,, Wdrożenie Innowacyjnej mieszanki MGA O WYSOKIEJ ZAWARTOŚCI grA16 ” B I K – P r o j e k t S p. z o.o. ,, Wdrożenie Innowacyjnej mieszanki MGA O WYSOKIEJ ZAWARTOŚCI grA16 ”
OPIS PROJEKTU Projekt zakłada wdrożenie własnej innowacyjnej technologii pod nazwą : ,,Produkcja mieszanki MGA o wysokiej zawartości granulatu asfaltowego GRA16 i wysokiej wytrzymałości zmęczeniowej" Cel główny zostanie osiągnięty w wyniku realizacji celów szczegółowych. Cele szczegółowe to: Wprowadzenie na rynek nowego produktu – innowacyjnej mieszanki MGA, Zagospodarowanie odpadów w postaci kory asfaltowej – destruktu, Zagospodarowanie odpadów –dodanie ekstenderów lepiszcza.
OPIS PROJEKTU Wdrożenie technologii pozwoli na zasadniczą zmianę procesu wykonywanych usług w zakresie budowy i remontów dróg . Nowa technologia wytwarzania mieszanki z zastosowaniem GRA16 umożliwi prowadzenie procesów ciągłych zmniejszających ilość oddzielnych operacji technologicznych i zapewni wytworzenie innowacyjnego wyrobu MGA o wysokiej wytrzymałości zmęczeniowej. Innowacyjna technologia została ukierunkowana na obniżenie kosztów produkcyjnych przy jednoczesnym zwiększeniu efektywności produkcji i wbudowania mieszanki MGA , a tym samym wpływa na oszczędność w realizacji inwestycji drogowych poprzez obniżenie energochłonności.
Nasza technologia odpowiedzią na…
Metody wykorzystania destruktu wg kodu odpadu 17.03.01 asfalt zawierający smołę 17.03.02 asfalt inny niż 17.03.01 Użycie do mieszanek mineralno-cementowo-emulsyjnych Użycie do utwardzenia poboczy
Poszukiwania … W oparciu o zbiór doświadczeń i obserwacji zdobytych podczas wieloletniego wykonywania remontów dróg , przystąpiliśmy do opracowania technologii pozwalającej w większym stopniu wykorzystywać destrukt. Prace badawczo–rozwojowe prowadzone były przy współpracy kadry technicznej naszej spółki z Politechniką Warszawską, Instytutem Dróg i Mostów – Zespołem Technologii Materiałów i Nawierzchni Drogowych. Efektem tej współpracy jest opracowanie własnej innowacyjnej technologii , dającej w efekcie produkt - MGA.
Drogi o wysokim natężeniu ruchu Drogi o niskim natężeniu ruchu Czym jest MGA ? MGA - innowacyjna mieszanka o wysokiej wytrzymałości zmęczeniowej. Drogi o wysokim natężeniu ruchu Drogi o niskim natężeniu ruchu RÓŻNICE W KONSTRUKCJACH NAWIERZCHNI DRÓG ODMIENNY SPOSÓB PRACY Wymagana stabilność mieszanek Wymagana elastyczność mieszanek 7
MGA - innowacyjna mieszanka o wysokiej zawartości granulatu asfaltowego GRA 16 100% z kruszywa pochodzącego z recyklingu włókna bazaltowo-polimerowe oraz aramidowe dodatek nowego lepiszcza użycie ekstenderów
Czym się charakteryzuje MGA ? Wysoką wytrzymałością zmęczeniową, Dużą odpornością na deformacje trwałe(koleinowanie), poprawa właściwości o 30%, Odpornością na działanie wody i mrozu (wskaźnik ITSR powyżej 80%), Bardzo dużą stabilnością mieszanki MGA, która wynosi 15kN,przy wymaganiu 5,5-10kN Poprawą przyczepności do podłoża Zmniejszeniem poziomu hałasu o 3dB, Wzmacnia konstrukcję nawierzchni, Produkt nadaje się do ponownego recyklingu.
Opis procesu technologicznego Badanie zniszczonej nawierzchni. Pozyskanie destruktu. Składowanie destruktu na placu produkcyjnym, w niedalekiej odległości od budowy, na którym będą ulokowane urządzenia. Kruszenie i granulacja destruktu. Badanie granulatu. Produkcja MGA. Wbudowanie mieszanki. 10
Badania zniszczonej nawierzchni
Pozyskanie destruktu – kory asfaltowej frezowanie rozbiórka Pozyskanie destruktu – kory asfaltowej
Składowanie destruktu na placu produkcyjnym
rozkruszenie segregowanie frakcjonowanie Granulacja destruktu
Badania granulatu korekta recepty
Produkcja MGA 16
Wbudowanie MGA 17
Innowacyjność technologiczna polega na: Zastosowaniu wysokiej zawartości granulatu asfaltowego (nie stosowanego dotychczas w tak dużej ilości), zarówno do zwykłych mma jak i do mieszanek m-g-a, Zastosowaniu nowego lepiszcza , Odzyskaniu asfaltu pochodzącego z recyklingu i wykorzystanie do produkcji MGA, tym samym ograniczenie zużycia asfaltu do produkcji , Zastosowaniu ekstenderów , Zastosowaniu włókien bazaltowo-polimerowych i aramidowych
Realizacja projektu daje: Efektywność – mechaniczna Zwiększona odporność na spękania zmęczeniowe Duża odporność na koleinowanie pod ruchem Ekologia Efektywne wykorzystanie odpadów jakim jest destrukt, Ograniczenie emisji spalin samochodowych, Ograniczenie eksploatacji naturalnych złóż kruszyw, Ekonomia Dłuższa żywotność nawierzchni drogowych, Tańsza alternatywa w stosunku do tradycyjnych mma przy jednoczesnym polepszeniu właściwości, Zmniejszenie nakładów na remonty i utrzymanie dróg.
Dodatkowe efekty Projekt wpisuje się w Krajowe Inteligentne Specjalizacje ZRÓWNOWAŻONEJ ENERGETYKI – - INTELIGENTNE I ENERGOOSZCZĘDNE BUDONICTWO – projekt zakłada wprowadzenie na rynek produktu o podwyższonych parametrach konstrukcyjnych – wysokiej wytrzymałości zmęczeniowej, o podwyższonej odporności na procesy starzenia, niskiej energii wbudowanej, wytwarzanego z surowców pochodzących z recyklingu nawierzchni drogowych.
Zakres rzeczowy projektu Wszystkie urządzenia są niezbędne do skutecznego wdrożenia technologii oraz wprowadzenia nowego produktu na rynek. Będą one wpływały na obniżenie energochłonności i pracochłonności procesu budowy dróg przy jednoczesnym zwiększeniu bezpieczeństwa pracy.
Dziękujemy za uwagę