SZKOLNY PROGRAM PROFILAKTYKI

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Wdrażanie elementów profilaktyki w szkołach województwa podkarpackiego.
Advertisements

Głównym założeniem pracy w Miejskim Przedszkolu Nr 9 w Częstochowie są priorytety zawarte w Koncepcji Pracy Przedszkola wg których prowadzone są liczne.
Czynniki sprzyjające zdrowiu Tryb życia a zdrowie
PROJEKT „Doskonalenie szansą na rozwój” _____________________________________________________________________ Dorota Kamińska – Poradnia Psychologiczno.
Agresja i przemoc w środowisku szkolnym -metody postępowania w sytuacjach trudnych.
Jak zapobiegać przemocy domowej wobec dzieci i młodzieży. Iwona Czerwoniuk psychoterapeuta BSFT (Terapia Krótkoterminowa Skoncentrowana na Rozwiązaniu)
Wydział Zarządzania Kryzysowego i Bezpieczeństwa PROGRAM PRZECIWDZIAŁANIA I OGRANICZENIA NARKOMANII ORAZ PRZESTĘPCZOŚCI I DEMORALIZACJI NIELETNICH. „SZKOŁA.
Zarządzanie jakością kształcenia. Poznajmy się Imię i nazwisko Skąd przyjechałaś/-eś? Podaj 3 informacje na swój temat: 2 prawdziwe i 1 fałszywą- informacje.
Europejski Fundusz Społeczny (EFS), to nie inwestowanie w budowę dróg, świetlic, boisk sportowych, szkół czy tworzenie linii produkcyjnych - to INWESTYCJA.
I.Efekty II.Procesy III.Funkcjonowanie szkoły IV.Zarządzanie szkołą.
Priorytetowe kierunki działania gdańskich poradni psychologiczno-pedagogicznych Materiał opracowany przez dyrektorów gdańskich poradni psychologiczno-
ŻYJ z PASJĄ ! Program wspierania uzdolnień i zdrowego stylu życia dzieci i młodzieży Projekt współfinansowany przez Ministerstwo Edukacji Narodowej.
Monitorowanie zachowań ryzykownych wśród uczniów szkół podstawowych. PROGRAM „BEZPIECZNI OD PODSTAW” JAKO PRZYKŁAD ODDZIAŁYWAŃ PROFILAKTYCZNYCH SKIEROWANYCH.
2015/2016.  określenie poziomu i rodzaju aktywności dzieci  pozyskanie informacji potrzebnych do pracy nad zwiększeniem aktywności dzieci podczas zajęć.
OPTYMALNY CEL I PODSTAWY ROZWOJU SZKOŁY. PRZEDE WSZYSTKIM DZISIEJSZA SZKOŁA POWINNA PRZYGOTOWYWAĆ DO ŻYCIA W DRUGIEJ POŁOWIE XXI WIEKU.
1 Projekt współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Funduszu Spójności w ramach Programu Infrastruktura i Środowisko „Dla rozwoju infrastruktury.
CZŁOWIEK JAKO ISTOTA SPOŁECZNA
„Wilanowski Program Aktywności Lokalnej ” Dzielnica Wilanów m. st. Warszawy.
Procedura „NIEBIESKIE KARTY" w świetle obowiązujących przepisów prawa.
BEZPIECZEŃSTWO UCZNIÓW I KLIMAT SPOŁECZNY W POLSKICH SZKOŁACH Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
WYNIKI EWALUACJI WEWNĄTRZSZKOLNEJ ROK SZKOLNY
NIE BÓJMY SIĘ INTEGRACJI! W dzisiejszych czasach widać jak pod mikroskopem ile jest jeszcze uprzedzeń i nietolerancji w stosunku do osób niepełnosprawnych.
Program „ dla Zdrowia” podsumowanie 5 lat pracy Gdańsk, r. Paulina Metelska Koordynator Programu „ dla Zdrowia”
Przeciwdziałanie narkomanii wśród dzieci i młodzieży szkolnej – regulacje prawne, przepisy szczegółowe Gołuń, czerwiec 2016.
Młodzież a „dopalacze” - postawy i zachowania wprowadzenie Szkolenie pracowników Państwowej Inspekcji Sanitarnej.
Program antynikotynowy. Zajęcia - „Co i dlaczego dymi?” Najskuteczniejszym działaniem w dziedzinie profilaktyki chorób odtytoniowych jest zapobieganie.
Profilaktyka lokalna jako procedura działania. potrzeby - cele Jak wynika z dostępnych danych epidemiologicznych (PARPA, KBPN, EMCDDA) w ostatnim czasie.
Działalność Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Kętach
Co to jest spacer edukacyjny?
ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 18 sierpnia 2015 r
Dyrektor Wojewódzkiego Urzędu Pracy w Łodzi
Młodzież a Narkotyki Rozpoznanie zjawiska narkomanii wśród młodzieży Tarnobrzeskiej Konferencja Maria Nagaba - Wójcik.
Bezpieczni uczniowie i wychowanie do wartości czyli jak zbudować system kształtowania postaw Prezentacja programu Eduterapeutica Strategia Bezpieczeństwa.
Szkoła Podstawowa im. Tadeusza Kościuszki w Wawrzeńczycach
WYNIKI BADANIA PROBLEMÓW I POTRZEB MIESZKAŃCÓW CZAJOWIC
Według światowej organizacji zdrowia WHO zdrowie to nie jedynie brak choroby, ale dobrostan psychiczny, fizyczny i społeczny oraz adaptacja.
Podstawa programowa WF założenia
Koncepcja i strategia Szkoły Promującej Zdrowie
Skuteczne nakłanianie do zmiany postaw wobec nikotyny
Czytanie – przyjemność czy obowiązek?
Cele działania:  -rozwijanie zainteresowań uczniów  -umożliwienie uczniom prezentacji ich pasji i zdolności  -rozwijanie umiejętności autoprezentacji.
Przekonania rodziców na temat pomocy psychologicznej dla dzieci
Szkoła Podstawowa nr 11 im. Henryka Sienkiewicza
Szkoła Promująca Zdrowie
Działania Policji w zakresie ochrony dzieci przed przemocą
Agnieszka Kosowicz Marta Piegat-Kaczmarczyk Polskie Forum Migracyjne
Marta Piegat-Kaczmarczyk Polskie Forum Migracyjne
PSYCHOLOGIA a SĄD prof. dr hab. Ewa Gruza.
Świetlice szkolne w rzeczywistości prawnej
AGRESJA WŚRÓD DZIECI– SKĄD SIĘ BIERZE I JAK JEJ ZAPOBIEGAĆ?
Przedszkole Promujące Zdrowie
Poradnia jest czynna od poniedziałku do piątku w godz.:
DLACZEGO CZŁOWIEK TAŃCZY?
Program profilaktyczno-wychowawczy
HISTORIA 2009-Rozpoczęcie działań dla tworzenia Szkoły Promującej Zdrowie 2010-przyjęcie Zespołu Szkół nr 2 z Oddziałami Integracyjnymi w Brzegu.
Program „Profilaktyka Nowotworów głowy i szyi”
Podstawa programowa WF założenia
Profilaktyka w przeciwdziałaniu skutkom nowych środków psychoaktywnych
Uczeń na progu II etapu edukacyjnego. Cz.2
SPECJALNE POTRZEBY EDUKACYJNE
„Wartości i normy w wychowaniu i profilaktyce”
WYNIKI KLASYFIKACJI ROCZNEJ W KLASACH IV-VI SZKOŁY PODSTAWOWEJ
Zmiany w podstawie programowej celem szerszego dostosowania przebiegu procesu edukacji dla najmłodszych uczniów i umożliwienie im łatwego przejścia do.
Jak rozpoznać prawdziwy autorytet?
ISTOTA I PRZYCZYNA POWSTAWANIA TRUDNOŚCI DYDAKTYCZNYCH I WYCHOWAWCZYCH
Wpływ czytania na rozwój dzieci i młodzieży
RODN "WOM" w Częstochowie
Nie byłoby problemu SMOGU,
BEZPIECZEŃSTWO W SZKOLE
Ramowy program szkolenia w zakresie wspomagania szkół w wykorzystywaniu nowoczesnych technologii w procesie nauczania/uczenia się Kompetencje informatyczne.
Zapis prezentacji:

SZKOLNY PROGRAM PROFILAKTYKI 2018-09-17 ELżbieta Doroszuk, RODN "WOM" Częstochowa

Szkolny Program Profilaktyki = system działań profilaktycznych tworzony i realizowany przez całe grono pedagogiczne i personel szkolny w celu przeciwdziałania zachowaniom ryzykownym dzieci i młodzieży 2018-09-17 ELżbieta Doroszuk, RODN "WOM" Częstochowa

Szkolny Program Profilaktyki Powinien: stanowić spójną całość z pozostałymi działaniami edukacyjnymi szkoły; być dostosowany do potrzeb rozwojowych uczniów oraz potrzeb danego środowiska; być adresowany do nauczycieli, uczniów i rodziców. 2018-09-17 ELżbieta Doroszuk, RODN "WOM" Częstochowa

Skuteczna profilaktyka szkolna eliminuje lub redukuje czynniki ryzyka Wzmacnia czynniki chroniące 2018-09-17 ELżbieta Doroszuk, RODN "WOM" Częstochowa

Czynniki ryzyka ‣ Dostępność do negatywnych wzorców - mass media, ‣ Postępująca demokratyzacja życia społecznego, ‣ Dostępność do negatywnych wzorców - mass media, ‣ Zaburzone więzi rodzinne wynikające z tempa życia. Zaburzone: poczucie wartości, akceptacja samego siebie 2018-09-17 ELżbieta Doroszuk, RODN "WOM" Częstochowa

ELżbieta Doroszuk, RODN "WOM" Częstochowa Czynniki ryzyka Wpływ czynników ryzyka nie jest równie silny we wszystkich fazach rozwojowych (przełom dzieciństwa i okresu dojrzewania), Efekty oddziaływania czynników ryzyka kumulują się, U podłoża różnych zaburzeń leży wspólny zestaw czynników ryzyka – np. zaburzenia więzi z rodzicami - sięganie po używki, wczesna inicjacja seksualna, nerwice, bulimia. 2018-09-17 ELżbieta Doroszuk, RODN "WOM" Częstochowa

Do najpoważniejszych zachowań ryzykownych zalicza się: używanie alkoholu i innych środków psychoaktywnych, wczesną aktywność seksualną, zachowania agresywne i przestępcze, porzucenie nauki szkolnej, ucieczki z domu. 2018-09-17 ELżbieta Doroszuk, RODN "WOM" Częstochowa

SPP promuje zdrowie Zachowania ryzykowne niosą określone zagrożenia dla zdrowia, zatem działania profilaktyczne są również edukacją prozdrowotną. promocja zdrowia fizycznego, psychicznego, społecznego i duchowego 2018-09-17 ELżbieta Doroszuk, RODN "WOM" Częstochowa

ELżbieta Doroszuk, RODN "WOM" Częstochowa Czynniki chroniące silna więź emocjonalna z rodzicami; zainteresowanie nauką, szkołą; praktyki religijne; poszanowanie autorytetów, norm i wartości; przynależność do pozytywnej grupy. 2018-09-17 ELżbieta Doroszuk, RODN "WOM" Częstochowa

Profilaktyka – podejście interdyscyplinarne Dorobek: Psychologii rozwojowej Psychologii społecznej Psychologii klinicznej Psychiatrii Epidemiologii Kryminologii - prawa Pedagogiki Wspomaganie szkół 2018-09-17 ELżbieta Doroszuk, RODN "WOM" Częstochowa

Profilaktyka zintegrowana Dwa wymiary integracji : integracja różnych dziedzin profilaktyki; integracja działań różnych podmiotów oddziaływujących na dzieci i młodzież 2018-09-17 ELżbieta Doroszuk, RODN "WOM" Częstochowa

Profilaktyka pierwszorzędowa (programy niespecyficzne) CEL Promocja zdrowego stylu życia Opóźnienie wieku inicjacji np. Sieć Szkół Promujących Zdrowie zdrowe odżywianie, umiejętność radzenia sobie ze stresem, nauka asertywności, konstruktywne spędzanie wolnego czasu. np. Program sportu i turystki aktywnej dzieci i młodzieży 2018-09-17 ELżbieta Doroszuk, RODN "WOM" Częstochowa

Profilaktyka drugorzędowa Adresat - grupy podwyższonego ryzyka Cel : ograniczenie głębokości i czasu dysfunkcji /umożliwienie wycofania się z zachowań ryzykownych/ Poradnictwo indywidualne, rodzinne, socjoterapia prowadzona w szkołach lub poradniach psychologiczno - pedagogicznych. 2018-09-17 ELżbieta Doroszuk, RODN "WOM" Częstochowa

Profilaktyka trzeciorzędowa Adresat - grupa najwyższego ryzyka Cel: leczenie i rehabilitacja, powrót do społeczeństwa. Polityka zmniejszania szkód jest wyrazem bezradności profesjonalistów wobec uzależnienia. Działania kontrowersyjne: Dystrybucja prezerwatyw, Docieranie z pomocą społeczną, Wymiana igieł 2018-09-17 ELżbieta Doroszuk, RODN "WOM" Częstochowa

ELżbieta Doroszuk, RODN "WOM" Częstochowa Jak tworzyć SPP? Analiza własnych zasobów (ludzkich i materialnych) Ocena sytuacji wychowawczej i zidentyfikowanie niepokojących objawów; Do oceny zagrożeń nauczyciele mogą wykorzystać różnorodne narzędzia diagnostyczne (techniki i metody). Powszechnie stosowane są: • obserwacja • wywiad • rozmowa • analiza wytworów uczniów • ankieta • socjometria • analiza dokumentacji szkolnej. 2018-09-17 ELżbieta Doroszuk, RODN "WOM" Częstochowa

ELżbieta Doroszuk, RODN "WOM" Częstochowa Diagnozowane obszary Forma spędzania wolnego czasu przez dzieci i młodzież, Formy spędzania czasu wolnego w gronie koleżanek i kolegów, Poczucie własnej wartości, Relacje z rodzicami, radzenie sobie z sytuacją trudną, Przynależność do grupy subkulturowej. 2018-09-17 ELżbieta Doroszuk, RODN "WOM" Częstochowa

ELżbieta Doroszuk, RODN "WOM" Częstochowa Schemat programu Założenia teoretyczne Modyfikacja programu (głos rodziców) Cel Badanie skuteczności Zadania Dobór metod ewaluacji Strategia ewaluacji 2018-09-17 ELżbieta Doroszuk, RODN "WOM" Częstochowa

Szkolny program profilaktyki Działania informacyjne Sposoby monitorowania Programy alternatyw Działania edukacyjne Zasady Szkolne procedury reagowania Działania interwencyjne 2018-09-17 ELżbieta Doroszuk, RODN "WOM" Częstochowa

Szkolne procedury reagowania Procedura postępowania nauczycieli w sytuacjach zagrożenia bezpieczeństwa ucznia i metod współpracy szkoły z policją. Procedura Niebieska karta w oświacie. …….. 2018-09-17 ELżbieta Doroszuk, RODN "WOM" Częstochowa

Szkolny program profilaktyki a program profilaktyczny program profilaktyczny to: "odpowiednio dobrane i uporządkowane treści i zadania, które prowadzą do konkretnych zmian w jakości funkcjonowania jednostki lub grupy" (Z. B. Gaś). SPP to system działań profilaktycznych, w którym mogą być włączane także programy profilaktyczne. 2018-09-17 ELżbieta Doroszuk, RODN "WOM" Częstochowa

Programy profilaktyczne Szkolne interwencje profilaktyczne; Szkoła dla rodziców i wychowawców; Akademia Wychowawcy; Szkoła promująca zdrowie; Archipelag skarbów. 2018-09-17 ELżbieta Doroszuk, RODN "WOM" Częstochowa

Szkolny teatr profilaktyczny rozwija wrażliwość na sztukę; uczy współdziałania w grupie; pomaga rozumieć siebie i innych; wzmacnia poczucie własnej wartości; pomaga radzić sobie z emocjami, tremą. 2018-09-17 ELżbieta Doroszuk, RODN "WOM" Częstochowa

ELżbieta Doroszuk, RODN "WOM" Częstochowa Dziękuję za uwagę 2018-09-17 ELżbieta Doroszuk, RODN "WOM" Częstochowa