METODA SONDAŻU DIAGNOSTYCZNEGO Opracowanie: Prof. UAM dr hab

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Badanie jakości pracy szkoły i opracowywanie wyników
Advertisements

„ABY NASZE SUMIENIA BYŁY PRAWE”
Po czym poznać Kościół?.
Jak prawidłowo publikować wyniki badań? Mgr Magdalena Szpunar.
Jak konstruować kwestionariusze ankiet?
Skuteczne zachowania na rynku pracy
Dane INFORMACYJNE (do uzupełnienia)
Spotkanie robocze z pracownikami PUP odpowiedzialnymi
Projekt edukacyjny Spędzanie czasu wolnego przez młodzież z terenu miasta i gminy Wadowice.
Metody badawcze w socjologii – ciąg dalszy
Czy masz jakieś określone plany dotyczące przyszłości? a) tak, wiem dokładnie co chcę robić b) nie,nie mam pojęcia co chcę robić c) nie jestem pewien\na,
Działania realizowane w ramach projektu „Matura z matematyki”
ALLELUJA!!! JEZUS ZMARTWYCHWSTAŁ!!
Matematyka znajomość i ocena reklam zachęcających do nauki matematyki
Męski Manifest (Raz na zawsze!)
Owocem zaś ducha jest: miłość, RADOŚĆ, pokój, cierpliwość, uprzejmość, dobroć, wierność,
Patrzcie na świat naszymi oczami, a wtedy zrozumiecie nasze potrzeby, odczucia.
Jak rozmawiać z dziećmi i jak pomagać im w trudnych chwilach…
Jak bardzo Ją kochasz...?. Jak bardzo Ją kochasz...?
... Czyli 2 słowa o małżeństwie Dziewczyna do narzeczonego:
dr Robert Szwed Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II
„Oczekiwania rodziców wobec szkoły”
Kwestionariusz wywiadu
dobry humor, smutek, mądrość, duma; a wszystkich razem łączyła miłość.
dobry humor, smutek, mądrość, duma; a wszystkich razem łączyła miłość.
Możesz nie wierzyć, ale te rady są naprawdę znakomite!
Bajeczka.
Kandydatka do młodzieżowej
dobry humor, smutek, mądrość, duma; a wszystkich razem łączyła miłość.
Zadawanie pytań.
Męski Manifest (Raz na zawsze!)
dobry humor, smutek, mądrość, duma; a wszystkie razem łączyła miłość.
Ocenianie kształtujące w Miejskiej Szkole Podstawowej im
Obowiązuje od roku szkolnego 2012/2013 © FILOMATA.
O korzeniach i skrzydłach…
JAK POMÓC UCZNIOWI OSIĄGNĄĆ SUKCES EDUKACYJNY
ZWIERZENIA FACETÓW .
Uwaga! Nie przeznaczone dla obrażalskich facetów
We dwoje ... Czyli 2 słowa o małżeństwie Dziewczyna do narzeczonego:
Baśń o wyspie i jej mieszkańcach.....
We dwoje ... Czyli 2 słowa o małżeństwie Dziewczyna do narzeczonego:
Mój Synu, Wiesz dobrze, że Ja jestem Miłością
Duch klasy Jak motywować uczniów do nauki?
Badania sondażowe - budowa i zastosowanie narzędzia badawczego
XVIII Sesja Sejmu Dzieci i Młodzieży „Szkoła demokracji” Moderatorzy: Adrianna Moraczewska; Viktoria Brzeska.
Krótkie streszczenie naszych przygotowań
Dlaczego płaczesz? młody chłopiec zapytał swą mamę.
Zbiory Co to jest zbiór? Nie martw się, jeśli nie potrafisz odpowiedzieć. Nie ma odpowiedzi na to pytanie.
Cele szkolenia Jak pracować efektywnie i we właściwy sposób podczas przeprowadzania wywiadu kwestionariuszowego.
Jak rozmawiać ze swoim dorastającym dzieckiem
Zespół Szkół im. Jana Pawła II w Kowalewie
Raport badawczy. Badani najczęściej odpowiadali, że podjęli pracę za granicą, chociaż mieli pracę w Polsce, jednak zarobki były zbyt niskie. Pracownicy.
Analiza ankiet „SZKOŁA PROMUJĄCA ZDROWIE” Ankieta przeprowadzona wśród uczniów.
Projektowanie kwestionariusza
Głos Polaków w sprawie wina
Spotkanie ze Słowem Mk 8, Z Ewangelii według świętego Marka:
Bajeczka.
ANKIETOWANIE Opracowanie: Prof. UAM dr hab. Jan Grzesiak
Spotkanie ze Słowem Łk 11, 5-13 Z Ewangelii według świętego Łukasza:
Spotkanie ze Słowem Łk 6, Z Ewangelii według świętego Łukasza:
Spotkanie ze Słowem Łk 6, Z Ewangelii według świętego Łukasza:
Kampania społeczna na temat picia alkoholu przez kobiety w ciąży
Spotkanie ze Słowem J 14, 1-6 Z Ewangelii według świętego Jana:
Spotkanie ze Słowem Łk 11, 5-13 Z Ewangelii według świętego Łukasza:
Wizja raju w islamie W islamie raj nazywa się Dżannah. Według Koranu dostanie się tam po śmierci jest nagrodą za dobre czyny i wiarę. Koran szczegółowo.
RAPORT Z EGZAMINU GIMNAZJALNEGO W ROKU SZKOLNYM 2016/2017
Jak bardzo Ją kochasz...?. Jak bardzo Ją kochasz...?
…czyli nie taki diabeł straszny
Spotkanie ze Słowem Mk 12, Z Ewangelii według świętego Marka:
dobry humor, smutek, mądrość, duma; a wszystkie razem łączyła miłość.
Zapis prezentacji:

METODA SONDAŻU DIAGNOSTYCZNEGO Opracowanie: Prof. UAM dr hab METODA SONDAŻU DIAGNOSTYCZNEGO Opracowanie: Prof. UAM dr hab. Jan Grzesiak

POJĘCIE METODY SONDAŻU   Metoda gromadzenia informacji o interesujących badacza problemach w wyniku relacji słownych respondentów. Metodę tę stosujemy wtedy, gdy interesują nas opinie, postawy, motywacje i zainteresowania respondentów. Kwestionariusz - przełożenie celów badawczych na pytania.  RODZAJE SONDAŻU A. wg kryterium ilości – częstości badań -         sondaż jednokrotny -         sondaż wielokrotny na tej samej próbie badawczej -         sondaż wielokrotny na różnych próbach badawczych B. wg kryterium struktury próby badawczej -         próba ważona - nieważona -         próby kontrastowe

TREŚCI PYTAŃ Pytania dotyczące faktów (pytania metryczkowe): dotyczące danych demograficznych - płeć, wiek, stan cywilny, wykształcenie Pytania dotyczące subiektywnych doświadczeń: dotyczą postaw, wierzeń, opinii i uczuć Pytania o źródła informacji Pytania o wiedzę Pytania o motywy Pytania uzupełniające Pytania sondujące

RODZAJE PYTAŃ • Pytania zamknięte - respondent wybiera ze zbioru odpowiedzi te, które najlepiej opisują Jego postawy, cechy (np. czy Twoim zdaniem palenie papierosów w szkole powinno być zabronione? Odpowiedzi: tak; nie; nie wiem) • Pytania otwarte — respondent nie posiada zbioru odpowiedzi, opisuje cechy, postawy swoimi słowami (np. ile czasu poświęcasz na naukę w ciągu dnia?) • Pytania półotwarte-półzamknięte - forma pośrednia między pytaniami otwartymi i zamkniętymi, zawierają dodatkowo odpowiedź: INNE • Pytania alternatywne = dychotomlczne = pytania rozstrzygnięcia: rozpoczynają się zwykle od partykuły „czy", odpowiedzi dwuczłonowe to, np.: tak, nie; zgadzam się, nie zgadzam się lub też tak, nie, nie wiem

• Pytania dysjunktywne - wybór jednej odpowiedzi spośród większej liczby odpowiedzi niż w przypadku pytań alternatywnych (np. który przedmiot z podanych niżej lubisz najbardziej? Podkreśl jeden z przytoczonych. język polski, chemia, etyka, elementy pracy badawczej nauczyciela, matematyka geografia, ekonomia • Pytania koniunktywne - więcej niż dwie gotowe odpowiedzi, wymagają wyboru więcej niż jednej odpowiedzi z podanego zestawu (np. podkreśl dwie lub więcej spośród możliwych odpowiedzi) • Pytania filtrujące - kieruje respondentów do określonych podgrup • Pytania projekcyjne • Pytania kontrolne • Pytania z uszeregowaniem wariantów odpowiedzi - respondent ma za zadanie ich uszeregowanie w kolejności według uznawanej przez niego wartości.

PORZĄDEK PYTAŃ • Strategia lejka — kolejne pytanie wiąże się z poprzednim, a zakres się zmniejsza • Strategia odwróconego lejka - pytanie wąsko sformułowane wyprzedza pytanie o zakresie szerszym   BŁĘDY W BADANIACH SONDAŻOWYCH • Słownictwo - niedbałe, nieprecyzyjne • Schematyzacja odpowiadania • Pytania błędnie sformułowane - alternatywne, gdzie odpowiedź wybiera poza wybór jednej z nich; pytania wymagające od respondenta wiedzy, której może od nie posiadać; pytania z możliwymi odpowiedziami TAK - NIE • Pytania sugerujące . • Pytania zagrażające • Pytania o podwójnej treści

Bajeczka w sondażu (sondaż z bajeczką)

Ona nie znała ich, więc powiedziała: Pewna kobieta podlewała rośliny w swoim ogrodzie, kiedy zobaczyla trzech staruszków, z  wypisanymi na twarzy latami doświadczeń, którzy stali naprzeciw jej ogrodu. Ona nie znała ich, więc powiedziała: - Nie wydaje mi się, abym was znała, ale musicie być głodni. Wejdźcie, proszę, do domu i zjedzcie coś.

Oni odpowiedzieli: - Nie ma w domu męża? - Nie, nie ma go w domu. - W takim razie nie możemy wejść - odpowiedzieli.

Przed zmierzchem, kiedy mąż wrócił do domu, kobieta opowiedziała mu to, co się zdarzyło.    - A więc, skoro wróciłem, zatem poproś ich teraz, aby weszli.

  Kobieta wyszła, aby zaprosić trzech mężczyzn do domu.     - Nie możemy wejść wszyscy do domu - wyjaśnili staruszkowie.

- Dlaczego? - chciała się dowiedzieć kobieta. Jeden z mężczyzn wskazał na pierwszego ze swoich  przyjaciół i wyjaśnił: - On ma na imię "Dostatek".   Następnie wskazał drugiego - On ma na imię "Sukces", a ja mam na imię "Milość". Teraz wróć i zdecyduj razem z Twoim mężem, którego z nas zaprosicie do waszego domu.

Kobieta weszła do domu i opowiedziała swojemu mężowi wszystko, co powiedzieli jej trzej mężczyźni. Ten się ucieszył :  - Jak pięknie !!! -  Zaprosimy  Dostatek, aby wszedł  i wypełnił nasz dom !!! Jego żona nie zgadzała się i spytała: - Mój drogi, dlaczego nie mielibyśmy zaprosić Sukcesu?

Ich córka słuchała tej rozmowy i weszła im w słowo:       - Nie byłoby lepiej, gdybyśmy pozwolili wejść Miłości?  W ten spósób nasza rodzina byłaby pełna miłości. - Posłuchajmy rady naszej córki, powiedzial mąż do żony. - Pójdź i zaproś Miłość, niech będzie naszym gosciem.

A kogo zaprosi Pan – Pani ?

Żona wyszła i spytała: - Który z Was to Miłość? Niech wejdzie, proszę i będzie naszym gościem. Miłość usiadła na wózku i ruszyła w kierunku domu.

Także dwaj pozostali podnieśli się i ruszyli za nią. Trochę zdziwiona kobieta pyta Dostatek i Sukces: - Zaprosilam tylko Miłość, dlaczego idziecie także wy? Oni odpowiedzieli razem: - Jeżeli zaprosiłabyś Dostatek lub Sukces,  pozostali dwaj zostaliby na zewnątrz, ale  zaprosiłaś Miłość, a tam gdzie idzie ona, idziemy i my.

- Tam, gdzie jest MIŁOŚĆ, jest też DOSTATEK i SUKCES.

Techniki badań sondażowych wywiad analiza dokumentów obserwacja ankietowanie testowanie

Jeśli jesteś smutny, życzę Ci Spokoju i Szczęscia.

Jeśli brakuje ci wiary w siebie, życzę Ci, abyś uwierzył(a) w swoje talenty i wykorzystał(a) je.

Jeśli jesteś nieśmialy, życzę Ci miłości i odwagi.  

KONIEC