Rządowa administracja zespolona w administracji

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
ROLA PAŃSTWOWEJ INSPEKCJI PRACY
Advertisements

Organizacje pozarządowe
POSTĘPOWANIE KONTROLNE
Prawo administracyjne
Prawo administracyjne
Prawo administracyjne
Prawo administracyjne
Kontrola administracji
Prawo administracyjne ćwiczenia
POROZUMIENIE ADMINISTRACYJNE
Kontrola administracji mgr Paweł Dąbrowski
Wojewoda Wojewoda (łac. palatinus) – w dzisiejszych czasach w Polsce jest to terenowy organ administracji rządowej w województwie i zwierzchnik zespolonej.
Słowniczek pojęć podstawowych związanych z funkcjonowaniem funduszy UE.
Administracja publiczna
BEZPIECZEŃSTWO WEWNĘTRZNE W WIELKOPOLSCE
Administracja publiczna i wybrane aspekty prawa administracyjnego
Obowiązki wynikające z art. 75 ustawy o wspieraniu rozwoju usług i sieci telekomunikacyjnych (Dz. U. Nr 106, poz. 675). (Dz. U. Nr 106, poz. 675).
Jakość, efektywność i skuteczność w pomocy społecznej
KONTROLA WOJEWODY AKTY OBOWIĄZUJĄCE :
Komunalizacja nieruchomości Skarbu Państwa
Rząd i prezydent.
Dofinansowanie działalności Ośrodków Pomocy Społecznej – sposób podziału środków oraz rozliczanie dotacji Wydział Polityki Społecznej Małopolskiego Urzędu.
Podstawy prawne finansów publicznych w Polsce
Wydział Bezpieczeństwa i Zarządzania Kryzysowego Starostwa Powiatowego w Wejherowie Aspekty prawne funkcjonowania Krajowego Systemu Ratowniczo-Gaśniczego.
Nowelizacja ustawy o działalności pożytku publicznego i wolontariacie
System aktów prawodawczych
Organizacja pracy biurowej i techniki korespondencji
Właściwość sądów administracyjnych
Źródła prawa powszechnie obowiązującego i miejsce jego ogłoszenia
ORGAN administracji publicznej
Organizacja pracy biurowej i techniki korespondencji
Pracownicy wydziału: Naczelnik Wydziału – Kazimierz Grubba Szkolenie - Akademia Pomorska w Słupsku – Pracownicy wydziału: Naczelnik Wydziału.
ORGANIZACJA PRAWNA ADMINISTRACJI
Zmiana imienia i nazwiska
Prawo administracyjne – źródła prawa
Prawo administracyjne – organizacja prawna administracji – cz. 2
Prawo własności przemysłowej? Prawo mienia przemysłowego? Prawo dóbr przemysłowych? Dz.U USTAWA z dnia 30 czerwca 2000 r. Prawo własności przemysłowej.
Naczelne i centralne organy administracji publicznej
Postępowanie egzekucyjne w administracji
Organy właściwe do kontroli podatkowej
MODEL WEBEROWSKI we współczesnej administracji
KRYTERIA KONTRAKTOWANIA Świadczeń ZDROWOTNYCH NA ROK 2016
Zakres obowiązywania kpa
Zajęcia nr 2 czyli nadzór na samorządem terytorialnym w Polsce
USTRÓJ SAMORZĄDU TERYTORIALNEGO zajęcia 2
Planistyczne działania wspierające.
ZADANIA WŁASNE I ZADANIA ZLECONE J.S.T.
Sądy Administracyjne w Polsce
Resume kartkówki. Organ administracji publicznej WOJEWODA URZĄD WOJEWÓDZKI ORGAN JEDNOSTKA POMOCNICZA DLA ORGANU (jednostka organizacyjna „obsługująca”
Konstytucyjny system źródeł prawa
System aktów prawodawczych
Akty prawa miejscowego stanowione przez terenowe organy administracji rządowej.
Art. 87 ust. 2 Konstytucji Źródłami powszechnie obowiązującego prawa Rzeczypospolitej Polskiej są na obszarze działania organów, które je ustanowiły, akty.
PRAWO KONSTYTUCYJNE Ćwiczenia 5.
Kontrola w administracji
Naczelne a centralne organy administracji rządowej
Sądy Administracyjne w Polsce
Środki nadzorcze i środki o charakterze nadzorczym Ad personam w administracji publicznej środki nadzorcze ad meritum w administracji publicznej.
Marta Ryńska, Administracja I rok,grupa 6
Nauka administracji mgr Karina Pilarz.
Sądy Administracyjne w Polsce
Nauka administracji zajęcia 10 i 11
Powiat. POWIATY Powiat – jednostka samorządu terytorialnego i podziału administracyjnego II stopnia w Polsce. Jednostką nadrzędną jest województwo, podrzędną.
PRAWO MIEJSCOWE Gabriela Polak 1 / 25.
Nadzór Wojewody nad realizacją zadań w jednostkach organizacyjnych pomocy społecznej województwa warmińsko-mazurskiego Olsztyn, 20 września 2018.
Art. 87 ust. 2 Konstytucji Źródłami powszechnie obowiązującego prawa Rzeczypospolitej Polskiej są na obszarze działania organów, które je ustanowiły,
Prawo administracyjne
PROF. UAM DR HAB. KRYSTIAN M. ZIEMSKI
Wyniki kontroli Warszawa, czerwiec 2019 r..
Zapis prezentacji:

Rządowa administracja zespolona w administracji Weronika Stopka

 Wojewoda jest: przedstawicielem Rady Ministrów w województwie; zwierzchnikiem i organem rządowej administracji zespolonej w województwie, do którego właściwości należą wszystkie sprawy z zakresu administracji rządowej w województwie niezastrzeżone w odrębnych ustawach do właściwości innych organów tej administracji; organem nadzoru nad jednostkami samorządu terytorialnego i ich związków pod względem legalności; reprezentantem Skarbu Państwa, w zakresie i na zasadach określonych w innych ustawach; organem wyższego stopnia w rozumieniu Kodeksu postępowania administracyjnego. Kontroluje także pod względem legalności, gospodarności i rzetelności wykonywanie przez organy samorządu terytorialnego zadań z zakresu administracji rządowej, realizowanych przez nie na podstawie ustawy lub porozumienia z organami administracji rządowej. Poza tym w czasach nadzwyczajnych, na mocy innych ustaw, ma specjalne zadania i kompetencje.

Urząd wojewódzki – wojewódzka jednostka organizacyjna nieposiadająca osobowości prawnej, będąca jednostką pomocniczą wojewody oraz organów rządowej administracji zespolonej. Został powołany do życia na mocy ustawy z 18 sierpnia 1998 roku. Urząd stanowi aparat pomocniczy wojewody w celu umożliwienia wykonywania jego ustawowych zadań. Działa w oparciu o przepisy ustawy z dnia 23 stycznia 2009 r. o wojewodzie i administracji rządowej w województwie, a także na podstawie statutu urzędu wojewódzkiego.

O uprawnieniach nadzorczych Wojewody wobec jednostek samorządu terytorialnego stanowią niżej wymienione przepisy ustawy z dnia 23 stycznia 2009 roku o wojewodzie i administracji rządowej w województwie (tekst jednolity: Dz. U. z 2015 roku, poz.525 ze zm.): - art. 3 ust.2, zgodnie z którym wojewoda, kontroluje pod względem legalności, gospodarności i rzetelności wykonywanie przez organy samorządu terytorialnego zadań z zakresu administracji rządowej, realizowanych przez nie na podstawie ustawy lub porozumienia z organami administracji rządowej, - art. 12, zgodnie z którym wojewoda sprawuje nadzór nad działalnością jednostek samorządu terytorialnego i ich związków na zasadach określonych w odrębnych ustawach. Nadzór nad działalnością jednostek samorządu terytorialnego sprawowany jest przez Wojewodę na podstawie kryterium zgodności z prawem, w oparciu o przepisy ustaw ustrojowych, tj.: - ustawy z dnia 8 marca 1990 roku o samorządzie gminnym (tekst jednolity: Dz. U. z 2016 roku, poz.446),  - ustawy z dnia 5 czerwca 1998 roku o samorządzie powiatowym (tekst jednolity Dz. U. z 2015 roku, poz. 1445 ze zm.), - ustawy z dnia 5 czerwca 1998 roku o samorządzie województwa (tekst jednolity: Dz. U. z 2016 roku, poz .486).

1. Wojewoda wykonuje zadania przy pomocy wicewojewody albo I i II  wicewojewody. 2. Wicewojewodę powołuje i odwołuje Prezes Rady Ministrów na wniosek wojewody. 3. Wojewoda określa, w formie zarządzenia, zakres kompetencji i zadań wykonywanych przez wicewojewodów. 4. Jeżeli wojewoda nie pełni obowiązków służbowych, zakres zastępstwa wicewojewody, a w przypadku powołania dwóch wicewojewodów - I wicewojewody, rozciąga się na wszystkie kompetencje wojewody.  

1.   Prezes Rady Ministrów kieruje działalnością wojewody, w szczególności wydając w tym zakresie wytyczne i polecenia, żądając przekazania sprawozdań z działalności wojewody oraz dokonując okresowej oceny jego pracy. 2.   Prezes Rady Ministrów sprawuje nadzór nad działalnością wojewody na podstawie kryterium zgodności jego działania z polityką Rady Ministrów. 3.   Minister właściwy do spraw administracji publicznej sprawuje nadzór nad działalnością wojewody na podstawie kryterium zgodności jego działania z powszechnie obowiązującym prawem, a także pod względem rzetelności i gospodarności. 4.   Przepis ust. 3 nie narusza uprawnień właściwych ministrów w stosunku do wojewody, określonych w ustawie z dnia 14 czerwca 1960 r. – Kodeks postępowania administracyjnego.

1. Wojewoda kontroluje: 1) wykonywanie przez organy rządowej administracji zespolonej w województwie zadań wynikających z ustaw i innych aktów prawnych wydanych na podstawie upoważnień w nich zawartych, ustaleń Rady Ministrów oraz wytycznych i poleceń Prezesa Rady Ministrów; 2) wykonywanie przez organy samorządu terytorialnego i inne podmioty zadań z zakresu administracji rządowej, realizowanych przez nie na podstawie ustawy lub porozumienia z organami administracji rządowej. 2. Wojewoda w szczególnie uzasadnionych przypadkach może kontrolować sposób wykonywania przez organy niezespolonej administracji rządowej działające w województwie zadań wynikających z ustaw i innych aktów prawnych wydanych na podstawie upoważnień w nich zawartych. 3. Kontrola, o której mowa w ust. 1 i 2, wykonywana jest pod względem: 1) legalności, gospodarności, celowości i rzetelności – w odniesieniu do działalności organów administracji rządowej oraz innych podmiotów; 2) legalności, gospodarności i rzetelności – w odniesieniu do działalności organów samorządu terytorialnego.