Walidacja w Zintegrowanym Systemie Kwalifikacji Wojciech Stęchły Instytut Badań Edukacyjnych Zespół ekspertów ECVET Warszawa, 20 listopada 2017 r.
Agenda Wprowadzenie Zintegrowany System Kwalifikacji Walidowanie efektów uczenia się Przykłady, praktyki, materiały
wiek emerytalny / zakończenie pracy - wiek rozpoczęcia pracy = min wiek emerytalny / zakończenie pracy - wiek rozpoczęcia pracy = min. 40 lat Przeciętny wiek wejścia na rynek pracy osób z wyższym wykształceniem
Dorośli pracownicy, których miejsca pracy dotknęły zmiany technologiczne w ciągu ostatnich pięciu lat, w podziale na sektory, UE-28
(abstrakcyjna) wiedza + egzaminy pisemne = ???
(realne) kompetencje + dopasowana walidacja = ???
Zintegrowany System Kwalifikacji wprowadzenie 2. Zintegrowany System Kwalifikacji wprowadzenie
U s t a w a o Z S K
Minister właściwy dla kwalifikacji Minister Koordynator Minister właściwy dla kwalifikacji Podmiot Zewnętrznego Zapewniania Jakości Instytucja Certyfikująca
KWALIFIKACJA zestaw efektów uczenia się w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji społecznych, nabytych w edukacji formalnej, edukacji pozaformalnej lub poprzez uczenie się nieformalne, zgodnych z ustalonymi dla danej kwalifikacji wymaganiami, których osiągnięcie zostało sprawdzone w walidacji oraz formalnie potwierdzone przez uprawniony podmiot certyfikujący. (art. 2, pkt 8) Podejście oparte na efektach uczenia się zostało wdrożone w systemach oświaty i szkolnictwa wyższego – kolejno w kształceniu ogólnym (2009), szkolnictwie wyższym (2011) i kształceniu zawodowym (2012). Potrzebny był jednak system, który integrowałby wszystkie typy i poziomy edukacji, także kwalifikacje funkcjonujące na rynku poza systemem oświaty i szkolnictwa wyższego.
Efekty uczenia się to wiedza, umiejętności oraz kompetencje społeczne nabyte w procesie uczenia się
Różne perspektywy opisywania i stosowania efektów uczenia się KSZTAŁCENIE SPRAWDZANIE KOMUNIKACJA Z RYNKIEM PRACY (INTERESARIUSZAMI)
Opis efektów uczenia się wymaganych dla kwalifikacji Syntetyczna charakterystyka efektów uczenia się Zestaw 1 Zestaw 2 Zestaw 3 Poszczególne efekty uczenia się i kryteria weryfikacji Poszczególne efekty uczenia się i kryteria weryfikacji Poszczególne efekty uczenia się i kryteria weryfikacji ECVET ECVET ECVET
Poszczególne efekty uczenia się w zestawach Co potrafi osoba posiadająca kwalifikację? Jakie konkretne działania umie podejmować? Umiejętności Po czym poznajemy, że umiejętność została właściwie opanowana? Co sprawdzamy? Kryteria weryfikacji
ECVET
Wymagania dotyczące walidacji i przeprowadzających ją podmiotów metody stosowane w walidacji zasoby kadrowe sposób prowadzenia walidacji oraz warunki organizacyjne i materialne (np. ramy czasowe, warunki techniczne, lokalowe lub finansowe)
Walidowanie efektów uczenia się 3. Walidowanie efektów uczenia się
Liczą się EFEKTY UCZENIA SIĘ bez względu na czas, miejsce, formę ich zdobycia Efekt dający się zaobserwować
Uczenie się wszędzie i przez całe życie
POTWIERDZENIE KWALIFIKACJI Liczą się efekty POTWIERDZENIE KWALIFIKACJI UCZENIE SIĘ SPRAWDZENIE To założenie zostało włączone do ZSK
Zintegrowany System Kwalifikacji, jak sprawdzane są efekty uczenia się walidacja efekty uczenia się kwalifikacja
opracowanie planu dalszego rozwoju i dalsze uczenie się Etapy walidacji samodzielnie lub z pomocą doradcy przeprowadzana przez asesora identyfikowanie dokumentowanie weryfikacja Identyfikowanie – Określanie i analiza wiedzy, umiejętności i kompetencji społecznych, które już zostały osiągnięte. Może być przeprowadzana samodzielnie lub przy wsparciu doradcy walidacyjnego. Dokumentowanie – Gromadzenie dowodów świadczących o osiągnięciu wybranych efektów uczenia się (np. w formie certyfikatów, zaświadczeń o odbytych praktykach, próbek pracy, nagrań wideo, rekomendacji, opisu wykonywanej pracy itp.). Może przebiegać samodzielnie lub przy wsparciu doradcy walidacyjnego. Weryfikacja – Sprawdzenie przy zastosowaniu odpowiednich metod, czy określone efekty uczenia się zostały osiągnięte. W wypadku walidacji mającej na celu nadanie określonej kwalifikacji – porównanie tych wyników z efektami uczenia się wymaganymi dla tej kwalifikacji. [Gmaj, I., Grzeszczak, J., Leyk, A. i in. (2016). Walidacja – nowe możliwości zdobywania kwalifikacji. Warszawa: Instytut Badań Edukacyjnych, s. 18-19] opracowanie planu dalszego rozwoju i dalsze uczenie się certyfikowanie
Przykłady, praktyki, materiały 4. Przykłady, praktyki, materiały
Publikacje (1)
Publikacje (2) Francja Szkocja Holandia Portugalia Finlandia
Baza on-line dobrych praktyk (3)
Przykład procesu walidacji Szkocja International Centre for the Environment Resource Management and Sustainability Limited, ICERMS www.icerms.com Zarządzanie działaniami związanymi z gospodarowaniem odpadami: transport – odpady niebezpieczne (poziom 7 Szkockiej Ramy Kwalifikacji, poziom 5 ERK) na podstawie ekspertyzy autorstwa Scotta Crossetta
Przykład przebiegu walidacji Identyfikowanie: wstępny wywiad telefoniczny z kandydatem
Przykład przebiegu walidacji Dokumentowanie (1/2): spotkanie wprowadzające założenie teczki – portfolio (Dropbox) rejestracja kandydata
Przykład przebiegu walidacji Dokumentowanie (2/2): dostarczenie dowodów – kompletowanie portfolio uzgodnienie strategii zdobycia kwalifikacji przyporządkowanie dowodów kryteriom weryfikacji
Przykład przebiegu walidacji Weryfikacja (1/2): wizyty asesora w miejscu pracy kandydata analiza dowodów dla 12 zestawów efektów uczenia się (po analizie każdych 3 zestawów spotkanie asesora z kandydatem)
Przykład przebiegu walidacji Weryfikacja (2/2): potwierdzenie posiadania efektów uczenia się ewaluacja procesu przez wewnętrznego ewaluatora (lub procedura odwoławcza) wniosek asesora o wprowadzenie wyników do systemu zarządzania (lub procedura odwoławcza)
Przykład przebiegu walidacji Certyfikowanie: zatwierdzenie rezultatów walidacji i wydanie Certyfikatu Kwalifikacji Akademickiej Wydanie Certyfikatu Kompetencji Technicznych
Źródła informacji o ZSK Portal ZSK: www.kwalifikacje.gov.pl Zintegrowany Rejestr Kwalifikacji: https://rejestr.kwalifikacje.gov.pl/ Strona projektu IBE: www.kwalifikacje.edu.pl Publikacje IBE: http://www.kwalifikacje.edu.pl/pl/publikacje Seminaria i konferencje organizowane przez MEN i IBE