Próbny egzamin gimnazjalny 2017/2018 JĘZYK POLSKI
Charakterystyka testu Arkusz egzaminacyjny składał się z 22 zadań: 20 zadań zamkniętych, 2 zadań otwartych.
Charakterystyka zadań zamkniętych Zadania zamknięte wymagały od ucznia umiejętności odbioru tekstu i wykorzystania zawartych w nim informacji oraz analizy i interpretacji tekstów kultury.
Charakterystyka zadań otwartych Zadania otwarte wymagały zredagowania argumentu oraz dłuższej wypowiedzi pisemnej na temat: Czy optymistom żyje się łatwiej? Napisz rozprawkę, w której uzasadnisz swoje stanowisko. Odwołaj się do dwóch utworów literackich i własnych przemyśleń.
Łatwość wykonania testu
Podział zadań ze względu na stopień trudności
Wyniki w poszczególnych zakresach
STATYSTYKA TESTU 3a 3b 3c 3d 3e SZKOŁA ŚREDNIA 52,2% MAX 27 25 26 28 3a 3b 3c 3d 3e SZKOŁA ŚREDNIA 53,8% 48,1% 46,9% 58,4% 52,2% MAX 27 25 26 28 29 MIN 15 8 16 9 11 ROZSTĘP 22 17 10 19 18 21
Zagadnienia wymagające poprawy Wyszukiwanie w tekście potrzebnych informacji. Rozpoznawanie i rozumienie znaczenia związków frazeologicznych. Analiza tekstów popularnonaukowych. Aktywne czytanie, analizowanie związków przyczynowo-skutkowych, wyciąganie wniosków, analizowanie struktury tekstu. Redagowanie argumentu oraz uzasadnianie go w odniesieniu do tekstu i własnego zdania. Rozpoznawanie imiesłowu w zdaniu.
Zagadnienia wymagające poprawy cd. Stosowanie trafnej i wnikliwej argumentacji w rozprawce. Dobieranie właściwych tekstów kultury przy redagowaniu rozprawki. Zachowanie poprawności językowej przy redagowaniu wypowiedzi pisemnej. Poprawne stosowanie zasad ortografii i interpunkcji w pracach pisemnych.
MOCNE STRONY Uczeń potrafi: określić funkcje archaizmów w tekście literackim, wyciągać wnioski wynikające z przesłanek zawartych w tekście, rozpoznać intencje wypowiedzi bohaterów, dokonywać analizy i interpretacji wiersza, stosować konsekwentną i celową segmentację tekstu rozprawki, dostosować styl do formy wypowiedzi w rozprawce, wyróżnić zdanie wielokrotnie złożone.
WNIOSKI W dalszej pracy należy zwrócić uwagę na: wykonywanie ćwiczeń utrwalających rozpoznawanie imiesłowu w zdaniu, zwiększoną analizę tekstów popularnonaukowych, wyszukiwanie i porządkowanie informacji w tekście oraz wnioskowanie na ich podstawie, systematyczne wykonywanie ćwiczeń słownikowo – frazeologicznych, ćwiczenie umiejętności budowania argumentu, który byłby punktem wyjścia do dobrania właściwego przykładu literackiego,
WNIOSKI cd. doskonalenie umiejętności redagowania wypowiedzi pisemnych poprawnych pod względem językowym oraz ortograficznym i interpunkcyjnym. zwracanie uwagi na staranność i estetykę redagowania wypowiedzi pisemnej uczniów.
Dziękujemy za uwagę