Publiczne prawo konkurencji

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Transformacja rynkowa firm w biznesie międzynarodowym
Advertisements

POPYT PODAŻ RÓWNOWAGA RYNKOWA.
CENY W MARKETINGU CENA jest głównym elementem marketingu mix. Jest także ona swoistym narzędziem gry ekonomicznej. Dla sprzedającego- cena jest elementem.
4. Analiza otoczenia konkurencyjnego przedsiębiorstwa
Gospodarka Rynkowa RYNEK – podstawowy mechanizm gospodarki rynkowej. Rynek jest miejscem, zorganizowanym zazwyczaj w sensie instytucjonalnym, miejsce na.
Analizy marketingowe – analizy odbiorców.
PRYWATNE UBEZPIECZENIA ZDROWTNE
Kontrola koncentracji przedsiębiorców – proponowane zmiany legislacyjne Lucyna Kołnierzak Starszy Specjalista Departament Kontroli Koncentracji Urząd.
Marketing – zagadnienie podstawowe wykład nr 1
Funkcjonowanie mechanizmu rynkowego
Międzynarodowe Prawo Podatkowe
Podstawy wiedzy ekonomicznej
Podstawowa analiza rynku
Podstawowa analiza rynku
Internet 2006: rozwój e-commerce
Autor: Adam Bzdawka kl. III LI
P O P Y T , P O D A Ż.
Niestabilność rynku Model pajęczyny.
ANALIZA ZACHOWAŃ NABYWCZYCH
RYNEK W UJĘCIU MARKETINGOWYM
Rynki konkurencji niedoskonałej
Zarządzanie projektami
Marketing Analiza rynku Budowa wizerunku.
Publiczne prawo konkurencji
Światowy tydzień przedsiębiorczości Angelika Wasiluk
Gospodarka rynkowa.
Różnicowanie cen na rynku hotelarskim
Nast ę pcze karanie administracyjne (na przykładzie projektu nowelizacji ustawy o ochronie konkurencji i konsumentów) Projekt jest współfinansowany ze.
CSR jako narzędzie budowania pozytywnego wizerunku przedsiębiorstwa
Co to są ceny brutto i netto, detaliczne i hurtowe?
Dziś Zajmiemy Się Takimi Hasłami:
Celem tej prezentacji jest przedstawienie programu Młodzi przedsiębiorczy i przybliżenie wam podstaw firmy.
Popyt i podaż jako regulatory rynku
KONKURENCJA NIEDOSKONAŁA: konkurencja monopolistyczna, oligopol
Unijna kampania na rzecz zwiększenia świadomości praw konsumenta.
Prawo ochrony konsumentów
OBOWIĄZKI ZARZĄDCÓW CMENTARZY PORADNIK Warszawa, listopad 2014 r.
POJĘCIE I ISTOTA RYNKU Autor: Ewelina Boroń.
Konsument.
Dr inż. Ewa Mazurek-Krasodomska
Definicja konkurencji, jej formy i narzędzia.
dr Zofia Skrzypczak Wydział Zarządzania UW
Międzynarodowe Prawo Podatkowe Podmioty Powiązane.
Dokumenty jako dowód w postępowaniu administracyjnym
Bezpieczeństwo informacyjne i informatyczne państwa
Zakres obowiązywania kpa
POJĘCIE KONSUMENTA Zakres obejmujący prawo polskie oraz prawo Unii Europejskiej Barbara Denisiuk.
Regulacje prawne w UE dotyczące promocji. źródła prawa promocja (reklama)
BYĆ PRZEDSIĘBIORCZYM - nauka przez praktykę Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
BUSINESS LEX POZNAŃ, Ul. Chwaliszewo 60/62 Tel Fax
BYĆ PRZEDSIĘBIORCZYM - nauka przez praktykę Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
STANOWISKO CP TELECOM (OPERATORA CARREFOUR MOVA) W DEBACIE UKE DOTYCZĄCEJ ASYMETRII MTR Warszawa 23 czerwca 2009.
T. Skoczny, D. Aziewicz Ochrona wolnej i uczciwej konkurencji Wykład monograficzny WZ UW Warszawa 2013.
KONSUMENT na aukcji internetowej Michał Herde Federacja Konsumentów.
Firmy globalne. Cechy firmy globalnej Globalne myślenie (konkurowanie) (koncepcja marketingu globalnego) Globalne wykorzystanie zasobów Globalna organizacja.
T. Skoczny Zwalczanie nieuczciwej konkurencji
BYĆ PRZEDSIĘBIORCZYM - nauka przez praktykę Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
BYĆ PRZEDSIĘBIORCZYM - nauka przez praktykę Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Poradnik wodociągowo-kanalizacyjny   Przegląd zagadnień w świetle decyzji UOKiK Warszawa, lipiec 2016.
Wydział Prawa, Administracji i Ekonomii
Współczesne kierunki polityki społecznej
Firmy globalne.
Konkurencja a polityka konkurencji
Popyt Wielkość popytu – ilość dóbr i usług, którą chcą i mogą kupić klienci przy danym poziomie ceny. Prawo popytu – wraz ze wzrostem ceny produktu zmniejsza.
Wprowadzenie do dyskusji panelowej: Konkurencja i współpraca w łańcuchach dostaw żywności na rynku wewnętrznym UE i na rynkach krajów trzecich Forum.
Art. 17. ust. 1 pkt 1 Ustawy z dnia z dnia 17 grudnia 2004 r
dr Zofia Skrzypczak Wydział Zarządzania UW
PRAWO WŁASNOŚCI INTELEKTUALNEJ
Publiczne prawo konkurencji
OBOWIĄZKI ZARZĄDCÓW CMENTARZY PORADNIK
Zapis prezentacji:

Publiczne prawo konkurencji Wykład 1

Konkurencja Inaczej rywalizacja lub Współzawodnictwo (z j.łac. concurrentia) Jest mechanizmem ekonomicznym charakterystycznym dla modelu gospodarki rynkowej W znaczeniu powszechnym pojęcie to jest związane z działaniami zmierzającymi do uzyskania sukcesu we współzawodnictwie z innymi osobami (podmiotami)

Konkurencja W znaczeniu ekonomicznym jest walką przedsiębiorców o korzyści ekonomiczne osiągane ze sprzedaży towarów i usług oraz walką o rynki zaopatrzenia i zbytu, a także o siłę roboczą.

Konkurencja Konkurencja dotyczy powiązań pomiędzy przedsiębiorcami zarówno: Równoległych Pionowych Z dostawcami i odbiorcami Z konsumentami

Konkurencja - proces, w którym uczestnicy rynku dążą do realizacji swoich interesów poprzez przedstawienie jak najkorzystniejszej oferty, w skład której wchodzi nie tylko cena, ale także np. jakość wyrobu, serwis gwarancyjny i pogwarancyjny. Kupujący konkurują, chcąc zdobyć ograniczoną ilość dóbr na rynku, natomiast sprzedający walczą o pieniądze kupujących.

Konkurencję można podzielić na: cenową, czyli związaną z ilością dóbr, które są w stanie kupić nabywcy za określoną kwotę oraz pozacenową, która określa jakość produktu, styl, cechy wyrobu, jego parametry użytkowe, trwałość udzielanej gwarancji, marki, serwisu czy ewentualnego kredytu. Ponadto ważnym narzędziem współczesnej konkurencji jest reklama, promocja, marketing.

Konkurencja to proces zachodzący nie tylko pomiędzy przedsiębiorcami działającymi równolegle na rynku tych samych lub podobnych towarów. Dotyczy ona również pionowych powiązań przedsiębiorcy, z jednej strony powiązań z dostawcami i odbiorcami, a z drugiej strony powiązań z konsumentami. Sama polityka konkurencji ma za zadanie ochronę konsumentów, przedsiębiorców, zatrudnienia i konkurencyjności.

Podział prawa konkurencji – 2 filary Prawo antymonopolowe - ochrona konkurencji, mechanizmu konkurowania w interesie publicznym (np. przeciwdziałanie zmowom cenowym). Ustawa z dnia 16 lutego 2007 r. o ochronie konkurencji i konsumentów postępowanie administracyjne przed Prezesem UOKiK Prawo nieuczciwej konkurencji- ochrona prywatnych interesów przedsiębiorców przed nieuczciwymi zachowaniami konkurentów (np. przed „podrabianiem” produktów, nieuczciwą reklamą). Ustawa z dnia 16 kwietnia 1993 r. o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji postępowanie cywilne przed sądem powszechnym

Prawo nieuczciwej konkurencji Podział prawa konkurencji – 2 filary Prawo antymonopolowe Ustawa o publicznoprawnym charakterze (sfera prawa publicznego); w razie naruszenia zawartych norm zostaje uruchomiony mechanizm postępowania administracyjnego, za zastosowanie tej ustawy odpowiedzialny jest organ administracji publicznej (prezes UOKiK) Prawo nieuczciwej konkurencji Sfera prawa prywatnego –z roszczeniami w wypadku naruszenia tej ustawy (czy nieuczciwej konkurencji) występują sami zainteresowani droga postępowania cywilnego

Podział prawa konkurencji – 2 filary Cechy wspólne skierowane przeciwko działaniom przedsiębiorców pewne działania przedsiębiorców mogą naruszyć przepisy obu ustaw jednocześnie (dumping, bojkot, dyskryminacja)

Prawo konkurencji w Polsce Prawo krajowe: Ustawa z dnia 16 lutego 2007 r. o ochronie konkurencji i konsumentów (w skrócie: „ustawa antymonopolowa”) (wcześniej ustawa z 1990 r. i z 2000 r.) Prawo wspólnotowe: art. 101 oraz 102 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej (w skrócie: „TFUE”)