Jak zaplanować lekcję z CLIL’EM? 4Cs Taksonomia Blooma (LOTS, HOTS) Scaffolding Pomysły
CLIL Lesson Planning Treść jest punktem wyjścia procesu planowania !!! Planując lekcję należy szczególnie zwrócić uwagę na... Cele / cele dydaktyczne - co zamierzasz zrobić w trakcie lekcji. Wiedza, umiejętności i zrozumienie treści, które zamierzasz przekazać. Efekty uczenia się skupiają się na tym, czego oczekujemy, aby uczniowie mogli zrozumieć i zrobić podczas jednostki lekcyjnej.
4Cs - zasady Istnieją cztery zasadnicze zasady, na podstawie których można utworzyć program CLIL Treści - rozwój wiedzy i umiejętności (Content) Komunikacja - interakcja, język używany do nauki (Communication) Poznanie - zaangażowanie: myślenie i zrozumienie (Cognition) Kultura – świadomość kulturowa własna i innych/ obywatelstwo (Culture)
Taksonomia Blooma Pytania Czy uczniowie mogą tworzyć nowe produkty? Czy uczniowie uzasadniają pozycję? Czy uczniowie dzielą informacje na części i widzą związki? Czy uczniowie mogą wykorzystać informacje w innej sytuacji? Czy uczniowie mogą wyjaśnić? Czy uczniowie pamiętają?
Taksonomia Bloom Lower Order Thinking Skills (LOTS) Niższe umiejętności myślenia - wykorzystywane, aby sprawdzić zrozumienie nauczanych treści Higher Order Thinking Skills (HOTS) Wyższe umiejętności myślenia - wykorzystywane do rozwijania umiejętności rozumowania, zachęcania do poszukiwania i dyskusji oraz do rozwijania kreatywnego myślenia.
LOTS - Niższe umiejętności myślenia 1. Remembering / Zapamiętanie - wykorzystanie wcześniej nauczonego materiału 2. Understanding / Zrozumienie - zrozumienie faktów i pomysłów poprzez organizowanie, porównywanie, podawanie opisów itd. 3. Applying / Zastosowanie - wykorzystanie zdobytej wiedzy do rozwiązywania problemów w nowych sytuacjach
HOTS - Wyższe umiejętności myślenia 4. Analysing / Analiza - rozpatrywanie informacji i wnioskowanie, znalezienie dowodów na poparcie tezy. 5. Evaluating / Ocena - przedstawianie opinii poprzez dokonywanie ocen dotyczących wartości idei. 6. Creating / Tworzenie - budowanie struktury z różnych elementów
Tasks . . . - Zadania W dobrze zaplanowanej lekcji musisz zbadać co najmniej jedno z narzędzi dla każdej kategorii (LOTS i HOTS).
Przykładowe strony internetowe, quizy i inne środki dydaktyczne przydatne do planowania lekcji metodą CLIL Remembering / Zapamiętanie Understanding / Zrozumienie Twitter Padlet Narzędzia e-Tweeting Wordle Mind Mapping Ninja words TED Visualise words The Periodic Table of Videos Quizzes Concept maps Applying / Zastosowanie Maths Games Spelling city Kizoa Real World Maths Jigsaw planet Creating Podcasts Maths Dictionary Interactives Padlet – wirtualna tablica z możliwością umieszczania na niej informacji dla uczniów i nauczycieli Wordle – generator chmur słów Ninja words – słownik Visualise words – wizualizacja znaczenia słów Quizzes – fiszki, gry, interaktywne wykresy do nauki języka Math Games – gry interaktywne Spelling City – ćwiczenie umiejętności czytania i pisania, listy słów itp Jigsaw planet - puzle
4. Analysing / Analiza Google Forms Create a graph 6. Creating / Tworzenie Prezi Presentations Audacity 5. Evaluating / Ocena Infographics Mentimeter Big Huge Labs Kid Blog Storybird Kizoa Rubrics Google forms – formularze np. testy Create a graph – wykresy, grafy Mentimeter – prezentacje Kid Blog – blog Rubrics – rubryki – informacje zwrotne dla uczniów – ich ocenę, uczą również oceniać , uczniowie oceniają jakość własnej pracy Prezi – prezentacje multimedialne z przejściami Audacity – edytor plików dźwiękowych Infographics – graficzne wizualizacje informacji, danych, wiedzy Big Huge Lab – platforma z różnymi grami, puzlami, plakatami – praca na zdjęciach StoryBird – coś w stylu bloga, tworzenie książek Kizoa – tworzenie filmów, montaż wideo
Jak wartościować czynności związane z czytaniem – scaffolding (rusztowanie, pomost) Jest to metoda wykorzystywana do pomocy uczniom w zrozumieniu pewnych treści, przy wykorzystaniu materiałów pomocniczych. Należy: zachęcać uczniów do przewidywania, co usłyszą podczas ćwiczenia wstępnie nauczyć kluczowego słownictwa przed słuchaniem/ oglądaniem użyć wizualizacji, tak aby uczniowie mogli zobaczyć strukturę tego, co usłyszą
Podsumowując: Na co należy zwrócić uwagę podczas nauczania metodą CLIL: Wyniki dotyczące treści Efekty językowe Efekty związane z umiejętnościami uczenia się