Inteligencja Marta Riess
Przed Świętami: Czym jest pamięć –metafory Czy pamięć doskonała jest godna pożądania – przypadek Szereszewskiego Rekonstrukcyjny charakter pamięci przyczyną zniekształceń (DRM, Bartlett) Wspomnienia fleszowe i fałszywe wspomnienia Jak się bronić?
Dzisiaj: Co to jest inteligencja i dlaczego jest dla nas taka ważna? Historia badania inteligencji (Binet) Różne teorie inteligencji (Spearman, Cattell, Sternberg, Gardner) Jedna czy wiele inteligencji?
Dlaczego tak cenimy inteligencję? Cecha ogólna – wyjaśniająca wiele zachowań Ważna ewolucyjnie i adaptacyjnie Kultura, współczesność, technologia Czy sama w sobie jest cenna? (dyktatorzy)
Definicja: „Inteligencja to bardzo ogólna zdolność umysłowa, która obejmuje, między innymi, zdolność rozumowania, planowania, rozwiązywania problemów, abstrakcyjnego myślenia, rozumienia złożonych myśli, szybkiego uczenia się i uczenia się na podstawie doświadczenia.” Gottfredson, 1997
Inteligencja – Jedna czy wiele?
Początki testowania Inteligencji W 1905 roku Alfred Binet odpowiada na wezwanie francuskiego ministra oświaty publicznej dotyczące stworzenia bardziej skutecznych metod nauczania dzieci upośledzonych rozwojowo. Obiektywny test osiągnięć umysłowych (zadania dostosowane do wieku, ocena rozumowania a nie pamięci) Iloraz inteligencji
iLoraz Inteligencji:
Teorie inteligencji
Charles Spearman Wnioski z badań Czynnik ogólny (g) Czynnik specyficzny (s)
Raymond Cattell Inteligencja skrystalizowana – wiedza nabyta przez jednostkę i umiejętność uzyskiwania dostępu do tej wiedzy (testy słownikowe, arytmetyczne i wiedzy ogólnej) Inteligencja płynna – zdolność do dostrzegania złożonych relacji oraz do rozwiązywania problemów
Robert Sternberg Triarchiczna teoria inteligencji Analityczna, praktyczna, twórcza (różne sposoby charakteryzowania skutecznych działań poznawczych)
Howard Gardner Teoria inteligencji wielorakich Inteligencja promowana na zachodzie a różnice kulturowe Testy papier-ołówek czy obserwacja? 8+
Społeczeństwa Zachodnie
Żeglarze Mikoronezji
Relacje w Japonii:
Typy inteligencji
Logiczno-Matematyczna
Językowa
Przyrodnicza
Muzyczna
Przestrzenna
Cielesno-Kinestetyczna
Interpersonalna
Intrapersonalna
Jedna czy wiele inteligencji? Gardner – szkoły inteligencji wielorakich Binet – badania przesiewowe, ogromne grupy, wysoka trafność, szybkie, pole do porównań Gardner – mocna strona to nie odwrócenie słabej
Zadanie Domowe: Opisać jeden rodzaj inteligencji Gardnera na wybranym przykładzie (artysta, osoba znana, osoba bliska) LUB Opisać inny niż wymienione rodzaj inteligencji. Podać umiejętności i przykłady zachowań, które obejmuje. Ok. 1 strona A4
Dziękuję za Uwagę