Inteligencja Marta Riess.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
PODSUMOWANIE II ETAPU PROJEKTU PIERWSZE UCZNIOWSKIE DOŚWIADCZENIA DROGĄ DO WIEDZY
Advertisements

Teresa Grąziewicz - Jóźwik
Matematyka Zajęcia dodatkowe dziś – szansą na lepsze jutro
KOMPETENCJE KLUCZOWE W PROJEKCIE EDUKCYJNYM
Projekt „Uwaga! Sposób na sukces”
Inteligencja wykład.
Matematyka w testach IQ
Interaktywne quizy Hot Potatoes jako forma aktywizacji w nauczaniu języka obcego mgr Mirosław Marchlewski Wyższa Szkoła Gospodarki w Bydgoszczy
Program Międzynarodowej Oceny Umiejętności Uczniów OECD PISA
Dlaczego 6-latek do szkoły TAK?!
7 ścieżek do szkolnego sukcesu
PRACA Z UCZNIEM ZDOLNYM
Diagnoza edukacyjna Znaczenie Rodzaje Narzędzia Analiza.
Inteligencja – problemy definicyjne
Diagnoza edukacyjna pomaga uczyć efektywniej
Wprowadzenie teoretyczne Podstawowe informacje
Zarządzanie rozwojem kompetencji zawodowych kadry bibliotek
Psychometryczna ocena upośledzenia umysłowego
DIAGNOZA W SZKOLE.
PODMIOTOWE DETERMINANT PROCESU UCZENIA SIĘ
Studium Przypadku (case study)
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Informacja o programie Zostać przedsiębiorczym.
dr Aldona Kopik mgr Monika Zatorska INTELIGENCJE WIELORAKIE a wspieranie rozwoju dziecka.
Poznanie Aktywne interpretowanie, modyfikowanie, rekonstruowanie informacji i doświadczeń w umyśle.
Szkoła Podstawowa nr 1 im. Bronisława Malinowskiego w Woli
JAK UCZYĆ SIĘ SZYBCIEJ I SKUTECZNIEJ?
INTELIGENCJA. PLAN WYKŁADU Definicje Teorie inteligencji Czynnikowe teorie inteligencji Teorie czynników równorzędnych Biologiczne i kulturowe zdeterminowanie.
Jak się uczyć? Jak działa nasz umysł? Jaki mamy typ inteligencji?
„PIERWSZE UCZNIOWSKIE DOŚWIADCZENIA DROGĄ DO WIEDZY”
Określa wspólny dla całej społeczności szkolnej kierunek działań
Dydaktyka ogólna.
Twórcza aktywność dziecka
„Zdolności a umiejętności”
Projekt systemowy współfinansowany przez Unię Europejską ze środków
ROLA MOTYWACJI W ROZWOJU OSOBOWYM UCZNIA
“Moje muzeum jest Twoim muzeum
Obserwacja wybranych uczniów
UCZEŃ Z NIEPEŁNOSPRAWNOŚCIĄ INTELEKTUALNĄ W SZKOLE
Dysleksja i trudności szkolne
Poprawa jakości i efektywności systemów edukacji.
TEORIA INTELIGENCJI WIELORAKICH
Projekt systemowy pn.: „Podnoszenie kwalifikacji kadr pomocy i integracji społecznej w województwie lubuskim” realizowany ze środków Unii Europejskiej.
Metody przygotowujące do nauki matematyki
Zespół Aspergera od diagnozy do dorosłości
Moduł 5 Wyznaczanie ścieżki kariery. Na zakończenie tego modułu będziesz posiadał informacje odnośnie:  5.1 Rozpoznania swojego typu inteligencji  5.2.
Wolontariusz - cenny talent z doświadczeń Fundacji Rozwoju Wolontariatu w Lublinie 15 września 2014 r. frw.org.pl Zdzisław Hofman.
PSYCHOSPOŁECZNE UWARUNKOWANIA ROZWOJU DZIECI I MŁODZIEŻY
INTELIGENCJE WIELORAKIE
Nazwa procedury Analiza prac uczniów.
CZYNNIKI RÓŻNICUJĄCE UCZNIÓW
Powiat Górowski/ Powiatowe Centrum Doskonalenia Nauczycieli i Poradnictwa Psychologiczno-Pedagogicznego w Górze Priorytet III Wysoka jakość systemu oświaty.
Warszawa, 26 sierpnia 2015 r.. Cel badania jakościowego SALA – katalog rozwiązań przestrzennych sali lekcyjnej w nauczaniu wczesnoszkolnym jest efektem.
Poznaj swojego doradcę kariery Jak to robimy w Zespole Szkół Nr 14 we Wrocławiu.
Rola wychowania jako czynnika rozwoju A. Brzezińska, Społeczna psychologia rozwoju. Warszawa 2000.
EWALUACJA ZEWNĘTRZNA SZKOŁY PODSTAWOWE ( ) przeprowadzono 205 ewaluacji, w tym: 25 ewaluacji całościowych 180 ewaluacji problemowych Podsumowanie.
Teresa Parczewska KU DZIECKU PROGRAM WYCHOWANIA PRZEDSZKOLNEGO.
Informacje dla Rodziców. * stan zdrowia (dziecko leczone - choroba przewlekła) * niski lub obniżony poziom rozwoju intelektualnego, * nieharmonijny rozwój.
Jak przenieść diagnozę ujętą w koncepcji dotyczącej szkolnictwa zawodowego do wniosku o dofinansowanie w ramach Poddziałania Konkurs numer: RPPM IZ /16.
Praktyczne wykorzystanie teorii inteligencji wielorakich w przedszkolu i w szkole Toruń 2016 Magdalena Oleksy- Zborowska Toruń 2016.
Jak się uczyć? Jak działa nasz umysł? Jaki mamy typ inteligencji?
Prezentacja efektów szkolenia Spice Up Your Teaching
Obserwacja wybranych uczniów
Szkoła Podstawowa nr 214 Ul. Fontany 1.
Praca z uczniem zdolnym w Zespole Szkół nr 8 we Włocławku
Jak kształtować kompetencje kluczowe?
Kultura współczesnego świata
Konstruowanie indywidualnych programów edukacyjno-terapeutycznych – od diagnozy do zaleceń Agnieszka Zielińska-Graf nauczyciel konsultant w zakresie psychologiczno-
Psychologia Marta Riess.
Zapis prezentacji:

Inteligencja Marta Riess

Przed Świętami: Czym jest pamięć –metafory Czy pamięć doskonała jest godna pożądania – przypadek Szereszewskiego Rekonstrukcyjny charakter pamięci przyczyną zniekształceń (DRM, Bartlett) Wspomnienia fleszowe i fałszywe wspomnienia Jak się bronić?

Dzisiaj: Co to jest inteligencja i dlaczego jest dla nas taka ważna? Historia badania inteligencji (Binet) Różne teorie inteligencji (Spearman, Cattell, Sternberg, Gardner) Jedna czy wiele inteligencji?

Dlaczego tak cenimy inteligencję? Cecha ogólna – wyjaśniająca wiele zachowań Ważna ewolucyjnie i adaptacyjnie Kultura, współczesność, technologia Czy sama w sobie jest cenna? (dyktatorzy)

Definicja: „Inteligencja to bardzo ogólna zdolność umysłowa, która obejmuje, między innymi, zdolność rozumowania, planowania, rozwiązywania problemów, abstrakcyjnego myślenia, rozumienia złożonych myśli, szybkiego uczenia się i uczenia się na podstawie doświadczenia.” Gottfredson, 1997

Inteligencja – Jedna czy wiele?

Początki testowania Inteligencji W 1905 roku Alfred Binet odpowiada na wezwanie francuskiego ministra oświaty publicznej dotyczące stworzenia bardziej skutecznych metod nauczania dzieci upośledzonych rozwojowo. Obiektywny test osiągnięć umysłowych (zadania dostosowane do wieku, ocena rozumowania a nie pamięci) Iloraz inteligencji

iLoraz Inteligencji:

Teorie inteligencji

Charles Spearman Wnioski z badań Czynnik ogólny (g) Czynnik specyficzny (s)

Raymond Cattell Inteligencja skrystalizowana – wiedza nabyta przez jednostkę i umiejętność uzyskiwania dostępu do tej wiedzy (testy słownikowe, arytmetyczne i wiedzy ogólnej) Inteligencja płynna – zdolność do dostrzegania złożonych relacji oraz do rozwiązywania problemów

Robert Sternberg Triarchiczna teoria inteligencji Analityczna, praktyczna, twórcza (różne sposoby charakteryzowania skutecznych działań poznawczych)

Howard Gardner Teoria inteligencji wielorakich Inteligencja promowana na zachodzie a różnice kulturowe Testy papier-ołówek czy obserwacja? 8+

Społeczeństwa Zachodnie

Żeglarze Mikoronezji

Relacje w Japonii:

Typy inteligencji

Logiczno-Matematyczna

Językowa

Przyrodnicza

Muzyczna

Przestrzenna

Cielesno-Kinestetyczna

Interpersonalna

Intrapersonalna

Jedna czy wiele inteligencji? Gardner – szkoły inteligencji wielorakich Binet – badania przesiewowe, ogromne grupy, wysoka trafność, szybkie, pole do porównań Gardner – mocna strona to nie odwrócenie słabej

Zadanie Domowe: Opisać jeden rodzaj inteligencji Gardnera na wybranym przykładzie (artysta, osoba znana, osoba bliska) LUB Opisać inny niż wymienione rodzaj inteligencji. Podać umiejętności i przykłady zachowań, które obejmuje. Ok. 1 strona A4

Dziękuję za Uwagę