Ą D WOJEWÓDZTWA DOLNO Ś L Ą SKIEGO JEST ORGANEM.
Prawdy oczywiste Kiedy zarejestrować działalność? - Księgowość bez tajemnic! INFOLINIA: |
BYĆ PRZEDSIĘBIORCZYM - nauka przez praktykę Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Równowaga rynkowa w doskonałej konkurencji w krótkim okresie czasu Równowaga rynkowa to jest stan, kiedy przy danej cenie podaż jest równa popytowi. p.
Kryzys w przedsiębiorstwie „Najtrudniej zmienić się wtedy, kiedy nie wydaje się to jeszcze konieczne……” Jack Welch.
Zarządzanie systemami dystrybucji
KOSZTY W UJĘCIU ZARZĄDCZYM. POJĘCIE KOSZTU Koszt stanowi wyrażone w pieniądzu celowe zużycie majątku trwałego i obrotowego, usług obcych, nakładów pracy.
Finansowanie wybranych działań w parkach narodowych przy udziale środków funduszu leśnego - zakres merytoryczny Warszawa, 06 kwietnia 2016 r.
Raport Electus S.A. Zapotrzebowanie szpitali publicznych na środki finansowe w odniesieniu do zadłużenia sektora ochrony zdrowia Olsztyn, r.
DECYZJE CENOWE CENY ZEWNĘTRZNE. CENA Nazwa świadczenia kupującego w umowie sprzedaży: kwota pieniężna ustalona jako ekwiwalent nabywanej rzeczy. Rodzaje.
Optymalna wielkość produkcji przedsiębiorstwa działającego w doskonałej konkurencji (analiza krótkookresowa) Przypomnijmy założenia modelu doskonałej.
Materiał uzupełniający do cz. II. 2 Analiza wielkości i jakości produkcji.
POP i SIR POK1 i POK2.
Renata Maciaszczyk Kamila Kutarba. Teoria gier a ekonomia: problem duopolu  Dupol- stan w którym dwaj producenci kontrolują łącznie cały rynek jakiegoś.
Propozycje kryteriów wyboru finansowanych operacji dla poszczególnych działań w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Mazowieckiego na.
Próg rentowności. Krzywa Popytu 15 zł10 zł 3030 Cena (c) Sprzedaż (S) zł5995 zł 6000 zł5995 zł15zł10zł Sprzedaż (S) Cena (c)
Budżetowanie kapitałowe cz. III. NIEPEWNOŚĆ senesu lago NIEPEWNOŚĆ NIEMIERZALNA senesu strice RYZYKO (niepewność mierzalna)
KOSZTY DZIAŁALNOŚCI EWELINA CHOJNACKA. DEFINICJA KOSZTÓW wyrażone w pieniądzu, celowe i dające efekt gospodarczy zużycie: a)rzeczowych składników aktywów.
Logistyka produkcji i zaopatrzenia Ćwiczenia projektowe.
Podstawy rachunkowości
Podstawy teorii przedsiębiorstwa
Analiza menadżerska Ćwiczenia
ZARZĄD POWIATU W RYKACH
Rachunek kosztów w wieloasortymentowej analizie progu rentowności
Zarządzanie ograniczeniami
Rachunkowość finansowa – część 8 Wynik finansowy – rachunek zysków i strat Karolina Bondarowska.
Zarządzanie strategiczne 5
Profesor Stefan Markowski
Podstawy teorii przedsiębiorstwa
ANALIZA ABC/XYZ Zajęcia Nr 8.
W kręgu matematycznych pojęć
kapitałem intelektualnym w Warszawskim Uniwersytecie Medycznym
Przejście zakładu pracy na innego pracodawcę
RACHUNKOWOŚĆ ZARZĄDCZA
Nazwa firmy Plan biznesowy.
1 Rachunkowość zarządcza.
Próg rentowności w produkcji jednoasortymentowej
dr Zofia Skrzypczak Wydział Zarządzania UW
Biznesplan – jak LGD może wesprzeć wnioskujących
Podstawy teorii przedsiębiorstwa
ĆWICZENIA ZASADY USTALANIA CEN.
Podstawy teorii zachowania konsumentów
Analiza ekonomiczna Literatura:
ZARZĄDZANIE PRODUKCJĄ I USŁUGAMI
Przychody i koszty działalności
Techniczne Przygotowanie Produkcji
Produkt i dochód narodowy
Miernik oceny działalności przedsiębiorstwa
Przepływy międzygałęziowe
PROPOZYCJA ZMIAN OPŁAT
Prezentacja planu biznesowego
Nazwa firmy Biznesplan.
UNIWERSYTET EKONOMICZNY w KRAKOWIE
Zarządzanie produkcją
Analiza zarządzania zaopatrzenia materiałowego w przedsiębiorstwie
Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi
Zapis prezentacji:

Próg rentowności K. Bondarowska

Próg rentowności Wyznaczenie progu rentowności pozwala na uzyskanie odpowiedzi na pytanie: kiedy sprzedaż produktów zacznie przynosić zysk? Istota analizy progu rentowności sprowadza się do wyznaczenia takiego poziomu wielkości produkcji, przy którym przychody ze sprzedaży pokrywają dokładnie poniesione koszty.

Próg rentowności – główne założenia wielkość produkcji w badanym okresie jest równa wielkości sprzedaży, koszty zmienne zmieniają się wprost proporcjonalnie wraz ze zmianą wielkości produkcji, jednostkowa cena sprzedaży wyrobu nie ulega zmianie z upływem czasu.

Przychody Przychody w rozumieniu ustawy o rachunkowości, oznaczają wiarygodnie określone korzyści ekonomiczne wyrażane w wartości netto. Źródłem przychodów mogą być: podstawowa działalność operacyjna, pozostała działalność operacyjna, działalność finansowa.

Ilościowy próg rentowności  

Wartościowy próg rentowności  

Przykład 1. – Wyznaczenie ilościowego i wartościowego progu rentowności W przedsiębiorstwie produkcyjnym X zaplanowano na m-c … następujące wielkości ekonomiczne: Koszty zarządu 20.000,- Koszty materiałów podstawowych na sztukę wyrobu 9,20,- Koszty reklamy 10.000,- Koszty wynagrodzeń 33.600,- Narzuty na wynagrodzenia 7.200,- Opakowanie wyrobu 0,80,- Koszt zużytej energii elektrycznej na 1 sztukę wyrobu 2,00,- Cena sprzedaży wyrobu 26,00,-

Próg rentowności - zadanie Koszt wykonania 1 regału = koszt materiałów + lakierowanie Podzielić koszty na stałe i zmienne i wyznaczyć ilościowy i wartościowy próg rentowności dla 3 różnych jednostkowych cen sprzedaży.

Rachunek kosztów w wieloasortymentowej analizie progu rentowności I. Łączne marże brutto wszystkich asortymentów II. Koszty stałe produkcji wszystkich asortymentów III. Wynik ze sprzedaży (I-II) Formuła progu rentowności w ujęciu wartościowym: Koszty stałe (Ks) PR wart = Przeciętny wskaźnik marży brutto gdzie, Łączne marże brutto asortymentów Przeciętny wskaźnik marży brutto = Łączne przychody z sprzedaży asortymentów

Przykład 1. Spółka „XYZ” produkuje 3 rodzaje krzeseł: z drewna sosnowego (Sosna), z drewna akacjowego (Akacja) i z rattanu (Rattan). Na łączne kwartalne koszty stałe s-ki składają się: koszty wydziałowe 72.000 zł. koszty administracji 56.000 zł. koszty promocji 5.500 zł. W I kwartale 2018 r. dane dot. kosztów produkcji i sprzedaży były następujące: Typ krzesła Dane ex post Sosna Akacja Rattan Jednostkowa cena sprzedaży (jcs) zł./szt. 80 90 120 Jednostkowy koszt zmienny (jkz) zł./szt. 50 55 70 Jednostkowa marża brutto (jmb=jcs-jkz) Struktura sprzedaży % 33 12 Wielkość sprzedaży w szt. 5.060 3.036 1.104 Łączna marża brutto zł./szt.

Polecenia: Obliczyć przeciętny wskaźnik marży brutto. Obliczyć próg rentowności w ujęciu wartościowym. Ustalić uzyskany wynik na sprzedaży. Przeanalizować pięć wariantów dalszego działania zmierzającego do zwiększenia wyniku na sprzedaży. Wskazać, który z nich jest najbardziej optymalny.

Wariant 1. W drugim kwartale Spółka „XYZ” zamierza przeprowadzić kampanię promocyjną polegającą na dodaniu do krzeseł Sosna i Akacja pokrowca z lnu. Koszt jednostkowy pokrycia wynosi 15 zł. Przewiduje się także dodatkową kampanię promocyjną, której koszt wyniesie 3.000 zł. Wg szacunków powinno to doprowadzić do wzrostu wielkości sprzedaży z 9.200 szt. do 11.000 szt. z zachowaniem struktury sprzedaży. Planowane wielkości zmienne wynoszą: Typ krzesła Wielkości planowane Sosna Akacja Rattan Jednostkowa cena sprzedaży (jcs) zł./szt. 80 90 120 Jednostkowy koszt zmienny (jkz) zł./szt. 70 Jednostkowa marża brutto (jmb=jcs-jkz) Struktura sprzedaży % 55 33 12 Planowana wielkość sprzedaży w szt. Łączna marża brutto zł./szt.

Wariant 2. Z uwagi na to, że krzesło Rattan daje najwyższą marżę brutto zaproponowano obniżenie ceny tego krzesła o 15% oraz zmianę struktury sprzedaży w następujący sposób: Sosna 42%, Akacja 40% i Rattan 18%. Planowane wielkości zmienne wynoszą: Typ krzesła Wielkości planowane Sosna Akacja Rattan Jednostkowa cena sprzedaży (jcs) zł./szt. 80 90 Jednostkowy koszt zmienny (jkz) zł./szt. 50 55 Jednostkowa marża brutto (jmb=jcs-jkz) 30 35 32 Struktura sprzedaży % 42 40 18 Planowana wielkość sprzedaży w szt. Łączna marża brutto zł./szt.

Wariant 3. Przewiduje się zmiany technologiczne polegające na modernizacji hali produkcyjnej i zakupie nowych maszyn. Wymaga to zaciągnięcia długoterminowego kredytu bankowego. Odsetki od kredytu opłacane kwartalnie wynoszą 9.600 zł., a amortyzacja maszyn 10.700 zł. Takie zmiany mają doprowadzić do obniżenia kosztów produkcji o 13%. Planowane wielkości zmienne wynoszą: Typ krzesła Wielkości planowane Sosna Akacja Rattan Jednostkowa cena sprzedaży (jcs) zł./szt. 80 90 120 Jednostkowy koszt zmienny (jkz) zł./szt. Jednostkowa marża brutto (jmb=jcs-jkz) Struktura sprzedaży % 55 33 12 Planowana wielkość sprzedaży w szt. 5.060 3.036 1.104 Łączna marża brutto zł./szt.