AGRESJA WŚRÓD DZIECI– SKĄD SIĘ BIERZE I JAK JEJ ZAPOBIEGAĆ?

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
PRZEMOC I AGRESJA Jak zapobiegać?
Advertisements

Cele spotkania: Uświadomienie rodzicom problemu jakim staje się nasilające się wśród dzieci i młodzieży zjawisko agresji. Zapoznanie rodziców z pojęciem.
AGRESJA WŚRÓD DZIECI – SKĄD SIĘ BIERZE I JAK JEJ ZAPOBIEGAĆ ?
60 + NIE DYSKRYMINUJ MNIE Warsztat antydyskryminacyjny.
Mgr Renata Werpachowska Fundacja Synapsis © Małopolskie Centrum Wspierania Rozwoju MCWR Sp. z o.o. Przygotowanie do dorosłości osób z autyzmem.
Co to jest przemoc ? DZIAŁANIA:  Jednorazowe lub wielokrotne, naruszające prawa lub dobra osobiste człowieka, w tym: narażające na utratę życia, zdrowia,
Światowy Dzień Zdrowia 2016 Pokonaj cukrzycę. Światowy Dzień Zdrowia 7 kwietnia 2016.
Stereotypy, uprzedzenia i przesądy w sądach w sprawach związanych z przemocą wobec kobiet Temida pod lupą : stereotypy, Warszawa 28 kwietnia 2016.
Głównym założeniem pracy w Miejskim Przedszkolu Nr 9 w Częstochowie są priorytety zawarte w Koncepcji Pracy Przedszkola wg których prowadzone są liczne.
Czynniki sprzyjające zdrowiu Tryb życia a zdrowie
Agresja i przemoc. Skąd się bierze? Jak przeciwdziałać? Renata Wolińska Na podstawie materiałów szkoleniowych CBT Warszawa, Centrum Arruppe Gdynia oraz.
Zarządzanie Zmianą Sesja 3 Radzenie sobie z ludzkimi aspektami zmiany: opór.
Praca naukowa finansowana ze środków na naukę w latach jako projekt badawczy zamawiany Problemy opieki nad osobami niesamodzielnymi w świetle.
BYĆ PRZEDSIĘBIORCZYM - nauka przez praktykę Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Agresja i przemoc w środowisku szkolnym -metody postępowania w sytuacjach trudnych.
Jak zapobiegać przemocy domowej wobec dzieci i młodzieży. Iwona Czerwoniuk psychoterapeuta BSFT (Terapia Krótkoterminowa Skoncentrowana na Rozwiązaniu)
Rola przedszkola w przygotowaniu dzieci 6 –letnich do podjęcia nauki w szkole Spotkanie z Rodzicami Przedszkole nr 8 w Nysie.
31 maja 2016r. 1 Regionalne badanie nastrojów społecznych wokół UEFA EURO 2012™ Prezentacja wyników badania z mieszkańcami Gdańska, Poznania,
EWALUACJA PROJEKTU WSPÓŁFINANSOWANEGO ZE ŚRODKÓW UNII EUROPEJSKIE J „Wyrównywanie dysproporcji w dostępie do przedszkoli dzieci z terenów wiejskich, w.
DZIAŁY FILOZOFII Antropologia filozoficzna. Co to takiego w ogóle jest antropologia ?
Co to jest PaT? PaT to skrót od nazwy programu „Profilaktyka a Ty”. W programie znajdzie miejsce każdy, komu bliska jest myśl humanistyczna. Wartością.
„Alkotest przeciw tragedii” kampania społeczna Stowarzyszenia „Droga i Bezpieczeństwo”” przy poparciu Marszałka Województwa Wielkopolskiego oraz współpracy.
Przeciwdziałanie agresji i przemocy w szkole.. Agresja Agresję definiuje się najczęściej jako świadome, zamierzone działanie, mające na celu wyrządzenie.
„Jak uczyć dzieci na temat przemocy i wykorzystywania”
… przemy ś lenia pedagogiczne. „Najważniejszym okresem w życiu nie są lata studiowania na wyższej uczelni, ale te najwcześniejsze, czyli okres od narodzenia.
BUDOWANIE RELACJI PARTNERSKICH - PRZEŁAMYWANIE OBAW I BARIER Beata Bednarczyk.
Jak sobie z nim radzić ?.
Prawa kobiet w XXI wieku
Pacjent dorosły, w sytuacji rezygnacji z leczenia przyczynowego
LICEUM OGÓLNOKSZTAŁCĄCE NR VII OPRACOWAŁA ANETA RADOMYSKA ANALIZA ANKIET.
Przygotowała: Anna Słowik. Głównym celem prezentacji jest uświadomienie rodzicom zagrożeń wynikających z użytkowania Internetu (oszustwa, wyłudzania,
 Jak zapanować nad ludzkimi uczuciami?.  To powodowana strachem reakcja emocjonalna, która pojawia się, gdy zablokowane jest jakieś dążenie i następuje.
Opiekunka środowiskowa Czas trwania nauki: 1 rok.
Procedura „NIEBIESKIE KARTY" w świetle obowiązujących przepisów prawa.
BEZPIECZEŃSTWO UCZNIÓW I KLIMAT SPOŁECZNY W POLSKICH SZKOŁACH Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
WYNIKI EWALUACJI WEWNĄTRZSZKOLNEJ ROK SZKOLNY
NIE BÓJMY SIĘ INTEGRACJI! W dzisiejszych czasach widać jak pod mikroskopem ile jest jeszcze uprzedzeń i nietolerancji w stosunku do osób niepełnosprawnych.
Edukacja skuteczna, przyjazna i nowoczesna Reforma systemu oświaty.
Konflikty i sposoby ich rozwiązywania w grupie
Gdy myślę „ SZKOŁA”: nauka, przyjaźń, bezpieczeństwo, moja przyszłość … Szkoła Podstawowa Nr 142 w Łodzi im. Zawiszy Czarnego Łódź, ul. Łupkowa.
INSTYTUCJE GOSPODRKI RYNKOWEJ Jerzy Wilkin i Dominika Milczarek Wykład 1 Wiedza o instytucjach w nauczaniu ekonomii.
Badanie społecznej akceptacji UEFA Euro 2012 w Poznaniu.
Tydzień zdrowia i bezpieczeństwa pracy Ćwiczenia dla osób narażonych na obciążenie statyczne mięśni – praca siedząca Październik 2007.
Dlaczego dzieci są agresywne?. Czym jest agresja?  Agresja to zamierzone działanie, mające na celu wyrządzenie komuś lub szkody, straty lub bólu. Czynności.
Rozwój społeczny i emocjonalny dr Genowefa Janczewska-Korczagin
18 PRZYKAZA Ń MARII MONTESSORI Maria Montessori (1870 – 1952) – włoska lekarka i pedagog, twórczyni systemu wychowania dzieci zwanego Metodą Montessori.
STOP PRZEMOCY I AGRESJI.
PRAWA DZIECKA Nikt nie może mnie poniżać krzywdzić, bić, wyzywać.
Aktywny RODZIC.
GDZIE JESTEŚMY? DOKĄD ZMIERZAMY?
tradycyjny pogląd zakłada, że odpowiedzialnością przewidzianą w art
Koncepcja i strategia Szkoły Promującej Zdrowie
Skuteczne nakłanianie do zmiany postaw wobec nikotyny
Sześciolatek w obliczu zmian
PRZEMOC I AGRESJA.
Moje szczęście.
Szkoła Podstawowa nr 11 im. Henryka Sienkiewicza
Agnieszka Kosowicz Marta Piegat-Kaczmarczyk Polskie Forum Migracyjne
Marta Piegat-Kaczmarczyk Polskie Forum Migracyjne
6-LATEK W SZKOLE.
Psychologia rodziny – o miłości, przywiązaniu, wychowaniu i konflikcie
Akcja „Stop przemocy” Wicek Butscher
Program profilaktyczno-wychowawczy
SPECJALNE POTRZEBY EDUKACYJNE
Wykonała Milena Fiedorowicz
„Wartości i normy w wychowaniu i profilaktyce”
Rozwój psychospołeczny dziecka w wieku 6 – 12 lat
Jak rozpoznać prawdziwy autorytet?
Stop Przemocy - nie tylko w szkole….
ISTOTA I PRZYCZYNA POWSTAWANIA TRUDNOŚCI DYDAKTYCZNYCH I WYCHOWAWCZYCH
Zapis prezentacji:

AGRESJA WŚRÓD DZIECI– SKĄD SIĘ BIERZE I JAK JEJ ZAPOBIEGAĆ?

Agresja – to każde zamierzone działanie mające na celu wyrządzenie komuś lub czemuś szkody, straty, bólu.

RODZAJE AGRESJI fizyczna słowna/werbalna niewerbalna (bicie, kopanie, popychanie, plucie, podstawianie nogi, wymuszanie pieniędzy, zamykanie w pomieszczeniach, niszczenie własności) słowna/werbalna (wyśmiewanie, obrażanie, kpiny, przezywanie, ubliżanie, ośmieszanie, plotkowanie, namawianie się, grożenie, szantaż, przeklinanie, używanie poniżających przezwisk) niewerbalna (wrogie gesty, miny, izolowanie, manipulowanie związkami przyjaźni)

Koncepcje powstawania agresji: AGRESJA jako: instynkt frustracja nabyty popęd / nawyk Koncepcje powstawania agresji:

Agresja jako instynkt: przyjmuje się, że powstała ona w drodze ewolucji i służy do utrzymania gatunku, to znaczy, że człowiek rodzi się z tzw. gotowym „instynktem walki”, takim jaki posiadają organizmy niższe ewolucyjne od człowieka. Agresja jako instynkt:

Agresja jako reakcja na frustrację: Frustracja pojawia się wówczas gdy z jakichkolwiek przyczyn osiągnięcie celu jest odsunięte w czasie lub w ogóle niemożliwe. Cel był bardzo blisko osiągnięcia i nagle okazuje się, że jest to niemożliwe. Dlatego pojawia się złość i brak opanowania emocji. Agresja jako reakcja na frustrację:

Agresja jako nabyty popęd: Kiedy w określonych sytuacjach reagujemy agresywnie wyuczamy się ich i tkwią w nas głęboko jako nawyk -taki gniew jest uważany za główny czynnik skłaniający nas do stosowania przemocy. Agresja jako nabyty popęd:

MECHANIZM POWSTAWANIA AGRESJI AGRESJA FRUSTRACJA POTRZEBA (niezaspokojona) MECHANIZM POWSTAWANIA AGRESJI

Jakie mogą być najczęstsze zaniedbania rodziców w zakresie zaspokajania potrzeb dzieci?

PODSTAWOWE POTRZEBY DZIECI: potrzeba bliskiego związku/ afiliacja potrzeba bezpieczeństwa potrzeba kontaktów społecznych potrzeba przynależności grupowej potrzeba uznania społecznego potrzeba samodzielności potrzeba nowych przeżyć potrzeba piękna, wzoru i ideału

Źródła powstawania agresji: dom rodzinny szkoła grupa rówieśnicza media

Przyczyny agresji: Niemożność zrealizowania celów, jakie dziecko samo sobie wyznaczyło lub narzuciło mu otoczenie. Odrzucanie lub brak pozytywnych wzorców. Codzienna obserwacja np. zachowań agresywnych w telewizji, w grach komputerowych Trudność w skutecznym odróżnieniu dobra od zła. Nieumiejętność spędzania właściwie wolnego czasu, nuda.

Jakie uczucia rodziców, opiekunów i wychowawców sprzyjają zapobieganiu agresji u dzieci?

Najlepszym sposobem walki z agresją u dzieci jest okazywanie im: zrozumienia zainteresowania wsparcia akceptacji cierpliwości pomocy empatii opieki czułości życzliwości konsekwencji