Kształcenie zawodowe młodzieży niepełnosprawnej intelektualnie w Specjalnym Ośrodku Szkolno-Wychowawczym im. Św. Mikołaja w Kole.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Postanowienie Śląskiego Kuratora Oświaty w Katowicach z dnia 29 stycznia 2016 r. w sprawie terminów składania dokumentów i terminów rekrutacji uczniów.
Advertisements

 584 uczniów,  60 nauczycieli różnych specjalności – (mi.: surdopedagog, tyflopedagog, logopeda, psycholog, pedagog, rehabilitant),  20 dobrze wyposażonych.
POWIATOWE CENTRUM KSZTAŁCENIA USTAWICZNEGO I PRAKTYCZNEGO W BĘDZINIE ul. I. Krasickiego 17, 42 – 500 Będzin tel , fax www:
Biuro Edukacji Urzędu m.st. Warszawy Warszawa, 24 luty 2016 r. Elektroniczny system rekrutacji do gimnazjów na rok szkolny 2016/2017.
Zmiany dotyczące zasad kierowania uczniów do Młodzieżowych Ośrodków Socjoterapii (MOS) Konferencja dla dyrektorów, doradców zawodowych i pedagogów gimnazjów.
Szkoła Podstawowa Specjalna Nr 90 Publiczne Gimnazjum Specjalne Nr 56 Szkoła Przysposabiająca do Pracy Nr 1 Zespół Szkół Specjalnych Nr 2 ul. Karolewska.
Bariery w rozwoju edukacyjnym ucznia Wicemarszałek Województwa Małopolskiego Leszek Zegzda Kraków, 13 czerwca 2008 r.
Gimnazjum nr 2 z Oddziałami Integracyjnymi w Woli Gimnazjum i co dalej?
Ul. Lermontowa Łódź ssss.... pppp llll oooo dddd zzzz iiii nnnn tttt eeee rrrr iiii aaaa.... pppp llllwww.sp33.org.
Ideą projektu jest polepszanie jakości życia osób niepełnosprawnych oraz wyrównywanie szans w dostępie do pełnego uczestnictwa w życiu społecznym jak.
NIE BÓJMY SIĘ INTEGRACJI! W dzisiejszych czasach widać jak pod mikroskopem ile jest jeszcze uprzedzeń i nietolerancji w stosunku do osób niepełnosprawnych.
Edukacja skuteczna, przyjazna i nowoczesna Reforma systemu oświaty.
SOSW jest placówką przeznaczoną dla dzieci i młodzieży z upośledzeniem umysłowym w stopniu umiarkowanym, znacznym i głębokim. Szkoła Podstawowa Specjalna.
Projekt Śląskie. Inwestujemy w talenty – II edycja realizowany w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Śląskiego na lata Urząd.
Analiza wynagrodzeń nauczycieli za 2011 r. Opracowanie przygotowane przez Wydział Edukacji i Spraw Społecznych.
1 Studia o profilu praktycznym. Aspekty prawne i organizacyjne KONFERENCJA „PO PIERWSZE PRACA…” Konin, 18 września 2014 r. Artur Zimny Państwowa Wyższa.
System edukacji w Polsce
zmiany od września w naszych placówkach
Doradca zawodowy w szkole ponadgimnazjalnej
REFORMA EDUKACJI DOBRA SZKOŁA Na podstawie ustaw USTAWA z dnia 14 grudnia 2016 r. Przepisy wprowadzające ustawę - Prawo oświatowe (Dz. U. z 2017.

Sześciolatek idzie do szkoły
rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 12 marca 2009 r
CZŁOWIEK – NAJLEPSZA INWESTYCJA
Aktywny RODZIC.
Świętokrzyscy hotelarze dla rynku pracy
Szkoła Podstawowa Nr 2 w Dąbrowie Leśnej
CELE I ZADANIA PRZEDSZKOLA
Urząd Marszałkowski Województwa Śląskiego
KATEDRA DYDAKTYKI SPORTU
Centrum Kształcenia Zawodowego i Ustawicznego w Morawicy
Dyrektor Wojewódzkiego Urzędu Pracy w Łodzi
Prowadzonych przez MIASTO BIAŁYSTOK na rok szkolny 2017/2018
Programy nauczania.
UCZEŃ OBJĘTY KSZTAŁCENIEM SPECJALNYM – PRAWIDŁOWE ODCZYTYWANIE ORZECZEŃ I OPINII PORADNI PSYCHOLOGICZNO-PEDAGOGICZNEJ NA POTRZEBY SIO OPRACOWAŁY:
REFORMA EDUKACJI
Sześciolatek idzie do szkoły
Niepełnosprawność intelektualna a samodzielność
„Rola organizacji rzemiosła i MŚP w kształceniu zawodowym”
Reforma Edukacji
Świetlice szkolne w rzeczywistości prawnej
Zmiany w prawie oświatowym
Rekrutacja do szkół ponadgimnazjalnych
Katarzyna Kotowska Poradnia Psychologiczno – Pedagogiczna Nr 1
Egzamin ósmoklasisty 2019.
Kształcenie zawodowe młodzieży niepełnosprawnej intelektualnie w Specjalnym Ośrodku Szkolno-Wychowawczym im. Św. Mikołaja w Kole.
Informacja o stanie realizacji wybranych zadań oświatowych w Gminie Janowiec Kościelny w roku szkolnym 2016/2017.
Projekt systemowy współfinansowany przez Unię Europejską ze środków
Zmiany w ustawie o systemie oświaty
SPECJALNE POTRZEBY EDUKACYJNE
Rekrutacja w roku szkolnym 2019/2020
ZASADY i TERMINY NABORU DO SZKÓŁ PONADGIMNAZJALNYCH
Współpraca z placówkami wspierającymi rozwój ucznia
DZIELNICOWE CENTRUM INTEGRACJI
ul. Grzybowska Warszawa
Rekrutacja do szkół ponadgimnazjalnych 2019/2020
DORADCA ZAWODOWY to osoba udzielająca pomocy, w formie grupowych i indywidualnych porad zawodowych, młodzieży i osobom dorosłym w wyborze zawodu, kierunku.
Zmiany w podstawie programowej celem szerszego dostosowania przebiegu procesu edukacji dla najmłodszych uczniów i umożliwienie im łatwego przejścia do.
marcin Kopczyński, konsultant PODN
„Opracowanie przedmiotowego programu nauczania, ze szczególnym uwzględnieniem kształtowania kompetencji kluczowych u uczniów” Opracowanie Alina Szeloch.
odbudowa prestiżu kształcenia zawodowego
Kształcenie dzieci i młodzieży z niepełnosprawnościami w przedszkolach, szkołach i placówkach. Aneta Żurek
ISTOTA I PRZYCZYNA POWSTAWANIA TRUDNOŚCI DYDAKTYCZNYCH I WYCHOWAWCZYCH
Szkoła podstawowa i co dalej?. Szkoła podstawowa i co dalej?
Aktywny RODZIC.
BRD W PODSTAWIE PROGRAMOWEJ KSZTAŁCENIA OGÓLNEGO czyli …
Wspomaganie pracy szkół
w świetle Ustawy „Za Życiem”
Wsparcie uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi
Zapis prezentacji:

Kształcenie zawodowe młodzieży niepełnosprawnej intelektualnie w Specjalnym Ośrodku Szkolno-Wychowawczym im. Św. Mikołaja w Kole

Co to jest niepełnosprawność intelektualna? Niepełnosprawność intelektualną definiuje się jako obniżone możliwości intelektualne, niski iloraz inteligencji (poniżej 70 w skali Wechslera) oraz ograniczoną możliwość przystosowania społecznego. Osoby z niepełnosprawnością intelektualną posiadają problemy w funkcjonowaniu: poznawczym, emocjonalnym, adaptacyjnym. W zależności od deficytów rozwojowych, wyróżnia się cztery stopnie niepełnosprawności intelektualnej: głęboki, znaczny, umiarkowany i lekki.

Niepełnosprawność intelektualna nie jest chorobą, lecz trwałym stanem zmniejszenia możliwości rozwojowych.

System edukacji w Polsce uwzględnia trzy formy kształcenia uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi: edukację włączającą – uczeń z niepełnosprawnością realizuje edukację specjalną w szkole ogólnodostępnej; edukację specjalną w szkole lub klasie integracyjnej; edukację specjalną w szkole lub klasie specjalnej.

W skład Ośrodka wchodzi: szkoła podstawowa specjalna z oddziałami gimnazjalnymi, branżowa szkoła specjalna I stopnia z oddziałami zasadniczej szkoły zawodowej, szkoła specjalna przysposabiająca do pracy. Ośrodek prowadzi ponadto roczne obowiązkowe przygotowanie przedszkolne dla dzieci z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym i zajęcia z wczesnego wspomagania rozwoju małego dziecka.

Misją Ośrodka jest kształcenie, wychowanie oraz jak najpełniejsze przygotowanie do życia dzieci i młodzieży niepełnosprawnych intelektualnie, na miarę ich możliwości na wszystkich etapach edukacyjnych.

Branżowa Szkoła Specjalna I stopnia Podstawę naboru stanowi młodzież zamieszkująca teren powiatu kolskiego, jak i spoza powiatu- posiadająca orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego z uwagi na niepełnosprawność intelektualną w stopniu lekkim lub niepełnosprawność sprzężoną.

Branżowa Szkoła Specjalna I stopnia Wybór zawodu oraz ukierunkowanie prozawodowe ma dla osoby, a zwłaszcza niepełnosprawnej decydujące znaczenie. Stanowi ważny element kształtujący obraz przyszłości młodego człowieka, często decydujący o "dobrym starcie" w dorosłe życie. Dzięki właściwemu wyborowi, uczestnik zawodowego systemu kształcenia znajduje możliwość kształcenia własnych umiejętności i zdolności oraz otrzymuje możliwość zdobycia kompetencji zawodowych niezbędnych na współczesnym rynku pracy.

Dlaczego warto………? Oferta zawodów Cukiernik Piekarz Stolarz Sprzedawca Murarz-tynkarz Oferta zawodów jest otwarta……..

Branżowa szkoła specjalna I stopnia – dlaczego warto….? Kształcenie teoretyczne zawodowe odbywa się : W szkole- pozytywna i bezpieczna atmosfera, oddział do 16 uczniów, wysoko wykwalifikowana kadra, indywidualizacja nauczania. Na kursach w centrum doskonalenia zawodowego

Branżowa szkoła specjalna I stopnia – dlaczego warto……? Kształcenie praktyczne: Dla kucharza w kuchni szkolnej, możemy przyjąć do szkoły uczniów pełnoletnich i umożliwić im ukończenie szkoły i zdobycie zawodu. U pracodawców prywatnych i w zakładach pracy.

Innowacja pedagogiczna Dla uczniów , którzy z przyczyn zdrowotnych lub niepełnosprawności sprzężonej nie mogą realizować kształcenia praktycznego w zawodzie kucharz w formie praktycznej nauki zawodu u pracodawców lub w kuchni szkolnej od 2009 roku prowadzimy innowację pedagogiczną-organizacyjną: Kształcenie zawodowe uczniów upośledzonych umysłowo, których stan zdrowia nie pozwala na wyuczenie zawodu. praktyczna nauka zawodu =przysposobienie do pracy w szkole przysposabiającej do pracy wg. własnego programu.

Branżowa szkoła specjalna I stopnia – dlaczego warto……? Do szkół ponadgimnazjalnych, (także specjalnych) począwszy od 2012 roku weszła reforma programowa kształcenia ogólnego, (uczniowie z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim realizują tę samą podstawę programową, co ich sprawni rówieśnicy). W szkołach zasadniczych rozszerza się treści programowe kształcenia ogólnego, zrównując je w wielu przedmiotach z treściami realizowanymi w szkołach kończących się maturą. Adaptacje programowe dla uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi – niepełnosprawnymi intelektualnie w szkołach zasadniczych od 2012 roku są jeszcze trudniejsze (zwłaszcza przy obowiązujących planach nauczania) i jeszcze bardziej będą się pogłębiały różnice edukacyjne. Tak samo sytuacja wygląda od 2017 roku w szkołach branżowych I stopnia.

Branżowa szkoła specjalna I stopnia – dlaczego warto……? Dotychczas obowiązujące plany na poziomie ponadgimnazjalnym i od 2019 roku roku na poziomie ponadpodstawowym, plany nauczania szkół branżowych I stopnia, zasadniczych ogólnodostępnych i specjalnych różnią się jedynie dodaniem 30 godzin zajęć rewalidacyjnych w cyklu kształcenia. Dla uczniów posiadających orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego należy tak zorganizować kształcenie, by – przy zachowaniu autonomii podstawy programowej wyrównać efekty edukacyjne do poziomu uczniów pełnosprawnych.

Branżowa szkoła specjalna I stopnia – Dlatego…. Indywidualny Program Edukacyjno-Terapeutyczny. Oferujemy bogaty wachlarz zajęć specjalistycznych: zajecia rewalidacyjne, zajęcia logopedyczne, trening EEG Biofeedback, terapia Integracji Sensorycznej, terapia polisensoryczna w „Sali doświadczania świata”, rehabilitacja ruchowa, terapia ręki, gimnastyka korekcyjno-kompensacyjna, zajęcia czytelnicze w Internetowym Centrum Informacji Multimedialnej, zajęcia rozwijające uzdolnienia sportowe, teatralne, muzyczne. zajęcia w nowoczesnych pracowniach komputerowych. pomoc psychologiczno-pedagogiczną. Istnieje możliwość przedłużenia okresu nauki w szkole branżowej o 1rok –uczeń może pobierać naukę do 24 roku życia Ponadto: Zapewniamy całodobowy pobyt w internacie, dowozy busem szkolnym, wsparcie pedagoga i psychologa, opiekę pielęgniarki, obiady w stołówce szkolnej.  

Branżowa szkoła specjalna I stopnia – dlatego…… Organizujemy liczne wycieczki do zakładów pracy, spotkania z doradcami zawodowymi, przedstawicielami Powiatowego Urzędu Pracy w Kole i uczestniczymy w projektach aktywizacji zawodowej.

Branżowa szkoła specjalna I stopnia Obecnie trwają prace dotyczące opracowania podstaw programowych w 6 zawodach pomocniczych, dedykowanych uczniom z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim, a także w konsekwencji wprowadzenia nowych zawodów pomocniczych do rozporządzenia w sprawie klasyfikacji zawodów szkolnictwa zawodowego. Proponowane zawody pomocnicze to: Pracownik pomocniczy ślusarza; Pracownik pomocniczy stolarza; Pracownik pomocniczy mechanika; Pracownik pomocniczy kucharza; Pracownik pomocniczy krawca; Pracownik pomocniczy fryzjera.

Branżowa szkoła specjalna I stopnia By zmiany mogły przynieść pozytywne efekty w szkole uczniowie, niezależnie od formy kształcenia (szkoła specjalna, integracyjna, edukacja włączająca w szkole ogólnodostępnej), realizujący kształcenie powinni mieć możliwość korzystania z działań dostosowawczych zarówno w zakresie treści programowych z przedmiotów ogólnokształcących jak i zawodowych w takim stopniu, by absolwent mógł przystąpić do egzaminów zewnętrznych potwierdzających kwalifikacje zawodowe. Jeżeli możliwe jest dostosowanie zakresu treści programowych, form, metod, to przystosowanie egzaminu zewnętrznego (poza wydłużeniem czasu zdawania) nadal jest fikcją.

Branżowa szkoła specjalna I stopnia Do egzaminu potwierdzającego kwalifikacje zawodowe uczniowie mają możliwość przystąpić w formie egzaminu zawodowego organizowanego przez: Okręgową Komisję Egzaminacyjną w Poznaniu, Cech Rzemiosł Różnych.

Branżowa szkoła specjalna I stopnia – dlatego…… Wobec uczniów z lekkim upośledzeniem umysłowym, których edukacja w większości, z powodu ograniczeń intelektualnych, często także kończy się na poziomie kształcenia zasadniczego, przepisy w sprawie organizacji kształcenia w niewielkim stopniu uwzględniają tę niepełnosprawność.

Branżowa szkoła specjalna I stopnia – dlatego…… Warto pamiętać, iż na przykład osoby z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim posiadają wiele zdolności i sprawności, które stwarzają możliwości opanowania wiedzy i umiejętności zawodowych oraz funkcjonowania i zachowania się w sytuacji pracy. Osoby te nie mogą wykonywać zawodów, które wymagają pewnej sprawności umysłowej, pomysłowości, inicjatywy i samodzielności, w wykonywaniu których przeważają procesy orientacyjne i decyzyjne. Ale są zdolne do wykonywania zawodów i czynności, które polegają na dokładnym wykonawstwie i odtwórczości.

Branżowa szkoła specjalna I stopnia Specjalny Ośrodek Szkolno-Wychowawczy im. Św. Mikołaja 62-600 Koło; ul. Kolejowa 13 tel. 63 2720457 sosw.kolo1@wp.pl www.soswkolo.szkolnastrona.pl Dziękuję za uwagę…