Tomasz Resler Zakład Historii Administracji

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Zmiany w ustawie o pożytku publicznym i o wolontariacie dotyczące pomocy społecznej Przepisy wprowadzające i podmioty uprawione Zmiany weszły w życie z.
Advertisements

NADZÓR PEDAGOGICZNY W ROKU SZKOLNYM 2012/2013
Organizacje pozarządowe
Zasady wyboru podręczników przez nauczycieli.
Prawo do nauki osób niepełnosprawnych i obowiązki uczelni w tym zakresie Robert Krawczyk.
Zatrudnianie osób niepełnosprawnych
Prawo administracyjne
POROZUMIENIE ADMINISTRACYJNE
BUDOWANIE SILNEGO PARTNERSTWA WOJSKA ZE SPOŁECZEŃSTWEM na podstawie decyzji nr 187/MON z dnia 9 czerwca 2009 r., znowelizowanej przez decyzję nr 146/MON.
PRACA SOCJALNA.
PROGRAMY WSPÓŁPRACY SAMORZĄDÓW Z ORGANIZACJAMI POZARZĄDOWYMI
Polskie przepisy dotyczące tworzenia i funkcjonowania EUWT
Beneficjenci Małych projektów tj. operacji, które nie odpowiadają warunkom przyznania pomocy w ramach działań Osi 3., ale przyczyniają się do osiągnięcia.
Jakość, efektywność i skuteczność w pomocy społecznej
Rys historyczny KSM ogólnopolskiego
Nowelizacja ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie Gliwice, 9 listopada 2011.
1. 2 Elektroniczna Dystrybucja Informacji EDI, format XML Wydział Prawa i Administracji Pracownia Komputerowa.
Szkolenie aktywu związkowego
PRAWO ADMINISTRACYJNE
Struktura Organizacyjna Pomocy Społecznej
1 Zespół opiniodawczo-doradczy do spraw statusu zawodowego nauczyciela Jakie warunki pracy nauczyciela? Warszawa, 4 październik 2010 r.
Osobowość prawna związków wyznaniowych i jednostek wchodzących w skład związków wyznaniowych. Rejestracja związków wyznaniowych (kazusy)
domów pomocy społecznej - koszty utrzymania mieszkańców domów
Miłość Wobec Bliźniego
PODSTAWY PRAWNE DZIAŁALNOŚCI SAMORZĄDÓW UCZNIOWSKICH
1.
Nowelizacja ustawy o działalności pożytku publicznego i wolontariacie
System aktów prawodawczych
Podstawy prawne organizacji interwencji kryzysowej
CO TO TAKIEGO Statut?.
X Uniwersyteckie Forum Związkowe Rokowania zbiorowe prowadzone przez NSZZ „Solidarność” stan obecny i przyszłość - wybrane aktualne zagadnienia dr Anna.
Konstytucja Rzeczpospolitej Polskiej
 1. Ustawa z dnia 17 maja 1989 r. o stosunku Państwa do Kościoła Katolickiego w Rzeczypospolitej Polskiej (Dz.U. Nr 29, poz. 154 ze zm.) uznała kompetencję.
Zadania Wojewody z zakresu polityki społecznej Narada szkoleniowa z organizatorami rodzinnej pieczy zastępczej i przedstawicielami powiatowych centrów.
Ustrój samorządu terytorialnego
Jak organizacja może sama „zarobić” na swoje działania – czyli o działalności odpłatnej i gospodarczej. Beata Matyjaszczyk Educare.
POJĘCIE PRZEDSIĘBIORCY W PRAWIE POLSKIM
Zakres obowiązywania kpa
SAMORZĄD TERYTORIALNY W POLSCE
Prawo wyznaniowe Zagadnienia podstawowe
USTAWA z dnia 29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień publicznych (Dz. U. z 2007 r. Nr 223, poz ze zmianami)
SSA (2) PRAWO PRACY 2 Dr Jacek Borowicz.  BRAK USTAWOWEJ DEFINICJI ZPP  SPORY WOKÓŁ POJĘCIA ZPP  IPP – PIERWOTNE HISTORYCZNIE I GENETYCZNIE  ZPP –
Współpraca Miasta Poznania z organizacjami pozarządowymi Oddział koordynacji współpracy z organizacjami pozarządowymi.
ZAMYKANIE SKŁADOWISK ODPADÓW NIESPEŁNIAJĄCYCH WYMAGAŃ.
Współpraca jednostek LP z samorządami w zakresie SIP i SIT Dariusz Korpetta
Związki wyznaniowe - organizacja. Związki wyznaniowe – organizacja Kościoły i inne związki wyznaniowe w Polsce działają w konstytucyjnych ramach ustrojowych.
Związek państwa ze związkami wyznaniowymi. Związek państwa ze związkami wyznaniowymi ulega ewolucji w kierunku ograniczenia. Związek obejmuje więzi: -Organizacyjne.
Rozdział związków wyznaniowych i państwa. Państwo z perspektywy tego rozdziału jest rozumiane jako organy wykonujące władzę państwową. Rozdział dotyczy:
1. Rozstrzygnięcie konkursu ofert na realizację zadań publicznych z zakresu kultury i ochrony dziedzictwa kulturowego w 2011 roku na terenie Dolnego Śląska.
SZKOLNE KOŁO CARITAS Warszawa, r.. SZKOLNE KOŁO CARITAS - DEFINICJA Szkolne Koło Caritas (SKC) jest organizacją uczniowską, która włącza się.
Wydział Prawa, Administracji i Ekonomii
Najważniejsze zmiany w ustawie prawo o stowarzyszeniach
UST.
Prawo cywilne z umowami w adm 2 Podmioty. Udział w obrocie gospodaczym
Podstawy prawe egzekucji administracyjnej
PRAWO PRACY 2 Dr Jacek Borowicz
Podmioty prawa pracy mgr Sabina Pochopień.
Uczelnie wyższe.
Rządowa administracja zespolona w administracji
Naczelne a centralne organy administracji rządowej
Osoby prawne Kościoła katolickiego w Polsce
Prawo Wyznaniowe Studia Stacjonarne Administracji
Finansowanie kościołów i innych związków wyznaniowych
Tomasz Resler Zakład Historii Administracji
Budownictwo kościelne i sakralne, cmentarze wyznaniowe
Zasadnicze Oświatowe akty prawne
Powstanie i rejestracja kościołów i związków wyznaniowych
Ubezpieczenie wypadkowe
Wyniki kontroli Warszawa, czerwiec 2019 r..
Zapis prezentacji:

Tomasz Resler Zakład Historii Administracji Działalność charytatywno-opiekuńcza. Organizacje kościelne i katolickie. Tomasz Resler Zakład Historii Administracji

Działalność charytatywno-opiekuńcza: działalność charytatywna jako zespół czynności nie została zdefiniowana w polskim systemie prawnym, samo słowo charytatywny wywodzi się z łacińskiego caritas co oznacza miłość bliźniego, główny ciężar realizowania polityki w zakresie szeroko pojętej pomocy społecznej spoczywa na państwie, które w tym celu może podejmować współpracę z różnymi organizacjami pozarządowymi, w tym z związkami wyznaniowymi, w sferze wyznaniowej kościoły i inne związki wyznaniowe w oparciu o zasadę równouprawnienie mają zagwarantowaną możliwość prowadzenia działalności charytatywno-opiekuńczej oraz tworzenia organizacji mających zajmować się zapobieganiem patologiom społecznym i ich skutkom: art. 19 ust 2 pkt 15 ugwsiw daje możliwość prowadzenia działalności opiekuńczo wyznaniowej, art. 21 a usgwsiw zrównuje tę działalność z działalnością państwa, konkordat w art. 22 ust 1 zrównuje pod względem prawnym działalność Kk służącą celom humanitarnym i ch-o z działalnością jednostek państwowych, ustawy partykularne także gwarantują prowadzenie działalności ch-o,

Działalność charytatywno-opiekuńcza: działalność charytatywna nie jest tożsama z pomocą społeczną, takiego rozróżnienia dokonał polski ustawodawca na gruncie art. 4 ust 1 ustawy o działalności pożytku publicznego i wolontariacie (Dz. U. 2003 nr 96 poz. 87) oraz definiując pomoc społeczną w ustawie o systemie pomocy społecznej (Dz.U. 2004 nr 64 poz. 593), zadania z zakresu pomocy społecznej mogą zostać zlecone przez jednostki administracji rządowej lub samorządowej innym organom z jednoczesnym udzieleniem dotacji na ten cel, zlecenie zadań z zakresu pomocy społecznej następuje w drodze decyzji administracyjnej po przeprowadzeniu konkursu ofert, jednostki organizacyjne kościołów i innych związków wyznaniowych przystępują do tych konkursów na równych prawach z innymi podmiotami, związki wyznaniowe prowadzą działalność z zakresu szeroko rozumianej pomocy społecznej: domy pomocy społecznej, rehabilitacja osób niepełnosprawnych, schroniska dla bezdomnych, stacje Caritas, jadłodajnie,

Działalność charytatywno-opiekuńcza: działalność opiekuńczo-wychowawcza prowadzona jest przez związki wyznaniowe za pomocą domów dziecka, ośrodków adopcyjno-opiekuńczych, świetlic, działalność charytatywno-opiekuńczą reguluje rozdział 6 uspkk, na działalność charytatywno-opiekuńczą związki wyznaniowe mogą pozyskiwać środki zewnętrzne w tym darowizny od osób fizycznych art. 24 ust 1 pkt 2 ugwsiw, działalność charytatywna jest jedną z funkcji kościołów i innych związków wyznaniowych, wynika ona także z podstaw ideologicznych – religijnych, działalność tego typu jest często prowadzona także bez dotacji państwowych,

Organizacje katolickie i kościelne: art. 19 konkordatu stanowi, że: Rzeczpospolita Polska uznaje prawo wiernych do zrzeszania się zgodnie z prawem kanonicznym i w celach określonych w tym prawie. Jeżeli te zrzeszenia poprzez swą działalność wkraczają w sferę uregulowaną w prawie polskim, podlegają także temu prawu, istnienie organizacji kościelnych przewiduje także 6 ustaw wyznaniowych: Kk, PAKP, Ke-m, Kp, KSM, KKM, w przypadku ustaw dot. adwentystów i batystów ustawodawca pośrednio wspomniał o organizacjach kościelnych, np. organizacje kościelne Kk definiuje art. 34 uspkk, cel istnienia organizacji kościelnych jest tylko przykładowo podany i katalog ten może ulec rozszerzeniu, na podstawie wszystkich ustaw można określić ogólne cele istnienia organizacji kościelnych: formacja religijna, kult, nauczanie, działalność charytatywno-opiekuńcza, kształtowanie postaw religijnych, przeciwdziałanie upadkowi obyczajów i patologiom społecznym,

Organizacje katolickie i kościelne: najistotniejszą cechą organizacji katolickich i kościelnych jest fakt, że nie podlegają one ustawie prawo o stowarzyszeniach, władze kościelne mają obowiązek czuwania nad realizacją celów przez organizacje kościelne, ustawy wyznaniowe w stosunku do Kościoła Katolickiego i PAKP sprecyzowały jednostki organizacyjne mogące zakładać organizacje kościelne: dla organizacji o zasięgu ponad diecezjalnym będą to odpowiednio: KEP i Święty Sobór, a dla diecezjalnych: biskup, przełożony zakonu, w pozostałych czterech przypadkach mowa jest ogólnie o kościele, organizacje kościelne mogą nabyć osobowość prawną także w drodze rozporządzenia właściwego do spraw wyznań ministra, organizacje kościelne mogą tworzyć także wierni ale tylko w świetle ustaw dotyczących kościoła katolickiego i PAKP, takie organizacje mogą być tworzone przez wiernych ale tylko z udziałem proboszcza, przełożonego zakonnego lub rektora kościoła, po uzyskaniu aprobaty właściwej władzy kościelnej,

Organizacje katolickie i kościelne: zgodnie z art. 35 ust 1 uspkk organizacjami katolickimi są organizacje kościelne, którym właściwa władza kościelna zatwierdza kapelana lub asystenta kościelnego, organizacje te działają w łączności z hierarchią, ich głównym celem jest działalność, naukowo – oświatowa, charytatywna i społeczno-kulturalna Do organizacji katolickich stosuje się przepisy prawa o stowarzyszeniach, z tym że: 1) władzy kościelnej przysługuje prawo cofnięcia aprobaty, 2) wystąpienie do sądu z wnioskiem o rozwiązanie stowarzyszenia wymaga uzgodnienia w Komisji Wspólnej; 3) w przypadku likwidacji organizacji katolickiej do jej majątku stosuje się odpowiednio przepisy o majątku zlikwidowanych kościelnych osób prawnych, chyba że ich statut stanowi inaczej,