Demokracja bezpośrednia w wymiarze formalnym i praktycznym

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Rekrutacja do klasy I SP w roku szkolnym 2016/2017.
Advertisements

Projekty unijne a Ustawa o finansach publicznych z 27 sierpnia 2009 Poznań, 26 lutego 2010r. Biuro Koordynacji Projektów.
Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Benchmarking – narzędzie efektywnej kontroli zarządczej.
OBYWATELSTWO POLSKIE I UNIJNE 1.Obywatel a państwo – zasady obywatelstwa polskiego 2.Nabycie i utrata obywatelstwa 3.Obywatelstwo Unii Europejskiej. 4.Brak.
WYBORY DO SEJMU I DO SENATU RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ 2015 zarządzone na dzień 25 października 2015 r. WARUNKI WAŻNOŚCI GŁOSU.
Metodologia tworzenia strategii wg Mirosława Gębskiego Euroinvestment.
ZASADY PRZYSTOSOWANIA NIERUCHOMOŚCI DLA POTRZEB ZABIEGÓW SPECJALNYCH Wydział Zarządzania Kryzysowego i Bezpieczeństwa Urzędu Miasta Poznania ul. Karola.
Departament Zarządzania Funduszami i Projektami Unijnymi GRUPA ROBOCZA WSPIERAJĄCA PRZYGOTOWANIE KUJAWSKO – POMORSKIEGO REGIONALNEGO PROGRAMU OPERACYJNEGO.
Projekt Regulaminu Działania Komitetu Monitorującego Regionalny Program Operacyjny Województwa Pomorskiego na lata
Helsińska Fundacja Praw Człowieka, Warszawa. Demokracja - Ograniczone rządy większości Państwo prawa – Państwo, w którym reguły gry są jasne, stabilne,
ERM II Exchange Rate Mechanism. ERM II jest systemem łączącym waluty krajowe państw UE oraz euro, działającym na zasadzie stałych, ale dostosowywanych.
Prawa kobiet w XXI wieku
Działalność konsultantów wojewódzkich zmiany w ustawie o konsultantach w ochronie zdrowia oświadczenia składane przez konsultantów kontrola podmiotów leczniczych.
„Gdański model aktywizacji społeczności lokalnych” Gdańsk, 27 kwietnia 2009.
Klasa 2d. RASIZM – przeświadczenie o wrodzonej wyższości określonej rasy ludzkiej. ( ŹRÓDŁO : Podręcznik – „Dziś i jutro 1”, rozdział – „Naród i społeczeństwo”,
Procedura „NIEBIESKIE KARTY" w świetle obowiązujących przepisów prawa.
„SAMORZĄD UCZNIOWSKI -
Wytyczne do opracowania wojewódzkich, powiatowych i gminnych programów ochrony środowiska Aleksandra Malarz dyrektor Departamentu Strategii i Komunikacji.
Strategia Rozwoju Powiatu Kluczborskiego planowanie strategiczne w JST Małgorzata Ziółkowska tel kom
BEZPIECZNA+ Jest to Rządowy program wspomagania w latach 2015–2018 organów prowadzących szkół w zapewnieniu bezpiecznych warunków nauki, wychowania i.
NADZÓR RYNKU RAPORT. na produkcie dla konsumenta w dowolnym państwie Unii Europejskiej - bezpieczeństwo użytkowania deklaracja, że wprowadzany do obrotu.
Tryb tworzenia związków metropolitalnych w kontekście zasady samodzielności jednostek samorządu terytorialnego Karol Ważny Uniwersytet Gdański Instytut.
Pojęcie działalności gospodarczej w prawie polskim
Finanse publiczne i prawo finansowe
DECYZJA O WARUNKACH ZABUDOWY tzw. „Wuzetka”
Konstytucyjny system źródeł prawa
ZINTEGROWANE INWESTYCJE TERYTORIALNE AGLOMERACJI WAŁBRZYSKIEJ NAJCZĘŚCIEJ POPEŁNIANE BŁĘDY W PROCEDURZE UDZIELANIA ZAMÓWIEŃ.
Koncepcja „generacji” praw człowieka
Historia Administracji SSA rok I
Dz.U Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. - Prawo oświatowe
CZYM JEST PROGRAM WSPÓŁPRACY?
Lokalne źródła prawa – zarys
Wygaśnięcie decyzji art. 162 § 1 kpa
Prawa człowieka i system ich ochrony Teorie praw człowieka
Wstęp do nauki o państwie i polityce
E- SKARGA Formalne wymogi wniesienia skargi do WSA w kontekście informatyzacji postępowania sądowoadministracyjnego- wybrane zagadnienia.
MEDIACJA W POSTĘPOWANIU ADMINISTRACYJNYM Materiały pomocnicze Postępowanie administracyjne Stacjonarne Studia Administracji Beata Madej Zakład Postępowania.
Czynności prawne Mgr Aleksandra Spisz Instytut Prawa Cywilnego Wydział Prawa, Administracji i Ekonomii Uniwersytetu Wrocławskiego.
PARTYCYPACJA PRACOWNICZA – ZAGADNIENIA WYBRANE
Akty prawne Ustawa z dnia 14 grudnia 2016r. Przepisy wprowadzające ustawę - Prawo Oświatowe (Dz.U. z 2017r., poz. 60) w nawiązaniu do ustawy z dnia 7.
Środki ochrony praw i wolności w Konstytucji RP
Wybory parlamentarne 2015 Z kalendarza wyborczego wynika, że: * do 7 września był czas na zawiadomienie PKW o utworzeniu komitetu wyborczego - mogły je.
Statut Szkoły art. 98 ustęp 1.
Zajęcia niedopuszczalne oraz konflikt interesów
Sądy Administracyjne w Polsce
Biznesplan – jak LGD może wesprzeć wnioskujących
Rzecznik Praw Dziecka.
Młodzieżowa Rada Miejska Miasta Dąbrowa Górnicza
Wolę narody, które są sumą „ja”, niż członków narodów, którzy są cząstką „my”. Stanisław Jerzy Lec Projekt ustawy o zmianie niektórych ustaw w celu.
ZMIEŃ SZKOŁĘ- IDŹ NA WYBORY!
Świetlice szkolne w rzeczywistości prawnej
Powiatowy Urząd Pracy w Kołobrzegu
Finansowanie programu
Proces wyborczy.
Wydatki majątkowe w latach 2013 – 2016 (mld zł)
RZECZNIK FUNDUSZY EUROPEJSKICH
Zmiany w ustawie o systemie oświaty
Ustawa 2.0 – pomoc materialna
Postępy w zakresie zapewniania równości osób LGBTI w Unii Europejskiej
Przedstawicielstwo pełnomocnictwo.
Podstawa prawna Zasady przyjęć do klas I w szkołach podstawowych, dla których organem prowadzącym jest Miasto Kobyłka, zostały przygotowane w oparciu o.
Prawo Finansów Publicznych Sektora Samorządowego Cz. I
Odsetki naliczane za czas postępowania 30 marca 2017
Akty prawne Ustawa z dnia 14 grudnia 2016r. Przepisy wprowadzające ustawę - Prawo Oświatowe (Dz.U. z 2017r., poz. 60) w nawiązaniu do ustawy z dnia 7.
FUNDUSZ DRÓG SAMORZĄDOWYCH
Aleksander Waszkielewicz Fundacja Instytut Rozwoju Regionalnego
Tworzenie prawa.
SSA(3)/SNA(3) - PRAWO PRACY 2 Dr Jacek Borowicz
Raport o stanie gminy dr hab. Dawid Sześciło.
Akty prawne Ustawa z dnia 14 grudnia 2016r. Przepisy wprowadzające ustawę - Prawo Oświatowe (Dz.U. z 2017r., poz. 60) w nawiązaniu do ustawy z dnia 7.
Zapis prezentacji:

Demokracja bezpośrednia w wymiarze formalnym i praktycznym Dr Dorota Maj Wydział Politologii UMCS Zakład Ruchów Politycznych

W demokracji bezpośredniej lud sam sprawuje rządy, to jest wszyscy mogą uczestniczyć w podejmowaniu decyzji, podczas gdy w pozostałych formach demokracji jedyną decyzją, do której podejmowania wszyscy mają prawo, jest wybór tych, którzy podejmują decyzje Mogens Hansen

Demokracja przedstawicielska a demokracja bezpośrednia Decyzje podejmowane są przez przedstawicieli, którzy podejmują decyzje zgodnie z własnym sumieniem i doświadczeniem Demokracja przedstawicielska Decyzje są podejmowane przez obywateli, a nie reprezentantów lub urzędników Demokracja bezpośrednia

Kontrowersje wokół pojęcia 1. Współcześnie nie występuje demokracja bezpośrednia, a jedynie semibezpośrednia: nie występuje kluczowe dla demokracji bezpośredniej jednoczesne spełnienie dwóch przesłanek: jedności czasu i miejsca oraz obecności suwerena na wszystkich etapach podejmowania decyzji; o demokracji bezpośredniej można mówić jedynie w sytuacji, gdy suweren podejmuje ostateczne decyzje (inicjowanie-opiniowanie-zatwierdzenie). 2. Wszystkie narzędzia, które pozwalają na udział suwerena w procesie decyzyjnym można uznać za demokrację bezpośrednią.

Instytucje demokracji bezpośredniej referendum zgromadzenie ludowe town meeting odwołanie (recall) Decyzyjne inicjatywa ludowa veto ludowe otwarta rada konsultacja Inicjatywne

Instytucje demokracji bezpośredniej w Polsce referendum inicjatywa ludowa konsultacje społeczne budżet obywatelski

referendum

Definicja „Referendum to forma ustrojowa zapewniająca bezpośrednie decydowanie wyborców w drodze głosowania o różnych sprawach życia państwowego (kraju o określonego terytorium) będących przedmiotem glosowania (konstytucja, ustawy zwykłe, itp.) i ze skutecznością wskazaną w akcie głosowania” E. Zieliński, 1995. Referendum w państwie demokratycznym, [w:] Referendum w Polsce współczesnej, D. Waniek, M.T. Staszewski (red.), Warszawa 1995, s. 11.

Historia referendum 1778 – USA (Massachusetts) 1792 – USA (New Hampshipe) 1802 – Szwajcaria 1919 – Rzesza Niemiecka Po I wojnie światowej referendum zostało zagwarantowane w konstytucjach: Austrii, Litwy, Łotwy, Estonii, Irlandii, Danii, Liechtensteinu, Hiszpanii, Portugalii i Grecji.

Klasyfikacje referendum Ze względu na wymóg przeprowadzenia: Referendum musi być zastosowane dla rozstrzygnięcia danej sprawy; Nie możliwości zastąpienia referendum inną procedurą Obligatoryjne Prawo jedynie dopuszcza przeprowadzenie referendum w danej sprawie Fakultatywne

Klasyfikacje referendum Ze względu na zasięg: Jest przeprowadzane w skali całego państwa i dotyczy spraw istotnych dla całego państwa Ogólnopaństwowe Jest przeprowadzane tylko na części terytorium państwa i dotyczy spraw istotnych z perspektywy lokalnej Lokalne

Klasyfikacje referendum Ze względu na przedmiot głosowania: Uchwalenie lub nowelizacja konstytucji Konstytucyjne Głosowanie nad projektem ustawy lub uchylenie ustaw przyjętych przez parlament Ustawodawcze Wyrażenie zgody na ratyfikację umów międzynarodo-wych W sprawach międzynarodo-wych Sprawy istotne dla państwa lub społeczności lokalnej W sprawach istotnych dla państwa

Referendum Zalety: Wady: stwarzają okazję do debaty decyzje są bliższe społeczeństwu decyzje mają charakter publiczny angażują obywateli przekształca się w inne formy partycypacji politycznej ryzyko „tyranii większości” przedmiotem referendum są często kwestie złożone, nie zawsze dające się sprowadzić do wyboru „tak/nie” podważanie autorytetu parlamentu łatwo podlega zniekształceniom jest czasochłonne i kosztowne może przekształcić się w instrument walki z demokracją

Podstawy prawne referendum w Polsce Konstytucja RP z 1997 r: art. 4 – naród może sprawować władzę w sposób pośredni lub bezpośredni art. 125 – referendum ogólnokrajowe może być zarządzone w sprawach o szczególnym znaczeniu dla państwa; referendum może zarządzić Sejm lub Prezydent za zgodą Senatu Ustawa z dnia 14 marca 2003 r. o referendum ogólnokrajowym

Rodzaje referendum ogólnopaństwowego w Polsce w sprawach o szczególnym znaczeniu dla państwa ratyfikacyjne konstytucyjne

Referendum w Polsce po 1989 18 lutego 1996 r. – referendum o powszechnym uwłaszczeniu obywateli 18 lutego 1996 r. – referendum o niektórych kierunkach wykorzystania majątku państwowego 25 maja 1997 r. – referendum konstytucyjne 7–8 czerwca 2003 r. – referendum w sprawie wyrażania zgody na ratyfikację Traktatu dotyczącego przystąpienia Rzeczypospolitej Polskiej do Unii Europejskiej 6 września 2015 r. – referendum w sprawie wprowadzenia jednomandatowych okręgów wyborczych w wyborach do Sejmu, stosunku do dotychczasowego sposobu finansowania partii politycznych z budżetu państwa oraz interpretacji zasad prawa podatkowego.

Inicjatywa ludowa

Definicja „To uprawnienie określonej przez prawo grupy członków zbiorowego podmiotu (narodu, obywateli ludu) do przedłożenia właściwemu organowi państwa projektu ustawy (konstytucji) lub do złożenia wniosku o przeprowadzenie referendum czy też podjęcie przez organ państwowy innych działań” S. Grabowska, Formy demokracji bezpośredniej w wybranych państwach europejskich, Rzeszów 2009, s. 149.

Historia inicjatywy ludowej 1793 – Francja – prawo do występowania z wnioskiem o zmianę konstytucji 1835 – Meksyk – prawo do kierowania do deputowanych wniosków w sprawie uchwalenia ustawy 1845 (kantony) i 1848 (federacja) – Szwajcaria – inicjatywa ustawodawcza 1997 – Polska

Klasyfikacje inicjatywy ludowej Ze względu na materię wniosku: Polega na możliwości wystąpienia z projektem konstytucji lub wprowadzenia zmian w obowiązującej ustawie zasadniczej konstytucyjna Dotyczy uchwalenia ustawy zwykłej lub organicznej ustawodawcza Umożliwia zgłoszenie wniosku o przeprowadzenie referendum referendalna

Klasyfikacje inicjatywy ludowej Ze względu na procedurę postępowania: Zgłoszony projekt ustawy zostaje przedstawiony do zatwierdzenia w referendum bez udziału w pracach jakiegokolwiek organu przedstawicielskiego Bezpośrednia Zgłoszony projekt ustawy podlega pracom i procedurom parlamentarnym Pośrednia

Inicjatywa ludowa w Polsce Podstawa prawna: Konstytucja RP z 1997 (art. 118) ustawa z 24 czerwca 1999 r. o wykonywaniu inicjatywy ustawodawczej przez obywateli Inicjatywa ustawodawcza nie może dotyczyć: projektu ustawy budżetowej oraz ustaw bezpośrednio wyznaczających sytuację finansów publicznych projektu ustawy o zmianie Konstytucji