Walidacja w Zintegrowanym Systemie Kwalifikacji

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Postanowienie Śląskiego Kuratora Oświaty w Katowicach z dnia 29 stycznia 2016 r. w sprawie terminów składania dokumentów i terminów rekrutacji uczniów.
Advertisements

Olsztyn, 27 czerwca 2012 Propozycja zmian kryteriów merytorycznych dla Osi I Przedsiębiorczość RPO WiM w ramach Poddziałania
Ogólnopolskie Stowarzyszenie Inżynierów i Techników Zabezpieczeń Technicznych i Zarządzania Bezpieczeństwem „POLALARM” Politechnika Warszawska Wydział.
Potwierdzanie efektów uczenia się na Uniwersytecie Warszawskim w świetle aktualnych przepisów Agata Wroczyńska Warszawa r.
Europejski Fundusz Społeczny (EFS), to nie inwestowanie w budowę dróg, świetlic, boisk sportowych, szkół czy tworzenie linii produkcyjnych - to INWESTYCJA.
Biuro Edukacji Urzędu m.st. Warszawy Warszawa, 24 luty 2016 r. Elektroniczny system rekrutacji do gimnazjów na rok szkolny 2016/2017.
„Razem możemy wiele” PO KL III. Wysoka jakość systemu oświaty 3.5 Kompleksowe wspomaganie rozwoju szkół.
Metodologia tworzenia strategii wg Mirosława Gębskiego Euroinvestment.
SPECYFIKA I CEL KONKURSU W RAMACH PODDZIAŁANIA RPO WP Gdańsk, r. Regionalny Program Operacyjny Województwa Pomorskiego na lata.
Harmonogram rekrutacji do szkół ponadgimnazjalnych oraz kryteria przeliczania punktów.
„Rozwój multimediów od XIX do XXI wieku” Zespół Szkół Specjalnych w Oławie ul. Broniewskiego Oława.
OPTYMALNY CEL I PODSTAWY ROZWOJU SZKOŁY. PRZEDE WSZYSTKIM DZISIEJSZA SZKOŁA POWINNA PRZYGOTOWYWAĆ DO ŻYCIA W DRUGIEJ POŁOWIE XXI WIEKU.
Gimnazjum nr 2 z Oddziałami Integracyjnymi w Woli Gimnazjum i co dalej?
Finansowanie wybranych działań w parkach narodowych przy udziale środków funduszu leśnego - zakres merytoryczny Warszawa, 06 kwietnia 2016 r.
CAPS LOCK - CERTYFIKOWANE SZKOLENIA JĘZYKOWE I KOMPUTEROWE
Definiowanie i planowanie zadań typu P 1.  Planowanie zadań typu P  Zadania typu P to zadania unikalne służące zwykle dokonaniu jednorazowej, konkretnej.
1 Definiowanie i planowanie zadań budżetowych typu B.
Środki na szkolnictwo zawodowe w nowej perspektywie finansowej Iwona Nakielska Dyrektor Departamentu EFS Urząd Marszałkowski Województwa Lubelskiego.
1 Studia o profilu praktycznym. Aspekty prawne i organizacyjne KONFERENCJA „PO PIERWSZE PRACA…” Konin, 18 września 2014 r. Artur Zimny Państwowa Wyższa.
Wdrażanie Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji
Bielski Model Doradztwa Zawodowego
Dolnośląski Wojewódzki Urząd Pracy
OBOWIĄZKOWE PRAKTYKI ZAWODOWE INFORMACJE OGÓLNE.
Krajowe Centrum Europass
Co to jest spacer edukacyjny?
System akredytacji AKSES
Ten projekt został zrealizowany przez Komisję Europejską
Założenia systemu ECVET
Pilotażowe wdrożenie programowania w edukacji formalnej w oparciu o innowacje pedagogiczne w szkołach - szkolenia realizowane w ramach projektu MEN.
Prowadzonych przez MIASTO BIAŁYSTOK na rok szkolny 2017/2018
Programy nauczania.
Wizyty Studyjne Wizyty studyjne Fundacja Rozwoju Systemu Edukacji
Zawody szkolnictwa zawodowego w Zintegrowanym Rejestrze Kwalifikacji
Szkolenie dla partnerów KSOW
WPŁYW EUROPEJSKIEGO RYNKU PRACY NA KSZTAŁCENIE ZAWODOWE
Sylabusy.
II Spotkanie Robocze Bruksela,
Prawo finansów publicznych
Akty prawne Ustawa z dnia 14 grudnia 2016r. Przepisy wprowadzające ustawę - Prawo Oświatowe (Dz.U. z 2017r., poz. 60) w nawiązaniu do ustawy z dnia 7.
Projekt „Podniesienie kompetencji studentów Wydziału Gospodarki Międzynarodowej” współfinansowany przez Unię Europejską z Europejskiego Funduszu Społecznego.
Terra Community and Ethics for the future
Informacja w zakresie stanu wdrażania Europejskiego Funduszu Społecznego Toruń, 27 października 2016 r.
Pilotażowe wdrożenie programowania w edukacji formalnej w oparciu o innowacje pedagogiczne w szkołach - szkolenia realizowane w ramach projektu MEN.
Ten projekt został zrealizowany przy wsparciu Komisji Europejskiej
Świetlice szkolne w rzeczywistości prawnej
DOBRY START szkolenia dla usługodawców osób niepełnosprawnych
Szkoły Doktorskie Instytutów Polskiej Akademii Nauk
Marszałek Województwa Podkarpackiego
Stosowanie systemu ECVET w projektach mobilności edukacyjnej
Narzędzie rozwoju i kształtowania kultury organizacyjnej
Projekt systemowy współfinansowany przez Unię Europejską ze środków
Zmiany w ustawie o systemie oświaty
Zgłoszenie do konkursu
Ustawa 2.0 – pomoc materialna
AGH: Sprawy pracownicze
Stan wykonania celów rzeczowo – finansowych
SEKTOROWA RADA ds. kompetencji w budownictwie
Akty prawne Ustawa z dnia 14 grudnia 2016r. Przepisy wprowadzające ustawę - Prawo Oświatowe (Dz.U. z 2017r., poz. 60) w nawiązaniu do ustawy z dnia 7.
„Opracowanie przedmiotowego programu nauczania, ze szczególnym uwzględnieniem kształtowania kompetencji kluczowych u uczniów” Opracowanie Alina Szeloch.
Egzamin ósmoklasisty Rok szkolny 2018/2019.
Aleksander Waszkielewicz Fundacja Instytut Rozwoju Regionalnego
Zgłoszenie do konkursu
Jakość – zespół działań danej organizacji (szkoły) ukierunkowany na spełnienie wymagań określonego klienta (ucznia).
KRAJOWY FUNDUSZ SZKOLENIOWY
STRONA LOGOWANIA DLA WYDZIAŁU EDUKACJI ORAZ PLACÓWEK OŚWIATOWYCH warszawa-latozima.pzo.edu.pl
Akty prawne Ustawa z dnia 14 grudnia 2016r. Przepisy wprowadzające ustawę - Prawo Oświatowe (Dz.U. z 2017r., poz. 60) w nawiązaniu do ustawy z dnia 7.
Wspomaganie pracy szkół
Ramowy program szkolenia w zakresie wspomagania szkół w wykorzystywaniu nowoczesnych technologii w procesie nauczania/uczenia się Kompetencje informatyczne.
Ramowy program szkolenia w zakresie wspomagania szkół w wykorzystywaniu nowoczesnych technologii w procesie nauczania/uczenia się Kompetencje informatyczne.
Zapis prezentacji:

Walidacja w Zintegrowanym Systemie Kwalifikacji Wojciech Stęchły Instytut Badań Edukacyjnych Zespół ekspertów ECVET Warszawa, 20 listopada 2017 r.

Agenda Wprowadzenie Zintegrowany System Kwalifikacji Walidowanie efektów uczenia się Przykłady, praktyki, materiały

wiek emerytalny / zakończenie pracy - wiek rozpoczęcia pracy = min wiek emerytalny / zakończenie pracy - wiek rozpoczęcia pracy = min. 40 lat Przeciętny wiek wejścia na rynek pracy osób z wyższym wykształceniem

Dorośli pracownicy, których miejsca pracy dotknęły zmiany technologiczne w ciągu ostatnich pięciu lat, w podziale na sektory, UE-28

(abstrakcyjna) wiedza + egzaminy pisemne = ???

(realne) kompetencje + dopasowana walidacja = ???

Zintegrowany System Kwalifikacji wprowadzenie 2. Zintegrowany System Kwalifikacji wprowadzenie

U s t a w a o Z S K

Minister właściwy dla kwalifikacji Minister Koordynator Minister właściwy dla kwalifikacji Podmiot Zewnętrznego Zapewniania Jakości Instytucja Certyfikująca

KWALIFIKACJA zestaw efektów uczenia się w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji społecznych, nabytych w edukacji formalnej, edukacji pozaformalnej lub poprzez uczenie się nieformalne, zgodnych z ustalonymi dla danej kwalifikacji wymaganiami, których osiągnięcie zostało sprawdzone w walidacji oraz formalnie potwierdzone przez uprawniony podmiot certyfikujący. (art. 2, pkt 8) Podejście oparte na efektach uczenia się zostało wdrożone w systemach oświaty i szkolnictwa wyższego – kolejno w kształceniu ogólnym (2009), szkolnictwie wyższym (2011) i kształceniu zawodowym (2012). Potrzebny był jednak system, który integrowałby wszystkie typy i poziomy edukacji, także kwalifikacje funkcjonujące na rynku poza systemem oświaty i szkolnictwa wyższego.

Efekty uczenia się to wiedza, umiejętności oraz kompetencje społeczne nabyte w procesie uczenia się

Różne perspektywy opisywania i stosowania efektów uczenia się KSZTAŁCENIE SPRAWDZANIE KOMUNIKACJA Z RYNKIEM PRACY (INTERESARIUSZAMI)

Opis efektów uczenia się wymaganych dla kwalifikacji Syntetyczna charakterystyka efektów uczenia się Zestaw 1 Zestaw 2 Zestaw 3 Poszczególne efekty uczenia się i kryteria weryfikacji Poszczególne efekty uczenia się i kryteria weryfikacji Poszczególne efekty uczenia się i kryteria weryfikacji ECVET ECVET ECVET

Poszczególne efekty uczenia się w zestawach Co potrafi osoba posiadająca kwalifikację? Jakie konkretne działania umie podejmować? Umiejętności Po czym poznajemy, że umiejętność została właściwie opanowana? Co sprawdzamy? Kryteria weryfikacji

ECVET

Wymagania dotyczące walidacji i przeprowadzających ją podmiotów metody stosowane w walidacji zasoby kadrowe sposób prowadzenia walidacji oraz warunki organizacyjne i materialne (np. ramy czasowe, warunki techniczne, lokalowe lub finansowe)

Walidowanie efektów uczenia się 3. Walidowanie efektów uczenia się

Liczą się EFEKTY UCZENIA SIĘ bez względu na czas, miejsce, formę ich zdobycia Efekt dający się zaobserwować

Uczenie się wszędzie i przez całe życie

POTWIERDZENIE KWALIFIKACJI Liczą się efekty POTWIERDZENIE KWALIFIKACJI UCZENIE SIĘ SPRAWDZENIE To założenie zostało włączone do ZSK

Zintegrowany System Kwalifikacji, jak sprawdzane są efekty uczenia się walidacja efekty uczenia się kwalifikacja

opracowanie planu dalszego rozwoju i dalsze uczenie się Etapy walidacji samodzielnie lub z pomocą doradcy przeprowadzana przez asesora identyfikowanie dokumentowanie weryfikacja Identyfikowanie – Określanie i analiza wiedzy, umiejętności i kompetencji społecznych, które już zostały osiągnięte. Może być przeprowadzana samodzielnie lub przy wsparciu doradcy walidacyjnego. Dokumentowanie – Gromadzenie dowodów świadczących o osiągnięciu wybranych efektów uczenia się (np. w formie certyfikatów, zaświadczeń o odbytych praktykach, próbek pracy, nagrań wideo, rekomendacji, opisu wykonywanej pracy itp.). Może przebiegać samodzielnie lub przy wsparciu doradcy walidacyjnego. Weryfikacja – Sprawdzenie przy zastosowaniu odpowiednich metod, czy określone efekty uczenia się zostały osiągnięte. W wypadku walidacji mającej na celu nadanie określonej kwalifikacji – porównanie tych wyników z efektami uczenia się wymaganymi dla tej kwalifikacji. [Gmaj, I., Grzeszczak, J., Leyk, A. i in. (2016). Walidacja – nowe możliwości zdobywania kwalifikacji. Warszawa: Instytut Badań Edukacyjnych, s. 18-19] opracowanie planu dalszego rozwoju i dalsze uczenie się certyfikowanie

Przykłady, praktyki, materiały 4. Przykłady, praktyki, materiały

Publikacje (1)

Publikacje (2) Francja Szkocja Holandia Portugalia Finlandia

Baza on-line dobrych praktyk (3)

Przykład procesu walidacji Szkocja International Centre for the Environment Resource Management and Sustainability Limited, ICERMS www.icerms.com Zarządzanie działaniami związanymi z gospodarowaniem odpadami: transport – odpady niebezpieczne (poziom 7 Szkockiej Ramy Kwalifikacji, poziom 5 ERK) na podstawie ekspertyzy autorstwa Scotta Crossetta

Przykład przebiegu walidacji Identyfikowanie: wstępny wywiad telefoniczny z kandydatem

Przykład przebiegu walidacji Dokumentowanie (1/2): spotkanie wprowadzające założenie teczki – portfolio (Dropbox) rejestracja kandydata

Przykład przebiegu walidacji Dokumentowanie (2/2): dostarczenie dowodów – kompletowanie portfolio uzgodnienie strategii zdobycia kwalifikacji przyporządkowanie dowodów kryteriom weryfikacji

Przykład przebiegu walidacji Weryfikacja (1/2): wizyty asesora w miejscu pracy kandydata analiza dowodów dla 12 zestawów efektów uczenia się (po analizie każdych 3 zestawów spotkanie asesora z kandydatem)

Przykład przebiegu walidacji Weryfikacja (2/2): potwierdzenie posiadania efektów uczenia się ewaluacja procesu przez wewnętrznego ewaluatora (lub procedura odwoławcza) wniosek asesora o wprowadzenie wyników do systemu zarządzania (lub procedura odwoławcza)

Przykład przebiegu walidacji Certyfikowanie: zatwierdzenie rezultatów walidacji i wydanie Certyfikatu Kwalifikacji Akademickiej Wydanie Certyfikatu Kompetencji Technicznych

Źródła informacji o ZSK Portal ZSK: www.kwalifikacje.gov.pl Zintegrowany Rejestr Kwalifikacji: https://rejestr.kwalifikacje.gov.pl/ Strona projektu IBE: www.kwalifikacje.edu.pl Publikacje IBE: http://www.kwalifikacje.edu.pl/pl/publikacje Seminaria i konferencje organizowane przez MEN i IBE