edukacja na rzecz Zrównoważonego Rozwoju

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
BiznesKlasa UNICEF – projekt edukacji humanitarnej.
Advertisements

1 Warszawa, 21 lutego 2008 r. Przegląd budżetu UE a kierunki reformy polityki spójności Podsekretarz Stanu w Augustyn Kubik Podsekretarz Stanu w Ministerstwie.
Związku Miast Polskich
Edukacja globalna w praktyce szkolnej
Wydział Edukacji i Spraw Społecznych
Metoda Development Center w praktyce
1 Strategia Rozwiązywania Problemów Społecznych długofalowy plan przeciwdziałania dezintegracji społecznej Opracowanie: MOPS Gdańsk Gdańsk 2004.
Temat: Modele rozwoju gospodarczego
Strategia Wdrażania Priorytetów Regionalnych PO KL w województwie pomorskim Styczeń 2008 r.
Otoczenie polityki społecznej
Definicje […] społeczeństwo obywatelskie jest przestrzenią działania instytucji, organizacji, grup społecznych i jednostek, rozciągającą się pomiędzy rodziną,
Rola kultury informacyjnej w kształtowaniu trwałego rozwoju (sustainable development) światowej społeczności.
1 Lokalny program rewitalizacji – Możliwości finansowania Paweł Dryl; MIELEC, 17 lutego 2006 r. 1.
Konferencja Nowa koncepcja polityki regionalnej Ministerstwo Rozwoju Regionalnego Warszawa, 4 sierpnia 2008 r.
Konferencja informacyjna na temat na temat konkursu dotacji dla partnerstw samorządowych w ramach Programu Regionalnego MF EOG Warszawa 28 stycznia.
Janusz Żak Korzyści wychowawcze i osobiste płynące z realizacji edukacji europejskiej.
Tomasz Schimanek Konsultacje październik-grudzień 2005 r.
Ewa Smuk Stratenwerth Stowarzyszenie Ekologiczno-Kulturalne ZIARNO
Związek Dużych Rodzin „Trzy Plus”
Dobre Polskie i Europejskie Praktyki w godzeniu ról rodzinnych i zawodowych na lokalnym rynku pracy Yves ROLAND-GOSSELIN, Przewodniczący Konfederacji Organizacji.
Potrzeby i ich zaspokajanie
Robert Łuczak Warszawa, 14 września 2013 r.
Świat – UE - Polska prospekt 2050
UWZGLĘDNIENIE DZIAŁAŃ ADAPTACYJNYCH W POLITYCE SPÓJNOŚCI 11 kwietnia 2013 r.
Szkoła Podstawowa z Oddziałami Intergracyjnymi Nr 8 Sopot
Zaproszenie do programu Projekt jest realizowany dzięki pomocy finansowej Unii Europejskiej. Poglądy i opinie wyrażone w tym materiale są wyłącznie poglądami.
Społeczne partnerstwo na rzecz zdrowia środowiskowego
Stan edukacji leśnej w polskich szkołach
* wszelkie oddziaływania władz państwowych (szczebla centralnego, lokalnego, regionalnego) mające na celu: 1. zaspokojenie potrzeb turystycznych własnego.
Dzie ń Wody, Tydzie ń Edukacji Globalnej, Foto-petycja, Debaty, Prezentacje, Seanse filmowe.
EUROPEJSKA KARTA SAMORZĄDU TERYTORIALNEGO
PAŃSTWA EUROPY PÓŁNOCNEJ
Współpraca z innymi szkołami Gimnazjum nr 12 w Tychach.
Niepubliczna placówka doskonalenia nauczycieli „prototo” we wrocławiu
Szkolenie przygotowujące pracowników PIS do wprowadzenia programu edukacyjnego pt. Trzymaj Formę! listopada 2006 roku. Wprowadzenie programu edukacyjnego.
Degradacja środowiska a świadomość społeczna.
Lekcje z ZUS – uwagi metodyczne Wodzisław Śląski, 18 lutego 2014 r. Marcin Kopczyński.
OGÓLNE ZASADY OPRACOWYWANIASTRATEGII ZRÓWNOWAŻONEGO ROZWOJU W GMINACH MIEJSKICH OGÓLNE ZASADY OPRACOWYWANIA STRATEGII ZRÓWNOWAŻONEGO ROZWOJU W GMINACH.
Metoda studium przypadku jako element XI Konkursu Wiedzy Ekonomicznej
EDUKACJA ZDROWOTNA W SZKOŁACH PONADGIMNAZJALNYCH W POLSCE
Wydział Polityki Społecznej Mazowieckiego Urzędu Wojewódzkiego
Prezentację wykonali: Rafał Aleksiejuk Dawid Kiertowicz Michał Starak.
„Zdrowie psychiczne - wspólna sprawa” sierpień – październik 2007
STRATEGIA ROZWOJU MIASTA ŚWIDWIN NA LATA
TURYSTYKA ZRÓWNOWAŻONA
Wprowadzenie. Treść zajęć 1. Sprawy organizacyjne 2. Definicje rozwoju, rozwoju lokalnego, regionu; 3. Cele rozwoju regionalnego i lokalnego.
Rozwój zrównoważony Marzena Łyp.
Europejski Rok na rzecz Rozwoju 2015
ZAŁOŻENIA STRATEGII ZAOPATRZENIA W WODĘ WOJEWÓDZTWA ŚLĄSKIEGO dr Krzysztof Wrana – Uniwersytet Ekonomiczny w Katowicach, Katedra Badań Strategicznych i.
Mała retencja poprzez inicjatywy obywatelskie I OPOLSKIE FORUM MIKRORETENCJI
Niepełnosprawność Władysław Sanocki „Człowiek niepełnosprawny jest pełnoprawnym członkiem ludzkiej wspólnoty”. Anna Zygmańska Grażyna Korczak Hanna Gleńska.
Plan konsultacji społecznych I część – prezentacja zakresu prac nad Strategią, celów strategicznych I i II rzędu II część – pytania skierowane do uczestników.
Wykaz Krajowych i Narodowych Programów Profilaktyki – zawierających zadania resortu edukacji.
PROBLEMATYKA INFRASTRUKTUR INFORMACJI PRZESTRZENNEJ W POLSCE JERZY GAŹDZICKI POLSKIE TOWARZYSTWO INFORMACJI PRZESTRZENNEJ.
Rozwój obszarów wiejskich w działaniach UNDP Anna Darska Szefowa Przedstawicielstwa UNDP w Polsce Program Narodów Zjednoczonych ds. Rozwoju.
Warszawa, Forum konserwatorskie Białystok 2011.
na opracowanie lub aktualizację programów rewitalizacji
Wyzwania rozwojowe Gdańsk 2030+
RADA SZKOLENIOWA DNIA
Pewnego dnia w Krakowie…
Warsztat konsultacyjny
ROLA RODZICÓW W WYBORZE SZKOŁY ŚREDNIEJ i wyższej dziecka
Warsztat konsultacyjny
Uczniowie klasy I Zespołu Szkolno Przedszkolnego w Rożnowicach realizują program edukacyjny „Żyj smacznie i zdrowo” pod kątem zasad prawidłowego i smacznego.
Postawy studentów wychowania fizycznego Uniwersytetu Rzeszowskiego wobec zdrowia Dr Jaromir Grymanowski Uniwersytet Rzeszowski Wydział Wychowania Fizycznego.
EKONOMIA NA CO DZIEŃ czyli decyduj o sobie
Cel: Zmniejszyć nierówność w krajach i między krajami
Regionalny Program Operacyjny Województwa Mazowieckiego Podzespół nr 4
Kultura współczesnego świata
Grupa tematyczna ds. innowacji w rolnictwie i na obszarach wiejskich
Zapis prezentacji:

edukacja na rzecz Zrównoważonego Rozwoju Edukacja globalna, edukacja na rzecz Zrównoważonego Rozwoju program działań, wymiana myśli i dobrych praktyk szkolnych Witold Jankowiak 1

Spis treści Zrównoważony Rozwój – definicja, krytyka, doświadczenia Cele Zrównoważonego Rozwoju – przegląd Agendy 2030 Zrównoważony rozwój w Polsce Tydzień Edukacji Globalnej w szkole  Źródła wiedzy 2

Zrównoważony Rozwój 3

Definicja Definicja sformułowana w 1987 r. w raporcie Światowej Komisji ds. Środowiska i Rozwoju pt. „Nasza Wspólna Przyszłość”: zrównoważony rozwój (ang. sustainable development) to taki, który zapewnia zaspokajanie potrzeb obecnego pokolenia bez umniejszania szans rozwojowych przyszłych pokoleń. 4

Definicja 5

Definicja LUDZIE Wskazanie ludzi jako centrum zainteresowania rozwoju; konieczność eliminacji ubóstwa i głodu we wszystkich formach i wymiarach. PLANETA Ochrona naszej planety przed degradacją w taki sposób, aby mogła służyć również przyszłym pokoleniom. DOBROBYT Zapewnienie dobrobytu i satysfakcjonującego życia wszystkim ludziom. POKÓJ Wspieranie pokojowych i współpracujących społeczeństw, wolnych od strachu i przemocy. W Agendzie podkreślono wyraźnie, że nie może być mowy o zrównoważonym rozwoju bez pokoju i nie ma pokoju bez zrównoważonego rozwoju. GLOBALNE PARTNERSTWO Odnowienie globalnego partnerstwa na rzecz zrównoważonego rozwoju, zgodnie z ideą wzmocnienia światowej solidarności. 6

Krytyka Teorie spiskowe jako narzędzie poznawcze „A kto na tym zarobi?” Zarzut ideologii Z punktu widzenia skuteczności realizacji celów i jej przyczyn Wydmuszka (pozbycie się wyrzutów sumienia) Łagodzenie skutków zamiast przeciwdziałania przyczynom Aspekty filozoficzne (miejsce człowieka w świecie przyrody) 7

Millenijne Cele Rozwoju http://zagranica.org.pl/sites/zagranica.org.pl/files/attachments/Dokumenty/realizcja_mdg_-_przeglad.pdf http://www.un.org/millenniumgoals/2015_MDG_Report/pdf/MDG%202015%20rev%20%28July%201%29.pdf 8

Cele Zrównoważonego Rozwoju 9

http://teg.edu.pl/pomagamy-czy-szkodzimy-materialy-informacyjne-o-spojnosci-polityki-na-rzecz-rozwoju 10

ubóstwo – pomiar, rodzaje Ubóstwo określamy względem podstawowych potrzeb życiowych człowieka, związanych z jego strukturą biologiczną, których zaspokojenie decyduje o przeżyciu, a zależy w dużej mierze od posiadania pieniędzy lub innych dóbr materialnych. Kryteriami ubóstwa będą zatem: dostęp do wody pitnej, właściwe warunki sanitarne, wartościowa żywność, odpowiednia odzież, godne miejsce i warunki zamieszkania. „Ubóstwo” to stan osoby, w którym brakuje jej podstawowych dóbr, na skutek czego jej podstawowe potrzeby nie są zaspokojone. Dwa podejścia: absolutne i względne 11

ubóstwo – pomiar, rodzaje Wskaźnik Wielowymiarowości Ubóstwa (Multidimensional Poverty Index - MPI) to skomplikowane narzędzie statystyczne za pomocą dziesięciu wskaźników analizuje trzy wymiary funkcjonowania gospodarstw domowych w krajach rozwijających się: zdrowie (umieralność dzieci i poziom żywienia), poziom edukacji (lata nauki i wiek jej podjęcia), poziom życia (elektryczność, warunki sanitarne, woda pitna, paliwo kuchenne, stan podłóg i posiadany majątek). MPI został opracowany na uniwersytecie oxfordzkim w 2010 roku i zastosowany po raz pierwszy w corocznym raporcie ONZ dotyczącym rozwoju na świecie. Pod względem MPI, Polska znajduje się w grupie państw o bardzo wysokim stopniu rozwoju. http://www.dataforall.org/dashboard/ophi/index.php/mpi/country_briefings http://hdr.undp.org/sites/default/files/HDR2016_EN_Overview_Web.pdf 12

Przyczyny: made in Bangladesh 13

Zrównoważony Rozwój w Polsce 15

A w Polsce… 16

A w Polsce… 17

A w Polsce… LINK 18

Tydzień Edukacji Globalnej w szkole 19

Szczególnie istotne w edukacji globalnej jest: tłumaczenie przyczyn i konsekwencji opisywanych zjawisk, przedstawianie perspektywy Globalnego Południa, rozumienie świata jako złożonego i dynamicznie zmieniającego się systemu, kształtowanie krytycznego myślenia i zmianę postaw, ukazywanie wpływu jednostki na globalne procesy i wpływu globalnych procesów na jednostkę. 20

Myśl globalnie, działaj lokalnie Takie zdanie… Myśl globalnie, działaj lokalnie Sugestia prowadzącego: wpływ działań lokalnych na problemy globalne jest sprawą dyskusyjną. Podczas działań edukacyjnych w szkole może warto bardziej skupić się na problemach związanych ze zrównoważonym rozwojem swojej miejscowości, regionu, Polski, a nawet Europy. 21

Przykładowe akcje w szkole FORMA TREŚĆ EFEKT Gazetka szkolna Głód na świecie Wiedza o skali marnowania żywności krajach wysoko rozwiniętych. Akcja na FB Transport w miastach Chęć wykorzystywania komunikacji miejskiej zamiast prywatnego samochodu. Ulotki Działania na rzecz mieszkańców krajów rozwijających się Wola bezpośredniego zaangażowania w akcje typu: wolontariat zagraniczny, akcja „Rodzina Rodzinie” , zbiorki środków na infrastrukturę. … 22

Źródła Wiedzy 23

Źródła wiedzy 24 https://sustainabledevelopment.un.org/topics http://www.un.org.pl/ http://www.un.org/sustainabledevelopment/sustainable-development-goals/ http://stat.gov.pl/obszary-tematyczne/warunki-zycia/ www.teg.edu.pl http://ungc.org.pl https://e-globalna.edu.pl/ https://fed.org.pl/materialy-edukacyjne/ http://stat.gov.pl/download/gfx/portalinformacyjny/pl/defaultaktualnosci/5501/23/1/1/na_sciezce_zrownowazonego_rozwoju.pdf http://zagranica.org.pl/sites/zagranica.org.pl/files/attachments/Dokumenty/realizcja_mdg_-_przeglad.pdf http://www.un.org/millenniumgoals/2015_MDG_Report/pdf/MDG%202015%20rev%20%28July%201%29.pdf http://teg.edu.pl/pomagamy-czy-szkodzimy-materialy-informacyjne-o-spojnosci-polityki-na-rzecz-rozwoju http://hdr.undp.org/sites/default/files/HDR2016_EN_Overview_Web.pdf http://www.dataforall.org/dashboard/ophi/index.php/mpi/country_briefings 24

tel. 607 191 484 witold.jankowiak@gmail.com Kontakt tel. 607 191 484 witold.jankowiak@gmail.com 25