Program „Upowszechnianie czytelnictwa, rozwijanie kompetencji czytelniczych wśród młodzieży Zespołu Szkół nr 5 w Wałbrzychu” Czytanie książek – to najpiękniejsza.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Postanowienie Śląskiego Kuratora Oświaty w Katowicach z dnia 29 stycznia 2016 r. w sprawie terminów składania dokumentów i terminów rekrutacji uczniów.
Advertisements

PROJEKT „Doskonalenie szansą na rozwój” _____________________________________________________________________ Dorota Kamińska – Poradnia Psychologiczno.
ZASTOSOWANIE FUNKCJI WYKŁADNICZEJ I LOGARYTMICZNEJ DO OPISU RUCHU DRGAJĄCEGO Agnieszka Wlocka Agnieszka Szota.
I.Efekty II.Procesy III.Funkcjonowanie szkoły IV.Zarządzanie szkołą.
Projekt edukacyjny realizowany w ramach „Szkoły z klasą 2.0”przez uczniów klasy 5b pod opieką wychowawczyni Marzeny Mazurek.
2015/2016.  określenie poziomu i rodzaju aktywności dzieci  pozyskanie informacji potrzebnych do pracy nad zwiększeniem aktywności dzieci podczas zajęć.
KONCEPCJA PRACY Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej w Nisku na lata
Bariery w rozwoju edukacyjnym ucznia Wicemarszałek Województwa Małopolskiego Leszek Zegzda Kraków, 13 czerwca 2008 r.
Ul. Lermontowa Łódź
MOJE CZYSTE MIASTO Relacja Zespołu Szkół Ponadgimnazjalnych nr 7 w Rudzie Śląskiej.
OPTYMALNY CEL I PODSTAWY ROZWOJU SZKOŁY. PRZEDE WSZYSTKIM DZISIEJSZA SZKOŁA POWINNA PRZYGOTOWYWAĆ DO ŻYCIA W DRUGIEJ POŁOWIE XXI WIEKU.
Szanowna Pani Dyrektor, Szanowny Panie Dyrektorze, Pragniemy zaprosić Pani/Pana szkołę do udziału w Ogólnopolskim Projekcie Edukacyjnym „Przekonujemy się.
BIBLIOTEKA SZKOLNA I JEJ WARSZTAT INFORMACYJNY INFORMACYJNY.
WYNIKI EWALUACJI WEWNĄTRZSZKOLNEJ ROK SZKOLNY
Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki Priorytet IX – Rozwój wykształcenia.
Pedagogika porównawcza wymiar godzin: 10 godzin wykładów i 10 godzin ćwiczeń.
Edukacja skuteczna, przyjazna i nowoczesna Reforma systemu oświaty.
Targi 2.0 Wykorzystanie Technologii Informacyjnej i Komunikacyjnej w szkole Weryfikacja Kodeksu 2.0.
Środki na szkolnictwo zawodowe w nowej perspektywie finansowej Iwona Nakielska Dyrektor Departamentu EFS Urząd Marszałkowski Województwa Lubelskiego.
Projekt Śląskie. Inwestujemy w talenty – II edycja realizowany w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Śląskiego na lata Urząd.
ROK SZKOLNY 2015/16  Projekt edukacyjny: Szkoła miejscem działań kreatywnych – czyli jak rozwijamy nasze zainteresowania?
Młodzież a „dopalacze” - postawy i zachowania wprowadzenie Szkolenie pracowników Państwowej Inspekcji Sanitarnej.
Upowszechnianie czytelnictwa, rozwijanie kompetencji czytelniczych wśród dzieci i młodzieży opracowanie: Katarzyna Gozdawa-Grajewska Anna Węgrzyn Sylwia.
Czytelnictwo w naszej szkole
Raport z ewaluacji wewnętrznej na temat czytelnictwa
Język polski jest kluczowym przedmiotem nauczania – poznawanie wybitnych utworów literackich sprzyja rozwojowi osobowemu ucznia, wprowadza go w świat kultury.
Narodowy Program Rozwoju Czytelnictwa w Gimnazjum Nr 1 w Końskich
Zespół Szkolno-Przedszkolny nr 1

Sześciolatek idzie do szkoły
Program edukacyjny „Kultura bezpieczeństwa”
ANKIETA aktywność czytelnicza uczniów LO Czersk
Zajęcia pozalekcyjne w ramach działalności Szkolnych Klubów Sportowych
Program eTwinning Planowanie projektów
Świętokrzyscy hotelarze dla rynku pracy
„Narodowy Program Rozwoju Czytelnictwa”
Ucz i ucz się z TIK!.
Urząd Marszałkowski Województwa Śląskiego
Chcę więcej, mogę lepiej
Prowadzonych przez MIASTO BIAŁYSTOK na rok szkolny 2017/2018
Wnioski z przeprowadzonej ankiety:
WYNIKI BADANIA PROBLEMÓW I POTRZEB MIESZKAŃCÓW CZAJOWIC
Biblioteka Gimnazjum w Suchowoli
RAPORT KOŃCOWY Z EWALUACJI WEWNĘTRZNEJ
PROJEKT EDUKACYJNY W GIMNAZJUM STO KATOWICE
Czytanie – przyjemność czy obowiązek?
Kopiowanie - w jakim celu, jakie materiały, jak często?
Edukacja matematyczna i przyrodnicza
„Od dziś pracuję na swój sukces”
Sześciolatek idzie do szkoły
Szkoła Podstawowa nr 11 im. Henryka Sienkiewicza
Prezentację przygotowała Katarzyna Semla
KODEKS.
CELE PROGRAMU Celem programu jest wzmocnienie zainteresowań i aktywności czytelniczej uczniów oraz zwiększenie potencjału i roli bibliotek, a także uatrakcyjnienie.
TRZECIE spotkanie Zespołu
Świetlice szkolne w rzeczywistości prawnej
Rekrutacja do szkół ponadgimnazjalnych
ZSOiZ im. Jana Pawła II w Gryfowie Śląskim
Uczeń na progu II etapu edukacyjnego. Cz.2
Dlaczego warto czytać?.
Priorytet MEN na rok szkolny 2017/2018
Książki naszych marzeń
Zmiany w podstawie programowej celem szerszego dostosowania przebiegu procesu edukacji dla najmłodszych uczniów i umożliwienie im łatwego przejścia do.
Szkolny Festiwal Czytelniczy
„Opracowanie przedmiotowego programu nauczania, ze szczególnym uwzględnieniem kształtowania kompetencji kluczowych u uczniów” Opracowanie Alina Szeloch.
odbudowa prestiżu kształcenia zawodowego
Książki naszych marzeń
Wspomaganie pracy szkół
Ramowy program szkolenia w zakresie wspomagania szkół w wykorzystywaniu nowoczesnych technologii w procesie nauczania/uczenia się Kompetencje informatyczne.
Ramowy program szkolenia w zakresie wspomagania szkół w wykorzystywaniu nowoczesnych technologii w procesie nauczania/uczenia się Kompetencje informatyczne.
Zapis prezentacji:

Program „Upowszechnianie czytelnictwa, rozwijanie kompetencji czytelniczych wśród młodzieży Zespołu Szkół nr 5 w Wałbrzychu” Czytanie książek – to najpiękniejsza zabawa, jaką sobie ludzkość wymyśliła. (Wisława Szymborska) 1

2

Zbadanie poziomu czytelnictwa młodzieży i słuchaczy ZS nr 5. Program „Upowszechnianie czytelnictwa, rozwijanie kompetencji czytelniczych wśród młodzieży Zespołu Szkół nr 5 w Wałbrzychu” Cele ogólne programu: Zbadanie poziomu czytelnictwa młodzieży i słuchaczy ZS nr 5. Podniesienie kompetencji czytelniczych Aktywizacja młodzieży w zakresie odbioru dóbr kultury. Cele szczegółowe programu: Zachęcenie młodzieży do korzystania z bibliotek. Uświadomienie młodzieży roli czytania i bibliotek we współczesnym świecie. Zapoznanie z instytucjami kultury w Wałbrzychu i z ich ofertą 3

Bookcrossing - ogólnoświatowa akcja uwalniania książek. Jednym z zadań biblioteki w bieżącym roku szkolnym było przeprowadzenie ewaluacji dotyczącej czytelnictwa uczniów oraz rozwijaniu kompetencji czytelniczych wśród i młodzieży . Przez ostatnie lata bibliotekarze podejmowali szereg działań , które miały służyć temu celowi : Prezentacje multimedialne przygotowywane z okazji imprez ogólnoszkolnych i rocznicowych ( tematyka historyczna, literacka, promocja regionu, zawodoznawcza ) Inscenizacje teatralne z wykorzystaniem fragmentów literatury pięknej i utworów twórców muzyki filmowej, klasycznej, pop. Wystawy o różnorodnej tematyce ( motoryzacja, rozwój nowych technologii, literatura i sztuka, historia, historia i tradycja regionu, promocja biblioteki i czytelnictwa ). Komputeryzacja biblioteki, prowadzenie zajęć warsztatowych w czytelni multimedialnej na temat wyszukiwania, selekcjonowania i gromadzenia informacji na określony temat. Bookcrossing - ogólnoświatowa akcja uwalniania książek. Nagradzanie uczniów książkami na zakończenie roku szkolnego oraz laureatów różnych konkursów. Wykorzystywanie księgozbioru podręcznego. Współpraca z nauczycielami w zakresie doboru literatury uzupełniającej wiedzę z przedmiotu. Wyjścia na wystawy organizowane przez BWA w Wałbrzychu oraz imprezy organizowane przez Multimedialną Bibliotekę Publiczną na Podzamczu. Program „Upowszechnianie czytelnictwa, rozwijanie kompetencji czytelniczych wśród młodzieży Zespołu Szkół nr 5 w Wałbrzychu” 4

Cele ewaluacji: Zebranie informacji na temat: a) doskonalenia działań szkoły służących rozwijaniu kompetencji czytelniczych, b) modyfikacji metod upowszechniania czytelnictwa wśród dzieci i młodzieży

Pytania kluczowe: Z jaką częstotliwością uczniowie czytają książki/prasę w czasie wolnym? 2) Po jaki rodzaj książek/prasy uczniowie sięgają najczęściej? 3) Kto lub co ma największy wpływ na kształcenie nawyków czytelniczych ucznia? 4) Jaka jest strategia czytania przez uczniów lektur i co mogłoby wpłynąć na podejście do obowiązku ich czytania? 5) Czy czas pracy biblioteki szkolnej umożliwia łatwy dostęp do niej, a stan jej wyposażenia jest wystarczający? 6) W jaki sposób nauczyciele upowszechniają czytelnictwo wśród uczniów i które z zastosowanych metod wymagają zintensyfikowania lub modyfikacji?

Kryteria ewaluacji: Nauczyciele rozpoznają potrzeby uczniów w zakresie czytelnictwa. 2) Czas pracy biblioteki szkolnej umożliwia łatwy dostęp do niej, a stan jej wyposażenia w materiały edukacyjne , książki jest wystarczający? 3) Nauczyciele stosują różnorodne metody upowszechniania czytelnictwa wśród uczniów Informacje dotyczące sposobu przeprowadzenia ewaluacji: a)Wskazanie źródeł informacji, metod i narzędzi badawczych: źródła informacji : nauczyciele, uczniowie ZSZ , Technikum i Szkoły dla dorosłych metoda i narzędzie badawcze : ankieta

Ankieta została opracowana we wrześniu 2016r Ankieta została opracowana we wrześniu 2016r. Przeprowadzono ją w miesiącach od września do listopada 2016roku. 9

Technikum klasy I-III liczą 325 osób Technikum klasy I-III liczą 325 osób. Ankietę wypełniło 230 uczniów co stanowi 71%. Zasadnicza Szkoła Zawodowa . Klasy Ii II liczą 156 osób, ankietę wypełniło 123 co stanowi 79%. Gimnazjum dla dorosłych liczy 120 osób, ankietę wypełniły 53 osoby czyli 44%. LO dla dorosłych liczy 150 osób , ankietę wypełniło 75 osób czyli 50% .

Wnioski z ankiety: Uczniowie mieszczą się w średniej statystycznej dotyczącej ilości przeczytanych przez Polaków książek a nawet ją przewyższają. Badania przeprowadzone przez BN dają następujące wyniki. Czyta 37% Polaków. Z tych 37% , 17% czyta rocznie 1-2 książek, 11% czyta od 3 do 6 książek i jest to realna liczba. Jeżeli ktoś jest zapracowany to właśnie tyle czyta. 4% rodaków czyta 7-11 ks., 2% 12-23 ks. I podobnie 2% czyta powyżej 24 ks. rocznie. Najwięcej czytają uczniowie LO dla dorosłych i gimnazjum.

Rekomendacje do pracy w celu upowszechnienia czytelnictwa i rozwijanie kompetencji czytelniczych: Kontynuować akcję Bookcrossing, zachęcać młodzież i nauczycieli do udziału w niej. Na zajęciach lekcyjnych rozmawiać o książkach, polecać konkretne tytuły ( w miarę możliwości ). Kupować w miarę możliwości książki biblioteki szkolnej aby zachęcać do korzystania z jej zbiorów.

Oprac. Mirosława Bednarz- Plesner