SZKOLNY PROGRAM PROFILAKTYKI 2018-09-17 ELżbieta Doroszuk, RODN "WOM" Częstochowa
Szkolny Program Profilaktyki = system działań profilaktycznych tworzony i realizowany przez całe grono pedagogiczne i personel szkolny w celu przeciwdziałania zachowaniom ryzykownym dzieci i młodzieży 2018-09-17 ELżbieta Doroszuk, RODN "WOM" Częstochowa
Szkolny Program Profilaktyki Powinien: stanowić spójną całość z pozostałymi działaniami edukacyjnymi szkoły; być dostosowany do potrzeb rozwojowych uczniów oraz potrzeb danego środowiska; być adresowany do nauczycieli, uczniów i rodziców. 2018-09-17 ELżbieta Doroszuk, RODN "WOM" Częstochowa
Skuteczna profilaktyka szkolna eliminuje lub redukuje czynniki ryzyka Wzmacnia czynniki chroniące 2018-09-17 ELżbieta Doroszuk, RODN "WOM" Częstochowa
Czynniki ryzyka ‣ Dostępność do negatywnych wzorców - mass media, ‣ Postępująca demokratyzacja życia społecznego, ‣ Dostępność do negatywnych wzorców - mass media, ‣ Zaburzone więzi rodzinne wynikające z tempa życia. Zaburzone: poczucie wartości, akceptacja samego siebie 2018-09-17 ELżbieta Doroszuk, RODN "WOM" Częstochowa
ELżbieta Doroszuk, RODN "WOM" Częstochowa Czynniki ryzyka Wpływ czynników ryzyka nie jest równie silny we wszystkich fazach rozwojowych (przełom dzieciństwa i okresu dojrzewania), Efekty oddziaływania czynników ryzyka kumulują się, U podłoża różnych zaburzeń leży wspólny zestaw czynników ryzyka – np. zaburzenia więzi z rodzicami - sięganie po używki, wczesna inicjacja seksualna, nerwice, bulimia. 2018-09-17 ELżbieta Doroszuk, RODN "WOM" Częstochowa
Do najpoważniejszych zachowań ryzykownych zalicza się: używanie alkoholu i innych środków psychoaktywnych, wczesną aktywność seksualną, zachowania agresywne i przestępcze, porzucenie nauki szkolnej, ucieczki z domu. 2018-09-17 ELżbieta Doroszuk, RODN "WOM" Częstochowa
SPP promuje zdrowie Zachowania ryzykowne niosą określone zagrożenia dla zdrowia, zatem działania profilaktyczne są również edukacją prozdrowotną. promocja zdrowia fizycznego, psychicznego, społecznego i duchowego 2018-09-17 ELżbieta Doroszuk, RODN "WOM" Częstochowa
ELżbieta Doroszuk, RODN "WOM" Częstochowa Czynniki chroniące silna więź emocjonalna z rodzicami; zainteresowanie nauką, szkołą; praktyki religijne; poszanowanie autorytetów, norm i wartości; przynależność do pozytywnej grupy. 2018-09-17 ELżbieta Doroszuk, RODN "WOM" Częstochowa
Profilaktyka – podejście interdyscyplinarne Dorobek: Psychologii rozwojowej Psychologii społecznej Psychologii klinicznej Psychiatrii Epidemiologii Kryminologii - prawa Pedagogiki Wspomaganie szkół 2018-09-17 ELżbieta Doroszuk, RODN "WOM" Częstochowa
Profilaktyka zintegrowana Dwa wymiary integracji : integracja różnych dziedzin profilaktyki; integracja działań różnych podmiotów oddziaływujących na dzieci i młodzież 2018-09-17 ELżbieta Doroszuk, RODN "WOM" Częstochowa
Profilaktyka pierwszorzędowa (programy niespecyficzne) CEL Promocja zdrowego stylu życia Opóźnienie wieku inicjacji np. Sieć Szkół Promujących Zdrowie zdrowe odżywianie, umiejętność radzenia sobie ze stresem, nauka asertywności, konstruktywne spędzanie wolnego czasu. np. Program sportu i turystki aktywnej dzieci i młodzieży 2018-09-17 ELżbieta Doroszuk, RODN "WOM" Częstochowa
Profilaktyka drugorzędowa Adresat - grupy podwyższonego ryzyka Cel : ograniczenie głębokości i czasu dysfunkcji /umożliwienie wycofania się z zachowań ryzykownych/ Poradnictwo indywidualne, rodzinne, socjoterapia prowadzona w szkołach lub poradniach psychologiczno - pedagogicznych. 2018-09-17 ELżbieta Doroszuk, RODN "WOM" Częstochowa
Profilaktyka trzeciorzędowa Adresat - grupa najwyższego ryzyka Cel: leczenie i rehabilitacja, powrót do społeczeństwa. Polityka zmniejszania szkód jest wyrazem bezradności profesjonalistów wobec uzależnienia. Działania kontrowersyjne: Dystrybucja prezerwatyw, Docieranie z pomocą społeczną, Wymiana igieł 2018-09-17 ELżbieta Doroszuk, RODN "WOM" Częstochowa
ELżbieta Doroszuk, RODN "WOM" Częstochowa Jak tworzyć SPP? Analiza własnych zasobów (ludzkich i materialnych) Ocena sytuacji wychowawczej i zidentyfikowanie niepokojących objawów; Do oceny zagrożeń nauczyciele mogą wykorzystać różnorodne narzędzia diagnostyczne (techniki i metody). Powszechnie stosowane są: • obserwacja • wywiad • rozmowa • analiza wytworów uczniów • ankieta • socjometria • analiza dokumentacji szkolnej. 2018-09-17 ELżbieta Doroszuk, RODN "WOM" Częstochowa
ELżbieta Doroszuk, RODN "WOM" Częstochowa Diagnozowane obszary Forma spędzania wolnego czasu przez dzieci i młodzież, Formy spędzania czasu wolnego w gronie koleżanek i kolegów, Poczucie własnej wartości, Relacje z rodzicami, radzenie sobie z sytuacją trudną, Przynależność do grupy subkulturowej. 2018-09-17 ELżbieta Doroszuk, RODN "WOM" Częstochowa
ELżbieta Doroszuk, RODN "WOM" Częstochowa Schemat programu Założenia teoretyczne Modyfikacja programu (głos rodziców) Cel Badanie skuteczności Zadania Dobór metod ewaluacji Strategia ewaluacji 2018-09-17 ELżbieta Doroszuk, RODN "WOM" Częstochowa
Szkolny program profilaktyki Działania informacyjne Sposoby monitorowania Programy alternatyw Działania edukacyjne Zasady Szkolne procedury reagowania Działania interwencyjne 2018-09-17 ELżbieta Doroszuk, RODN "WOM" Częstochowa
Szkolne procedury reagowania Procedura postępowania nauczycieli w sytuacjach zagrożenia bezpieczeństwa ucznia i metod współpracy szkoły z policją. Procedura Niebieska karta w oświacie. …….. 2018-09-17 ELżbieta Doroszuk, RODN "WOM" Częstochowa
Szkolny program profilaktyki a program profilaktyczny program profilaktyczny to: "odpowiednio dobrane i uporządkowane treści i zadania, które prowadzą do konkretnych zmian w jakości funkcjonowania jednostki lub grupy" (Z. B. Gaś). SPP to system działań profilaktycznych, w którym mogą być włączane także programy profilaktyczne. 2018-09-17 ELżbieta Doroszuk, RODN "WOM" Częstochowa
Programy profilaktyczne Szkolne interwencje profilaktyczne; Szkoła dla rodziców i wychowawców; Akademia Wychowawcy; Szkoła promująca zdrowie; Archipelag skarbów. 2018-09-17 ELżbieta Doroszuk, RODN "WOM" Częstochowa
Szkolny teatr profilaktyczny rozwija wrażliwość na sztukę; uczy współdziałania w grupie; pomaga rozumieć siebie i innych; wzmacnia poczucie własnej wartości; pomaga radzić sobie z emocjami, tremą. 2018-09-17 ELżbieta Doroszuk, RODN "WOM" Częstochowa
ELżbieta Doroszuk, RODN "WOM" Częstochowa Dziękuję za uwagę 2018-09-17 ELżbieta Doroszuk, RODN "WOM" Częstochowa