Rola języka w poznaniu i myśleniu

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Schemat 1. Źródło: S. Dubisz, M. Nagajowa, J Schemat 1. Źródło: S. Dubisz, M. Nagajowa, J. Puzynina, Język i my, Warszawa 1996, str. 30.
Advertisements

Filozofowie analityczni
Wybrane zagadnienia z logopedii i zaburzeń rozwoju mowy
Zastosowanie pamięci semantycznej we wspomaganiu decyzji medycznych
Wstęp do programowania obiektowego
Projektowanie i programowanie obiektowe II - Wykład IV
Logika - nazwy Patrycja Stalewska.
Jest to wyrażenie jednoznacznie stwierdzające, na gruncie danego języka, iż tak a tak jest albo że tak a tak nie jest. Zazwyczaj określa się, iż takim.
Mind Mapping (mapa myśli) – nowy wymiar sporządzania notatek
Bibliotekarz – odkrywca. Agenda Proces tworzenia informacji Indeksy wyszukiwawcze Budowa rekordu w Promaxie Zapytania.
Szczęście.
SZYBKIE CZYTANIE Opracowała: mgr Małgorzata Kaczyńska.
Sonda na temat nastoletnich ciąż przeprowadzona w ramach zajęć z dziennikarskich źródeł informacji.
Metodyka nauczania języka polskiego Wykład 4 Wprowadzanie i uczenie pojęć na lekcjach języka polskiego Dr Krzysztof Koc.
JESTEŚMY SZKOŁĄ PODSTAWOWĄ i PRZEDSZKOLEM Z POLSKIM JĘZYKIEM NAUCZANIA
Kompetencje komunikacyjne
"Granice mojego języka są granicami mojego świata".
Ćwiczenia technik efektywnego uczenia się Spotkanie 4
Jakub Wołczko W obiektowym świecie… Jakub Wołczko
„Granice mojego języka są granicami mojego świata” L. Wittgenstein
Techniki efektywnego uczenia – ćwiczenia cd. zajęć 3 Zajęcia 5
SYLWETKA LIDERA.
Pamięć deklaratywna: semantyczna i epizodyczna
Egzamin w gimnazjum składał się z 3 części: humanistycznej, matematyczno-przyrodniczej i języka obcego nowożytnego. Podczas egzaminu kończącego gimnazjum.
Czytanie ze zrozumieniem
„Równania są dla mnie ważniejsze, gdyż polityka jest czymś istotnym tylko dzisiaj, a równania są wieczne.” Albert Einstein.
SPOSOBY KOMUNIKOWANIA SIĘ W RODZINIE DZIECKA NIESŁYSZĄCEGO
Uczenie się, pamięć , wyższe czynności nerwowe
Empiryzm, racjonalizm, irracjonalizm
Relacje psychofizyczne, mind – body problem
Pojęcie poznania bezpośredniego i doświadczenia
„ Człowiek potrzebuje człowieka, żeby być człowiekiem ” (J.R.Bacher)
Dlaczego warto uczyć małe dzieci języków obcych? Opracowała
Umiejętność komunikowania się i pracy zespołowej
ROZPRAWKA.
JESTEŚMY SZKOŁĄ PODSTAWOWĄ I PRZEDSZKOLEM Z POLSKIM JĘZYKIEM NAUCZANIA
UCZYĆ SIĘ JĘZYKA ANGIELSKIEGO
Pojęcie i rodzaje sceptycyzmu oraz pojęcia pokrewne
Wyniki próbnego egzaminu gimnazjalnego z języków obcych 2008.
Kripkenstein o sceptycyzmie
POSTMODERNIZM, PLURALIZM ALETHYCZNY
Zagadnienia związane z plagiatem, prawo własności, styl tekstu Karol Ligmann Wydział Elektroniki, Telekomunikacji i Informatyki Komputerowe Systemy.
OPERON ZST MATURA PRÓBNA Język polski Średni wynik i zdawalność.
Cele szkolenia Jak pracować efektywnie i we właściwy sposób podczas przeprowadzania wywiadu kwestionariuszowego.
PHP Zmienne Damian Urbańczyk. Czym są zmienne? Zmienne zajmują pewien obszar pamięci, aby przechować pewne dane. W przypadku PHP, zmienne stosuje się.
Wykładnia oświadczeń woli
Z. Korzeniewski, DODN Lider różni się od dyrygenta…? Zapraszam do dyskusji.
SCHEMAT INTERPRETACYJNY
Komunikacja.
Zygmunt Korzeniewski. Zasady poprawnego komunikowania są:  ułatwieniem,  przejawem kultury w kontaktach oficjalnych.
Sposoby Komunikacji. Definicja Komunikacja to proces mający na celu spowodowanie u odbiorcy informacji zmiany świadomości zamierzonej przez nadawcę. Na.
Metody komunikacji.
Rodzaje illokucji: stwierdzenia (representatives, assertives) („ wiem że … i informuję cię o tym”) ekspresje (expressions) („przeżywam stan X i dlatego.
Kształtowanie kompetencji komunikacyjnych wiedza o języku w szkole podstawowej i gimnazjum.
Strategiczny plan rozwoju Przedszkola Miejskiego nr 4 im. Pluszowego Misia w Olsztynie.
Zajęcia dodatkowe prowadzone przez wicedyrektora szkoły pana Janusza Jemioła SZACHY ODDZIAŁ 0A opracowanie prezentacji Kowalska Bernarda.
Przedszkola Miejskiego nr 4
Wpływ czytelnictwa na rozwój dziecka głuchego
Analityczność i aprioryczność
H.L.A. Hart uważał, iż pod terminem „pozytywizm” kryje się we współczesnej literaturze brytyjskiej i amerykańskiej zbiór następujących twierdzeń:
EKONOMICZNA ANALIZA PRAWA a prawoznawstwo
Norma postępowania jako wyrażenie języka
Programowanie Obiektowe – Wykład 2
I CZYTELNICTWA NA ROZWÓJ
Rozwój mowy dziecka.
Zrozumieć, przeanalizować i rozwiązać
Norma postępowania jako wyrażenie języka
POSTMODERNIZM, PLURALIZM ALETHYCZNY
EKONOMICZNA ANALIZA PRAWA a prawoznawstwo
System opisu pluralistycznych podejść do języków i kultur (FREPA)
Zapis prezentacji:

Rola języka w poznaniu i myśleniu Renata Ziemińska

Język a myślenie (a) myślenie jest niezależne od używania języka (istnieje myślenie pozajęzykowe, myślenie dzieli się na wyrażone w języku i nie wyrażone). (b) myślenie i język są tożsame ze sobą (nie istnieje myślenie pozajęzykowe)

Argumenty za niezależnością myśli od języka fenomen poszukiwania odpowiedniej formuły językowej, tworzenia języka (Davidson). pięciomiesięczne niemowlęta potrafią dodać 1+1, odjąć 1 od 2 (Karen Wynn); ludzie posługują się bezsłowną wyobraźnią, np. czy pojemnik zmieści się w lodówce (Shepard i Kosslyn); nabywanie pierwszego języka wymaga wcześniejszych operacji intelektualnych - myśl ontogenetycznie wyprzedza język; dwie myśli mogą odpowiadać jednemu dwuznacznemu wyrażeniu (myśl nie jest identyczna ze słowami). używanie języka wymaga myślenia (pamięć, zdolność abstrakcji).

Argumenty za zależnością myślenia od języka myślenie pozajęzykowe jest niejasne, myślenie jasne i wyraźne ma formę językową, posługuje się strukturami językowymi, szukanie odpowiednich słów ma postać językowo artykułowaną (Derrida „tekst jest wszystkim i nic nie istnieje poza nim”) ważna rola języka: precyzacja, obiektywizacja, komunikacja, utrwalanie, przechowywanie.

Język kształtuje myślenie Język nadaje temu, co w nim utrwalone swoją formę, struktury językowe mogą wpływać na sposób widzenia świata, akcentując pewne klasyfikacje lub związki. Czy język narzuca granice myślenia? (Wittgenstein Traktat „Granice mojego języka są granicami mojego świata”)

Czy jest możliwy język prywatny? Język jako system znaków jest jakoś skodyfikowany, ustalony i nadaje się do tego, by był zrozumiany przez inne przedmioty (intersubiektywny). Trudno taką kodyfikację opierać na pamięci pojedynczego podmiotu.

Wittgenstein o regułach językowych „Jest niemożliwością, by tylko jeden człowiek jeden jedyny raz pokierował się regułą. Jest niemożliwością by tylko jeden jedyny raz coś zakomunikowano, wydano jakiś rozkaz albo go zrozumiano itd. – Kierowanie się regułą, komunikowanie czegoś, wydanie rozkazu, rozegranie partii szachów są to pewne zwyczaje (nawyki, instytucje). Rozumieć zdanie – znaczy rozumieć jakiś język. Rozumieć język – znaczy władać pewna techniką” (199). „Stosowanie się do reguł jest czymś analogicznym do wykonywania rozkazu. Jesteśmy w tym celu ćwiczeni i reagujemy na rozkaz w określony sposób” (120).

Wittgenstein o niemożliwości języka prywatnego Wyobraźmy sobie, że prowadzę dziennik nawrotów pewnego doznania. Kojarzę owo doznanie ze znakiem „D” i wpisuje ten znak do kalendarza, ilekroć mam to doznanie (258). Postanawiam wewnętrznie, że ten znak będzie odnosił się do tego doznania. Czy wiem, co postanowiłem? Brakuje instancji niezależnej, która mogłaby rozstrzygać czy prawidłowo pamiętam. Jeśli ja sam mam decydować o identyczności tego doznania, to tak jakbym chciał zmierzyć linijkę nią samą lub kupić kilka egzemplarzy tej samej gazety aby upewni się, czy piszą w niej prawdę (265).

Dwa pojęcia języka węższe (język publiczny) szersze (także język myśli - Fodor). Nawet jeśli istnieje myślenie pozajęzykowe, to jest nieprecyzyjne (wiedza jasna i wyraźna musi być wyrażona w jakimś języku).