ZARZĄDZANIE ZESPOŁAMI LUDZKIMI

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Proces doboru próby. Badana populacja – (zbiorowość generalna, populacja generalna) ogół rzeczywistych jednostek, o których chcemy uzyskać informacje.
Advertisements

Blok I: PODSTAWY TECHNIKI Lekcja 7: Charakterystyka pojęć: energia, praca, moc, sprawność, wydajność maszyn (1 godz.) 1. Energia mechaniczna 2. Praca 3.
Czynniki sprzyjające zdrowiu Tryb życia a zdrowie
Zarządzanie Zmianą Sesja 3 Radzenie sobie z ludzkimi aspektami zmiany: opór.
GRUPY I ZESPOŁY © dr E.Kuczmera-Ludwiczyńska, mgr D.Ludwiczyński.
Agresja i przemoc w środowisku szkolnym -metody postępowania w sytuacjach trudnych.
Jak zapobiegać przemocy domowej wobec dzieci i młodzieży. Iwona Czerwoniuk psychoterapeuta BSFT (Terapia Krótkoterminowa Skoncentrowana na Rozwiązaniu)
Przygotowanie projektu w ramach Programu Interreg V-A Polska-Słowacja Wspólny Sekretariat Techniczny Programu Interreg V-A Polska-Słowacja
Olsztyn, 27 czerwca 2012 Propozycja zmian kryteriów merytorycznych dla Osi I Przedsiębiorczość RPO WiM w ramach Poddziałania
Zarządzanie jakością kształcenia. Poznajmy się Imię i nazwisko Skąd przyjechałaś/-eś? Podaj 3 informacje na swój temat: 2 prawdziwe i 1 fałszywą- informacje.
Metodologia tworzenia strategii wg Mirosława Gębskiego Euroinvestment.
Sytuacje problemowe w Grupach Partnerskich na podstawie materiałów dla FPŚ.
Departament Zarządzania Funduszami i Projektami Unijnymi GRUPA ROBOCZA WSPIERAJĄCA PRZYGOTOWANIE KUJAWSKO – POMORSKIEGO REGIONALNEGO PROGRAMU OPERACYJNEGO.
Instytucjonalne uwarunkowania realizacji koncepcji CSR w obszarze merchandisingu – zarys problemu Dr Jarosław Plichta Katedra Handlu i Instytucji Rynkowych.
Projekt Regulaminu Działania Komitetu Monitorującego Regionalny Program Operacyjny Województwa Pomorskiego na lata
EWALUACJA PROJEKTU WSPÓŁFINANSOWANEGO ZE ŚRODKÓW UNII EUROPEJSKIE J „Wyrównywanie dysproporcji w dostępie do przedszkoli dzieci z terenów wiejskich, w.
Czyli Jędrki, Emki i Zuźki. Każdy człowiek ma w sobie wielkie możliwości, musi je tylko odkryć !
KOMUNIKOWANIE W PROCESIE WSPIERANIA ROZWOJU SZKOŁY Jarosław Kordziński NA.
EWALUACJA JAKO ISTOTNY ELEMENT PROJEKTÓW SYSTEMOWYCH Sonia Rzeczkowska.
BYĆ PRZEDSIĘBIORCZYM - nauka przez praktykę Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Coaching w poradnictwie zawodowym i edukacji. PLAN Definicja, proces - zmiana Możliwość wykorzystania coachingu w poradnictwie zawodowym i edukacji Model.
Wiem czego chcę!!!.  Każdy z Nas staje przed różnymi wyborami. Jednym z najważniejszych jest wybór ścieżki kształcenia.  Twoja Kariera jest w twoich.
OPTYMALNY CEL I PODSTAWY ROZWOJU SZKOŁY. PRZEDE WSZYSTKIM DZISIEJSZA SZKOŁA POWINNA PRZYGOTOWYWAĆ DO ŻYCIA W DRUGIEJ POŁOWIE XXI WIEKU.
Zarządzanie zmianą Sesja 4 Skuteczne współdziałanie w ramach organizacji.
Sesja 6 Planowanie wdrożenia: Mapa Procesu Zmian
1 Organizacje a kontrakt psychologiczny We współczesnym świecie człowiek otoczony jest szeregiem kontraktowych zobowiązań. To pewien rodzaj powiązań, zależności,
Wykład 1.  w zn. wąskim – nauki prawne  w zn. szerokim – wszelkie „znawstwo prawa”, obejmujące obok prawoznawstwa w zn. wąskim także praktyczne umiejętności.
CZŁOWIEK JAKO ISTOTA SPOŁECZNA
Założenia psychologii kognitywnej (poznawczej) jako innowacyjna forma pracy z uczniem realizowana w Zespole Szkół w Gębicach.
Po pierwsze: Bądź odważny! Weź los w swoje ręce, w końcu do odważnych świat należy. Niech Twoja odwaga nie oznacza jednak podejmowania ryzyka bez analizy.
Komunikacja interpersonalna to wymiana informacji mi ę dzy jej uczestnikami. Komunikacja interpersonalna to wymiana informacji mi ę dzy jej uczestnikami.
„Gdański model aktywizacji społeczności lokalnych” Gdańsk, 27 kwietnia 2009.
„Jak zwiększyć bezpieczeństwo uczestników ruchu drogowego?” Co nam dała realizacja projektu?
W społeczności ludzkiej i zwierzęcej funkcjonują rozmaite systemy znaków, za pomocą których jednostka nawiązuje więź z gromadą i przekazuje jej informacje.
„ROLA MEDIÓW W ŻYCIU SPOŁECZNYM”
Konflikty i sposoby ich rozwiązywania w grupie
Usługa ePodatki (MF) Michał Dobrzyński, Departament Informatyki MRPiPS tel
Rozwój społeczny i emocjonalny dr Genowefa Janczewska-Korczagin
Moduł II. Obszar formułowania Programów i Projektów.
Zarządzanie zespołem pracowników - wprowadzenie. Cele przedmiotu C1: Przekazanie studentom wiedzy o celach i strukturze procesu zarządzania personelem,
Język polski jest kluczowym przedmiotem nauczania – poznawanie wybitnych utworów literackich sprzyja rozwojowi osobowemu ucznia, wprowadza go w świat kultury.
Komunikowanie się w zespole: narzędzia osoby kierującej
GDZIE JESTEŚMY? DOKĄD ZMIERZAMY?
Według światowej organizacji zdrowia WHO zdrowie to nie jedynie brak choroby, ale dobrostan psychiczny, fizyczny i społeczny oraz adaptacja.
Koncepcja i strategia Szkoły Promującej Zdrowie
Skuteczne nakłanianie do zmiany postaw wobec nikotyny
Sześciolatek w obliczu zmian
ORGANIZACJA.
1. Ja i inni, czyli komunikacja interpersonalna
Czynności prawne Mgr Aleksandra Spisz Instytut Prawa Cywilnego Wydział Prawa, Administracji i Ekonomii Uniwersytetu Wrocławskiego.
Wykład 1 SSE Podstawowe pojęcia prawa i prawoznawstwa
Przekonania rodziców na temat pomocy psychologicznej dla dzieci
Zachowanie.
Moje szczęście.
Metoda projektu.
AGRESJA WŚRÓD DZIECI– SKĄD SIĘ BIERZE I JAK JEJ ZAPOBIEGAĆ?
Przedszkole Promujące Zdrowie
Języki programowania.
Program profilaktyczno-wychowawczy
WYKŁAD IX KOMUNIKACJA.
Zgłoszenie do konkursu
KOMUNIKACJA KORPORACYJNA I PUBLIC RELATIONS
WYKŁAD IX KOMUNIKACJA.
„Wartości i normy w wychowaniu i profilaktyce”
Prezentacja informacji w biznesie
„Opracowanie przedmiotowego programu nauczania, ze szczególnym uwzględnieniem kształtowania kompetencji kluczowych u uczniów” Opracowanie Alina Szeloch.
Zajęcia realizowane w ramach projektu nr
Wpływ czytania na rozwój dzieci i młodzieży
Wspomaganie pracy szkół
Kompetencje kluczowe w grupie odkrywców
Zapis prezentacji:

ZARZĄDZANIE ZESPOŁAMI LUDZKIMI Wykład 4

ZŁOŻONOŚĆ POJĘCIA KOMUNIKOWANIA SIĘ Komunikowanie się jako: transmisja – przekazywanie informacji, idei, emocji; rozumienie – proces uwspólniania myśli i uczuć; oddziaływanie – używanie znaków i symboli dla wywarcia wpływu, interakcja społeczna dokonywana za pomocą symboli; łączenie – tworzenie wspólnoty i budowanie tożsamości jej członków; wymiana – proces wymiany znaczeń, informacji, uczuć; składnik procesu społecznego – proces wyrażania norm grupowych, sprawowania ról, kontrolowania jednostek i procesów społecznych w ramach pewnej kultury.

PODSTAWOWE POJĘCIA Język (naturalny) – środek porozumiewania się w danej grupie społecznej, kulturze; Znaki i systemy znaków – słowo mówione, gest, mimika, obraz; Komunikat – treść przekazu, informacje, emocje, postawy; Nadawca – osoba, grupa osób, instytucja, organizacja nadająca (kodująca, emitująca komunikat); Odbiorca - osoba, grupa osób, instytucja, organizacja odbierająca (percepująca, rekodująca, interpretująca) komunikat; Kanał – fizyczna, bądź symboliczna lub wirtualna przestrzeń (fragment), w której odbywa się nadawanie i odbieranie przekazu; Kod – oparty na konwencji system przypisujący prostym desygnatom – znaczenie; Nośniki sygnałów – powietrze i jego drgania, fale świetlne, papier, taśma, płyty itp.; Instrumenty pozwalające na odbiór, transmisję i zapis komunikatów; Instytucje, tworzące przekazy.

PSYCHOLOGICZNE DETERMINANTY PROCESU KOMUNIKOWANIA SIĘ – PSYCHOLOGIA SPOŁECZNA wymiana dóbr i wartości - zachowania społeczne są wymianą dóbr materialnych, ale i niematerialnych, takich jak np. symbole, znaki, informacje, posługiwanie się normami społecznymi, odgrywanie ról społecznych, odwoływanie się do wartości, negocjacje - dwustronny proces komunikowania się, którego celem jest osiągnięcie porozumienia, gdy przynajmniej jedna strona nie zgadza się z daną opinią lub z danym rozwiązaniem sytuacji, kształtowanie się postaw – tworzenie własnych opinii, które zawierają komponenty wartościujące, emocjonalne, jak i poznawcze, dzielenie się tymi opiniami, konsekwencje przynależności społecznej – uaktywnianie tożsamości zbiorowej, „ja publicznego”, syndrom „myślenia grupowego” wynikający z nadidentyfikacji z pewnymi grupami.

POZIOMY KOMUNIKOWANIA SIĘ Otoczenie organizacji Organizacja Zespół Osoba A Osoba B Osoba C itd Intrapersonalne, Międzyosobowe, Międzygrupowe, Instytucjonalne, Masowe,

ROLA KOMUNIKACJI W ORGANIZACJACH Komunikacja pełni w organizacji cztery podstawowe funkcje KONTROLA - w organizacjach komunikacja formalna zazwyczaj odnosi się do przestrzegania ustalonego schematu, zgodnego ze strukturą organizacyjną, tak, aby odpowiednie osoby w odpowiednim czasie miały niezbędne informacje. Nieformalna komunikacja to ochrona przed nieodpowiednimi zachowaniami w grupie. MOTYWACJA – pracownik dobrze poinformowany, co do zadań, oczekiwań, celów, a także co do rezultatów lepiej wykonuje swoją pracę. Ważne są również informacje zwrotne” w górę”, których udziela komunikując się z przełożonym. SWOBODNE WYRAŻANIE UCZUĆ - otoczenie pracy jest jednym z miejsc, gdzie pracownicy mają okazję do nawiązywania relacji, poszukiwania wsparcia, zrozumienia, zabawy, emocji. INFORMACJA jako czwarta z funkcji komunikacji pozwala na łatwiejsze podejmowanie decyzji. Im więcej posiadanych jest danych na jakiś temat, tym pewność, co do tego jak należy postąpić jest większa. Każdy rodzaj komunikacji przynosi dodatkowe informacje.

ZASADY TWORZENIA SKUTECZNEGO KOMUNIKATU Dopasowanie do odbiorcy, tzn. uwzględnienie jego: intencji (stan motywacyjny, wyjściowa postawa, hierarchia wartości, potrzeb itd.), wiedzy (poziom posługiwania się danym językiem, stan wiedzy z danego obszaru, znajomość pojęć), relacji, w jakiej znajduje się z nadawcą. Wybór optymalnego kanału, biorąc pod uwagę ograniczenia i możliwości własne (nadawcy) i odbiorcy. Redukcja szumów występujących w danym kanale. Dopasowanie czasowe i lokalizacyjne.

ZASADY GRICE’A Uczyń swój udział konwersacyjny w przewidzianym dla niego momencie takim, jakiego wymaga zaakceptowany cel lub kierunek rozmowy, w którą jesteś zaangażowany. (Grice 1977) Tej maksymie towarzyszą dodatkowo cztery reguły szczegółowe (oraz ich dalsze podreguły): Maksyma ilości (informować w ilości stosownej do celu konwersacji) Maksyma jakości (podawać informacje prawdziwe) Maksyma odniesienia (mówić na temat) Maksyma sposobu (mówić jasno i zrozumiale)

ZASADY KONWERSACYJNE G. LEECHA Reguły tekstowe: Reguła zrozumiałości i poprawności gramatycznej Reguła spójności Reguła ekonomiczności Reguła ekspresyjności Reguły interpersonalne: Reguła grzeczności Reguła aprobaty Reguła skromności Reguła zgodności Reguła ciekawości

(my wiemy i inni wiedzą) OKNO JOHARI W GRUPACH ARENA (OTWARTE JA) (my wiemy i inni wiedzą) ŚLEPY PUNKT (ŚLEPE JA) (tylko inni wiedzą) FASADA (UKRYTE JA) (tylko my wiemy) OBSZAR NIEZNANY (NIEZNANE JA) (nikt nie wie) Okno Johari, to narzędzie służące do zobrazowania oraz podnoszenia stopnia samoświadomości i wzajemnego zrozumienia pomiędzy jednostkami lub grupami. Technikę tę zaproponowali dwaj badacze amerykańscy Joe Luft oraz Harry Ingham jako jeden z efektów badań nad dynamiką grupy prowadzonych w latach pięćdziesiątych na Uniwersytecie Kalifornijskim

FORMY KOMUNIKACJI NIEWERBALNEJ Mimika Kontakt wzrokowy (wpatrywanie się) Niewerbalne aspekty mowy Gesty i inne ruchy ciała Postawa ciała Kontakt dotykowy Zachowania przestrzenne Organizacja środowiska Ubiór i powierzchowność

INFORMACJE ZWROTNE Informacje zwrotne - sposób konstruktywny Informacje zwrotne – sposób niekonstruktywny Opisują uczucia nadawcy Wyrażają, oceny, rady, zalecenia nadawcy Dotyczą konkretnych zachowań rozmówcy Dotyczą ogólnych zachowań rozmówcy Dotyczą pozytywnych i negatywnych konsekwencji zachowań odbiorcy Dotyczą tylko pozytywnych lub tylko negatywnych konsekwencji zachowań odbiorcy Są przekazywane przez ich autora Są przekazywane przez osoby trzecie Dotyczą właściwości odbiorcy, które może zmienić Dotyczą właściwości odbiorcy, których nie może zmienić Są przekazywane bezpośrednio po zachowaniach, jakich dotyczą Są przekazywane z opóźnieniem w stosunku do zachowań, jakich dotyczą

ROLA KOMUNIKACJI NIEWERBALNEJ Komunikowanie postaw i emocji Podtrzymywanie komunikacji werbalnej Emblematy - coś symbolizują (ok. – podniesiony kciuk) Ilustratory – podkreślanie treści przekazu, zwiększanie ekspresji (taaaką rybę złapałem) Regulatory – regulują przebieg sytuacji (podejdź tutaj; poczekaj, teraz ja mówię; chcę coś powiedzieć) Adaptatory – służą lepszej (fizycznej i emocjonalnej) adaptacji do sytuacji (rozpięcie guzika pod szyją, poprawianie włosów, dotykanie szyi, ust) Autoprezentacja

TRUDNOŚCI W KOMUNIKACJI Trudności w uzgodnieniu oceny, ewaluacji (dobry–zły, tani–drogi) Trudności z uzgodnieniem wiedzy, przekonań (ukryte teorie osobowości, pewność sądów) Niezgodność w podejmowanych działaniach nieodpowiednia komunikacja w nieodpowiednim czasie polecenia i prośby niemożliwe do spełnienia Trudności metakomunikacyjne różne kody komunikacyjne interpretacja charakteru wypowiedzi Brak spójności między wypowiedziami rozmówców Wypowiedzi uwłaczające, poniżające Dezaprobata otwarta lub ukryta Podwójne wiązanie i inne akty wewnętrznej sprzeczności

TRUDNOŚCI W KOMUNIKACJI: Nieprawidłowa globalna organizacja konwersacji niepełna sekwencja otwarcia niewłaściwe wprowadzenie tematu, przerwanie tematu niewłaściwa sekwencja zamknięcia Lokalna organizacja rozmowy (brak dopasowania w parach wypowiedzi np. pytanie – odpowiedź) Niewłaściwy sposób przejmowania głosu Niewerbalne komentarze słuchacza Nieporozumienia słowne i czynności rekonstrukcyjne Wieloznaczne akty komunikacyjne (to, tamto, wtedy, kiedyś, itp.) Wieloznaczne zaimki (my, wy, oni, itp.) Zakłócenia środowiskowe (audytorium, parametry fizyczne otoczenia)