Podstawowe zasady wykorzystania wyników egzaminów zewnętrznych

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Prezentacja przygotowana przez zespół badawczy przy CKE pod kierunkiem dr R.Dolaty PRIORYTETY POMORSKIEGO KURATORA OŚWIATY w roku szkolnym 2008/
Advertisements

EGZAMIN MATURALNY 2012 Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 7.IX r. w sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania.
Egzamin maturalny w 2008 roku.1 Egzamin maturalny w 2008 roku.
Działania realizowane w ramach projektu „Matura z matematyki”
RAPORT Z EWALUACJI WEWNĘTRZNEJ W ZESPOLE SZKÓŁ W KOWALEWIE ZA ROK SZKOLNY 2011/2012.
Edukacyjna Wartość Dodana
Statystyka szkolna wskaźniki efektywności nauczania
Egzamin gimnazjalny od roku 2012 Podstawa prawna: Rozporządzenie MEN z r. w sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania.
WYNIKI EWALUACJI WEWNĘTRZNEJ ROK SZKOLNY 2009/2010 Maków GIMNAZJUM ŚWIĘTEGO WOJCIECHA W MAKOWIE Hanna Głuszek Krystyna Strzemińska.
PROGRAM OPERACYJNY KAPITAŁ LUDZKI Priorytet III, Działanie 3.2 Rozwój systemu egzaminów zewnętrznych Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach.
Nowa podstawa programowa wprowadzona w styczniu 2009 r. niesie ze sobą zmiany formuły egzaminu maturalnego z języka obcego w szkołach ponadgimnazjalnych.
Szkolny organizator rozwoju edukacji (SORE)
Raport z wyników egzaminu maturalnego
Badania osiągnięć uczniów – analiza wyników
Zuzanna Szereniuk Michał Iwan
„A tu rzeczywistość skrzeczy” jak uczyć, by nie spadła efektywność przygotowania do egzaminu maturalnego 2015 Matura 2015 – jak dobrze już teraz przygotowywać.
Prezentacja funkcjonalności dziennika e-klasa
OCENA KSZTAŁTUJĄCA ZESPÓŁ SZKÓŁ NR 94.
EGZAMIN MATURALNY ’2005 Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 7 .IX r. w sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania.
GIMNAZJUM W PIECKACH Zebranie Rodziców 05. listopada 2010 r
Analiza wyników egzaminu gimnazjalnego z języka angielskiego 2012
Wykorzystanie EWD w ewaluacji wewnętrznej szkoły
EGZAMIN MATURALNY ’2015 Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 7.IX r. w sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania.
OCENA EFEKTYWNOŚCI NAUCZANIA z zastosowaniem metody edukacyjnej wartości dodanej OCENA EFEKTYWNOŚCI NAUCZANIA z zastosowaniem metody edukacyjnej wartości.
W roku szkolnym podjęliśmy działania, których celem było poprawienie funkcjonowania szkoły. Aby pozyskać potrzebne informacje : - Zwróciliśmy.
Obiektywny wskaźnik wyników egzaminów gimnazjalnych WSKAŹNIK EDUKACYJNA WARTOŚĆ DODANA DLA GIMNAZJUM NR 3 Źródło danych Instytut Badań Edukacyjnych
Analiza wyników egzaminu gimnazjalnego
1 Zasady przeprowadzenia egzaminu maturalnego w roku szkolnym 2014/2015.
Raport z ewaluacji wewnętrznej 2014/2015
Wyniki sprawdzianu i egzaminu gimnazjalnego w 2014r. uczniów szkó ł w gminie Mas ł ów.
Warto ustalić, w jakich warunkach przebiegało uczenie się i nauczanie, czyli przeanalizować czynniki, które w znaczący sposób mogły wpłynąć na poziom.
1 Prezentujemy zadania, obowiązki i zamierzenia Okręgowej Komisji Egzaminacyjnej w Łodzi Część I Prezentacja przygotowana z okazji uroczystego otwarcia.
Egzaminy zawodowe, maturalne i gimnazjalne 2014 r.
EWD III Liceum Ogólnokształcące im. Mikołaja Kopernika w Kaliszu I II III IV V.
Informator dla rodziców
Podsumowanie nadzoru pedagogicznego w roku szkolnym 2014/2015 Ewaluacje problemowe w zakresie wskazanym przez Ministra Edukacji Narodowej dotyczyły następujących.
SPRAWDZIAN W KLASIE VI. INFORMACJE DLA RODZICÓW Termin sprawdzianu Termin sprawdzianu 2 kwietnia 2009 roku (czwartek) godz godz Termin dodatkowy:
EGZAMIN MATURALNY ’2016 Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 7.IX r. w sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania.
Sprawdzian po klasie szóstej INFORMACJE W PIGUŁCE Do rozwiązania było 26 zadań z języka polskiego i matematyki Maksymalnie można było uzyskać 40.
Sprawdzian szóstoklasisty
UCZNIOWIE NABYWAJĄ WIADOMOŚCI I UMIEJĘTNOŚCI OKREŚLONE W PODSTAWIE PROGRAMOWEJ.
Egzamin potwierdzający kwalifikacje w zawodzie
Informacja o stanie realizacji zadań oświatowych za poprzedni rok szkolny, w tym o wynikach sprawdzianu i egzaminów.
ANALIZA WYNIKÓW NAUCZANIA
EWD gimnazjalne Czym jest metoda edukacyjnej wartości dodanej (EWD)? Efektywność pracy szkoły, przed kilku laty, oceniano jedynie na podstawie wyników.
EGZAMIN POTWIERDZAJĄCY KWALIFIKACJE ZAWODOWE w nowej formie 1 Opracował Tadeusz Gierszewski Opracował Wąbrzeźno 2014.
MATURA 2006 podstawowe informacje CENTRALNA KOMISJA EGZAMINACYJNA WYDZIAŁ MATUR.
1 kwietnia 2015 roku odbył się kolejny ogólnopolski sprawdzian dla uczniów klas szóstych szkoły podstawowej. Został on zorganizowany i przeprowadzony na.
I Liceum Ogólnokształcące im. M. Kopernika – najlepsza szkoła ponadgimnazjalna w powiecie żywieckim I Liceum Ogólnokształcące im. M. Kopernika w Żywcu.
Wyznaczanie stopnia spełniania przez uczniów wymagań programowych ewaluacja pracy szkoły monitorowanie procesów edukacyjnych.
ANALIZA WYNIKÓW MATUR 2014 Liceum Ogólnokształcące w Krościenku n. D.
Egzamin maturalny w roku szkolnym 2015/2016 Spotkanie informacyjne dla uczniów –
EWALUACJA ZEWNĘTRZNA SZKOŁY PODSTAWOWE ( ) przeprowadzono 205 ewaluacji, w tym: 25 ewaluacji całościowych 180 ewaluacji problemowych Podsumowanie.
Informacja o wynikach sprawdzianu i egzaminu w publicznych szk o ł ach podstawowych i gimnazj ach szk o ł ach podstawowych i gimnazj ach (dla których organem.
Egzamin gimnazjalny Informacje dla rodziców uczniów klas trzecich Egzamin * kwiecień * 2016r.
Wyniki egzaminu maturalnego 2006 Maria Krystyna Szmigel OKE Kraków_2006.
SPRAWDZIAN OD ROKU SZKOLNEGO 2014/15 Odbędzie się 1 kwietnia 2015 roku.
1 Egzamin maturalny w roku 2008 czyli co każdy uczeń, absolwent, nauczyciel, rodzic powinien wiedzieć na temat matury w 2008 roku.
2 3 W części ustnej (bez określania poziomu) język polski język obcy nowożytny W części pisemnej język polski (poziom podstawowy) język obcy nowożytny.
MATURA 2018.
SZKOLNICTWO PONADGIMNAZJALNE WARSZTATY DLA RODZICÓW
I Liceum Ogólnokształcące im. M
MIEJSKI OŚRODEK DOSKONALENIA NAUCZYCIELI
Wykorzystywanie wyników sprawdzianu w pracy dydaktycznej
OFERTA EDUKACYJNA. OFERTA EDUKACYJNA Przedmiot rozszerzony od klasy I Klasa I A Przedmiot rozszerzony od klasy I MATEMATYKA OD KLASY II WYBIERZESZ.
Jak skutecznie realizować podstawę programową?
EGZAMIN GIMNAZJALNY 2018/2019.
Egzamin ósmoklasisty obejmuje wiadomości i umiejętności określone ‎w podstawie w odniesieniu do wybranych przedmiotów ‎nauczanych w klasach I–VIII. Po.
I Liceum Ogólnokształcące im. M
Opracowanie wyników egzaminów maturalnych 2019
Zapis prezentacji:

Podstawowe zasady wykorzystania wyników egzaminów zewnętrznych

Co znajduje się w prezentacji? Jakie funkcje pełnią egzaminy zewnętrzne? Jak tworzone są arkusze egzaminacyjne? Jakie informacje o egzaminach i wynikach są dostępne na stronie internetowej OKE w Krakowie? Jak pracować z wynikami egzaminacyjnymi?

Struktura egzaminów zewnętrznych Od 2017 roku system egzaminów zewnętrznych w Polsce tworzą: Egzamin gimnazjalny, Egzamin maturalny, Egzamin zawodowy (z kwalifikacji). Prezentacja została opracowana dla egzaminu maturalnego. Przykłady wykorzystania i analiz wyników egzaminacyjnych zostały opracowane na podstawie egzaminu maturalnego z matematyki na poziomie podstawowym.

Jaką rolę pełnią egzaminy zewnętrzne?

Jaką rolę pełnią egzaminy zewnętrzne? Ocenianie stopnia opanowania przez uczniów wymagań programowych dla celów rekrutacji na studia Przekazywanie w obrębie systemu oświaty rzetelnej informacji o osiągnięciach szkolnych poszczególnych uczniów Ewaluacja, w tym autoewaluacja pracy szkół Monitorowanie procesów edukacyjnych w skali kraju, województwa i powiatu

Ocenianie stopnia opanowania przez uczniów wymagań programowych dla celów rekrutacji na studia Rekrutacja na studia powinna wynikać z oceny dotychczasowych osiągnięć szkolnych uczniów. Osiągnięcia uczniów powinny być obiektywnie i precyzyjnie zmierzone oraz porównywalne między latami pod względem treści i trudności. Wyniki egzaminacyjne powinny zależeć od wiedzy i umiejętności uczniów, którzy rozwiązują w szkołach takie same zadania. System egzaminów zewnętrznych pozwala na spełnienie przedstawionych warunków.

Przekazywanie w obrębie systemu oświaty profesjonalnej informacji o osiągnięciach szkolnych poszczególnych uczniów Egzaminy mówią nam dużo o uprzednich osiągnięciach szkolnych uczniów. Na podstawie informacji o wynikach egzaminów można podejmować decyzje o indywidualizacji programów nauczania czy działaniach wyrównawczych (jest to funkcja diagnostyczna egzaminu).

Ewaluacja, w tym autoewaluacja pracy szkół Na podstawie wyników egzaminacyjnych uczniów danej szkoły można dokonywać ewaluacji jej pracy. Na podstawie analiz osiągnięć uczniów określa się mocne i słabe strony szkoły oraz wiąże się otrzymane rezultaty z pracą dydaktyczną. Istotne, by pamiętać, że na wyniki szkoły oprócz pracy nauczycieli wpływają także zdolności i umiejętności samych uczniów oraz wpływ środowiska, z którego pochodzą. Ewaluacja, a zwłaszcza autoewaluacja pracy szkoły zawsze musi uwzględniać kontekst, w jakim funkcjonuje szkoła. Ważne dla ewaluacji szkół jest zastosowanie do analizy danych egzaminacyjnych metody edukacyjnej wartości dodanej (EWD).

Monitorowanie procesów edukacyjnych w skali kraju Krajowy system egzaminów dostarcza niezwykle bogatego zbioru danych. Dzięki nim można monitorować skutki wprowadzanych reform oraz zmiany zachodzące spontanicznie w oświacie. Wymaga to stabilności struktury egzaminów w czasie oraz ich porównywalności między latami.

Gdzie można znaleźć wyniki egzaminacyjne?

Rodzaje informacji o egzaminach i wynikach dostępne na stronie OKE w Krakowie Informacje o egzaminach Informacje dotyczące przebiegu i organizacji egzaminu Informacje o wynikach egzaminacyjnych

Informacje dotyczące organizacji i przebiegu egzaminu Struktura egzaminu Terminy Przebieg egzaminu Organizacja egzaminu w szkole Zakres materiału obecny na egzaminie

Informacje dotyczące organizacji i przebiegu egzaminu – gdzie ich szukać? Są dostępne na stronie OKE w Krakowie (www.oke.krakow.pl) - należy kliknąć w zakładkę Egzamin maturalny. Dodatkowo, informacji można szukać na stronie Centralnej Komisji Egzaminacyjnej (www.cke.edu.pl), w zakładce Egzamin maturalny. Graficzne pokazanie, jak dojść do tego miejsca

Informacje o wynikach egzaminacyjnych Indywidualne wyniki uczniowskie Wyniki na poziomie powiatów Raporty podsumowujące przebieg egzaminu Wyniki szkół

Informacje o wynikach egzaminacyjnych Dostęp do tych danych jest ograniczony do uczniów i pracowników szkół, do których oni uczęszczali Indywidualne wyniki uczniowskie Wyniki na poziomie powiatów Raporty podsumowujące przebieg egzaminu Wyniki szkół

Informacje o wynikach egzaminacyjnych Dostęp do tych danych jest ograniczony do uczniów i pracowników szkół, do których oni uczęszczali Indywidualne wyniki uczniowskie Wyniki na poziomie powiatów Raporty podsumowujące przebieg egzaminu Ogólne wyniki dla szkół są dostępne powszechnie Wyniki szkół

Informacje o wynikach egzaminacyjnych Dostęp do tych danych jest ograniczony do uczniów i pracowników szkół, do których oni uczęszczali Indywidualne wyniki uczniowskie Wyniki na poziomie powiatów Raporty podsumowujące przebieg egzaminu Ogólne wyniki dla szkół są dostępne powszechnie Wyniki szkół Szczegółowe wyniki szkół są dostępne dla pracowników szkoły

Informacje o wynikach egzaminacyjnych Dostęp do tych danych jest ograniczony do uczniów i pracowników szkół, do których oni uczęszczali Indywidualne wyniki uczniowskie Wyniki na poziomie powiatów Raporty podsumowujące przebieg egzaminu Ogólne wyniki dla szkół są dostępne powszechnie Wyniki szkół Szczegółowe wyniki szkół są dostępne dla pracowników szkoły Raporty oraz wyniki na poziomie powiatów są ogólnodostępne

Wyniki szkół

Wyniki szkół – co jest dostępne? Podstawowe informacje o wynikach egzaminacyjnych w szkole: liczba osób zdających dany egzamin; zdawalność, czyli procent osób, które otrzymały świadectwo maturalne; średni wynik uzyskany przez uczniów z danego przedmiotu – uwaga, przedmioty obowiązkowe i dodatkowe przedstawiane są w osobnych zestawieniach.

Wyniki szkół – kto i po co może z nich skorzystać? Zainteresowani nimi są pracownicy szkoły, organy nadzorujące szkoły, organy prowadzące szkoły, rodzice oraz opinia publiczna. Stanowią źródło informacji o osiągnięciach uczniów danych szkół. Przyglądając się wynikom, należy pamiętać, że na rezultaty uczniów wpływają czynniki szkolne, społeczne oraz indywidualne zdolności i wysiłek ucznia.

Wyniki szkół – kto i po co może z nich skorzystać? Wyciągając wnioski o osiągnięciach szkoły trzeba brać pod uwagę kontekst, w jakim zostały uzyskane dane rezultaty. Lepszym sposobem uchwycenia wpływu szkoły na osiągnięcia ucznia jest edukacyjna wartość dodana (EWD). Uwaga – sposoby wykorzystania wyników szkół w ramach analizy wewnątrzszkolnej zostanie opisana w dalszej części prezentacji.

Wyniki szkół – gdzie ich szukać? Wyniki szkół są dostępne na stronie www.oke.krakow.pl: należy kliknąć w zakładkę Wyniki egzaminów; następnie należy wybrać, który egzamin nas interesuje – np. Egzamin maturalny; po kliknięciu zostajemy przekierowani na stronę, na której znajdują się wyniki egzaminacyjne – zestawienia z najbardziej aktualnej sesji znajdują się na samej górze ekranu. Wyniki szkół są dostępne w następujących zestawieniach (odpowiednio dla każdego województwa i typu szkoły): zdawalność egzaminu maturalnego w szkołach ( osobno w maju i po wszystkich sesjach) w 2017 r., średnie wyniki z przedmiotów obowiązkowych w maju 2017 roku, średnie wyniki z przedmiotów dodatkowych w maju 2017 roku. Graficzne pokazanie dostępu

Wyniki szkół – gdzie ich szukać? Należy kliknąć w zakładkę Wyniki egzaminów Graficzne pokazanie dostępu

Wyniki szkół – gdzie ich szukać? Wybieramy, który egzamin nas interesuje, np. egzamin maturalny Graficzne pokazanie dostępu

Wyniki szkół – gdzie ich szukać? Zdawalność egzaminu maturalnego Graficzne pokazanie dostępu Średnie wyniki z przedmiotów obowiązkowych w maju 2017 roku Średnie wyniki z przedmiotów dodatkowych w maju 2017 roku

Wyniki szkół w powiatach

Wyniki na poziomie powiatów – co jest dostępne? Podstawowe informacje o wynikach egzaminacyjnych uczniów przystępujących do egzaminu w szkole w danym powiecie: liczba osób zdających dany egzamin; zdawalność, czyli procent osób, które otrzymały świadectwo maturalne; średni wynik uzyskany przez uczniów z danego przedmiotu – uwaga, przedmioty obowiązkowe i dodatkowe przedstawiono w osobnych zestawieniach; zestawienia zostały przygotowane także w rozbiciu na typ szkoły (licea ogólnokształcące oraz technika).

Wyniki na poziomie powiatów – kto i po co może z nich skorzystać? Zainteresowani nimi są głównie organy prowadzące szkoły oraz opinia publiczna. Stanowią źródło informacji o przebiegu egzaminu i osiągnięciach uczniów w całym województwie. Stanowią punkt odniesienia wyniku, uzyskiwanego przez uczniów szkół działających w danym województwie.

Wyniki na poziomie powiatów – gdzie ich szukać? Wyniki na poziomie powiatów są dostępne na stronie www.oke.krakow.pl: należy kliknąć w zakładkę Wyniki egzaminów; następnie wybrać, który egzamin nas interesuje, np. Egzamin maturalny; po kliknięciu zostajemy przekierowani na stronę, na której znajdują się wyniki egzaminacyjne – zestawienia z najbardziej aktualnej sesji znajdują się na samej górze ekranu. Wyniki na poziomie powiatów są dostępne w następujących zestawieniach (odpowiednio dla każdego województwa i typu szkoły): zdawalność egzaminu maturalnego w powiatach w 2017 r., zdawalność egzaminu maturalnego w powiatach w maju w 2017 r., średnie wyniki z przedmiotów obowiązkowych w powiatach w maju 2017 r., średnie wyniki z przedmiotów dodatkowych w powiatach w maju 2017 r., sprawozdania zbiorcze wyników egzaminów maturalnych dla poszczególnych powiatów w 2017 r. Dodać informacje o raportach dla powiatów

Wyniki na poziomie powiatów – gdzie ich szukać? sprawozdania zbiorcze dla poszczególnych powiatów Wyniki na poziomie powiatu Graficzne pokazanie dostępu

Raporty podsumowujące przebieg egzaminu

Raporty podsumowujące przebieg egzaminu – co jest dostępne? Wstępna informacja o egzaminie. Podstawowe informacje o wynikach egzaminacyjnych uczniów przystępujących do egzaminu w danym województwie: liczba osób zdających dany egzamin; zdawalność, czyli procent osób, które otrzymały świadectwo maturalne; średni wynik uzyskany przez uczniów z danego przedmiotu; zestawienia zostały przygotowane także w rozbiciu na typ szkoły (licea ogólnokształcące oraz technika).

Raporty podsumowujące przebieg egzaminu – co jest dostępne? Sprawozdania przedmiotowe z egzaminu maturalnego. Podstawowe informacje o wynikach egzaminacyjnych uczniów przystępujących do egzaminu w danym województwie: liczba osób zdających dany egzamin; zdawalność, czyli procent osób, które otrzymały świadectwo maturalne; średni wynik uzyskany przez uczniów z danego przedmiotu; zestawienia zostały przygotowane także w rozbiciu na typ szkoły (licea ogólnokształcące oraz technika). Zestawienia zawierają wyniki w podziale na płeć, typ miejscowości, w której zlokalizowana jest szkoła. Rozwiązywalność zadań z danego egzaminu, wraz z komentarzem dotyczącym mocnych i słabych stron zdających egzamin oraz jakościową analizą zadań na podstawie wyników uzyskany przez uczniów w całej Polsce.

Raporty podsumowujące przebieg egzaminu – kto i po co może z nich skorzystać? Zainteresowani są nimi dyrektorzy i nauczyciele szkół, przedstawiciele instytucji oświatowych (MEN, KO) oraz opinia publiczna. Stanowią podsumowanie osiągnięć uczniów, zdających egzamin z danego przedmiotu. Zawierają szereg szczegółowych informacji dotyczących zadań, wraz z komentarzem, przez co są szczególnie cenne dla nauczycieli.

Raporty podsumowujące przebieg egzaminu – gdzie ich szukać? Raporty podsumowujące przebieg egzaminu są dostępne na stronie www.oke.krakow.pl: należy kliknąć w zakładkę Wyniki egzaminów; następnie należy wybrać, który egzamin nas interesuje, np. Egzamin maturalny; po kliknięciu zostajemy przekierowani na stronę, na której znajdują się wyniki egzaminacyjne – zestawienia z najbardziej aktualnej sesji znajdują się na samej górze ekranu; klikając w nazwę województwa poniżej napisu „Wstępna informacja o wynikach egzaminu maturalnego po wszystkich sesjach w 2017 roku” lub „Wstępna informacja o wynikach egzaminu maturalnego w maju 2017 r.” możemy uzyskać do niej dostęp; by uzyskać dostęp do raportów przedmiotowych należy kliknąć w Sprawozdania przedmiotowe z egzaminu maturalnego w 2017 roku. Pokazać dostęp graficznie

Sprawozdania przedmiotowe Sprawozdania przedmiotowe zawierają podstawowe dane statystyczne dla województwa. Oprócz danych statystycznych w sprawozdaniu znajdują się: poziom wykonania zadań w województwie, analiza jakościowa zadań, dokładne omówienie zadań z rozwiązaniami uczniowskimi dla poziomu podstawowego i rozszerzonego danego egzaminu maturalnego.

Sprawozdania przedmiotowe

Indywidualne wyniki uczniowskie - uczeń

Indywidualne wyniki uczniowskie – co jest dostępne dla ucznia? Każdy z piszących egzamin, po ogłoszeniu jego wyników, ma dostęp do swoich indywidualnych rezultatów. Dostęp do nich jest możliwy po wejściu do systemu OBIEG. Po wejściu do systemu należy wybrać zakładkę "Uczeń", a następnie zalogować się wpisując PESEL jako login oraz hasło otrzymane w szkole. W przypadku zgubienia hasła należy zwrócić się do szkoły po nowe hasło. Uczniowie mają dostęp do: sumy punktów oraz procentu punktów otrzymanych z każdego zdawanego egzaminu; informacji o otrzymaniu lub nie świadectwa maturalnego; wyniku uzyskanego za każde zadanie z każdego zdawanego przedmiotu (wraz z informacją o prawidłowej odpowiedzi w przypadku zadań zamkniętych); porównania wyniku uzyskanego przez ucznia na tle innych uczniów zdających egzamin z danego przedmiotu w szkole, gminie, powiecie i województwie (przedstawienie wyniku ucznia na wykresie rozkładu); treści zadań egzaminacyjnych. Dostęp graficzny

Indywidualne wyniki uczniowskie – jak mogą wykorzystać je uczniowie? Dzięki dostępowi, każdy piszący egzamin może sprawdzić swoje wyniki w dniu ich ogłoszenia. Dzięki temu wie, czy zdał lub nie egzamin maturalny. Uczniowie chcący kontynuować naukę na studiach dzięki informacji o swoich rezultatach mają szansę już wtedy dowiedzieć się, czy mają szansę dostać się na wybrany kierunek studiów. Dodatkowo, informacja o wynikach na poziomie pojedynczego zadania daje uczniom możliwość sprawdzenia, w jakich zadaniach popełnili oni błędy.

Indywidualne wyniki uczniowskie – gdzie ich szukać? Należy kliknąć w zakładkę OBIEG Graficzne pokazanie dostępu

Indywidualne wyniki uczniowskie – gdzie ich szukać? Uczeń klika w odpowiednią zakładkę, następnie loguje się do systemu

Rozkłady wyników uczniów na tle zdających dany przedmiot Rozkład w szkole

Indywidualne wyniki uczniowskie - szkoła

Wyniki uczniowskie – co jest dostępne dla nauczycieli? Dla każdej ze szkół, której uczniowie pisali egzamin maturalny, przygotowano zestawienie wyników uczniowskich w arkuszu Excel. Dostęp do niego jest możliwy po wejściu do systemu OBIEG. Po wejściu do systemu należy wybrać zakładkę Dyrektor,  a następnie zalogować się wpisując kod szkoły jako login oraz hasło. Wyniki egzaminów znajdują się w zakładce Materiały. Oprócz informacji o wynikach, w systemie OBIEG dyrektor i pracownicy szkoły mają dostęp do dokumentacji i formularzy potrzebnych do organizacji egzaminu maturalnego w szkole. Dostęp graficzny

Indywidualne wyniki uczniowskie – co jest dostępne dla nauczycieli? Dyrektor oraz nauczyciele szkoły, w której uczniowie pisali egzamin, mają dostęp do następujących informacji w arkuszu Excel: ogólna informacji o zdawalności; średni wynik (w procentach) otrzymany z każdego zdawanego w szkole egzaminu; liczba zdających dany egzamin; wynik uzyskany przez każdego ucznia za pojedyncze zadanie oraz suma punktów za wszystkie zadania, w ramach każdego z przedmiotów zdawanych przez danego ucznia; wykonanie zadań w procentach, w podziale na klasy oraz w ramach całej szkoły (wraz z podaniem informacji o wykonaniu zadań w gminie, powiecie i województwie).

Dyrektor szkoły loguje się po kliknięciu w zakładkę Indywidualne wyniki uczniowskie dostępne dla szkoły – gdzie ich szukać? Dyrektor szkoły loguje się po kliknięciu w zakładkę

Należy kliknąć w zakładkę Materiały Indywidualne wyniki uczniowskie dostępne dla szkoły – gdzie ich szukać? Należy kliknąć w zakładkę Materiały

Indywidualne wyniki uczniowskie – dane dostępne dla dyrektora i nauczycieli Wyniki za poszczególna zadania w ramach danego przedmiotu dla każdego ucznia Ogólna informacja o zdawalności oraz o średnich wynikach Wizytówka: Informacja o zawartości arkusza

Indywidualne wyniki uczniowskie – ogólna informacja o zdawalności Zdawalność matury w szkole Wyniki w szkole: przedmioty zdawane obowiązkowo Wyniki w szkole: przedmioty zdawane dodatkowo

Dane z arkusza Excel: indywidualne wyniki uczniowskie – do czego można je wykorzystać? Podsumowanie przebiegu egzaminu maturalnego w danym roku. Informacje o zdawalności uczniów oraz o średnim wyniku uczniów szkoły z danego egzaminu (przedmiotu). Średnie wyniki szkoły z poszczególnych egzaminów maturalnych są ważnymi wskaźnikami informującymi o jej pracy. Ważne: aby poprawnie analizować średni wynik szkoły, musimy mieć jakiś punkt odniesienia – zwykle stanowi go średnia powiatu, województwa lub kraju (informacje, ile wynoszą można znaleźć w sprawozdaniach przedmiotowych).

Wyniki uczniowskie: – ogólna informacja o zdawalności – do czego można je wykorzystać? Analizy średnich wyników są często nadużywane - zwykle ich interpretacja jest zbyt rozległa. Następuje dążenie do wyjaśnienia wszystkiego, co dzieje się w szkole, na podstawie kilku zaledwie liczb. Należy pamiętać, że średnia jako parametr statystyczny jest wrażliwa na małą liczbę uczniów (w grupach mniej niż 10 uczniów staje się bardzo zawodna) oraz na rozkłady wyników, znacznie odbiegające od rozkładu normalnego. W analizach wewnątrzszkolnych analizy powinny rozpoczynać się od średnich wyników, ale ich rozwinięciem jest analiza rozwiązywalności zadań przez uczniów w ramach poszczególnych przedmiotów.

Indywidualne wyniki uczniowskie – zadania W kolejnych zakładkach znajdują się wyniki z poszczególnych egzaminów Znajdują się tutaj wyniki każdego ucznia za poszczególne zadanie Ten sam arkusz należy przewinąć w prawą stronę, by uzyskać dostęp do następnych informacji.

Indywidualne wyniki uczniowskie – zadania W arkuszu dostępne są także informacje o poziomie wykonania zadań dla każdej z klas, całej szkoły oraz w całej gminie, powiecie i województwie. Ułatwia to znacznie analizę rozwiązywalności zadań w ramach danego egzaminu. Znajdują się tutaj także informacje: o wyniku ucznia z egzaminu, Powodzeniu na egzaminie oraz czy dana osoba przystępowała do egzaminu po raz pierwszy.

Indywidualne wyniki uczniowskie – informacje o zadaniach – do czego można je wykorzystać? Analiza rozwiązywalności zadań z danego przedmiotu daje nam informację o wiedzy i umiejętnościach uczniów, rozwiązujących dany egzamin. Zadania można powiązać z konkretnymi działaniami dydaktycznymi. By to zrobić, należy najpierw dokładnie przeanalizować zawartość arkusza egzaminacyjnego, który rozwiązywali uczniowie oraz kartotekę testu. Dostęp do tych materiałów został opisany we wcześniejszych częściach materiału. Omówienie poszczególnych zadań oraz wskazówki dydaktyczne można znaleźć także w materiałach filmowych, przygotowanych przez głównych egzaminatorów OKE w Krakowie. Są one dostępne na portalu telewizyjnym OKE w Krakowie.

Indywidualne wyniki uczniowskie – informacje o zadaniach – do czego można je wykorzystać? Dane w arkuszu Excel z każdego egzaminu, pozwalają na graficzną prezentację wyników w sposób, który szkoła uznaje za najbardziej odpowiedni (głównie są to rozkłady wyników i histogramy). Dane w tym formacie pozwalają także na pogłębione analizy w szkole, w ramach których można brać pod uwagę dodatkowe informacji o kontekście uzyskania wyników przez uczniów.

Najważniejsze zasady analizy wyniku egzaminacyjnego w szkole

Najważniejsze zasady analizy danych egzaminacyjnych Pamiętaj, że wyniki egzaminacyjne zawsze należy rozważyć w odniesieniu do kontekstu, w jakim zostały uzyskane. Wykorzystuj wszystkie informacje o wynikach, które są dostępne – średnie nie mówią wszystkiego. Aby poprawnie korzystać z parametrów statystycznych, należy znać podstawowe zasady ich wykorzystywania. Najwięcej można dowiedzieć się analizując wyniki uczniów, uzyskane za poszczególne zadania.

Najważniejsze zasady analizy danych egzaminacyjnych Informacje o średnich wynikach w województwie lub powiecie stanowią punkt odniesienia do analiz – dzięki nim można ocenić, czy wyniki jest niski lub wysoki. Rezultaty uzyskiwane przez uczniów należy próbować powiązać z praktykami dydaktycznymi nauczycieli i szkoły. Analiza powinna obejmować zarówno dobre jak i słabe rezultaty – należy wiedzieć, co doprowadziło do sukcesu, jak i co należy poprawić.

Najważniejsze zasady analizy danych egzaminacyjnych Egzaminy informują nas o osiągnięciach uczniów. Natomiast na ich wyniki wpływają: praca szkoły, indywidualne zdolności i praca uczniów oraz czynniki społeczne. Analiza edukacyjnej wartości dodanej (EWD) pozwala na lepsze uchwycenie wpływu szkoły na osiągnięcia uczniów.

Najważniejsze zasady analizy danych egzaminacyjnych Pamiętaj, że wyniki egzaminacyjne zawsze należy rozważyć w odniesieniu do kontekstu, w jakim zostały uzyskane. Wynik egzaminu Czynniki szkolne Czynniki Indywidualne Czynniki społeczne

Najważniejsze zasady analizy danych egzaminacyjnych Wykorzystuj wszystkie informacje o wynikach, które są dostępne – średnie nie mówią wszystkiego. Im większa populacja tym lepsze parametry statystyczne Średni wynik daje najlepsze rezultaty, gdy mamy dużą liczbę uczniów. Wyniki danej grupy uczniowskiej widać najlepiej na wykresie, zawierającym rozkład wyników z danego egzaminu.

Najważniejsze zasady analizy danych egzaminacyjnych Najwięcej można dowiedzieć się analizując wyniki uczniów, uzyskane za poszczególne zadania. Wykonanie zadań przez ucznia możemy przedstawiać graficznie (jako średnią w klasie lub w szkole), albo jako wyniki poszczególnych uczniów.

Najważniejsze zasady analizy danych egzaminacyjnych Informacje o średnich wynikach w województwie i powiecie stanowią punkt odniesienia do analiz – dzięki nim można ocenić, czy wynik jest niski czy wysoki. Ta Tą samą informację możemy przedstawić w różnej postaci – graficzna prezentacja jest zwykle łatwiejsza w analizie.

Najważniejsze zasady analizy danych egzaminacyjnych Informacje o średnich wynikach zadań w klasach są pomocne przy analizie opanowania poszczególnych partii materiału w oddziałach . Ta Przykładowe uwagi po analizie danych egzaminacyjnych. W klasie B w większości zadań jest zdecydowanie wyższy poziom ich wykonania niż w pozostałych klasach. W klasie A zadania 27, 28 i 29 zostały rozwiązane na bardzo niskim poziomie.

Jak można podsumowywać analizy? Analizę wyników szkoły można podsumować na różne sposoby. Jednym z nich jest analiza SWOT. Technika analityczna SWOT polega na posegregowaniu posiadanych informacji na cztery grupy (cztery kategorie czynników strategicznych): S (Strengths) – mocne strony: wszystko to co stanowi atut, przewagę, zaletę; W (Weaknesses) – słabe strony: wszystko to co stanowi słabość, barierę, wadę; O (Opportunities) – szanse: wszystko to co stwarza szansę korzystnej zmiany; T (Threats) – zagrożenia: wszystko to co stwarza niebezpieczeństwo zmiany niekorzystnej.

Obraz szkoły na podstawie wyniku egzaminu Mocne strony szkoły Wpisz tutaj wszystkie te elementy, które uważasz za mocne strony szkoły. Mogą to być zadania, za które uzyskano w szkole wynik lepszy niż w gminie lub powiecie, duża liczba uczniów z wysokimi wynikami. Pamiętaj – o tym, co jest mocną stroną szkoły należy myśleć odnosząc się do uwarunkowań, w jakiej przyszło jej funkcjonować. Słabe strony szkoły Wpisz tutaj wszystkie te elementy, które uważasz za słabe strony szkoły. Mogą to być zadania z niskimi wynikami, duża liczba uczniów z niskimi wynikami. Pamiętaj – o tym, co jest słabą stroną szkoły należy myśleć odnosząc się do uwarunkowań, w jakiej przyszło jej funkcjonować. Możliwości rozwoju Wpisz tutaj te elementy, które dobrze wróżą na przyszłoroczny egzamin. Może to być fakt polepszania się wyników w szkole, albo sukces działań dydaktycznych, który miał poprawić funkcjonowanie szkoły i jej efekty kształcenia. Bariery rozwoju Wpisz tutaj te elementy, które mogą sugerować zagrożenia w pracy szkoły i niskie wyniki. Mogą być to powtarzające się niskie wyniki za zadania mierzące pewien typ umiejętności, lub niepowodzenia w działaniach dydaktycznych nastawionych na poprawę wyników egzaminacyjnych uczniów.

Problemy i możliwe rozwiązania Nie można porównywać wprost wyników egzaminacyjnych z roku na rok Można sprawdzić, czy wynik jest lepszy/gorszy od średniego wyniku w kraju, województwie lub powiatu W szkołach liczących mniej niż 10 uczniów analiza statystyczna nie jest miarodajna Można prześledzić wyniki uczniów z poszczególnych zadań Wyniki szkoły zależą nie tylko od pracy nauczycieli, ale także od indywidualnych i społecznych uwarunkowań uczniów Analiza wyników egzaminacyjnych zawsze powinna brać pod uwagę kontekst pracy szkoły

Pracownia ds. Analiz Wyników Egzaminacyjnych OKE w Krakowie Dziękujemy za uwagę Pracownia ds. Analiz Wyników Egzaminacyjnych OKE w Krakowie