Wspomaganie przedszkoli, szkół i placówek przez Poradnię Psychologiczno – Pedagogiczną w Augustowie – dobre praktyki 1.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Indywidualne zajęcia rewalidacyjne dla uczniów niepełnosprawnych (z orzeczeniami poradni psychologiczno-pedagogicznych o potrzebie kształcenia specjalnego)
Advertisements

INDYWIDUALIZACJA PRACY Z DZIECKIEM W WIEKU PRZEDSZKOLNYM W ŚWIETLE NOWYCH REGULACJI PRAWNYCH PODNIESIENIE EFEKTYWNOŚCI KSZTAŁCENIA UCZNIÓW ZE SPECJALNYMI.
FORMY POMOCY PSYCHOLOGICZNO-PEDAGOGICZNEJ W SZKOLE
na rzecz wczesnego wspomagania rozwoju dziecka
Lucyna Maculewicz - Dyrektor Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej Nr 3
Pomoc psychologiczno – pedagogiczna na terenie Gimnazjum nr 18
Podstawy Pomocy Psychologicznej
Rola poradni w rozpoznawaniu potrzeb edukacyjnych i możliwości psychofizycznych dzieci oraz udzielaniu wsparcia merytorycznego dyrektorom w zakresie.
Perspektywy Szkolnictwa Specjalnego (w aspekcie analizy działalności orzeczniczej Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej nr 1 i nr 2 w Płocku) Marzenna Czarnecka.
Zadania nauczyciela i jego rola w udzielaniu pomocy psychologiczno-
„Możliwości i ograniczenia w edukacji dzieci niepełnosprawnych”
Poradnia Psychologiczno – Pedagogiczna Nr 1 w Kaliszu
Podstawy prawne funkcjonowania poradni
ZESPÓŁ WCZESNEGO WSPOMAGANIA ROZWOJU DZIECI
Warto wiedzieć… Pomoc psychologiczno-pedagogiczna.
Przystań - przyjazny mikroświat, przyjazny świat Projekt realizowany przez: Stowarzyszenie Pomocy Osobom z Problemami Emocjonalnymi SPOZA Projekt jest.
Wczesne wspomaganie rozwoju i wczesna interwencja
Wczesne wspomaganie rozwoju dziecka
Barbara Łaska Wydział Wspierania Rozwoju Kuratorium Oświaty w Łodzi
Poradnie wydają kilka rodzajów orzeczeń
Planowane zmiany w aktach prawnych Październik 2010.
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu 1) z dnia 11 grudnia 2002 r. w sprawie szczegółowych zasad działania publicznych poradni psychologiczno-pedagogicznych,
Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna nr 5
KALEJDOSKOP SZANS KALEJDOSKOP MOZLIWOŚCI Szkoła Podstawowa nr 13 im. Komisji Edukacji Narodowej w Jeleniej Górze Jelenia Góra r.
Powiatowa Poradnia Psychologiczno - Pedagogiczna w Kłobucku ul. Ks
PEDAGOG SZKOLNY.
Organizacja pomocy psychologiczno - pedagogicznej
Formy pomocy psychologiczno-pedagogicznej
Organizacja pomocy psychologiczno-pedagogicznej na terenie szkoły
ZADANIA Cel podejmowanych działań, określenie na czym polega realizacja zadania Formy realizacji Diagnozowanie dzieci i młodzieży. diagnoza określająca.
Zespół Szkół Specjalnych im. Janusza Korczaka ul. BernardaWały Mysłowice.
Zespół Oświatowych Placówek integracyjnych w micigoździe
Informacja na temat wczesnego wspomagania rozwoju dziecka.
KONFERENCJA „UCZEŃ Z ZABURZENIAMI ZACHOWANIA I EMOCJI”
Działalność Poradni Psychologiczno-pedagogicznej nr 1 w Gdańsku
 Dla uczniów z orzeczeniem: o potrzebie indywidualnego obowiązkowego, rocznego przygotowania przedszkolnego indywidualnego nauczania  Dla uczniów z opinią.
Organizacja pracy z dziećmi niepełnosprawnymi w Szkole Podstawowej Nr 2 w Parczewie Parczew, r.
EUROPOS SĄJUNGA EUROPOS REGIONINĖS PLĖTROS FONDAS VEIKLŪS KAIMYNAI.
Pomoc psychologiczno – pedagogiczna w szkole
POMOC PSYCHOLOGICZNO – PEDAGOGICZNA NOWE OBOWIĄZKI NAUCZYCIELA
Zespół rewalidacyjno- wychowawczy przeznaczony jest dla młodzieży posiadającej orzeczenie Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej o potrzebie kształcenia.
DIAGNOZA - DOSKONALENIE - ROZWÓJ Diagnoza – Doskonalenie – Rozwój. Kompleksowe wspomaganie szkół i przedszkoli powiatu rypińskiego. Priorytet III Wysoka.
Zespół Wczesnego Wspomagania Rozwoju Dziecka – jest jednostką organizacyjną, powołaną przez Dyrektora Przedszkola „Leśne Skrzaty” w Przeźmierowie w dniu.
ORGANIZOWANIE I UDZIELANIE UCZNIOM POMOCY PSYCHOLOGICZNO – PEDAGOGICZNEJ W ŚWIETLE NOWYCH REGULACJI PRAWNYCH PODNIESIENIE EFEKTYWNOSCI KSZTAŁCENIA UCZNIÓW.
Kontrole planowe Szkoły podstawowe Ośrodki doskonalenia nauczycieli Poradnie psychologiczno-pedagogiczne Podsumowanie nadzoru pedagogicznego w roku szkolnym.
Wczesne wspomaganie rozwoju dziecka i jego rodziny
Orzecznictwo w procesie diagnozy FASD Barbara Woszczyna Tomaszowice 2015r.
Joanna Brzoskowska Dyrektor PP-P 4 4 listopad 2015 r.
Cele i zadania doradztwa zawodowego na poszczególnych etapach edukacyjnych. mgr Monika Weryńska Doradca zawodowy.
ZADANIA SZKOŁY W WALCE Z DOPALACZAMI Agnieszka Siczek – doradca metodyczny Radomski Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli ul. J. Słowackiego 17 ul. J. Słowackiego.
Wczesne wspomaganie rozwoju i wczesna interwencja
Partnership for Children
Kształcenie integracyjne jest alternatywną formą nauczania i wychowania w warunkach szkoły ogólnodostępnej. Włączenie uczniów niepełnosprawnych do zespołu.
PORADNIE PSYCHOLOGICZNO - - PEDAGOGICZNE Hanna Śniatała Renata Scholtz.
Pomoc psychologiczno-pedagogiczna udzielana uczniowi w przedszkolu, szkole i placówce polega na rozpoznawaniu i zaspokajaniu indywidualnych potrzeb rozwojowych.
Aspekt prawny opinii o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju oraz orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego.
PROJEKT rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych,
placówka przyjazna uczniom
PROJEKT rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej w sprawie pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach podstawowych.
ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 9 sierpnia 2017 r
Pomoc psychologiczno-pedagogiczna a kształcenie specjalne
WCZESNE WSPOMAGANIE ROZWOJU DZIECKA
Aneta Żurek RODN „WOM” Częstochowa
Pomoc psychologiczno – pedagogiczna w szkole
Kształcenie specjalne
Rola Poradni Psychologiczno- Pedagogicznej w procesie wsparcia ucznia o specjalnych potrzebach edukacyjnych.
Akademia wychowawcy. Jak krok po kroku zorganizować pomoc psychologiczno – pedagogiczną? Elżbieta.
Konstruowanie indywidualnych programów edukacyjno-terapeutycznych – od diagnozy do zaleceń Agnieszka Zielińska-Graf nauczyciel konsultant w zakresie psychologiczno-
Zespół rewalidacyjno-wychowawczy
POMOC PSYCHOLOGICZNO – PEDAGOGICZNA WEDŁUG AKTUALNYCH PRZEPISÓW PRAWA – cz. 3 Elżbieta Doroszuk
Zapis prezentacji:

Wspomaganie przedszkoli, szkół i placówek przez Poradnię Psychologiczno – Pedagogiczną w Augustowie – dobre praktyki 1

Wspomaganie przedszkoli, szkół i placówek polega na: „Zaplanowaniu i przeprowadzeniu działań mających na celu poprawę jakości pracy przedszkola, szkoły lub placówki” Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 25 sierpnia 2017 r. w sprawie szczegółowych zasad działania publicznych poradni psychologiczno-pedagogicznych (§ 10 ust. 1). 2

Wspomaganie przedszkoli przez Poradnię Psychologiczno – Pedagogiczną w Augustowie opiera się na: rozpoznawaniu potrzeb dzieci działaniach podnoszących jakość pracy przedszkoli

Rozpoznawanie potrzeb dzieci dokonuje się poprzez: pozyskanie informacji z przedszkoli na temat oczekiwanych form wsparcia badania przesiewowe na terenie przedszkoli obserwację dziecka na terenie przedszkola przeprowadzenie diagnozy w poradni wydawanie orzeczeń do kształcenia specjalnego oraz opinii o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju dziecka

Działania Poradni podnoszące jakość pracy przedszkola to: opracowanie oferty zajęć edukacyjnych dla rodziców i nauczycieli, zgodnie z priorytetami MEN oraz z zapotrzebowaniem przedszkoli, zalecenia do pracy z dzieckiem w przedszkolu i domu po badaniach przesiewowych, konsultacje i porady dla rodziców, pogłębiona diagnoza dziecka w poradni, współpraca z przedszkolami w ramach wczesnego wspomagania rozwoju, zajęcia psychoedukacyjne dla dzieci np. program „Przyjaciele Zippiego”

Organizacja wczesnego wspomagania rozwoju dziecka w Poradni Psychologiczno - Pedagogicznej w Augustowie Poradnia organizuje zajęcia specjalistyczne dla dzieci niepełnosprawnych, które posiadają opinię o potrzebie wczesnego wspomagania zajęcia WWRD mają na celu pobudzanie psychoruchowego i społecznego rozwoju dziecka od chwili wykrycia niepełnosprawności do podjęcia nauki w szkole, a także wsparcie i współpracę z rodziną dziecka w skład zespołu WWRD wchodzą specjaliści posiadający kwalifikacje odpowiednie do różnych rodzajów niepełnosprawności: pedagog, oligofrenopedagog, tyflopedagog, surdopedagog, psycholog, logopeda, terapeuta integracji sensorycznej, fizjoterapeuta w bieżącym roku szkolnym prowadzimy specjalistyczne zajęcia terapeutyczne dla dzieci (17 uczestników) z różnymi niepełnosprawnościami, w tym: z niepełnosprawnością ruchową, intelektualną, dla dzieci słabosłyszących, z autyzmem, z afazją, zespołami genetycznymi oraz niepełnosprawnościami sprzężonymi 6

Rodzaje specjalistycznych terapii prowadzonych w ramach WWRD w PP-P w Augustowie to: Terapia psychologiczna Terapia pedagogiczna Specjalistyczne zajęcia logopedyczne Fizjoterapia Terapia SI

W pracy z dzieckiem stosowane są następujące formy i metody pracy: Metoda koszykowa (skuteczna w pracy z dziećmi z autyzmem) Program TEACH Arteterapia Muzykoterapia Terapia zabawy Metoda Krakowska Elementy terapii behawioralnej Logorytmika

Elementy terapii ręki (stosowane w rozwijaniu samodzielności, samoobsługi, przygotowujące do podejmowania umiejętności pisania) Programy M. Frostig i D. Hornn oraz H. Tymichovej (rozwijające percepcję wzrokową i sferę grafomotoryczną)

Elementy treningu umiejętności społecznych Programy aktywności Knill’ów Elementy Ruchu Rozwijającego Weroniki Sherborne Elementy Metody Dobrego Startu Techniki relaksacyjne

Program „Przyjaciele Zippiego” Międzynarodowy Program Promocji Zdrowia Psychicznego dla dzieci w wieku 5-9 lat, który kształtuje i rozwija umiejętności psychospołeczne u małych dzieci 11

Założenia programu W wielu społeczeństwach ignoruje się potrzeby emocjonalne dzieci, bardziej zwracając uwagę na ich osiągnięcia w edukacji Według badań, umiejętności akademickie mają niewielki wpływ na zdolność dziecka do konstruktywnego radzenia sobie, do tworzenia trwałych związków oraz prowadzenia szczęśliwego życia 12

Realizacja programu „Przyjaciele Zippiego” Cykl 24 spotkań, realizowanych raz w tygodniu w grupie sześciolatków w oparciu o materiały zawierające scenariusze zajęć, arkusze ćwiczeń, ilustracje, plakaty i inne 13

Program "Przyjaciele Zippiego" uczy: Program składa się z 6 części dotyczących: Uczuć Komunikacji Przyjaźni Rozwiązywania konfliktów Przeżywania zmiany i straty Dawania sobie radę w różnych sytuacjach społecznych Każda z części zawiera opowiadanie, przedstawiające sytuacje dobrze znane małym dzieciom, ilustrowane obrazkami i uzupełnione propozycjami zadań, takich jak odgrywanie ról, rysowanie, zabawy. Program "Przyjaciele Zippiego" uczy: różnych sposobów radzenia sobie z trudnościami, wykorzystywania nabytych umiejętności w codziennym życiu, nawiązywania pozytywnych relacji dzieci z innymi ludźmi. 14

Skuteczność programu: Właścicielem programu jest angielska fundacja „Partnership For Children” W Polsce program jest oferowany na podstawie licencji przez Centrum Pozytywnej Edukacji Program rekomendowany przez Ośrodek Rozwoju Edukacji, Krajowe Biuro ds. Przeciwdziałania Narkomanii, Państwową Agencję Rozwiązywania Problemów Alkoholowych Skuteczność programu: Badania prowadzone na Litwie, w Danii i Irlandii potwierdziły pozytywne oddziaływanie programu w postaci wzrostu kompetencji zaradczych, społecznych i komunikacyjnych dzieci uczestniczących w zajęciach. Najnowsze badania potwierdzają również wpływ programu na osiągnięcia szkolne uczniów 15

Dziękuję za uwagę