realizowanych w ramach E-raport z badań ewaluacyjnych realizowanych w ramach zadania publicznego pn. AFLATOUN w partnerstwie z Fundacją Dobra Sieć Projekt dofinansowany ze środków Programu Fundusz Inicjatyw Obywatelskich Projekt realizowany przez: Fundację Nauka dla Środowiska
Główny cel projektu AFLATOUN Głównym celem projektu (zadania publicznego) „Aflatoun” jest podniesienie kompetencji społecznych i obywatelskich oraz stopnia zaangażowania społecznego i kreatywności dzieci i młodzieży w wieku 6-20 lat. Projekt ma za zadanie: upowszechnić na terenie kraju innowacyjny międzynarodowy program edukacyjny „Aflatoun” o zasięgu światowym, adresowany do dzieci i młodzieży, który w zrównoważony sposób „omawia” zagadnienia społeczne i finansowe „odkrywać” potencjał dzieci i młodzieży, rozwijać krytyczne myślenie oraz pomagać ujawnić zaangażowanie najmłodszych w lokalne otoczenie przygotować młodych ludzi do bycia otwartymi, tolerancyjnymi i aktywnymi obywatelami
Czym jest projekt AFLATOUN ? to przedsięwzięcie z zakresu edukacji finansowo-społecznej Edukacja finansowo-społeczna oznacza proces upowszechniania wiedzy społecznej wraz z kształceniem umiejętności w zakresie zarządzania finansami osobistymi oraz finansami gospodarstw domowych z uwzględnieniem określonych, właściwych postaw społecznych.
Sposoby osiągnięcia celu projektu AFLATOUN Działania edukacyjne – poprzez dostosowanie metodyczne min. 100 stron materiałów dydaktycznych i ujęcie ich w nowoczesnej formie „Aplikacji Edukacyjnej Aflatoun„ Działania szkoleniowe – poprzez przygotowanie ogólnopolskiej grupy edukatorów oraz przeprowadzenie innowacyjnego programu szkoleniowego dla dzieci i młodzieży Działania animacyjne – poprzez realizację lokalnych inicjatyw młodzieżowych oraz promocję rezultatów projektu w ogólnopolskiej sieci klubów Aflatoun Działania ewaluacyjne - poprzez zorganizowanie ogólnopolskich badań społecznych określających poziom wpływu nieformalnej edukacji społeczno-finansowej na uczestników projektu
Cel ewaluacji projektu AFLATOUN Ocena materiałów dydaktycznych oraz prowadzonych z ich wykorzystaniem szkoleń w kontekście ich wpływu na docelową grupę odbiorców - dzieci i młodzież w wieku 6-20 lat Względnie obiektywna ocena wpływu zastosowania materiałów dydaktycznych podczas zajęć z młodzieżą na ich umiejętności społeczne i zarządcze (perspektywa edukatorów) Ocena zastosowanego w projekcie podejścia metodycznego – wybór grupy do szkoleń (tj. edukatorów), sposób ich przygotowania, sposób szkolenia, metoda pracy z odbiorcami, kwestie techniczne związane ze szkoleniami
Odbiorcy projektu Osoby pracujące z młodzieżą, tzw. edukatorzy (96 osób) – grupa ta obejmuje grono ludzi zajmujących się na co dzień szeroko rozumianą pracą z młodzieżą i na jej rzecz, a więc m.in. wychowawców w placówkach opiekuńczo-wychowawczych, pedagogów i wychowawców w szkołach podstawowych, pracowników z domów kultury, świetlic środowiskowych, organizacji pozarządowych. Dzieci i młodzież w wieku 6-20 lat (960 osób), którzy dzięki uczestniczeniu w zajęciach „AFLATOUN” z edukatorami, mieli szansę zdobyć umiejętności krytycznego myślenia i jak najlepszego wykorzystania swojego potencjału. Organizacje pozarządowe – grupa obejmuje lokalne lub regionalne organizacje pozarządowe działające w obszarze edukacji (nieformalnej lub formalnej), które we współpracy z innymi placówkami edukacyjnymi lub samodzielnie powołały w ramach przedsięwzięcia kluby AFLATOUN
OCENA SZKOLEŃ I MATERIAŁÓW DYDAKTYCZNYCH Średnia ocena organizacji warsztatów Średnia ocena wartości merytorycznej warsztatów (w skali od 1 - nisko do 6 - bardzo wysoko) (w skali od 1 - nisko do 6 - bardzo wysoko)
OCENA SZKOLEŃ I MATERIAŁÓW DYDAKTYCZNYCH Ocena programu warsztatu Ocena czasu trwania warsztatów
OCENA SZKOLEŃ I MATERIAŁÓW DYDAKTYCZNYCH Ocena wykładowców prowadzących warsztaty (w skali od 1 - nisko do 6 - bardzo wysoko) Ogólna ocena warsztatów i poruszanej tematyki (w skali od 1 - nisko do 6 - bardzo wysoko)
OCENA SZKOLEŃ I MATERIAŁÓW DYDAKTYCZNYCH Zdjęcia ze szkolenia edukatorów
OCENA MATERIAŁÓW I SZKOLEŃ EDUKATORSKICH ORAZ ANALIZA WPŁYWU NA DZIECI I MŁODZIEŻ W zajęciach klubów AFLATOUN dotyczących edukacji finansowo-społecznej uczestniczyło 1178 dzieci i młodzieży w wieku 6-20 lat w tym 654 dziewcząt i 524 chłopów Uczestniczące w zajęciach dzieci i młodzież pochodziły z rodzin o zróżnicowanym statusie materialnym, społecznym oraz rodzinnym
Mapa prowadzenia szkoleń AFLATOUN Zajęcia z zakresu edukacji społeczno-finansowej były prowadzone na terenie całej Polski, głównie w: szkołach (rożnych szczebli) świetlicach wiejskich przedszkolach domach kultury ośrodkach szkolenia i wychowania klubach ośrodkach pomocy społecznej bibliotekach a nawet w jednym przypadku w domu prywatnym
OCENA MATERIAŁÓW I SZKOLEŃ EDUKATORSKICH ORAZ ANALIZA WPŁYWU NA DZIECI I MŁODZIEŻ Podczas zajęć dzieci i młodzież zdobyły wiedzę i kompetencje w następujących obszarach: Zarządzanie budżetem domowym Racjonalne wydatkowanie środków finansowych Planowanie wydatków i rozpoznawanie zagrożeń finansowych Aktywne poszukiwanie oszczędności i dodatkowych źródeł dochodu Identyfikacja złych nawyków finansowych Rozpoznawanie nierówności i niesprawiedliwości społecznej Zrozumienie i odkrywanie siebie Zaznajomienie z prawami i obowiązkom Odpowiedzialność, wytrwałość w dążeniu do celu, rozwijanie krytycznego myślenia i kreatywności
OCENA MATERIAŁÓW I SZKOLEŃ EDUKATORSKICH ORAZ ANALIZA WPŁYWU NA DZIECI I MŁODZIEŻ Dzięki udziałowi w programie AFLATOUN dzieci coraz bardziej odsłaniały siebie, stawały się coraz bardziej przejrzyste i czytelne dla innych. Wspólnie spędzony czas pozwolił na wzajemne poznanie się dzieci oraz poznanie samego siebie. Podczas wspólnych zajęć dzieci mogły ocenić swoje możliwości, co spowodowało, że: uwierzyły we własne siły rozwinęły swoje umiejętności koleżeńskie nauczyły się współdziałać w zespole stały się uczynne pomagały sobie nawzajem Dzieci uświadomiły sobie, że każde z nich jest w czymś dobre, co mobilizowało je do dalszej pracy !!!
OCENA MATERIAŁÓW I SZKOLEŃ EDUKATORSKICH ORAZ ANALIZA WPŁYWU NA DZIECI I MŁODZIEŻ Metody zastosowane w trakcie szkoleń pozwoliły na: wyrobienie samodzielności u uczestników rozwinęły ich twórcze myślenie pozwalały dzieciom odsłaniać się przed innymi wzmacniały poczucie sukcesu dziecka mobilizowały do odkrywania W trakcie zajęć dzieci: pragnęły zaspokajać swoją ciekawość podejmowały śmiało wszystkie zaproponowane tematy zachęcały do podejmowania działania inspirowały, umożliwiały dzieciom samodzielne próbowanie i poszukiwanie, rozbudzały wyobraźnię zachęcały do poszukiwań skłaniały do refleksji zarówno nad sobą, jak i omawianymi zagadnieniami
OCENA NOWEJ FORMY MATERIAŁÓW DYDAKTYCZNYCH IT (TABLET) Zdaniem edukatorów: tablet był bardzo pomocny (tablet sprawdzał się fantastycznie) dzięki niemu obszerny materiał był dostępny w całości w każdej chwili ćwiczenia zostały w nim dobrze opisane jest to bardzo dobra formą korzystania z materiałów dydaktycznych ułatwiała przygotowanie się do zajęć, nie zajmuje dużo miejsca niektórzy edukatorzy nigdy nie pracowali w ten sposób, dlatego było to dla nich nowe doświadczenie
KLUBY AFLATOUNA POWSTAŁE PO ZAJĘCIACH w ramach projektu zostały utworzone 72 kluby AFLATOUN (o 12,5 % więcej niż zakładano w projekcie). w powstających klubach opracowywano jego cele działania a także wybierano np. jego zarząd w zajęciach klubów AFLATOUN uczestniczyło 1178 dzieci i młodzieży w tym 654 dziewcząt i 524 chłopów przeciętna liczba osób uczestnicząca w zajęciach klubu AFLATOUN to 10 – 12 osób. Są także kluby, w których liczba osób jest nieco niższa 7 - 9 osób, ale też i znacznie wyższa np. 15,26 osób. zajęcia klubów AFLATOUN odbywają się w większości raz w tygodniu i średnio trwają od 1,5 do 2 godzin siedzibami klubów są głównie szkoły, ale także inne instytucje (np. Dom Matki i Dziecka, Fundacje, Stowarzyszenia )
WYBRANE PRZEDSIĘWZIĘCIA ZREALIZOWANE RAZEM Z KLUBEM AFLATOUN Turniej Ekonomicznych Gier planszowych oraz pozyskali część kwoty potrzebnej na sfinansowanie wyjazdu do Centrum Pieniądza Akcja charytatywna „Nie jest kolorowo” Młodzież zbierała artykuły szkolne, papiernicze plastyczne, zeszyty, które potem zostały przekazane uczniom zza wschodniej granicy „Klub Wędrującej Książki”- pomysł na utworzenie małej biblioteki ciekawych książek, które na regale swobodnie staną na szkolnym korytarzu. Każdy może pożyczyć książkę i dołożyć swoją Klub zorganizował akcje „Nie jest kolorowo”. Młodzież zbierała w szkole artykuły, które zostały przekazane uczniom ze wschodniej granicy „Wszystkie Kolory Świata” uczestnicy klubu AFLATOUN szyli laleczki na aukcję charytatywną. Udało się zebrać 600 zł., które zostały przekazane na konto UNICEF by kupić szczepionki dla dzieci w Angoli Młodzież z klubu AFLATOUN zorganizował zbiórkę starych płyt CD/DVD. Uzyskane pieniądze ze zbiórki zostały przeznaczone na zakup książek do biblioteki szkolnej Przy współudziale klubu AFLATOUN zorganizowana została pomoc na rzecz adoptowanego przez dzieci świetlicowe psa Miśka podopiecznego Kaliskiego Schroniska dla Bezdomnych Zwierząt „Pomagamy zwierzętom” „Wigilia dla mieszkańców naszej miejscowości” „Praca z seniorami” „Nocowanie” „Kiermasz zdrowej żywności”