WSPÓŁPRACA SZKOŁY Z SPT W NOWOGARDZIE

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Podstawy prawne współpracy PPP ze szkołami. Podstawa prawna działania Poradni ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 1 lutego 2013 r. w sprawie.
Advertisements

TEORIA I PRAKTYKA EDUKACJI UCZNIÓW ZDOLNYCH Realizacja przez szkoły zadań związanych z kształceniem i promowaniem uczniów szczególnie uzdolnionych w latach.
PROJEKT „Doskonalenie szansą na rozwój” _____________________________________________________________________ Dorota Kamińska – Poradnia Psychologiczno.
Awans zawodowy nauczycieli.
Mazowieckie Samorządowe Centrum Doskonalenia Nauczycieli Wydział w Ciechanowie Ciechanów ul. Wyzwolenia 10 A Tel/fax.:
Biuro Edukacji Urzędu m.st. Warszawy Warszawa, 24 luty 2016 r. Elektroniczny system rekrutacji do gimnazjów na rok szkolny 2016/2017.
Priorytetowe kierunki działania gdańskich poradni psychologiczno-pedagogicznych Materiał opracowany przez dyrektorów gdańskich poradni psychologiczno-
Zmiany dotyczące zasad kierowania uczniów do Młodzieżowych Ośrodków Socjoterapii (MOS) Konferencja dla dyrektorów, doradców zawodowych i pedagogów gimnazjów.
KONCEPCJA PRACY Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej w Nisku na lata
Wybrane wyniki okresowej analizy realizowania przez szkołę zadań związanych z kształceniem i promowaniem uczniów szczególnie uzdolnionych w latach 2006/2007.
SZKOŁA ŚRODOWISKIEM ROZWOJU UCZNIA. Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego PRIORYTET IX. ROZWÓJ KOMPETENCJI.
Procedura „NIEBIESKIE KARTY" w świetle obowiązujących przepisów prawa.
Edukacja skuteczna, przyjazna i nowoczesna Reforma systemu oświaty.
Art. 42 ustawy – Karta Nauczyciela Organizacja pracy świetlicy szkolnej Pomoc psychologiczno-pedagogiczna.
1 Studia o profilu praktycznym. Aspekty prawne i organizacyjne KONFERENCJA „PO PIERWSZE PRACA…” Konin, 18 września 2014 r. Artur Zimny Państwowa Wyższa.
WNIOSKI Z KONTROLI I NADZORU NAD REALIZACJĄ ZADAŃ POMOCY SPOŁECZNEJ
Spotkanie z rodzicami- inauguracja roku szkolnego 2016/
Sprawozdanie z nadzoru pedagogicznego Łódzkiego Kuratora Oświaty - rok szkolny 2016/2017
zmiany od września w naszych placówkach
RODN „WOM” w Katowicach 2017 dr Tomasz Grad
ORGANIZOWANIE I UDZIELANIE UCZNIOM POMOCY PSYCHOLOGICZNO – PEDAGOGICZNEJ W ŚWIETLE NOWYCH REGULACJI PRAWNYCH W PSP NR2 IM.J.KORCZAKA W KLUCZBORKU   Na.
Sześciolatek idzie do szkoły
CELE I ZADANIA PRZEDSZKOLA
Finansowanie doskonalenia nauczycieli
Dz.U Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. - Prawo oświatowe
Dyrektor Wojewódzkiego Urzędu Pracy w Łodzi
Prowadzonych przez MIASTO BIAŁYSTOK na rok szkolny 2017/2018
Programy nauczania.
UCZEŃ OBJĘTY KSZTAŁCENIEM SPECJALNYM – PRAWIDŁOWE ODCZYTYWANIE ORZECZEŃ I OPINII PORADNI PSYCHOLOGICZNO-PEDAGOGICZNEJ NA POTRZEBY SIO OPRACOWAŁY:
Statut Szkoły art. 98 ustęp 1.
Sześciolatek idzie do szkoły
Autor: Marzenna Czarnocka
Zasady udzielania i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach Podstawa prawna : ROZPORZĄDZENIE.
Pomoc psychologiczno - pedagogiczna
Świetlice szkolne w rzeczywistości prawnej
Dokumentacja szkolna w zakresie pomocy psychologiczno-pedagogicznej
Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017 r
Poradnia jest czynna od poniedziałku do piątku w godz.:
Zmiany w przepisach ustawy z dnia 26 stycznia 1982 r
Konferencja Uwarunkowania prawne pracy dyrektora i nauczyciela wobec zmieniającej się rzeczywistości oświatowej pod patronatem.
Organizacja pomocy psychologiczno-pedagogicznej w systemie oświaty w świetle zmian prawnych i finansowych Warszawa, kwiecień 2018 r. Opracowanie: Emilia.
Konferencja dla Dyrektorów
Zmiany w statutach przedszkoli po reformie oświaty 2017
Egzamin ósmoklasisty 2019.
ZEBRANIE DLA RODZICÓW ROK SZKOLNY 2018/2019 Rybnik dn
RODN „WOM” w Katowicach 2017 dr Tomasz Grad
Projekt edukacyjny w gimnazjum
Ocena pracy nauczyciela i dyrektora
Zmiany w awansie zawodowym od 1 września 2018r.
Projekt systemowy współfinansowany przez Unię Europejską ze środków
Zmiany w ustawie o systemie oświaty
SPECJALNE POTRZEBY EDUKACYJNE
Punkty konsultacyjne w ramach projektu Świętokrzyskiego Kuratora Oświaty Wsparcie szkół ogólnodostępnych w realizacji zadań związanych.
Priorytet III. Wysoka jakość systemu oświaty Działanie 3. 5
Podstawa prawna Zasady przyjęć do klas I w szkołach podstawowych, dla których organem prowadzącym jest Miasto Kobyłka, zostały przygotowane w oparciu o.
Współpraca z placówkami wspierającymi rozwój ucznia
OŚRODEK KOORDYNACYJNO- REHABILITACYJNO- OPIEKUŃCZY W SPECJALNYM OŚRODKU SZKOLNO-WYCHOWAWCZYM NR 2 W GDAŃSKU.
Priorytet III. Wysoka jakość systemu oświaty Działanie 3. 5
DORADCA ZAWODOWY to osoba udzielająca pomocy, w formie grupowych i indywidualnych porad zawodowych, młodzieży i osobom dorosłym w wyborze zawodu, kierunku.
Zmiany w podstawie programowej celem szerszego dostosowania przebiegu procesu edukacji dla najmłodszych uczniów i umożliwienie im łatwego przejścia do.
„Opracowanie przedmiotowego programu nauczania, ze szczególnym uwzględnieniem kształtowania kompetencji kluczowych u uczniów” Opracowanie Alina Szeloch.
Harmonogram Rekrutacji 2019/2020
KONFERENCJA DLA DYREKTORÓW PORADNI PSYCHOLOGICZNO - PEDAGOGICZNYCH
Opiniowanie zmian do arkuszy organizacji
SIEĆ WSPARCIA KOORDYNATORÓW POMOCY PSYCHOLOGICZNO-PEDAGOGICZNEJ
Wspomaganie pracy szkół
w świetle Ustawy „Za Życiem”
EWALUACJA WEWNĘTRZNA POLONIJNA Rodzic jako partner przedszkola wymaganie 9 czerwiec 2019 r.
Wsparcie uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi
Ramowy program szkolenia w zakresie wspomagania szkół w wykorzystywaniu nowoczesnych technologii w procesie nauczania/uczenia się Kompetencje informatyczne.
Zapis prezentacji:

WSPÓŁPRACA SZKOŁY Z SPT W NOWOGARDZIE

WSPIERANIE DZIAŁAŃ SZKOŁY PRZEZ PORADNIĘ konsultowanie i diagnozowanie dzieci : - określanie potencjału rozwojowego, predyspozycji i uzdolnień dzieci i młodzieży; - wykrycie odchyleń i zaburzeń w rozwoju; - ustalenie przyczyn niepowodzeń edukacyjnych; - stwierdzenie specyficznych trudności w uczeniu się; - dostosowywanie wymagań edukacyjnych do możliwości i potrzeb uczniów; - zapobieganie powstawaniu trudności dydaktycznych i wychowawczych oraz ich przezwyciężanie; - proponowanie odpowiednich dla dziecka form pomocy wraz z uzasadnieniem;

WSPIERANIE DZIAŁAŃ SZKOŁY PRZEZ PORADNIĘ przeprowadzanie badań diagnostycznych przesiewowych dotyczących wad wymowy, lateralizacji; organizowanie i przeprowadzanie diagnozy dzieci zdolnych, którym przysługuje indywidualny tok nauki;

WSPIERANIE NAUCZYCIELI I RODZICÓW W ICH OBOWIĄZKACH: Uczestnictwo pedagoga, nauczycieli w spotkaniach organizowanych przez poradnię - konferencje i szkolenia.   Bieżące i systematyczne konsultowanie z poradnią trudnych spraw wychowawczych. Organizowanie na terenie szkoły szkoleń w ramach WDN, z udziałem pracowników poradni na tematy interesujące kadrę pedagogiczną szkoły.

WSPIERANIE NAUCZYCIELI I RODZICÓW W ICH OBOWIĄZKACH Organizowanie spotkań dla rodziców na terenie szkoły z udziałem specjalistów z poradni psychologiczno-pedagogicznej w celu: - zwiększenia świadomości rodziców dotyczącej potrzeb i możliwości dzieci; - kształtowania pożądanych postaw rodzicielskich; - wzrostu umiejętności wychowawczych rodziców; - skutecznego oddziaływania wychowawczego;

WSPIERANIE DZIECI I MŁODZIEŻY ORAZ RODZICÓW W ZAKRESIE ORIENTACJI ZAWODOWEJ: Spotkania doradcy zawodowego z uczniami w celu: - trafnego wyboru kierunku dalszego kształcenia i zawodu; - umiejętności planowania kariery zawodowej. Uświadamianie potrzeby przezwyciężania trudności dydaktycznych i wychowawczych uczniów;

WSPOMAGANIE

1) wynikającym z kierunków realizacji przez kuratorów oświaty polityki 1. Wspomaganie przedszkoli, szkół i placówek, o którym mowa w § 2 pkt 4, polega na zaplanowaniu i przeprowadzeniu działań mających na celu poprawę jakości pracy przedszkola, szkoły lub placówki w zakresie: 1) wynikającym z kierunków realizacji przez kuratorów oświaty polityki oświatowej państwa, ustalanych przez ministra właściwego do spraw oświaty i wychowania zgodnie z art. 60 ust. 3 pkt 1 ustawy Prawo oświatowe oraz wprowadzanych zmian w systemie oświaty; 2) wymagań stawianych wobec przedszkoli, szkół i placówek, których wypełnianie jest badane przez organy sprawujące nadzór pedagogiczny w procesie ewaluacji zewnętrznej, zgodnie z przepisami wydanymi na podstawie art. 44 ust. 3 ustawy Prawo oświatowe; 3) realizacji podstaw programowych; 4) rozpoznawania potrzeb dzieci i młodzieży oraz indywidualizacji procesu nauczania i wychowania; 5) analizy wyników i wniosków z nadzoru pedagogicznego oraz wyników egzaminów, o których mowa w art. 3 pkt 21, 21c i 21d ustawy o systemie oświaty; 6) potrzeb zdiagnozowanych na podstawie analizy wyników i wniosków, o których mowa w pkt 5; 7) innych potrzeb wskazanych przez przedszkole, szkołę lub placówkę.”;

Zasady kierowania uczniów do SPT

Krok 1   Nauczyciel, który stwierdza konieczność przebadania ucznia ze względu na specyficzne trudności w nauce, inne dysfunkcje czy też uzdolnienia zgłasza informację wychowawcy klasy, do której uczęszcza dany uczeń. Wychowawca kontaktuje się z rodzicem (prawnym opiekunem) w celu omówienia zauważonych problemów i sygnalizuje potrzebę diagnozy.   

Krok 2 Wychowawca lub pedagog szkolny na podstawie informacji uzyskanych od nauczycieli  prowadzących zajęcia z danym uczniem w szkole - po uzyskaniu zgody rodzica (prawnego opiekuna ) - wypełnia wniosek z uzasadnieniem w celu skierowania ucznia na badania specjalistyczne w SPT. Wniosek może sporządzić także rodzic (opiekun prawny) oraz pełnoletni uczeń. Wniosek musi zawierać szczegółowe dane ucznia: imię i nazwisko, PESEL, datę urodzenia, miejsce zamieszkania, nazwę szkoły, klasę  oraz szczegółowe  uzasadnienie problemu . Ponadto należy wskazać jakie stosowano dotychczas formy pomocy  wobec ucznia i jakie są ich efekty. Wnioski do poradni składane są na drukach zaproponowanych przez SPT. Wniosek powinien być podpisany przez osobę sporządzającą go i być opatrzony pieczęcią szkoły. Wniosek uzasadnia wnioskodawca.

Krok 3   Wniosek wraz z uzasadnieniem przekazywany jest do poradni psychologiczno – pedagogicznej. Informację o tym otrzymują rodzice  (pełnoprawni opiekunowie)  lub pełnoletni uczeń. Ponadto do poradni rodzice powinni dostarczyć w wyznaczonym dniu badania: - opinię wychowawcy klasy - w przypadku diagnozy pod kątem specyficznych trudności w pisaniu również prace pisemne dziecka (najlepiej opatrzone komentarzem polonisty, zeszyty ) - jeśli dziecko podczas pisania, czytania musi korzystać z okularów powinno mieć je również podczas wizyty w poradni;

PRZYGOTOWANIE RODZICÓW/ PRAWNYCH OPIKUNÓW DZIECKA DO WIZYTY W SPT

  Uzyskanie zgody rodzica na badania dziecka w poradni powinno poprzedzać spotkanie wychowawcy/pedagoga szkolnego z ojcem/matką dziecka/obojgiem rodziców/opiekunem prawnym. W rozmowie wskazane jest poruszenie następujących spraw: Wyjaśnienie celu wizyty: Zapewnienie dyskrecji na terenie szkoły Zapewnienie o dyskrecji na terenie poradni Poinformowanie o czasie trwania wizyty Poinformowanie o obowiązkowej obecności rodzica/opiekuna prawnego Poinformowanie rodzica o potrzebie zabrania dokumentacji lekarskich,

Diagnozowanie dzieci i młodzieży. Formy realizacji: - diagnoza psychologiczna, logopedyczna i pedagogiczna dzieci i młodzieży; - przesiewowe badania słuchu i wzroku; - konsultacje z pedagogami, psychologami i terapeutami; - opracowywanie indywidualnych programów wczesnego wspomagania rozwoju do pracy z dzieckiem niepełnosprawnym - opiniowanie na podstawie przeprowadzonych badań, zgodnie z obowiązującymi przepisami prawnymi; - wydawanie orzeczeń kwalifikujących do indywidualnego obowiązkowego rocznego przygotowania przedszkolnego, nauczania indywidualnego, kształcenia specjalnego, zajęć rewalidacyjno-wychowawczych oraz opinii o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju.

Udzielanie dzieciom i młodzieży oraz rodzicom bezpośredniej pomocy psychologiczno- pedagogicznej. Formy realizacji: - indywidualne lub grupowe zajęcia terapeutyczne dla dzieci i młodzieży proponowane przez szkołę i poradnię; - prowadzenie: terapii rodziny, mediacji, interwencji kryzysowej, warsztatów, porad i konsultacji, wykładów i prelekcji, działalności informacyjno-szkoleniowej; - udzielanie wsparcia w wyborze kierunku kształcenia i zawodu oraz planowaniu kształcenia i kariery zawodowej (badania, porady, konsultacje, pogadanki); - zajęcia aktywizujące uczniów do wyboru zawodu i kierunku dalszego kształcenia; - wspieranie rodziców w przezwyciężaniu trudności ich dzieci w nauce przez upowszechnianie materiałów dydaktycznych; - udzielanie pomocy psychologiczno-pedagogicznej dzieciom i młodzieży z grup ryzyka oraz ich rodzicom; - porady indywidualne dla rodziców oraz instruktaż dotyczący pracy z małym dzieckiem w domu; - przekazywanie rodzicom kryteriów gotowości szkolnej dzieci; - zajęcia dotyczące efektywnego uczenia się; - zajęcia o innej tematyce, zgodnie z zapotrzebowaniem szkół i możliwościami poradni.  

Realizowanie zadań profilaktycznych oraz wspierających wychowawczą i edukacyjną funkcję przedszkola i szkoły , w tym wspieranie nauczycieli w rozwiązywaniu problemów dydaktycznych i wychowawczych.   Formy realizacji: - wsparcie nauczycieli w udzielaniu pomocy psychologiczno-pedagogicznej oraz opracowywaniu i realizacji indywidualnych programów pracy z uczniem; - prowadzenie edukacji dotyczącej ochrony zdrowia psychicznego wśród dzieci i młodzieży, rodziców i nauczycieli; - wspieranie szkół w realizacji programów profilaktycznych i wychowawczych; - konsultacje z nauczycielami i udzielanie indywidualnych porad i wskazówek do pracy z uczniami; - działalność konsultacyjno-doradcza dla nauczycieli, wychowawców grup wychowawczych, specjalistów - współdziałanie ze szkołą w zakresie wczesnego rozpoznawania specyficznych trudności w uczeniu się; - pogadanki dla rodziców podczas zebrań w szkołach oraz spotkania informacyjne; - działania informacyjno-szkoleniowe; - szkolenie dla nauczycieli w zakresie pracy z uczniem zdolnym; - grupowe zajęcia profilaktyczne (w miarę możliwości kadrowych).

Organizowanie i prowadzenie wspomagania szkoły w zakresie realizacji zadań dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych.   Formy realizacji: - uczestniczenie pracowników poradni w spotkaniach rad pedagogicznych szkół (w miarę możliwości kadrowych); - pomoc w rozpoznawaniu potrzeb dzieci i młodzieży oraz indywidualizacji procesu nauczania i wychowania; - przekazywanie szkole na pisemny wniosek rodziców lub pełnoletniego ucznia kopii opinii wydanych przez poradnię; - udzielanie nauczycielom i specjalistom wsparcia merytorycznego na terenie poradni lub w szkole

PEDAGODZY SZKOLNI, NAUCZYCIELE ORAZ INNE OSOBY POTRZEBUJĄCE POMOCY I WSPARCIA Mogą korzystać z usług Poradni w zakresie: Psychoedukacja dla nauczycieli przedszkoli Psychoedukacja dla nauczycieli dotycząca pracy z dzieckiem zdolnym Zajęcia edukacyjno-warsztatowe dla nauczycieli dotyczące pomocy psychologiczno-pedagogicznej w szkole Porady, konsultacje, udział w radach pedagogicznych, spotkaniach itp. Nowoczesne metody uczenia – zajęcia dla nauczycieli „Kontakt pomocny” - w ustalonych godzinach Poradni Edukacja w zakresie profilaktyki uzależnień, trudności w nauce i zachowaniu – dla różnych grup społecznych Doradztwo dotyczące użytkowania aparatów  słuchowych  

ZINDYWIDUALIZOWANA ŚCIEŻKA KSZTAŁCENIA

Nowa forma pomocy psychologiczno – pedagogicznej w szkołach na podstawie Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017 roku, w sprawie zasad organizacji i udzielania pomocy psychologiczno – pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach – Dz.U.2017r. poz. 1591 oraz Dz.U.2017r. poz. 1643) Organizowana jest dla uczniów, którzy mogą uczęszczać do szkoły, ale ze względu na trudności w funkcjonowaniu wynikające w szczególności ze stanu zdrowia nie mogą realizować wszystkich zajęć edukacyjnych wspólnie z odziałem szkolnym i wymagają dostosowania organizacji i procesu nauczania do ich specjalnych potrzeb edukacyjnych. Nie organizuje się dla uczniów objętych kształceniem specjalnym lub indywidualnym nauczaniem!!!

Obejmuje wszystkie zajęcia edukacyjne, które są realizowane: a)   Wspólnie z oddziałem szkolnym, b)   Indywidualnie z uczniem. Objęcie ucznia zindywidualizowaną ścieżką kształcenia (ZŚK) wymaga opinii publicznej poradni, z której wynika potrzeba objęcia ucznia pomocą w tej formie. Do wniosku o wydanie powyższej opinii dołączona powinna być dokumentacja określająca: Trudność w funkcjonowaniu ucznia w szkole; Wpływ przebiegu choroby na funkcjonowanie ucznia w szkole oraz ograniczenia w zakresie możliwości udziału ucznia w zajęciach edukacyjnych z oddziałem szkolnym (jeżeli uczeń objęty jest ZŚK ze względu na stan zdrowia); Opinia nauczycieli i specjalistów prowadzących zajęcia z uczniem – o jego funkcjonowaniu w szkole.

Przed wydaniem opinii publiczna poradnia ze współpracy ze szkołą oraz rodzicami ucznia lub pełnoletnim uczniem przeprowadziła analizę funkcjonowania ucznia uwzględniając efekty udzielanej dotychczas przez szkołę pomocy psychologiczno – pedagogicznej.

Opinia dotycząca ZŚK powinna zawierać: Zakres, w jakim uczeń nie może brać udziału w zajęciach edukacyjnych wspólnie z odziałem szkolnym; Okres objęcia ucznia ZŚK, nie dłuższy jednak niż rok szkolny; Działania, jakie powinny być podjęte w celu usunięcia barier i ograniczeń utrudniający funkcjonowanie ucznia i jego uczestnictwo w życiu szkoły; Uczeń objęty ZŚK realizuje w danej szkole programy nauczania, z dostosowaniem metod i form ich realizacji i jego indywiduALnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych, w szczególności potrzeb wynikających ze stanu zdrowia. Na wniosek rodziców ucznia lub pełnoletniego ucznia dyrektor szkoły ustala, z uwzględnieniem opinii poradni, tygodniowy wymiar godzin zajęć edukacyjnych realizowanych indywidualnie z uczniem, uwzględniając konieczność realizacji podstawy programowej kształcenia ogólnego lub zawodowego.

Irena Juszczyk Agnieszka Wójtowicz Dziękuję za uwagę Irena Juszczyk Agnieszka Wójtowicz