REKLAMA AKUSTYCZNA
Reklama akustyczna czyli dźwiękowa forma oddziaływania na konsumentów działająca na narząd słuchu. Reklama radiowa jest idealnym przykładem reklamy akustycznej, ale zaliczają się do niej również: -informacje reklamowe sklepach, -piosenki reklamowe, -sygnał dźwiękowy identyfikujący lub wyróżniający dany podmiot gospodarczy.
Cechy reklamy akustycznej: krótka, zwięzła, czytelna, treściwa; krótka, zwięzła, czytelna, treściwa; posiada oryginalny sposób przekazu zwracający uwagę; posiada oryginalny sposób przekazu zwracający uwagę; wykorzystuje język grupy docelowej; wykorzystuje język grupy docelowej; ma mało szczegółów; ma mało szczegółów; posiada odpowiednio dobraną muzykę i efekty dźwiękowe; posiada odpowiednio dobraną muzykę i efekty dźwiękowe; cechuje ją szybkość wypowiedzi; cechuje ją szybkość wypowiedzi; ilość słów (30 sekund około 65 słów); ilość słów (30 sekund około 65 słów); wykorzystuje percepcje słuchową (akustyka, samogłoski, poziom głośności); wykorzystuje percepcje słuchową (akustyka, samogłoski, poziom głośności);
REKLAMA RADIOWA Jest to forma reklamy, która wykorzystuje radio w celu dotarcia do potencjalnego klienta. Jest to forma reklamy, która wykorzystuje radio w celu dotarcia do potencjalnego klienta. Ma zróżnicowany zasięg. Może być nadawana przez stacje lokalne, regionalne, ogólnokrajowe oraz międzynarodowe.
REKLAMA RADIOWAZALETY: -pobudza wyobraźnię, -nie irytuje – w przeciwieństwie do reklamy np. telewizyjnej, -nie irytuje – w przeciwieństwie do reklamy np. telewizyjnej, -jest powszechna – jadąc samochodem, siedząc w pracy, będąc na zakupach, radia możemy słuchać wszędzie, -jest powszechna – jadąc samochodem, siedząc w pracy, będąc na zakupach, radia możemy słuchać wszędzie, -niskie koszty produkcji.
Niskie koszty produkcji skutkują niższymi kosztami reklamy, widać jednak ogromną różnicę pomiędzy radiem lokalnym, a krajowym.
REKLAMA RADIOWA WADY: -ulotność i krótkotrwałość (niska percepcja), -duża ilość powtórzeń (znudzenie), -ograniczenia przekazu werbalnego, -trudność przekazywania skomplikowanej treści, -niewystarczający prestiż.
W reklamie radiowej wykorzystuje się: W reklamie radiowej wykorzystuje się: dżingle – czyli krótkie, kilkunastosekundowe melodie lub piosenki, dżingle – czyli krótkie, kilkunastosekundowe melodie lub piosenki, rozmowy sponsorowane – polegające na udzielaniu krótkich wywiadów radiowych na ściśle określony temat, rozmowy sponsorowane – polegające na udzielaniu krótkich wywiadów radiowych na ściśle określony temat, konkursy dla słuchaczy – w których reklamodawca finansuje nagrody. konkursy dla słuchaczy – w których reklamodawca finansuje nagrody. Podstawową formą reklamy radiowej są radiowe spoty reklamowe.
RADIOWY SPOT REKLAMOWY Jest to krótki, zazwyczaj 30-sekundowy materiał reklamowy, emitowany w przerwach między audycjami albo w ich trakcie. Jest to krótki, zazwyczaj 30-sekundowy materiał reklamowy, emitowany w przerwach między audycjami albo w ich trakcie. Spoty nadawane są w ramach bloków reklamowych. Emisja spotów reklamowych jest jednym z głównych źródeł utrzymania prywatnych stacji radiowych oraz stanowi pokaźne źródło dochodów radiofonii publicznych. Spoty nadawane są w ramach bloków reklamowych. Emisja spotów reklamowych jest jednym z głównych źródeł utrzymania prywatnych stacji radiowych oraz stanowi pokaźne źródło dochodów radiofonii publicznych.
Z kogni-punktu widzenia… Z kogni-punktu widzenia… Spoty telewizyjne mają przewagę nad reklama radiową, ponieważ działają za pomocą obrazu, a większość społeczeństwa to wzrokowcy. Niestety w przypadku reklamy radiowej twórcy mogą operować tylko dźwiękiem. Jednak fachowcy wyśmienicie radzą sobie z ograniczeniami. Bardzo skutecznym i często wykorzystywanym chwytem jest oddziaływanie na wszystkie zmysły za pomocą odpowiednio dobranych słów Spoty telewizyjne mają przewagę nad reklama radiową, ponieważ działają za pomocą obrazu, a większość społeczeństwa to wzrokowcy. Niestety w przypadku reklamy radiowej twórcy mogą operować tylko dźwiękiem. Jednak fachowcy wyśmienicie radzą sobie z ograniczeniami. Bardzo skutecznym i często wykorzystywanym chwytem jest oddziaływanie na wszystkie zmysły za pomocą odpowiednio dobranych słów.
Najlepszym chwytem przyciągającym uwagę słuchaczy jest żart sytuacyjny. Najlepszym chwytem przyciągającym uwagę słuchaczy jest żart sytuacyjny. Śmieszne reklamy najdłużej pozostają w pamięci odbiorców. Śmieszne reklamy najdłużej pozostają w pamięci odbiorców. Słynne „a świstak siedzi i zawija je w te sreberka” doczekało się mnóstwa kontynuacji i wyjaśnień internautów, dlaczego „świstak siedzi i zawija”, czy też odwrotnie – już nie zawija „bo sreberka były kradzione”. Słynne „a świstak siedzi i zawija je w te sreberka” doczekało się mnóstwa kontynuacji i wyjaśnień internautów, dlaczego „świstak siedzi i zawija”, czy też odwrotnie – już nie zawija „bo sreberka były kradzione”. Bardzo popularne stały się także charakterystyczne maskotki występujące w serii reklam, jak np. Serce i Rozum.
PRZYKŁADY REKLAM RADIOWYCH Reklama Proliver - "koko spoko" Wykorzystanie rozpoznawalnej w pewnym okresie melodii, kojarzonej przez wszystkich, zwracająca uwagę, rozpoznawalna
PRZYKŁADY REKLAM RADIOWYCH Reklama radiowa Dacia – “Samolot" Szokująca, zabawna, dająca do zrozumienia że to nasza ostatnia szansa na skorzystanie z promocji;
PRZYKŁADY REKLAM RADIOWYCH Reklama radiowa, kampania społeczna – “Słowa ranią całe życie Inna strona reklam, promująca kampanię społeczną, wpływająca bezpośrednio na odbiorcę, mająca za zadanie dosadnie zwrócić jego uwagę poprzez nie do końca stosowne słownictwo, dopuszczalne w tego typu spotach, wykorzystująca formę przekazu w lepszym celu;
PRZYKŁADY REKLAM RADIOWYCH Reklama radiowa jednego z producentów podłóg - Nawiązanie do tematyki religijnej.
Dziękujemy za obejrzenie naszej prezentacji! <3