Preferencje podatkowe. Ulgi w spłacie zobowiązań podatkowych Prawo podatkowe [P3] Preferencje podatkowe
Ulgi w spłacie podatków – aspekt prawny Konstytucja RP (art. 217) Ordynacja podatkowa (art. 67a) Nakładanie podatków, innych danin publicznych, określanie podmiotów, przedmiotów opodatkowania, i stawek podatkowych, a także zasad przyznawania ulg i umorzeń oraz kategorii podmiotów zwolnionych od podatków następuje w drodze ustawy Organ podatkowy, na wniosek podatnika, (…) w przypadkach uzasadnionych ważnym interesem podatnika lub interesem publicznym, może: odroczyć termin płatności podatku lub rozłożyć zapłatę podatku na raty; odroczyć lub rozłożyć na raty zapłatę zaległości podatkowej wraz z odsetkami za zwłokę (…) umorzyć w całości lub w części zaległości podatkowe, odsetki za zwłokę lub opłatę prolongacyjną. [P3] Preferencje podatkowe
Ulga w zapłacie podatku Nie do pomylenia (!!!) Ulga podatkowa Ulga w zapłacie podatku 1. Obniżenie podstawy 2. Obniżenie stawki 3. Obniżenie podatku Rodzaje 1. Rozłożenie na raty 2. Odroczenie terminu zapłaty 3. Umorzenie zaległości Ustawy szczególne ( np. ustawa o PIT, ustawa o podatku rolnym) Podstawa prawna Ordynacja podatkowa ( stąd: powszechność ulg) Ex lege: ulga przysługuje każdemu podatnikowi, który spełni przewidziane w ustawie warunki Charakter ulgi Uznaniowy: ulga przyznawana jest na wniosek podatnika zaaprobowany przez organ podatkowy Według przepisów szczególnych Inne wymogi Ważny interes podatnika lub interes publiczny (ORD 67a) [P3] Preferencje podatkowe
Ulgi w spłacie podatków – cechy charakterystyczne Ulgi w spłacie podatku są przyznawane przez organ podatkowy: fakultatywnie, w drodze decyzji, kończącej postępowanie podatkowe, z reguły - wszczęte na wniosek dłużnika wyjątkowo tylko zaległości niskie ( bagatelne) lub niemożliwe do odzyskania można umorzyć z urzędu (zobacz: ORD 67 d) 2. Ulgi przyznaje nUS / nUCS ( podatki państwowe) lub wójt, burmistrz, prezydent miasta (podatki gminne). W przypadku podatków gminnych pobieranych przez nUS ( PCC, karta podatkowa, podatek od spadków i darowizn) konieczna jest zgoda wójta / burmistrza na zastosowanie ulgi przez nUS (tzw. współdecydowanie / zajęcie stanowiska przez inny organ – zob. też ORD 240/1/6) 3. Wnioskodawca musi podać i uargumentować powód wystąpienia z wnioskiem o ulgę. Ordynacja podatkowa przedstawia dwie przesłanki „ważnego interesu podatnika” lub „interesu publicznego”, których zaistnienie w danej sprawie jest koniecznym, ale nie zawsze wystarczającym warunkiem przyznania ulgi. 4. Jeśli przyznane ulgi przekraczają kwotowy próg, są podawane do wiadomości publicznej: obecnie wymóg ten dotyczy umorzenia zaległości w podatkach państwowych w kwocie > 5000 zł oraz wszelkich ulg w spłacie podatków gminnych na kwotę > 500 zł. (zobacz art. 37 ustawy o finansach publicznych) [P3] Preferencje podatkowe
Procedura udzielenia ulgi w spłacie podatku Wniosek podatnika (zgodny z ORD 168) - Nadawca + adres + identyfikator podatkowy - Treść - Podpis + dowody na ważny interes podatnika i / lub interes publiczny Organ podatkowy 1. Ustalenie stanu faktycznego w zgodzie z zasadą prawdy materialnej 2. Subsumpcja norm prawnych 3. Uznanie administracyjne Wskazanie dóbr chronionych przez prawo Identyfikacja tych dóbr w stanie faktycznym Ustalenie hierarchii dóbr dla danego stanu faktycznego Decyzja podatkowa Negatywna: Prawo złożenia odwołania Prawo ponowienia wniosku Pozytywna: Rozłożenie na raty / Odroczenie spłaty – decyzja określająca, zmiana zobowiązania + OPŁATA PROLONGACYJNA (zobacz: ORD 57) + zawieszenie biegu terminu przedawnienia (zobacz: ORD 70/2/1) Umorzenie zaległości – decyzja ustalająca, wygaśnięcie zobowiązania [P3] Preferencje podatkowe
Ważne skutki decyzji odroczeniowej i ratalnej ORDYNACJA PODATKOWA, art. 49 § 2 Jeżeli w terminie określonym w decyzji (PREFERENCYJNEJ) podatnik nie dokonał zapłaty odroczonego podatku lub zaległości podatkowej wraz z odsetkami za zwłokę lub nie zapłacił którejkolwiek z rat, na jakie został rozłożony podatek lub zaległość podatkowa wraz z odsetkami za zwłokę, terminem płatności podatku lub zaległości podatkowej objętej odroczeniem lub ratą staje się odpowiednio (PODSTAWOWY) termin (PŁATNOŚCI PODATKU) określony w art. 47 § 1-3. ORDYNACJA PODATKOWA, art. 57 W decyzji wydanej na podstawie art. 67a § 1 pkt 1 lub 2, dotyczącej podatków stanowiących dochód budżetu państwa, organ podatkowy ustala opłatę prolongacyjną od kwoty podatku lub zaległości podatkowej. Stawka opłaty prolongacyjnej jest równa obniżonej stawce odsetek za zwłokę. Nie ustala się opłaty prolongacyjnej, gdy przyczyną wydania decyzji były klęska żywiołowa lub wypadek losowy. Organ podatkowy może odstąpić od ustalenia opłaty prolongacyjnej, jeżeli wydanie decyzji, następuje w związku z postępowaniem układowym lub na podstawie odrębnych ustaw. Rada gminy, rada powiatu oraz sejmik województwa może wprowadzić opłatę prolongacyjną - w wysokości nie większej niż określona w § 2 - z tytułu rozłożenia na raty lub odroczenia terminu płatności podatków oraz zaległości podatkowych stanowiących dochód odpowiednio - gminy, powiatu lub województwa. [P3] Preferencje podatkowe
Uznanie administracyjne Wyrok NSA z 5.10.2010 r., II FSK 915/09. „Uznanie to (…) przyznanie organom administracji możliwości wyboru jednego spośród kilku, równoważnych rozwiązań, zgodnie z celami określonymi w ustawie” Wyrok WSA w Rzeszowie z 26.2.2015 r., I SA/Rz 1019/14 „Umorzenie zaległości podatkowej leży w zakresie uprawnień organu podatkowego, a nie obowiązku. Z tego względu przyznanie ulgi podatkowej odbywa się w ramach swobodnego uznania organu rozpatrującego stosowny wniosek. Oznacza to, że NAWET W PRZYPADKU ZAISTNIENIA POZYTYWNYCH PRZESŁANEK UMOŻLIWIAJĄCYCH UMORZENIE ZALEGŁOŚCI PODATKOWEJ (tj.: ważny interes podatnika lub interes publiczny), ORGAN PODATKOWY NIE MA OBOWIĄZKU UWZGLĘDNIENIA WNIOSKU PODATNIKA I PRZYZNANIA ULGI. Nie zwalnia to jednak organu podatkowego z obowiązku zebrania w sposób dokładny i wyczerpujący materiału dowodowego, a następnie dokonania na jego podstawie oceny sytuacji skarżącego pod względem spełnienia przesłanek umożliwiających udzielenie ulgi podatkowej” Uznanie nie może być dowolne, za to musi brać pod uwagę: Doświadczenie życiowe Praktykę gospodarczą Logikę Linie orzecznictwa NSA / WSA … oraz zasady ustawowe: ORD 122: Zasada prawdy materialnej ORD 187: Zebranie i rzetelna analiza materiału dowodowego ORD: 180 Zasada swobodnej oceny dowodów [P3] Preferencje podatkowe
Linie orzecznicze: Ogólne wytyczne interpretacji klauzul generalnych 1 Preferencje nie są aktem łaski wobec podatników, lecz typowym postępowaniem służącym zastosowaniu przewidzianych w prawie procedur 2 Preferencje przyznaje się mając na uwadze cel, jaki powinny osiągnąć 3 Preferencje nie mogą być formą rekompensaty ze środków publicznych 4 Nie można pomijać sposobu i przyczyn powstania zaległości podatkowych – należy oddzielić interes podatnika od zachowań nielegalnych, które nie mogą być premiowane ulgami Wyrok WSA w Lublinie z 19.4.2017, I SA/ Lu 902/16 „Użycie przez ustawodawcę nieostrych pojęć "ważnego interesu podatnika" oraz "interesu publicznego", określających przesłanki dopuszczalności pozytywnego dla podatnika rozstrzygnięcia w sprawie ulgi podatkowej wskazuje na to, że ich treść powinna być oceniana w świetle okoliczności konkretnej sprawy. Bogate orzecznictwo sądów administracyjnych wskazuje na różne egzemplifikacje tych pojęć, odczytywanych na tle (…) konkretnej sytuacji podatnika uwzględniającej jego zdolność do uzyskiwania dochodów, a także konieczne wydatki związane z codziennym funkcjonowaniem gospodarstwa domowego oraz spłatą wcześniej zaciągniętych zobowiązań. Należy bowiem podkreślić, że pojęcia: "interesu publicznego" oraz "ważnego interesu podatnika" nie mają jednej, uniwersalnej treści pozwalającej według jednakowej miary oceniać różne sprawy. Gdyby to było możliwe ustawodawca wskazałby ściślej zdefiniowane miary oceny dopuszczalności zastosowania ulgi podatkowej, zwłaszcza że zastosowanie takiej ulgi prowadzi do ograniczenia konstytucyjnej zasady powszechności ponoszenia ciężarów publicznych. Trzeba jednocześnie mieć na względzie, iż ścisła realizacja zasady powszechności opodatkowania prowadzić może do podważenia innych zasad i wartości leżących u podstaw regulacji ustawy zasadniczej państwa, czy praw gwarantowanych konstytucyjne” [P3] Preferencje podatkowe
Linie orzecznicze: Interes publiczny i ważny interes podatnika Wyrok WSA w Kielcach z 12.10.2017 r., I SA/Ke 462/17 „Zaistnienie interesu publicznego oceniać należy z uwzględnieniem wartości wspólnych dla całego społeczeństwa, takich jak sprawiedliwość, bezpieczeństwo, zaufanie do organów państwa, a także wyeliminowanie sytuacji, gdy rezultatem zapłaty należności będzie obciążenie państwa kosztami pomocy. (…) Interes publiczny nie sprowadza się do zapewnienia maksymalnych dochodów w budżecie państwa, w szczególności zaś, organy podatkowe rozpatrujące wniosek podatnika o umorzenie, nie są zobowiązane do uwzględnienia interesu społecznego tylko wówczas, gdy nie stoi temu na przeszkodzie ważny interes podatnika. Wyrok NSA z dnia 17 października 2017 r., II FSK 2656/15 „Ustalenie kwestii istnienia przesłanki "interesu publicznego" wiąże się z koniecznością ważenia relacji w dwóch płaszczyznach: jedną płaszczyznę tworzy zasada, jaką jest terminowe płacenie podatków w pełnej wysokości, drugą - wyjątek od zasady, polegający na zastosowaniu indywidualnej ulgi podatkowej. Organ w danym przypadku winien ustalić, co jest korzystniejsze z punktu widzenia interesu publicznego (dochodzenie należności czy też zastosowanie ulgi). Sytuacja, w której spłata zaległości spowoduje konieczność sięgania przez np. zwolnionych pracowników podatnika do środków pomocy państwa (zasiłki dla bezrobotnych, pomoc społeczna) nie jest zgodna z interesem publicznym. Ochrona interesu publicznego to (…) również minimalizowanie wydatków z budżetu państwa, pojawiających się w następstwie konieczności uregulowania przez zobowiązanego należności podatkowych” ….. słuszny obiektywnie ……doniosły …….nie zawsze nadzwyczajny Wyrok WSA w Białymstoku z 10.3 2015 r., I SA/Bk 591/14 „ Sformułowana w sposób ogólny treść art. 67a § 1 Ordynacji, w którym to przepisie ustawodawca używa pojęć nieostrych, takich jak "ważny interes podatnika", "interes publiczny", nie daje podstaw do przyjęcia, iż istnieje ściśle określony katalog okoliczności, zdarzeń, czy też powodów (ani też z góry określona ich hierarchia), którymi należy kierować się przy rozstrzyganiu spraw na podstawie tego przepisu” Wyrok NSA z 18.7.2017 r., II FSK 1858/15 „Ulga (….) nie może mieć charakteru czynnika zwalniającego w każdej sytuacji z zadłużenia. Wyjątkowy charakter tego przepisu może stanowić incydentalną pomoc w stabilizacji finansowej wówczas, gdy istnieje pozytywna prognoza co do dalszych wyników podmiotu zobowiązanego do świadczeń. Ważne jest również, aby trudności ekonomiczne były spowodowane okolicznościami noszącymi cechy czynników niezależnych od tego podmiotu i niebędących następstwem świadomie przyjętej strategii gospodarczej” [P3] Preferencje podatkowe
Linie orzecznicze Interpretacja klauzul - argumenty pro i contra TAK NIE Case by case: nie powinno się porównywać sytuacji wnioskodawcy z sytuacją innych podmiotów Organ podatkowy nie jest związany wyłącznie argumentami strony postępowania Odmowa preferencji nie tworzy stanu res iudicata Nieznajomość przepisów prawa Wadliwa legislacja Brak doświadczenia Brak należytej staranności Brak zysków / niewielka opłacalność działalności Oszustwa wspólników / kontrahentów „Ryzyko działalności gospodarczej, prowadzonej suwerennie we własnym imieniu i na własny rachunek nie może być przerzucone na Skarb Państwa ani na innych podatników. Przyznanie ulgi w takim przypadku byłoby sprzeczne ze społecznym poczuciem sprawiedliwości” Wyrok WSA w Lublinie z 8.10.2008 r, I SA / Lu 149 / 08 „Przyznanie ulgi w postaci umorzenia zaległości podatkowych nie może stanowić "nagrody" dla podatnika za realizowanie inwestycji prowadzonych na terenie gminy. Ponoszenie nakładów w celu osiągnięcia zysku jest wyznacznikiem każdej działalności gospodarczej i nie może uzasadnić umorzenia zaległości podatkowych” Wyrok NSA z 17.10.2017 r., II FSK 2655/15 [P3] Preferencje podatkowe
Linie orzecznicze Kontrola decyzji organów podatkowych przez WSA Wyrok WSA w Szczecinie z 6.12.2012 r., I SA/Sz 560/12 „Uchylenie decyzji organu podatkowego może nastąpić wyłącznie, gdy naruszył on prawo w postaci: pominięcia argumentów podnoszonych przez stronę, pominięcia ważnego dla rozstrzygnięcia materiału dowodowego, ocenie dowodów wbrew logice i doświadczeniu, dokonaniu wykładni sprzecznie z prawem” Wyrok WSA w Warszawie z 7.9.2017 r., III SA/ Wa 3017/16 „Ustawodawca pozostawił organom podatkowym swobodę w podejmowaniu rozstrzygnięcia w przedmiocie ulg w spłacie należności podatkowych, pod warunkiem jednak, że w toku postępowania dokonają szczegółowej analizy prowadzonej sprawy pod kątem wskazanych w art. 67a o.p. dyrektyw wyboru oraz prowadzenia postępowania zgodnie z art. 120 o.p., a więc na podstawie obowiązujących przepisów prawa” Wyrok WSA w Lublinie z 22.9.2017 r., I SA/Lu 428/17 „Przy podjęciu negatywnej dla podatnika decyzji, od organu należy oczekiwać wskazania i uzasadnienia motywów, którymi się kierował. Nadto w odniesieniu do decyzji uznaniowych przy spełnieniu przesłanek warunkujących udzielenie ulgi, odmowa uwzględnienia wniosku wymaga każdorazowo wyważenia pomiędzy owymi przesłankami - z jednej strony, a powszechnie akceptowalnymi zasadami społecznymi: sprawiedliwością, równością, czy obowiązkiem ponoszenia kosztów funkcjonowania wspólnoty przez jej członków” [P3] Preferencje podatkowe
Procedura udzielania ulg w spłacie podatków przedsiębiorcom (ORD 67b) Pomoc publiczna: Czy ulga, o którą wnioskuje przedsiębiorca jest pomocą publiczną? Pomoc świadczona przez władze krajów UE, polegająca na dofinansowaniu ze środków publicznych v na ograniczaniu obowiązków publicznych wobec niektórych przedsiębiorców art. 107 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej: Z zastrzeżeniem innych postanowień przewidzianych w Traktatach, wszelka pomoc przyznawana przez Państwo Członkowskie lub przy użyciu zasobów państwowych w jakiejkolwiek formie, która zakłóca lub grozi zakłóceniem konkurencji poprzez sprzyjanie niektórym przedsiębiorstwom lub produkcji niektórych towarów, jest niezgodna z rynkiem wewnętrznym w zakresie, w jakim wpływa na wymianę handlową między Państwami Członkowskimi. jeśli NIE TAK Uznanie administracyjne w oparciu o klauzule generalne Ulga jest niedopuszczalna, z wyjątkami: Pomocy de minimis ( w ciągu 3 ostatnich lat była < 200 000 euro dla tego samego podatnika) Enumeratywnie wyliczonych przypadków w prawie UE (zobacz: ToFUE, art. 107 / 2-3) np. naprawienie szkód wyrządzonych przez klęski żywiołowe, wsparcie krajowych przedsiębiorców w ramach przedsięwzięć o znaczeniu paneuropejskim Enumeratywnie wyliczonych przypadków w przepisach rozporządzeń Rady Ministrów (MSP, B+R, kultura, edukacja) Decyzja w sprawie przyznania ulgi dla przedsiębiorcy [P3] Preferencje podatkowe
Wierzytelność podatkowa = 18 000 zł CECHY CHARAKTERYSTYCZNE: Kompensata ( potrącenie podatkowe) ORD 64 – państwowa, ORD 65 - samorządowa PODATNIK SKARB PAŃSTWA / JST Wierzytelność podatkowa = 55 000 zł Wierzytelność niepodatkowa = 37000 zł Kompensata Wierzytelność podatkowa = 18 000 zł CECHY CHARAKTERYSTYCZNE: Zamknięty katalog wierzytelności niepodatkowych przedstawianych do potrącenia (KC 417, KPK 552, wywłaszczenie i inne z ORD 64 - 65) Obie wierzytelności: Wzajemne Bezsporne Wymagalne Procedura: wniosek podatnika – organ I instancji – max. 30 dni - postanowienie (pozytywne) v decyzja (negatywna) Zobacz też: ORD 64/2 („płacenie podatków długami jednostek budżetowych) [P3] Preferencje podatkowe
Przeniesienie własności rzeczy w zamian za zaległości podatkowe (ORD 66) Podatnik mający zaległości podatkowe Umowa ze starostą, gdy zaległości powstały w podatkach państwowych + zgoda właściwego nUS Umowa z wójtem, gdy zaległości powstały w podatkach gminnych UWAGI: Zasada swobody umów – nie może być przymusu! Przedmiot – wszystkie rzeczy i prawa zbywalne Umowa ma formę pisemną ( dla NR – akt notarialny) Nie można zawrzeć umowy, gdy wartość rzeczy znacząco różni się od kwoty zaległości podatkowych Rzecz przechodzi na własność SP / JST ze wszystkimi obciążeniami Na postanowienie nUS w sprawie odmowy zgody przysługuje skarga do WSA Czy należy się PTU? [P3] Preferencje podatkowe
Inne preferencje podatkowe (zobacz: ORD 22, ORD 48, ORD 50) TYP PREFERENCJI ORGAN DECYDUJĄCY O PREFERENCJI DODATKOWE WYMOGI ZANIECHANIE POBORU PODATKÓW MINISTER FINANSÓW – ROZPORZĄDZENIE Jest traktowane jako pomoc publiczna dla podatników - przedsiębiorców ZWOLNIENIE PŁATNIKÓW Z OBOWIĄZKU POBORU PODATKÓW ZWOLNIENIE PŁATNIKA Z OBOWIĄZKU POBORU PODATKÓW ORGAN PODATKOWY – DECYZJA NA WNIOSEK PODATNIKA Podatnik musi udowodnić, że pobór podatku zagraża jego ważnym interesom lub pobrany podatek będzie niewspółmiernie wyższy od podatku należnego w samodzielnym rozliczeniu rocznym OGRANICZENIE POBORU ZALICZEK NA PODATEK - DECYZJA NA WNIOSEK PODATNIKA Jeżeli podatnik uprawdopodobni, że zaliczki obliczone według zasad określonych w ustawach podatkowych byłyby niewspółmiernie wysokie w stosunku do podatku należnego od dochodu / zysku przewidywanego na dany rok podatkowy. ODRACZANIE TERMINÓW PRAWA PODATKOWEGO ( Z WYJĄTKIEM DOTYCZĄCYCH: NADPŁAT, PRZEDAWNIEŃ) Ważny interes podatnika lub interes publiczny [P3] Preferencje podatkowe
Jak wygasają zobowiązania podatkowe? Efektywnie (z zaspokojeniem wierzyciela) Zapłata podatku Pobranie przez płatnika / inkasenta Potrącenie podatkowe Przeniesienie majątku w zamian za zaległości Przejęcie własności nieruchomości / prawa majątkowego w postępowaniu egzekucyjnym Zaliczenie nadpłaty / zwrotu podatku na poczet podatku Nieefektywnie (bez zaspokojenia wierzyciela) Przedawnienie zobowiązania podatkowego Zaniechanie poboru podatku Umorzenie zaległości podatkowej [P3] Preferencje podatkowe
[P3] Preferencje podatkowe Nadpłata podatku = świadczenie podatkowe nienależne, = świadczenie podatkowe uiszczone w kwocie wyższej niż należna, gdy podatnik działał w przekonaniu, że wykonuje obowiązek podatkowy. Kiedy powstaje nadpłata? (zobacz: ORD 73) Z dniem wpłacenia nienależnego podatku lub z dniem poboru nienależnego podatku lub z dniem złożenia deklaracji lub zeznania rocznego, w którym podano niewłaściwą (nienależną) kwotę podatku Kto określa nadpłatę? (zobacz ORD 74 - 75 ) Sam podatnik Organ podatkowy z urzędu Organ podatkowy poprzez decyzję Jakie są skutki nadpłaty? (zobacz: ORD 76 - 78) Oprocentowanie w wysokości jak odsetki od zaległości podatkowych ( w 1.kolejności) Nadpłatę zalicza się na poczet bieżących zaległości podatkowych ( w 2. kolejności) następuje zwrot nadpłaty podatnikowi, chyba że złoży on wniosek o zaliczenie nadpłaty na poczet przyszłych zobowiązań podatkowych. Zwrot nadpłaty jest rodzajem rekompensaty za to, że fiskus dysponował nieprzysługującymi mu środkami pieniężnymi. Nadpłata zwracana jest w terminie 30 dni od wydania decyzji organu podatkowego o nadpłacie lub w terminie 3 miesięcy od dnia złożenia wniosku podatnika o zwrot nadpłaty ( inny termin – 2 miesiące - jeśli nadpłata wynika z korekty deklaracji; ORD 77) [P3] Preferencje podatkowe
ORD 76 b: zwrot VAT a kredyt bankowy § 2. W przypadku złożenia przez podatnika upoważnienia organu podatkowego na podstawie przepisów o podatku od towarów i usług, zwrot podatku wraz z oprocentowaniem może być przekazany, w całości lub w części, na wskazany rachunek banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej, jako zabezpieczenie kredytu udzielanego przez ten bank lub przez tę kasę, jeżeli w dniu złożenia deklaracji wykazującej zwrot podatku, w stosunku do podatnika nie jest prowadzone postępowanie mające na celu ustalenie lub określenie wysokości zobowiązań podatkowych. § 4. Przekazanie bankowi lub spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej zwrotu podatku wraz z oprocentowaniem ma pierwszeństwo przed: 1) zaliczeniem tego zwrotu na poczet zaległości podatkowych i bieżących zobowiązań podatkowych ujawnionych po złożeniu deklaracji wykazującej zwrot podatku; 2) realizacją zajęcia wierzytelności z tytułu zwrotu podatku w postępowaniu egzekucyjnym, otrzymanego przez organ podatkowy po dniu złożenia deklaracji wykazującej zwrot. UWAGA! ORD 79. § 1. Postępowanie w sprawie stwierdzenia nadpłaty nie może zostać wszczęte w czasie trwania postępowania podatkowego, kontroli podatkowej lub kontroli celno-skarbowej - w zakresie zobowiązań podatkowych, których dotyczy postępowanie lub kontrola (…) DWA WAŻNE TERMINY! ORD 79. § 2. Prawo do złożenia wniosku o stwierdzenie nadpłaty oraz wniosku o zwrot nadpłaty wygasa po upływie terminu przedawnienia zobowiązania podatkowego, chyba że ustawy podatkowe przewidują inny tryb zwrotu podatku. ORD 80. § 1. Prawo do zwrotu nadpłaty podatku wygasa po upływie 5 lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym upłynął termin jej zwrotu. [P3] Preferencje podatkowe