Konferencja dla Dyrektorów

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Kuratorium Oświaty w Lublinie Kuratorium Oświaty w Lublinie Nadzór pedagogiczny Kuratora Oświaty w roku szkolnym 2011/2012 r. 1 Lublin, r.
Advertisements

Awans zawodowy nauczycieli.
Mazowieckie Samorządowe Centrum Doskonalenia Nauczycieli Wydział w Ciechanowie Ciechanów ul. Wyzwolenia 10 A Tel/fax.:
Biuro Edukacji Urzędu m.st. Warszawy Warszawa, 24 luty 2016 r. Elektroniczny system rekrutacji do gimnazjów na rok szkolny 2016/2017.
I.Efekty II.Procesy III.Funkcjonowanie szkoły IV.Zarządzanie szkołą.
Zmiany dotyczące zasad kierowania uczniów do Młodzieżowych Ośrodków Socjoterapii (MOS) Konferencja dla dyrektorów, doradców zawodowych i pedagogów gimnazjów.
.,,Aby mierzyć drogę przyszłą, trzeba wiedzieć skąd się wyszło” C. K. Norwid.
KONCEPCJA PRACY Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej w Nisku na lata
SPRAWOZDANIE O STANIE REALIZACJI ZADA Ń O Ś WIATOWYCH W ROKU SZKOLNYM 2014/2015 W GMINIE NOWE SAMORZ Ą DOWA ADMINISTRACJA PLACÓWEK O Ś WIATOWYCH Załącznik.
OCENA PRACY DYREKTORA Siła ducha, poczucie własnej wartości i pewność siebie, jak również niezachwiana postawa humanistyczna są podstawowymi cechami osobowości,
BEZPIECZNA+ Jest to Rządowy program wspomagania w latach 2015–2018 organów prowadzących szkół w zapewnieniu bezpiecznych warunków nauki, wychowania i.
Art. 42 ustawy – Karta Nauczyciela Organizacja pracy świetlicy szkolnej Pomoc psychologiczno-pedagogiczna.
1 Narada z dyrektorami szkół/placówek województwazachodniopomorskiego sierpnia 2016 r.
Nadzór pedagogiczny Kujawsko-Pomorskiego Kuratora Oświaty w roku szkolnym 2015/2016 Bydgoszcz, 29 sierpnia 2016 r.
Realizacja podstawowych kierunków polityki oświatowej państwa przez Lubelskiego Kuratora Oświaty w roku szkolnym 2013/2014 Lublin, sierpień 2014 r.
1 Studia o profilu praktycznym. Aspekty prawne i organizacyjne KONFERENCJA „PO PIERWSZE PRACA…” Konin, 18 września 2014 r. Artur Zimny Państwowa Wyższa.
WNIOSKI Z KONTROLI I NADZORU NAD REALIZACJĄ ZADAŃ POMOCY SPOŁECZNEJ
Akty prawne opublikowane
Spotkanie z rodzicami- inauguracja roku szkolnego 2016/
Sprawozdanie z nadzoru pedagogicznego Łódzkiego Kuratora Oświaty - rok szkolny 2016/2017
zmiany od września w naszych placówkach
Bielski Model Doradztwa Zawodowego
Sześciolatek idzie do szkoły
rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 12 marca 2009 r
CELE I ZADANIA PRZEDSZKOLA
Finansowanie doskonalenia nauczycieli
– uwagi, wnioski i zalecenia
Programy nauczania.
Organizacja Kuratorium Oświaty
Koncepcja i strategia Szkoły Promującej Zdrowie
Sześciolatek idzie do szkoły
Szkoła Podstawowa nr 11 im. Henryka Sienkiewicza
Grant ZACHODNIOPOMORSKIEGO KURATORA OŚWIATY
Dokumentacja przebiegu nauczania
Mamo, Tato – szkoła dla Twojego Sześciolatka
Reforma Edukacji
Świetlice szkolne w rzeczywistości prawnej
Przedszkole Promujące Zdrowie
Zmiany w przepisach ustawy z dnia 26 stycznia 1982 r
Konferencja Uwarunkowania prawne pracy dyrektora i nauczyciela wobec zmieniającej się rzeczywistości oświatowej pod patronatem.
Narada dotycząca wyników i wniosków z nadzoru pedagogicznego sprawowanego przez Lubuskiego Kuratora Oświaty w roku szkolnym 2016/2017 oraz organizacji.
Mamo, Tato – szkoła dla Twojego Sześciolatka
Egzamin ósmoklasisty 2019.
„Ramowe plany nauczania” Szczecin, dnia 01 października 2018 r.
Projekt edukacyjny w gimnazjum
Mamo, Tato – szkoła dla Twojego Sześciolatka
Ocena pracy nauczyciela i dyrektora
Zmiany w awansie zawodowym od 1 września 2018r.
Projekt systemowy współfinansowany przez Unię Europejską ze środków
Mamo, Tato – szkoła dla Twojego Sześciolatka
Zmiany w ustawie o systemie oświaty
SPECJALNE POTRZEBY EDUKACYJNE
Zatrudnianie nauczycieli w projektach współfinansowanych z UE- wybrane zagadnienia Elbląg, 22 czerwca 2017 r.
KONFERENCJA METODYCZNA HISTORIA spotkanie sieci współpracy
Podstawa prawna Zasady przyjęć do klas I w szkołach podstawowych, dla których organem prowadzącym jest Miasto Kobyłka, zostały przygotowane w oparciu o.
Współpraca z placówkami wspierającymi rozwój ucznia
Zmiany w podstawie programowej celem szerszego dostosowania przebiegu procesu edukacji dla najmłodszych uczniów i umożliwienie im łatwego przejścia do.
Zatrudnianie nauczycieli w projektach współfinansowanych z UE- wybrane zagadnienia Olsztyn, 21 września 2017 r.
„Opracowanie przedmiotowego programu nauczania, ze szczególnym uwzględnieniem kształtowania kompetencji kluczowych u uczniów” Opracowanie Alina Szeloch.
SZKOŁA PODSTAWOWA im. MARII KONOPNICKIEJ W STĘŻYCY
KONCEPCJA PRACY SZKOŁY PODSTAWOWEJ NR 12 W GDAŃSKU
Jakość – zespół działań danej organizacji (szkoły) ukierunkowany na spełnienie wymagań określonego klienta (ucznia).
Opiniowanie zmian do arkuszy organizacji
Wspomaganie pracy szkół
w świetle Ustawy „Za Życiem”
EWALUACJA WEWNĘTRZNA SIEWNA Rodzic jako partner przedszkola wymaganie 9 czerwiec 2019 r.
EWALUACJA WEWNĘTRZNA POLONIJNA Rodzic jako partner przedszkola wymaganie 9 czerwiec 2019 r.
Narada dotycząca wyników i wniosków ze sprawowanego nadzoru pedagogicznego przez Lubuskiego Kuratora Oświaty w roku szkolnym 2018/2019 i organizacji.
Kierunek 3. Wdrażanie nowej podstawy programowej kształcenia ogólnego w szkołach podstawowych i ponadpodstawowych Elżbieta Bukowiecka-Górny.
Ramowy program szkolenia w zakresie wspomagania szkół w wykorzystywaniu nowoczesnych technologii w procesie nauczania/uczenia się Kompetencje informatyczne.
Zapis prezentacji:

Konferencja dla Dyrektorów Nadzór, w tym nadzór pedagogiczny, nad szkołami i placówkami rolniczymi MRiRW Konferencja dla Dyrektorów ZSCKR MRiRW 24 sierpnia 2017 r. Warszawa MRiRW

Nadzór 1. Sprawozdanie z nadzoru, w tym z nadzoru pedagogicznego, za rok szkolny 2016/2017, zrealizowanego w szkołach rolniczych Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi. 2. Plan nadzoru pedagogicznego na rok szkolny 2017/2018 w szkołach rolniczych Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi. 3. Kierunki realizacji polityki oświatowej państwa w roku szkolnym 2017/2018, w tym zadania z zakresu nadzoru pedagogicznego, ustalone przez Ministra Edukacji Narodowej.

Kontrole i ewaluacje - przepisy Nadzór nad szkołami rolniczymi MRiRW (kontrole): 1) ustawa z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty - art. 5 ust. 7 oraz art. 34a (Dz. U. z 2016 r. poz. 1943, ze zm.); 2) ustawa z dnia 15 lipca 2011 r. o kontroli w administracji rządowej (Dz. U. Nr 185, poz. 1092); 3) plan kontroli na dany rok szkolny. Nadzór pedagogiczny sprawowany nad szkołami rolniczymi MRiRW (kontrole i ewaluacje): 1) ustawa z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty - art. 32a ust. 1a i 3 oraz art. 33 i 34 (Dz. U. z 2016 r. poz. 1943, ze zm.); 2) rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 27 sierpnia 2015 r. w sprawie nadzoru pedagogicznego (Dz. U. poz. 1270); 3) rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 6 sierpnia 2015 r. w sprawie wymagań wobec szkół i placówek (Dz. U. poz. 1214); 4) plan nadzoru pedagogicznego sprawowanego przez Ministra RiRW nad podległymi szkołami i placówkami rolniczymi w danym roku szkolnym.

KONTROLE na podstawie art KONTROLE na podstawie art. 34a ustawy o systemie oświaty oraz ustawy o kontroli w administracji rządowej Zakres kontroli w r. szk. 2016 / 2017: 1. Prawidłowość powierzania stanowisk kierowniczych, w tym kwalifikacje kadry kierowniczej. 2. Prawidłowość organizowania i prowadzenia szkolenia uczniów ubiegających się o uprawnienia do kierowania pojazdem silnikowym. W r. szk. 2016 / 2017 zostały przeprowadzone 3 kontrole w: ZSCKR w Bydgoszczy, ZSCKR w Gołotczyźnie, ZSCKR w Nowym Targu.

KONTROLE na podstawie art KONTROLE na podstawie art. 34a ustawy o systemie oświaty oraz ustawy o kontroli w administracji rządowej W wyniku kontroli stwierdzono, że: 1) stanowiska kierownicze zostały prawidłowo powierzone i nie sformułowano zastrzeżeń w tym zakresie; kadra kierownicza posiada odpowiednie kwalifikacje; 2) szkolenie uczniów ubiegających się o uzyskanie uprawnień do kierowania pojazdem silnikowym jest zorganizowane i prowadzone w sposób właściwy. Występują uchybienia dotyczące terminu pobierania od uczniów Profilu Kandydata na kierowcę.

KONTROLE na podstawie art KONTROLE na podstawie art. 32a ustawy o systemie oświaty oraz rozporządzenia w sprawie nadzoru pedagogicznego Kontrola - działania prowadzone w celu oceny stanu przestrzegania przepisów prawa dotyczących działalności dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej oraz innej działalności statutowej szkoły lub placówki. Tematyka kontroli w r. szk. 2016 / 2017: 1. Procedura przeprowadzania przez dyrektora szkoły awansu zawodowego nauczycieli. 2. Zatrudnianie nauczycieli zgodnie z kwalifikacjami. W r. szk. 2016 / 2017 zostały przeprowadzone 4 kontrole w: ZSCKR w Bobowicku, ZSCKR w Dobrocinie, ZSCKR w Henrykowie, ZSCKR w Korolówce-Osadzie.

KONTROLE na podstawie art KONTROLE na podstawie art. 32a ustawy o systemie oświaty oraz rozporządzenia w sprawie nadzoru pedagogicznego Zalecenia z kontroli planowych przeprowadzonych w r. szk. 2016 / 2017. W wyniku badania ustalono następujące zalecenie: - należy poinformować organ prowadzący szkołę i organ sprawujący nadzór pedagogiczny o terminie prac komisji kwalifikacyjnych, zgodnie z art. 9g ust. 4 ustawy z dnia 26 stycznia 1982 r. Karta Nauczyciela (Dz. U. z 2016 r. poz. 1379, z późn. zm., obecnie tekst jednolity w Dz. U. z 2017 r. poz. 1189, z poźn. zm.). Art. 33 ust. 6 ustawy o systemie oświaty - dyrektor szkoły, w terminie 30 dni od dnia otrzymania zaleceń jest obowiązany powiadomić organ sprawujący nadzór pedagogiczny o sposobie realizacji zaleceń.

- w zakresie wszystkich 12 wymagań: EWALUACJE na podstawie art. 32a ustawy o systemie oświaty oraz rozporządzenia w sprawie nadzoru pedagogicznego i rozporządzenia w sprawie wymagań wobec szkół i placówek W r. szk. 2016 / 2017 przeprowadzono 1 ewaluację całościową i 2 ewaluacje problemowe: ewaluacja całościowa przeprowadzona w ZSCKR w Mokrzeszowie - w zakresie wszystkich 12 wymagań: 1. Szkoła lub placówka realizuje koncepcję pracy ukierunkowaną na rozwój uczniów. 2. Procesy edukacyjne są zorganizowane w sposób sprzyjający uczeniu się. 3. Uczniowie nabywają wiadomości i umiejętności określone w podstawie programowej. 4. Uczniowie są aktywni. 5. Kształtowane są postawy i respektowane normy społeczne. 6. Szkoła lub placówka wspomaga rozwój uczniów, z uwzględnieniem ich indywidualnej sytuacji. 7. Nauczyciele współpracują w planowaniu i realizowaniu procesów edukacyjnych. 8. Promowana jest wartość edukacji. 9. Rodzice są partnerami szkoły lub placówki. 10. Wykorzystywane są zasoby szkoły lub placówki oraz środowiska lokalnego na rzecz wzajemnego rozwoju. 11. Szkoła lub placówka, organizując procesy edukacyjne, uwzględnia wnioski z analizy wyników egzaminu maturalnego, egzaminu potwierdzającego kwalifikacje zawodowe i egzaminu potwierdzającego kwalifikacje w zawodzie oraz innych badań zewnętrznych i wewnętrznych. 12. Zarządzanie szkołą lub placówką służy jej rozwojowi.

EWALUACJE na podstawie art EWALUACJE na podstawie art. 32a ustawy o systemie oświaty oraz rozporządzenia w sprawie nadzoru pedagogicznego i rozporządzenia w sprawie wymagań wobec szkół i placówek ewaluacja problemowa przeprowadzona w ZSCKR w Jabłoniu i Rzemieniu: w zakresie 6 wybranych wymagań: 1. Procesy edukacyjne są zorganizowane w sposób sprzyjający uczeniu się. 2. Uczniowie nabywają wiadomości i umiejętności określone w podstawie programowej. 3. Nauczyciele współpracują w planowaniu i realizowaniu procesów edukacyjnych. 4. Rodzice są partnerami szkoły. 5. Szkoła, organizując procesy edukacyjne, uwzględnia wnioski z analizy wyników egzaminu maturalnego, egzaminu potwierdzającego kwalifikacje zawodowe i egzaminu potwierdzającego kwalifikacje w zawodzie oraz innych badań zewnętrznych i wewnętrznych. 6. Zarządzanie szkołą służy jej rozwojowi.

EWALUACJE na podstawie art EWALUACJE na podstawie art. 32a ustawy o systemie oświaty oraz rozporządzenia w sprawie nadzoru pedagogicznego i rozporządzenia w sprawie wymagań wobec szkół i placówek Poziom spełniania przez szkoły wymagań określonych w art. 21a ust. 1 ustawy o systemie oświaty oraz w załączniku do rozporządzenia w sprawie wymagań wobec szkół i placówek: szkoły i placówki podejmują niezbędne działania w celu tworzenia optymalnych warunków realizacji działalności dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej oraz innej działalności statutowej, zapewnienia każdemu uczniowi warunków niezbędnych do jego rozwoju, podnoszenia jakości pracy szkoły lub placówki i jej rozwoju organizacyjnego. Działania te dotyczą: 1) efektów w zakresie kształcenia, wychowania i opieki oraz realizacji celów i zadań statutowych; 2) organizacji procesów kształcenia, wychowania i opieki; 3) tworzenia warunków do rozwoju i aktywności uczniów; 4) współpracy z rodzicami i środowiskiem lokalnym; 5) zarządzania szkołą lub placówką. Wymagania wobec szkół i placówek zostały opracowane z uwzględnieniem charakterystyk spełniania wymagań na poziomie : podstawowym (świadczące o prawidłowym przebiegu procesów kształcenia, wychowania i opieki) i wysokim (świadczące o wysokiej skuteczności ww. działań).

EWALUACJE na podstawie art EWALUACJE na podstawie art. 32a ustawy o systemie oświaty oraz rozporządzenia w sprawie nadzoru pedagogicznego i rozporządzenia w sprawie wymagań wobec szkół i placówek Wnioski z przeprowadzonych ewaluacji: Badane w ramach ewaluacji szkoły spełniły wymagania na poziomie podstawowym, a w niektórych aspektach na poziomie wysokim. 1. Działania zarządcze dyrektorów zapewniają odpowiednie warunki dla młodzieży i nauczycieli, w celu realizacji zaplanowanych zadań dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych. 2. Nauczyciele współpracują na rzecz poprawy jakości procesów edukacyjnych, prowadzą ewaluację własnej pracy i doskonalą się zawodowo. 3. Wnioski z analizy egzaminów zewnętrznych należy bardziej i pełniej wykorzystywać do planowania i podejmowania działań, których celem jest poprawa efektów kształcenia. 4. W procesie dydaktycznym należy bardziej wiązać zdobywaną przez młodzież wiedzę z życiem codziennym, ich pasjami i zainteresowaniami. 5. Indywidualizować nauczanie w zależności od potrzeb osobistych, społecznych, edukacyjnych i zawodowych uczniów.

EWALUACJE na podstawie art EWALUACJE na podstawie art. 32a ustawy o systemie oświaty oraz rozporządzenia w sprawie nadzoru pedagogicznego i rozporządzenia w sprawie wymagań wobec szkół i placówek Wnioski z przeprowadzonych ewaluacji: 6. Wymagać od młodzieży większej i różnorodnej aktywności, samodzielności i kreatywności oraz większej odpowiedzialności za siebie i innych. 7. Zachęcać wszystkich uczniów i rodziców do większego zaangażowania w sprawy klasy i szkoły. 8. Uczyć uczniów i uczulać rodziców na wzajemne poszanowanie, zrozumienie i wspólne działania na rzecz szkoły i środowiska lokalnego. 9. Zachęcać społeczność szkolną do podejmowania nowatorskich działań. 10. Promować wartość edukacji wśród uczniów i rodziców, w szkole i środowisku. Należy motywować nauczycieli, uczniów i rodziców tak, aby odkrywali i rozwijali swoje umiejętności, talenty, wrażliwość i dzielili się tym dobrem z innymi w klasie, szkole i środowisku, w którym żyją, często pracują i odpoczywają.

PLAN NADZORU PEDAGOGICZNEGO NA ROK SZKOLNY 2017 / 2018 art PLAN NADZORU PEDAGOGICZNEGO NA ROK SZKOLNY 2017 / 2018 art. 32a ustawy o systemie oświaty oraz rozporządzenie w sprawie nadzoru pedagogicznego i rozporządzenie w sprawie wymagań wobec szkół i placówek Zaplanowano: 2 ewaluacje problemowe w zakresie 7 wybranych wymagań: 1. Procesy edukacyjne są zorganizowane w sposób sprzyjający uczeniu się. 2. Uczniowie nabywają wiadomości i umiejętności określone w podstawie programowej. 3. Uczniowie są aktywni. 4. Szkoła wspomaga rozwój uczniów z uwzględnieniem ich indywidualnej sytuacji. 5. Rodzice są partnerami szkoły. 6. Szkoła, organizując procesy edukacyjne, uwzględnia wnioski z analizy wyników egzaminu maturalnego, egzaminu potwierdzającego kwalifikacje w zawodzie oraz innych badań zewnętrznych i wewnętrznych. 7. Zarządzanie szkołą służy jej rozwojowi. 7 kontroli; tematyka kontroli: 1. Prowadzenie dokumentacji przebiegu nauczania (temat realizowany we wszystkich wskazanych szkołach). 2. Realizacja kształcenia ustawicznego w formach pozaszkolnych oraz prowadzenie dokumentacji kształcenia zgodnie z przepisami prawa oświatowego (temat realizowany zamiennie z tematem 3 w zależności od potrzeby i sytuacji w szkole). 3. Zatrudnianie nauczycieli zgodnie z kwalifikacjami (temat realizowany zamiennie z tematem 2 w zależności od potrzeby i sytuacji w szkole).

1. Wdrażanie nowej podstawy programowej kształcenia ogólnego. Minister Edukacji Narodowej ustalił następujące podstawowe kierunki realizacji polityki oświatowej państwa w roku szkolnym 2017 / 2018 (na podstawie art. 60 ust. 3 pkt 1 ustawy z 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (Dz. U. z 2017 r. poz. 59 i 949), w zw. z art. 307 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. Przepisy wprowadzające ustawę – Prawo oświatowe (Dz. U. z 2017 r. poz. 60 i 949): 1. Wdrażanie nowej podstawy programowej kształcenia ogólnego. 2. Podniesienie jakości edukacji matematycznej, przyrodniczej i informatycznej. 3. Bezpieczeństwo w internacie. Odpowiedzialne korzystanie z mediów społecznych. 4. Wprowadzanie doradztwa zawodowego do szkół i placówek. 5. Wzmacnianie wychowawczej roli szkoły. 6. Podnoszenie jakości edukacji włączającej w szkołach i placówkach systemu oświaty.

Ministerstwo Edukacji Narodowej Kierunki realizacji polityki oświatowej państwa w roku szkolnym 2017 / 2018 Kierunki realizacji zadań z zakresu nadzoru pedagogicznego obejmują: 1) kontrole w publicznych i niepublicznych szkołach ogólnodostępnych: - ocena prawidłowości zapewnienia warunków i organizacji kształcenia uczniów niepełnosprawnych w szkołach ogólnodostępnych; oraz kontrole w publicznych poradniach psychologiczno-pedagogicznych: - ocena prawidłowości współpracy publicznych poradni psychologiczno-pedagogicznych z przedszkolami i szkołami; 2) ewaluacje problemowe w zakresie wybranym przez kuratora oświaty na podstawie wniosków z nadzoru pedagogicznego. W roku szkolnym 2017/2018 monitorowanie będzie obejmowało : - zapewnienie bezpieczeństwa uczniom podczas zajęć na strzelnicach funkcjonujących w szkołach; - organizację pomocy psychologiczno-pedagogicznej we wszystkich typach szkół.