Transport silnika AL-21 Powidz (Polska) – Ramstein (Niemcy) samolotem C-130E Herkules zabezpieczenie logistyczne przemieszczenia sił i środków Wykonał. Andrzej BOGUSZ Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa Transport – Logistyka Gniezno 2015
Projekt zadania transportowego 1.Charakterystyka ładunku, sposób załadunku, zabezpieczenie. 2.Charakterystyka środka transportu – cechy konstrukcyjne, wyposażenie, oznakowanie. 3.Opis i charakter trasy. 4.Dokumentacja transportowa i spedycyjna. 5.Przepisy prawne – umowy, konwencje (zastosowanie). 6.Kalkulacja kosztów, opłacalność wykonania przewozu. 7.Zadania spedytora w procesie organizowania konkretnego procesu transportowego. 2
Nazwa przedsięwzięcia: Transport silnika lotniczego AL-21 Wymiana silnika w samolocie SU-22 Miejsce realizacji i nazwa instytucji realizującej: 33 Baza Lotnictwa Transportowego (33. BLTr) Powidz ; Baza USA Ramstein-Niemcy Uczestnicy: siły i środki 33. BLTr Powidz; Okres pobytu: r. – r.; Etapy realizacji zabezpieczenia uczestnictwa w ćwiczeniu: Etap I – przygotowanie sprzętu i ludzi do transportu drogą powietrzną – od r.; Etap II – wyładunek sprzętu i transport do hangaru technicznego r.; Etap III – wymiana silnika, r.; Etap IV – konserwacja oraz pakowanie silnika r.; Etap V – oblot statku powietrznego typu SU-22 – r.; Etap VI – Załadunek sprzętu i ludzi do transportu drogą powietrzną r... 3
Charakterystyka ładunku, -dane ładunku -dane samolotu transportowego - sposób załadunku 4
5 Układ jednowałowy jednoprzepływowy silnik turboodrzutowy z 14-stopniową sprężarką, pierścieniowo-rurową komorą spalania i 3- stopniową turbiną i komorą dopalacza Masa1720 kg Ciąg max bez dopalania 78 kN (7953 kG) Ciąg max z dopalaniem 111,5 kN (11369 kG) Silnik opracowano w biurze konstrukcyjnym Archipa Ljulki pod koniec lat 60. Jest stosowany w samolotach bojowych MiG-23B, Su-17, Su-20, Su-22 i Su-24. Silnik lotniczy: Ljulka AL-21F3
6 Samolot Su-22
7 Opakowanie silnika AL.-21
8 Opakowanie komory dopalacza silnika AL.-21
9 Dane elementów do przewiezienia Wymiary Skrzynie transportoweDo silnikaDo dopalacza Długość [m] Szerokość [m] Wysokość [m] Masa pustej (netto) [kg] Masa pełnej (brutto) [kg] Silnik AL.-21 Długość [m]5,3 Średnica [m]1,1 Ciężar pustego (netto) [kg]1530 Ciężar gotowego do zabudowy (brutto) [kg]1710
SIŁY I ŚRODKI PODLEGAJACE PRZEMIESZCZENIU: PERSONEL: 33. BLTr7 osób = 910 kg 21. BLT10 osoby = 1300 kg ISP1 osoba = 130 kg Amerykanie2 osoby = 260 kg Razem: 20 osób = kg SILNIK AL-21SILNIK AL kg SPRZĘT OBSŁUGOWY i NOSPSPRZĘT OBSŁUGOWY i NOSP2 600 kg RAZEM DO PRZERZUTU8 100 kg Uwagi: 1 osoba+bagaż = 130 kg max) 10 Wydzielone siły i środki
11 Charakterystyka środka transportowego - cechy konstrukcyjne, - wyposażenie - oznakowanie.
Lockheed C-130 Hercules to amerykański czterosilnikowy wojskowy samolot transportowy o napędzie turbośmigłowym, produkowany przez wytwórnię Lockheed. Po raz pierwszy wprowadzony do służby w grudniu Głównym przeznaczeniem Hercules’a jest transport towarów i osób, także rannych na średnich odległościach, co przy zdolności lądowania na nieutwardzonych pasach startowych czyni z niego bardzo uniwersalną maszynę, często przebudowywaną do pełnienia także innych wyspecjalizowanych zadań poczynając od wsparcia powietrznego (AC-130 Spectre), po służbę ratowniczo poszukiwawczą SAR, jako latająca cysterna, samolot rozpoznania meteorologicznego, gaszenia pożarów czy ewakuacji medycznej MedEvac. Polska otrzymała 6 samolotów C-130E Hercules w ramach amerykańskiego programu FMF (Foreign Militarny Financing). Stacjonują na co dzień w 33. Bazie Lotnictwa Transportowego (BLTr) w Powidzu. Podstawowe dane techniczne (C-130E): Masa własna (kg) Rodzaj silnika- 4 x T56-A-7A/T56-A-15 Moc silnika (kW) / Pułap (m) / Masa ładunku (kg) / max Rozbieg (m) / Dobieg (m) / 533 Zasięg z max ilością paliwa (km) Zasięg z max ładunkiem (km) / Lockheed C-130 Hercules Transport Lotniczy
13 C-130E Herkules
14 C-130E Herkules
15 C-130E Herkules
16 Oznakowanie samolotu i silnika Silnik odrzutowy AL.-21 F-3 Samolot transportowy C-130E Herkules Polskich Sił Powietrznych nr 1506
17 Schemat kabiny transportowej C-130E Hercules
18 Sposób załadunku na samolot Widlak spalinowy oraz platforma samozaładowcza Rampa oraz pokład samolotu z systemem rolek ładunkowych
19 Opis i charakter trasy - Baza Lotnicza Powidz, mapa rejonu i lotniska - Baza Lotnicza Ramstein, mapa rejonu i lotniska - plan przelotów
20 33 Baza Lotnicza m. POWIDZ Jednostka Wojskowa 3293 ul. Witkowska Powidz 33 Baza Lotnictwa Transportowego
21 Baza Lotnictwa USA w m. Ramstein ( Niemcy) Baza Lotnicza USA w Ramstein Ramstein Air Base Ramstein-Miesenbach Niemcy ramstein.af.mil
22 Trasa przelotu Powidz (Polska) – Ramstein (Niemcy) 33 Baza Lotnictwa Transportowego - Powidz Baza Lotnictwa USA – Ramstain - Niemcy 776 km
Załadunek sprzętu i ludzi w Powidzu r. godz Wylot z Powidza: r. godz Lądowanie w Ramstein r. godz C-130 (łącz.20osoby) Rozładunek sprzętu i ludzi w Ramstein r. godz Powrót do Powidza Przemieszczenie do Ramstein 1/1 C-130 (łącz.20osoby) Przelot z Powidza do Ramstein ok.. 2 h.00 Przelot Załadunek sprzętu i ludzi w Ramstein r. godz Wylot z Ramstein: r. godz Przelot z Ramstein do Powidza ok.. 2 h.00 Lądowanie w Powidzu r. godz Przelot C-130 (łącz.20osoby) C-130 (łącz.20osoby) Rozładunek sprzętu i ludzi w Powidzu r. godz Plan przelotów samolotu CH-130 Herkules Powidz – Ramstein Ramstein - Powidz
24 Kalkulacja kosztów transportu lotniczego Do realizacji zadania niezbędne będzie 1 x C-130 „Hercules”. Przelot obywa się po trasie: lotnisko 33. BLTr w Powidzu do/z lotnisko AB USA Ramstein – ok. 776 km; Czas przelotu – 2 h. Koszty wykonania w jedna stronę przelotu samolotu C-130 wyniosą (biorąc pod uwagę tylko koszt paliwa). zużycie paliwa lotniczego na 1 godz. lotu l czas przelotu w jedną stronę 2 godz l koszt zakupu paliwa 2,89 zł/l (cena z r.) zł koszt przelotu 1 samolotów C zł Uwaga: W kosztach nie ujęto amortyzacji samolotu, opłat lotniskowych, oraz innych dodatkowych wydatków.
Alternatywna trasa samochodowa Dystans drogami przez Polskę oraz Niemcy ok. 991 km Planowany czas przejazdu ok. 14 h km 33 Baza Lotnictwa Transportowego - Powidz Baza Lotnictwa USA – Ramstain - Niemcy
26 Transport kołowy Mercedes-Benz Tourismo Iveco Stralis z przyczepą Wymiary Długość [mm] Szerokość [mm] 2550 Wysokość [mm] łącznie z klimatyzacją ok Dopuszczalna masa całkowita [kg] Moc [kW] maks. 265 Pojemność bagażnika [m³] ok. 9,6 Ilość miejsc1/1/51 Zużycie paliwa (średnie)24 l Wymiary Długość [mm] Szerokość [mm] 2550 Wysokość [mm] łącznie z klimatyzacją ok Dopuszczalna masa całkowita [kg] Moc [kW] maks. 265 Ilość miejsc1/1 Zużycie paliwa (średnie)40 l
Wyjazd z Powidza r. godz Transport drogowy: 1 kolumna marszowa 2 jednostki sprzętu Załadunek sprzętu i ludzi r. godz Transport drogowy: 1 kolumna marszowa 2 jednostki sprzętu Transport drogowy: 1 kolumna marszowa 2 jednostki sprzętu Przyjazd do Ramstein: r. do godz Wyładunek sprzętu i ludzi w Ramstein: r. godz Powrót do Powidza Przemieszczenie do Ramstein 1/1 Transport drogowy: 1 kolumna marszowa 2 jednostki sprzętu Plan przejazdu Powidz – Ramstein Ramstein - Powidz Przejazd po trasie Powidz – Ramstein ok. 14 h Przejazd kolumny Wyładunek sprzętu i ludzi w Powidzu r. godz Przyjazd do Powidza r. do Przejazd po trasie Ramstein – Powidz ok.. 14 h Wyjazd z Ramstein r. godz Załadunek sprzętu i ludzi r. godz
28 Kalkulacja kosztów transportu kołowego Transport kołowy realizowany jest przez kolumnę rzutu naziemnego, wydzielanego z jednostki wojskowej realizującej przemieszczenie, w skład której wchodzą 2 pojazdy, w tym: 1 x autobus; 1 x zestaw Iveco Stralis + przyczepą; oraz 17 żołnierzy zawodowych (pracowników cywilnych wojska), w tym 10 z GOT, 2 x Amerykanów, 1 x ISP i 4 x kierowców. Długość trasy pomiędzy miejscem wyjścia i docelowym, odpowiednio wynosi: Powidz – Ramstein- ok. 991 km;. Planowany czas przejazdu- ok. 14 h; Trasa przejazdu przebiega przez następujące punkty: Powidz – Świecko (przekroczenie granicy Polsko – Niemieckiej w m. Świecko) – Berlin (Niemcy) – Gera (Niemcy; miejsce postoju) – Neuenburg – Freiburg – Ramstein (Niemcy). Koszty przejazdu w jedną stronę wyniosą: koszty paliwa € (4 000 zł) koszty diet dla kadry- 630 € (2 520 zł) RAZEM € (6 520 zł) Uwagi: -przelicznik 1 € = 4,00 zł; - zużycie paliwa zestawu Iveco Stralis + przyczepa (całość 40 t) = 40 l / 100 km (ON); -Zużycie paliwa autobusu Mercedes-Benz Tourismo = 24 l / 100 km (ON) - dieta w Niemczech na 1 osobę = 42 €;
29 Dokumentacja - Listy przewozowe - Pozwolenia - Deklaracje celne - Dokumety normatywne - Zezwolenia - Specyfikacje
POZIOM 1 Dokumenty zasadnicze Instrukcja o przewozach wojsk transportem kolejowym DD/4.4.1(A) POZIOM 2 Dokumentywspomagające DOKTRYNA TRANSPORTU I RUCHU WOJSK Sił Zbrojnych RP DD/4.4 (A) DOKUMENTY NORMATYWNE TRANSPORTU I RUCHU WOJSK Instrukcja o przewozach wojsk oraz uzbrojenia i sprzętu wojskowego transportem lotniczym DD/4.4.2(B) Instrukcja o przewozach wojsk oraz uzbrojenia i sprzętu wojskowego transportem morskim DD/4.4.3 Instrukcja wojskowego ruchu drogowego DD/4.4.4(B) Instrukcja –„Regulacja ruchu etatowych i nieetatowych pododdziałów regulacji ruchu” DD/4.4.5 Instrukcja o zasadach wykorzystania palet i kontenerów w Siłach Zbrojnych RP DD/4.4.8 Instrukcja o gospodarowaniu wojskowymi bocznicami kolejowymi DD/4.4.9 Instrukcja o gospodarowaniu i eksploatacji wojskowych pojazdów kolejowych DD/ Dokument branżowe regulujące sposób organizacji przemieszczenia w Wojsku Polskim
Dokumenty niezbędne do realizacji przemieszczenia transportem lotniczym: 1.Koncepcja przemieszczenia sił i środków; 2.Kalkulacja kosztów przemieszczenia; 3.Zapotrzebowania na statki powietrzne niezbędne do zrealizowania przemieszczenia 4.Dokumenty NATO-wskie do przemieszczenia: JOPES INPUT WORKSHEET DEPLOYMENT/REDEPLOYMENT MOVEMENT REQUIREMENTS HAZARDOUS CARGO AIRCRAFT CLEARANCE REQUEST; 5.Plan przemieszczenia z załącznikami; 6.Na potrzeby przewozów lotniczych w ruchu międzynarodowym wymagane są niżej wymienione dokumenty: „Lista pasażerów dla statku powietrznego” ; paszporty lub karty ID pasażerów - z terminem ważności nie krótszym niż planowany czas powrotu; „Rozkaz wyjazdu NATO”); „Lotniczy list przewozowy”; „Manifest ładunku (sprzętu)”; „Deklaracja przewozu materiałów niebezpiecznych”; „Wykaz ładunku na palecie”; „Specyfikacja ładunków dla kontenera”; „Deklaracja celna eksportowo - importowa dla towarów, które są własnością sił zbrojnych - formularz C 302”; inne dokumenty wymagane przez przewoźnika lub przepisy władz lokalnych; zgody dyplomatyczne państw tranzytowych i państwa przyjmującego na lot statku powietrznego w ich przestrzeni powietrznej i lądowanie (o zgodę występuje przewoźnik). 31
32 Wzory dokumentów Lista pasażerów przelotu samolotem Zapotrzebowanie na transport Lotniczy Lotniczy List przewozowyDeklaracja PrzewozowaPrzywieszka Bagażowa Wykaz Ładunku CargoFormularz - 302Zaświadczenie dla kapinatu
Przepisy prawne – umowy, konwencje (zastosowanie) 33
Przemieszczenie sił i środków w zakresie: –stanów osobowych; –UiSW; –środków zabezpieczenia; Dokumenty normatywne: ‒ Porozumienie ogólne Programu Strategicznego Transportu Lotniczego (SALIS - Strategie Air lift Interim Solution) podpisane w 2006 r., ‒ Porozumienie ogólne Inicjatywy Uzyskania Zdolności Strategicznego Transportu Powietrznego (SAC C-17 Strategie Air lift Capability) - podpisane 23 września 2008 r., ‒ Decyzja Nr 359/MON Ministra Obrony Narodowej z dnia 29 lipca 2008 r. w sprawie trybu wykorzystania wojskowych transportowych statków powietrznych na potrzeby sił zbrojnych (Dz. Urz. MON Nr 18, poz. 206); ‒ „Instrukcja o przewozach wojsk oraz uzbrojenia i sprzętu wojskowego transportem lotniczym” - DD/4.4.2 (B). – sygn. Szef Kom. 177/2009; ‒ w zakresie przewozu materiałów niebezpiecznych IATA_Dangerous Goods Regulations (The guide recognized by the World’s Airlines nr... Edition) opracowywane na każdy rok kalendarzowy. Ważna od br do roku następnego. Ostatnia jest edycji 54 na 2013 rok. Przewóz materiałów niebezpiecznych drogą lotniczą reguluje rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 11 lipca 2008 r. w sprawie przewozu lotniczego materiałów wymagających szczególnego traktowania (Dz. U. Nr 126, poz. 814), przy czym zgodnie z §2 ust. 1 tego rozporządzenia warunki przewozu lotniczego przedmiotów i materiałów niebezpiecznych określają normy i zalecane metody postępowania zawarte w załączniku 18 do Konwencji o międzynarodowym lotnictwie cywilnym, podpisanej w Chicago dnia 7 grudnia 1944 r. (Dz. U. z 1959 r. Nr 35, poz. 212 i 214, z późn. zm.). Transport lotniczy 34 Przygotowanie do transportu lotniczego:
Dokumentacja transportowa i spedycyjna. 35
36 Dokumenty niezbędne do realizacji przemieszczenia transportem kołowym: W ramach przemieszczania kolumn (pojazdów) za granicę RP obowiązują następujące dokumenty, które posiada: 1. dowódca kolumny (pojazdu): a)formularz 302 wraz z załączonymi wykazami sprzętu i uzbrojenia oraz uzasadnionych ilości żywności, zaopatrzenia i innych towarów do wyłącznego użytku sił zbrojnych; b)rozkaz wyjazdu NATO; c)zezwolenie na przemieszczenie pojazdu SZ RP za granicę państwa; d)pozwolenie na przejazd drogowy; e)wykaz środków transportu (pojazdów), podając markę oraz numer rejestracyjny pojazdu; f)inne dokumenty, jeżeli są wymagane na podstawie odrębnych przepisów; 2. każdy żołnierz: a)wojskowy dokument tożsamości ze zdjęciem tj. książeczka wojskowa, karta identyfikacyjna (ID); b)żołnierz - kierowca dodatkowo prawo jazdy; 3. każdy pojazd: a)wojskowy dowód rejestracyjny; b)ubezpieczenie komunikacyjne – polisa OC (Zielona Karta – tam gdzie jest wymagana).
37 Wzory dokumentów Wniosek o wydanie zezwolenia na przekroczenie granicy RP Zezwolenie na przemieszczenie pojazdu SZ RP poza granice RP Wniosek na zezwolenie na przemieszczenie Wniosek o przemieszczenie pojazdu ponadgabarytowego Zezwolenie na przemieszczenie (NATO) Wniosek na trasę na pojazd ponadgabarytowy CLARIS na zgodę dyplomantyczna
Kalkulacje kosztów, opłacalność wykonania przewozu 38
39 W przypadku Sił Zbrojnych RP w trakcie planowania przemieszczenia sił i środków pod uwagę bierze się łączne koszty realizacji zadania. Wynikają one z następujących potrzeb: odległość; wielkość sił i środków do przemieszczenia; możliwości transportowe wojska; czas przewidziany na realizację zadania; ograniczenia mogące wystąpić na trasie przemieszczenia. Każdorazowo przy planowaniu przemieszczenia planuje się koszty realizacji zadania, porównując je po jego zakończeniu z realnie poniesionymi. W prezentowanym przypadku transport dotyczy silnika AL-21 z 33. BLTr w Powidzu (Polska) do AB USAAF w Ramstein (Niemcy). Przy planowaniu sposobu realizacji przemieszczenia wzięto pod uwagę – czas (bardzo krótki na realizację zadania) oraz możliwości transportowe jednostki wojskowej (w tym przypadku przelot samolotu C-130E Hercules z 33. BLTr). W związku z posiadaniem własnego samolotu transportowego, który może wykonać powyższe zadanie, pomimo wyższych kosztów w stosunku do innych możliwości przerzutu silnika AL.-21, będzie ono realizowane siłami własnymi jednostki wojskowej. Za tym rodzajem transportu przemawia również realizowanie szkolenia przez załogę samolotu (crosservicing w tym: przelot na lotnisko obce, poza granice państwa, jego załadunek oraz rozładunek, odtworzenie gotowości do lotu siłami załogi), przemawiają dodatkowo do wykonania przemieszczenia trasą powietrzną. Również nieduża różnica kosztów przemieszczenia pomiędzy transportem lotniczym ( zł) a kołowym (6520 zł) przemawia za realizacją zadania transportem lotniczym. Realizacja zadania - koszty
PODSUMOWANIE Przy planowaniu przewozów transportem lotniczym należy kierować się następującymi kryteriami: » czynniki operacyjne; » możliwości dostępnych środków transportu Sił Zbrojnych RP; » możliwości pozyskania cywilnych środków transportu i uzyskania wsparcia od innych państw; » uwarunkowania ekonomiczne; » możliwości uzyskania zgód dyplomatycznych na przelot w przestrzeni powietrznej państw tranzytowych. Możliwości pozyskania niezbędnych środków transportu spoza Sił Zbrojnych RP warunkują następujące czynniki: » dostępność statków powietrznych spełniających wymagania ze względu na parametry ładunku; » ilość i rodzaj ładunku do przewozu, w tym towarów niebezpiecznych; » dostępność dogodnych lotnisk za/wyładunku; » wymagany czas gotowości do rozpoczęcia, realizacji i zakończenia przewozu; » istnienie lub możliwość zawarcia porozumień dwu- i wielostronnych; » uwarunkowania prawne i czasowe w zakresie procedur przetargowych na transport komercyjny; » warunki bezpieczeństwa przewozu. 40
41
42