UROCZYSTE PRZEKAZANIE UMÓW W RAMACH PODDZIAŁANIA 19.2

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju – „małe projekty”
Advertisements

WNIOSEK O URUCHOMIENIE ŚRODKÓW ZASADY SKŁADANIA I ROZLICZANIA
Wniosek o płatność Karolina Bakalarska Olsztyn,
Przygotowanie i rozliczanie inwestycji w ramach PROW
1 Oś 1 Korzystanie z usług doradczych przez rolników i posiadaczy lasów 4 listopad 2009 r.
Kontrola/ wizytacja w miejscu projektów (ze szczególnym uwzględnieniem wizytacji projektów na etapie rozpatrywania wniosku o przyznanie pomocy). Urząd.
Zadania LGD związane z przyjęciem wniosku
Wsparcie promocji i rozwoju markowych produktów wniosek o płatność w ramach Działania 5.5 RPO WK-P. Urząd Marszałkowski Województwa Kujawsko Pomorskiego.
WNIOSEK O PŁATNOŚĆ I ZAŁĄCZNIKI DO WNIOSKU – „Odnowa wsi
PROGRAM ROZWOJU OBSZARÓW WIEJSKICH działanie Odnowa i rozwój wsi Czerwiec 2010.
PROGRAM ROZWOJU OBSZARÓW WIEJSKICH Czerwiec 2010 działanie Odnowa i rozwój wsi.
Zintegrowany Program Operacyjny Rozwoju Regionalnego Wydział Finansów i Budżetu MUW.
Wymagania w zakresie sporządzania załączników
ROZLICZENIE JEDNORAZOWEJ DOTACJI NA ROZWÓJ PRZEDSIĘBIORCZOŚCI
„Najistotniejsze informacje związane z rozliczaniem operacji oraz obowiązki Beneficjentów w zakresie wniosków o płatność” Krystyna Grygiel Dział Autoryzacji.
FUNKCJONOWANIE 2011 – ROZLICZANIE maj 2011 r.. Wykorzystanie środków PROW Świętokrzyskie.
Przygotowanie i rozliczanie inwestycji w ramach PROW
WNIOSEK O URUCHOMIENIE ŚRODKÓW ZASADY SKŁADANIA I ROZLICZANIA
Załączniki do wniosku o płatność Toruń, 12 kwietnia 2006 r.
Procedury finansowe Toruń, grudzień 2005 r.. Wniosek o płatność podstawą ubiegania się o refundację poniesionych wydatków Wzór określony Rozporządzeniem.
Fundacja Programów Pomocy dla Rolnictwa 20 listopada 2012 roku 20 listopada 2012 roku Seminarium informacyjno-promocyjne dla Beneficjentów działania 111.
Wnioski o płatność i zaliczki w ramach RPO WP
Działanie 111 Szkolenia zawodowe dla osób zatrudnionych w rolnictwie i leśnictwie PROW 2007 – 2013.
PROCES NABORU WNIOSKÓW. Ogłoszenie rozpoczęcia naboru wniosków, które będzie można znaleźć w : prasie, na stronach internetowych Urzędu Marszałkowskiego.
Wniosek o płatność w ramach środka 4.1 Rozwój obszarów zależnych od rybactwa Poznań, 22 czerwca 2012.
Urząd Marszałkowski Województwa Opolskiego Departament Programów Rozwoju Obszarów Wiejskich SZKOLENIE w zakresie rozliczania projektów w ramach PROW
„Zasady poprawnego rozliczania projektów w ramach Programu Operacyjnego RYBY ” Pisz, r.
Rozliczanie operacji PROW Stęszew 6 listopada 2012r Ireneusz Witkowski.
WNIOSEK O URUCHOMIENIE ŚRODKÓW ZASADY SKŁADANIA I ROZLICZANIA
Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej
Fundacja Programów Pomocy dla Rolnictwa ROZLICZENIA KOSZTÓW w ramach działania Szkolenia zawodowe dla osób zatrudnionych w rolnictwie i leśnictwie objętego.
PROCEDURA SKŁADANIA WNIOSKU O PŁATNOŚC Z EUROPEJSKIEGO FUNDUSZU ROZWOJU REGIONALNEGO W RAMACH PROGRAMU INTERREG IIIA CZECHY - POLSKA USTROŃ - 28.X.2005.
Fundacja Programów Pomocy dla Rolnictwa 12 grudnia 2013 roku 12 grudnia 2013 roku ROZLICZENIA KOSZTÓW w ramach działania Szkolenia zawodowe dla osób zatrudnionych.
Kluczowe zagadnienia związane z wyborem LGD do realizacji LSR Łukasz Tomczak ,Rzeszów.
Europejski Fundusz Rolny na rzecz
MINISTERSTWO ROLNICTWA I ROZWOJU WSIBIURO POMOCY TECHNICZNEJ Dziękuję za uwagę Pomoc Techniczna PROW 2014 – 2020 cz. I Grupa Robocza KSOW Radziejowice,
Zasady prawidłowego rozliczania otrzymanego wsparcia w ramach „ Z pracy do pracy” POKL /14.
Dokumenty aplikacyjne do ubiegania się o pomoc na budowę lub modernizację dróg lokalnych w ramach PROW na lata Agencja Restrukturyzacji i Modernizacji.
l Europejski Fundusz Rolny na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich: Europa inwestująca w obszary wiejskie” Program Rozwoju Obszarów Wiejskich na.
l Europejski Fundusz Rolny na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich: Europa inwestująca w obszary wiejskie” Program Rozwoju Obszarów Wiejskich na.
Fundusz Współpracy 1 Jachranka, 25 stycznia 2005 Inicjatywa Wspólnotowa EQUAL WNIOSEK O PŁATNOŚĆ.
Najczęściej popełniane błędy we wnioskach o płatność Departament Zarządzania Programami Rozwoju Regionalnego Emilii Plater 1, Olsztyn Tel. (0-89)
Małopolskie Centrum Przedsiębiorczości Rozliczanie projektów w ramach schematu 2.2 A – wydatkowanie zaliczki 24 października 2013 r. Fundusze europejskie.
Zamykanie projektu realizowanego w ramach V Priorytetu POIiŚ Wola Ducka, 4 września 2013 r.
Program Rozwoju Obszarów Wiejskich Wsparcie przygotowawcze dla LGD Lublin Urząd Marszałkowski Województwa Lubelskiego w Lublinie Departament.
Zasady finansowania w Programie Operacyjnym Wiedza Edukacja Rozwój Departament Funduszy Europejskich i e-Zdrowia Ministerstwo Zdrowia Warszawa, 16 czerwca.
Program Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata Zasady rozliczania wniosków o płatność w ramach Działania,,Odnowa i rozwój wsi” oraz „Wdrażanie lokalnych.
Dziękuję za uwagę Pomoc techniczna PROW 2014 – 2020 Koszty kwalifikowalne – informacje ogólne - proj. rozp. MRiRW w spr. szczegółowych warunków i trybu.
Działanie: M19 Wsparcie dla rozwoju lokalnego w ramach inicjatywy LEADER Poddziałanie: 19.4 Wsparcie na rzecz kosztów bieżących i aktywizacji Umowa o przyznaniu.
Rozwój przedsiębiorczości i tworzenie miejsc pracy na obszarach wiejskich objętych LSR w ramach PROW Wymogi prawne oraz wskaźnik ilości utworzonych.
Rozliczanie wydatków we wnioskach o płatność
UMOWA O PRZYZNANIU POMOCY
Wnioski o płatność- informacje potrzebne do rozliczenia operacji w ramach PROW (rozwój przedsiębiorczości) „Europejski Fundusz Rolny na Rzecz.
przez podmioty inne niż LGD oraz operacji własnych LGD
Szkolenie dla potencjalnych beneficjentów ostatecznych
Umowa o przyznaniu pomocy – wybrane elementy
Wnioski o płatność- informacje potrzebne do rozliczenia operacji w ramach PROW „Europejski Fundusz Rolny na Rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich:
„Europejski Fundusz Rolny na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich: Europa inwestująca w obszary wiejskie” Rozliczenie projektu.
Umowa o przyznaniu pomocy
Informacja monitorująca realizację operacji
M19 Wsparcie dla rozwoju lokalnego w ramach inicjatywy LEADER
UMOWA O PRZYZNANIU POMOCY
Program Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata
Umowa o przyznaniu pomocy – wybrane elementy
Załączniki do wniosku o płatność
WYPEŁNIANIE WNIOSKU O PŁATNOŚĆ Działanie: „Podstawowe usługi i odnowa wsi na obszarach wiejskich” PROW Poddziałanie: 7.2 Wsparcie inwestycji.
WYPEŁNIANIE WNIOSKU O PŁATNOŚĆ Działanie: „Podstawowe usługi i odnowa wsi na obszarach wiejskich” PROW Poddziałanie: 7.4 Wsparcie inwestycji.
Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata
Realizacja projektów – etap podpisania umowy o dofinansowanie projektu
Poddziałanie 19.2 „Wsparcie na wdrażanie operacji w ramach strategii rozwoju lokalnego kierowanego przez społeczność” objętego Programem Rozwoju Obszarów.
Zapis prezentacji:

UROCZYSTE PRZEKAZANIE UMÓW W RAMACH PODDZIAŁANIA 19.2 PROW 2014-2020 UROCZYSTE PRZEKAZANIE UMÓW W RAMACH PODDZIAŁANIA 19.2

PROW 2014-2020 WNIOSEK O PŁATNOŚĆ – NAJWAŻNIEJSZE INFORMACJE „Europejski Fundusz Rolny na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich: Europa inwestująca w obszary wiejskie”. Materiał opracowany przez Urząd Marszałkowski Województwa Łódzkiego. Instytucja Zarządzająca PROW na lata 2014-2020 – Minister Rolnictwa i Rozwoju Wsi. Operacja współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Pomocy Technicznej Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020.

WNIOSEK O PŁATNOŚĆ DZIAŁANIE 19 „WSPARCIE DLA ROZWOJU LOKALNEGO W RAMACH INICJATYWY LEADER” Poddziałanie19.2 „Wsparcie na wdrażanie operacji w ramach strategii rozwoju lokalnego kierowanego przez społeczność”

WNIOSEK O PŁATNOŚĆ Dla operacji w ogłoszonych naborach: Podejmowanie działalności gospodarczej Rozwój działalności gospodarczej Budowa, przebudowa infrastruktury lokalnej (turystycznej, rekreacyjnej lub kulturalnej)

WNIOSEK O PŁATNOŚĆ WOP należy złożyć w Urzędzie Marszałkowskim Województwa Łódzkiego WOP należy złożyć na formularzu udostępnionym na stronie UM, ARiMR oraz stronie Lokalnej Grup Działania „Dolina Rzeki Grabi” Do WOP należy dołączyć dokumenty niezbędne do wypłaty środków finansowych z tytułu pomocy

WOP - TERMINY WOP – należy składać zgodnie z terminem określonym w umowie: Dla podejmowania działalności – pierwsza transza w terminie 3 mc. od dnia zawarcia umowy – 80% przyznanej pomocy, druga transza po spełnieniu warunków wypłaty drugiej transzy – 20% zgodnie z terminem określonym w umowie, nie później jednak niż po upływie 2 lat od dnia zawarcia umowy i nie później niż w dniu 31.XII.2022 r.

WOP - TERMINY Dla rozwijania działalności gospodarczej oraz budowy lub przebudowy infrastruktury lokalnej w zakresie rekreacji i kultury: W terminie określonym w umowie, nie później jednak niż po upływie 2 lat od dnia zawarcia umowy i nie później niż w dniu 31 grudnia 2022 roku

WOP – ZŁOŻENIE WNIOSKU Przed wypełnieniem wniosku o płatność należy zapoznać się z instrukcją wypełniania WOP Dla każdej transzy należy złożyć oddzielny wniosek Do wniosku dołącza się dokumenty, zgodnie z listą załączników Wniosek wraz z załącznikami należy złożyć w UM w wersji papierowej, w formie bezpośredniej lub innej niż bezpośrednia np. za pośrednictwem poczty polskiej

WOP – ROZPATRZENIE WNIOSKU Rozpatrując WOP UM sprawdza zgodność realizacji operacji z warunkami określonymi w Programie, ustawie, rozporządzeniu właściwym, przepisach odrębnych oraz umowie, pod względem prawidłowości realizacji i finansowania operacji W trakcie weryfikacji WOP mogą zostać przeprowadzone wizyty lub kontrole na miejscu oraz kontrole na zlecenie

WOP - UZUPEŁNIENIA W przypadku wystąpienia braków, Beneficjent zostanie wezwany do ich usunięcia Beneficjentowi przysługują 2 uzupełnienia - 14 dni na każde wezwanie od dnia doręczenia wezwania W przypadku nie usunięcia braków w II terminie, wniosek zostanie rozpatrzony w zakresie w jakim został wypełniony

WOP – WYPŁATA ŚRODKÓW Niezwłocznie po pozytywnym rozpatrzeniu każdego z wniosków o płatność ARiMR dokonuje wypłaty środków finansowych z tytułu pomocy Dla podejmowania działalności gospodarczej, I transzy – 30 dni od dnia złożenia WOP, jeżeli Beneficjent podjął działalność gospodarczą, dokonał jej zgłoszenia do odpowiednich rejestrów,

WOP – WYPŁATA ŚRODKÓW zgłosił się do ubezpieczeń społecznych, uzyskał pozwolenia, zezwolenia i inne decyzje wymagane przez odrębne przepisy prawa, zrealizował lub realizuje wszelkie zobowiązania określone w Rozporządzeniu, umowie oraz innych przepisach dotyczących inwestycji oraz złożył wniosek o płatność Dla II transzy – 3 mc. od dnia złożenia WOP, jeżeli Beneficjent zrealizował operację zgodnie z biznesplanem i utworzył miejsca pracy, zrealizował lub realizuje zobowiązania określone w umowie, udokumentował zrealizowanie operacji i biznesplanu oraz złożył wniosek o płatność

WOP – WYPŁATA ŚRODKÓW Dla rozwijania działalności gospodarczej oraz budowy lub przebudowy infrastruktury lokalnej w zakresie rekreacji i kultury – w terminie 3 miesięcy od dnia złożenia WOP, jeżeli Beneficjent zrealizował operację lub jej etap, stosowanie do zapisów umowy, w tym poniósł i opłacił związane z tym koszty przed dniem złożenia wniosku, zgodnie z Rozporządzeniem oraz warunkami określonymi w innych przepisach prawa, udokumentował zrealizowanie operacji lub jej etapu, w tym poniesienie kosztów kwalifikowalnych oraz złożył wniosek o płatność

WOP – ZAŁĄCZNIKI Do WOP należy dołączyć załączniki zgodnie z wykazem do WOP W zależności od załącznika , do wniosku należy załączyć oryginał lub kopię (kopia za zgodność z oryginałem poświadczona przez notariusza) Dla podejmowania działalności gospodarczej I transza: Potwierdzenie zgłoszenia do ZUS (ZUS ZUA, ZUS DRA) Numer rachunku bankowego Decyzja środowiskowa Zgłoszenie zamiaru wykonania robót budowlanych Ostateczna decyzja o pozwoleniu na budowę

WOP – ZAŁĄCZNIKI Umowa cesji wierzytelności, pełnomocnictwo Pozwolenia, zezwolenia i inne decyzje wymagane odrębnymi przepisami prawa Dla podejmowania działalności gospodarczej II transza Dokumenty potwierdzające utworzenie miejsc pracy (umowy o pracę wraz z zakresami czynności, zgłoszenie do ZUS, deklaracje rozliczeniowe) Aktualne zaświadczenie o zgłoszeniu i podleganiu ubezpieczeniom społecznym – wniosek US-7 Dokumenty potwierdzające rzeczową realizację biznesplanu (faktury, dokumenty o równoważnej wartości dowodowej oraz zdjęcia)

WOP – ZAŁĄCZNIKI Oświadczenie dotyczące wyodrębnionych kont księgowych/ prowadzenia wykazu faktur lub dokumentów o równoważnej wartości dowodowej Ostateczne pozwolenie na użytkowanie obiektu budowlanego Zawiadomienie właściwego organu o zakończeniu budowy Protokoły odbioru robót / montażu, rozruchu maszyn i urządzeń Kosztorys różnicowy (sporządzony zgodnie z załącznikiem nr 1 do WOP) Sprawozdanie z realizacji biznesplanu (załącznik nr 3) Informacja o numerze rachunku bankowego Umowa cesji wierzytelności, pełnomocnictwo

WOP – ZAŁĄCZNIKI Inne pozwolenia, zezwolenia i inne decyzje wymagane przez odrębne przepisy prawa: Zaświadczenie o wpisie do Ewidencji innych obiektów (w przypadku usług turystycznych) Opinie wydane przez Powiatowego Inspektora Sanitarnego Decyzja wydana przez Powiatowego Lekarza Weterynarii Dokument stwierdzający dopuszczenie pojazdu do ruchu oraz potwierdzający zawarcie umowy OC Zgłoszenie zmiany użytkowania obiektu budowlanego lub jego części Dokumenty umożliwiające identyfikację środka transportu (karta pojazdu, księga gwarancyjna, świadectwo homologacji)

WOP – ZAŁĄCZNIKI Dla rozwijania działalności gospodarczej oraz budowy lub przebudowy infrastruktury lokalnej w zakresie rekreacji i kultury: Faktury lub dokumenty o równoważnej wartości dowodowej w tym umowy o dzieło, zlecenia i inne umowy cywilnoprawne) Dowody zapłaty (wyciąg bankowy, polecenie przelewu, wydruk z e-bankowości, KP, KW, raporty kasowe, rozliczenie zaliczki, oświadczenie wystawcy o dokonaniu zapłaty)

WOP – ZAŁĄCZNIKI Dokumenty potwierdzające utworzenie miejsc pracy/utrzymanie miejsc pracy/poniesienie kosztów zatrudnienia (umowy, listy płac, zgłoszenia do ZUS, deklaracje rozliczeniowe ZUS ZUA, ZUS DRA, ZUS RCA) Dokumenty potwierdzające postępowanie w sprawie szczegółowych warunków i trybu konkurencyjnego wyboru wykonawców zadań ujętych w zestawieniu rzeczowo – finansowym (zapytania ofertowe, kopia umowy z wykonawcą, umowy z dostawcami, umowy najmu, itp.)

Rozporządzenie Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 13.01.2017 r. KONKURENCYJNOŚĆ Rozporządzenie Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 13.01.2017 r. W sprawie szczegółowych warunków i trybu konkurencyjnego wyboru wykonawców zadań ujętych w zestawieniu rzeczowo-finansowym operacji i warunków dokonywania zmniejszeń kwot pomocy oraz pomocy technicznej www.portalogloszen.arimr.gov.pl

WOP – ZAŁĄCZNIKI Wycena określająca wartość rynkową zakupionych maszyn o charakterze zabytkowym lub historycznym Interpretacja przepisów prawa podatkowego (o kwalifikowalności VAT) https://ppuslugi.mf.gov.pl/ Ostateczna decyzja o pozwoleniu na budowę i użytkowanie Kosztorys różnicowy, protokoły odbioru robót, instalacji, montażu Oświadczenie Beneficjenta o wyodrębnieniu kont księgowych lub kodu rachunkowego Umowa cesji, pełnomocnictwo Zaświadczenie z banku o numerze rachunku bankowego lub umowa Sprawozdanie z realizacji biznesplanu

WOP – ROZLICZANIE ROBÓT BUDOWLANYCH W przypadku zmian stanu faktycznego w stosunku do zaplanowanego zakresu prac w projekcie budowlanym/kosztorysie inwestorskim/umowie o przyznaniu pomocy – Beneficjent zobowiązany jest niezwłocznie poinformować SW o tych zmianach i uzyskać na nie zgodę Samorządu, po uprzednim uzyskaniu akceptacji Rady LGD Zmiany te nie mogą powodować zwiększenia kwoty pomocy

WOP – ROZLICZANIE ROBÓT BUDOWLANYCH Zmiany te są dopuszczalne o ile mają na celu usunięcie błędów w kosztorysie inwestorskim, wprowadzają uzasadnione zmiany ilościowe lub jakościowe wewnątrz poszczególnych pozycji lub zmiany do projektu budowlanego W przypadku umów ryczałtowych dokumentem wiodącym jest projekt budowlany a zmiany nie powodujące zmian w Zestawieniu rzeczowo – finansowym nie wymagają wprowadzenia zmian do umowy przyznania pomocy

WOP – ROZLICZANIE ROBÓT BUDOWLANYCH W przypadku umów kosztorysowych dokumentem wiodącym jest kosztorys ofertowy W przypadku zmian stanu faktycznego zarówno przy umowach z wynagrodzeniem ryczałtowym jak i kosztorysowym, należy dostarczyć kosztorys różnicowy, którego przedmiar będzie stanowił podstawę do weryfikacji zakresu rzeczowego

WOP – ROZLICZANIE ROBÓT BUDOWLANYCH Beneficjent który podmiotowo, bądź przedmiotowo nie jest zobowiązany do stosowania przepisów o zamówieniach publicznych dostarcza na etapie wniosku o płatność, umowę z wykonawcą wraz ze stosownymi załącznikami określającymi zakres rzeczowy i wynagrodzenie wykonawcy W przypadku realizacji operacji na podstawie umowy ryczałtowej z wykonawcą, SW sprawdza realizację zakresu rzeczowego na podstawie zestawienia rzeczowo-finansowego z realizacji operacji, protokołów odbioru robót, kosztorysu różnicowego

WOP – ROZLICZANIE ROBÓT BUDOWLANYCH Beneficjent może uzupełnić i poprawić dokumentację w ramach usunięcia braków na etapie weryfikacji wniosku. Po zakończeniu oceny merytorycznej, dokumenty uznaje się za ostateczne Wszelkie zmiany stanu faktycznego niewykazane w kosztorysie różnicowym, a stwierdzone podczas kontroli na miejscu realizacji operacji, będą podstawą do dokonania korekty kosztów kwalifikowalnych, co może skutkować obniżeniem kwoty pomocy

WOP – KOSZTY KWALIFIKOWALNE Za koszt kwalifikowalny uznaje się koszt poniesiony od dnia zawarcia umowy, a w przypadku kosztów ogólnych – od 1 stycznia 2014r. Refundacji podlegają koszty, które zostały określone w Zestawieniu rzeczowo – finansowym, faktycznie poniesione i udokumentowane. Koszt zgodny z przepisami o zamówieniach publicznych, a gdy te przepisy nie mają zastosowania – zgodny z zachowaniem konkurencyjnego trybu wyboru określonego w umowie,

WOP – KOSZTY KWALIFIKOWALNE koszt w formie rozliczenia pieniężnego, a w przypadku transakcji, której wartość, przekracza 1 tys. złotych – w formie rozliczenia bezgotówkowego; Koszt uwzględniony w oddzielnym systemie rachunkowości albo oznaczony odpowiednim kodem rachunkowym

WOP – DOKUMENTY KSIĘGOWE Faktury, Faktury Vat Rachunki Raporty kasowe ( KP,KW) Dokumenty celne (wraz z dowodami zakupu, których dotyczą) Faktury korygujące (wraz z fakturami, których dotyczą) Noty korygujące (wraz z fakturami, których dotyczą)

WOP – Elementy FAKTURY Data i miejsce wystawienia Nazwa Sprzedawcy i Nabywcy wraz z adresami Numer faktury Data sprzedaży NIP Sprzedawcy i Nabywcy Nazwa (rodzaj) towaru lub usługi Miara i ilość dostarczonych towarów lub zakres wykonanych usług Cena jednostkowa towaru lub usługi netto, stawka podatku Cena jednostkowa towaru lub usługi brutto Kwota należności ogółem

WOP – Wymagany opis FAKTURY Przed wykonaniem kopii oryginałów faktury lub dokumentu o równoważnej wartości dowodowej, na odwrocie każdego z dokumentów należy zamieścić opis z następującymi informacjami: Numer umowy o przyznanie pomocy Numer pozycji w Zestawieniu rzeczowo – finansowym z realizacji operacji Kwota wydatków kwalifikowalnych w ramach danego dokumentu Numer odrębnego konta lub kodu księgowego na którym zostały zaksięgowane wydatki w ramach danej operacji albo numer pozycji w Wykazie faktur lub dokumentów o równoważnej wartości dowodowej Potwierdzenie poprawności rachunkowej, formalnej i merytorycznej przez złożenie podpisu przez osoby sprawdzające wraz z datami ich złożenia.

WOP – Wymagany opis FAKTURY Przed wykonaniem kopii oryginałów faktury lub dokumentu o równoważnej wartości dowodowej, na odwrocie każdego z dokumentów należy zamieścić: klauzulę lub pieczęć o treści: „Przedstawiono do refundacji w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020”

INFORMACJA MONITORUJĄCA Z REALIZACJI BIZNESPLANU Informację monitorującą z realizacji biznesplanu składa Beneficjent realizujący operację w zakresie rozwoju przedsiębiorczości na obszarze wiejskim objętym LSR w przypadku: rozwijania działalności gospodarczej podejmowania działalności gospodarczej Termin składania informacji monitorującej: do końca kwartału, następującego po pierwszym roku, liczonym od dnia wypłaty przez Agencję płatności końcowej/II transzy. W przypadku niezłożenia informacji monitorującej w terminie określonym w umowie, Zarząd Województwa dwukrotnie wzywa Beneficjenta do złożenia tej informacji w kolejnych wyznaczonych terminach, o ile nie upłynął termin wskazany w umowie.

INFORMACJA MONITORUJĄCA Z REALIZACJI BIZNESPLANU Niezłożenie przez Beneficjenta informacji monitorującej w terminie wynikającym z drugiego wezwania skutkować będzie wypowiedzeniem umowy, a w konsekwencji zwrotowi podlegać będzie 100% wypłaconej kwoty pomocy. O terminowości złożenia decyduje data stempla pocztowego, a w przypadku jej dostarczenia w innej formie, o terminowości złożenia decyduje data wpływu do UM. Należy pamiętać, że dla każdej z wykazanych w biznesplanie kategorii (produktów / usług / towarów) musi być spełniony warunek ilościowy lub wartościowy poziom 30% sprzedaży w stosunku do zakładanego dla tej kategorii w biznesplanie.

WOP – SANKCJE Nie dochowanie obowiązku przechowywania dokumentacji związanej z przyznaną pomocą przez okres 5 lat od dnia płatności końcowej związanej z przyznaną pomocą - zwrotowi podlega kwota pomocy w wysokości proporcjonalnej do okresu, w którym nie spełniono wymogu, z tym że nie więcej niż 3% wypłaconej kwoty pomocy Jeżeli wyliczenie wnioskowanej kwoty pomocy jest wyższe o więcej niż 10% od kwoty obliczonej przez UM na podstawie prawidłowo poniesionych kosztów kwalifikowalnych, kwotę pomocy pomniejsza się o kwotę stanowiącą różnicę pomiędzy kwotą wnioskowaną a kwotą obliczoną na podstawie prawidłowo poniesionych kosztów kwalifikowalnych

WOP – SANKCJE Nie dochowanie warunku uwzględnienia kosztów w oddzielnym systemie rachunkowości albo nie wykorzystanie odpowiedniego kodu rachunkowego, koszty kwalifikowalne podlegać będą refundacji w wysokości pomniejszonej o 10%. Nie dochowanie warunku realizacji 30% biznesplanu dla beneficjentów podejmujących i rozwijających działalność gospodarczą – zwrot kwoty pomocy!!!!!! Nie dochowanie warunku realizacji zestawienia rzeczowo- finansowego dla Beneficjentów realizujących operacje w ramach zachowania dziedzictwa kulturowego- może skutkować nie osiągnięciem celu operacji i odmową kwoty pomocy.

DZIĘKUJĘ ZA UWAGĘ