„Między tablicą a smartphone”- dylematy współczesnego nauczyciela
Kim jest współczesny nauczyciel ?
Nauczyciel w czasach wielkich przeobrażeń Ani w teorii, ani w praktyce nie mamy dziś do czynienia z jednym uzgodnionym modelem czy koncepcją nauczycielskiego profesjonalizmu
SĄ JEDNAK OCZEKIWANIA WOBEC NAUCZYCIELI! JAKI POWINIEN BYĆ NAUCZYCIEL? ZDANIEM RODZICÓW : kompetentny ciekawie prowadzący zajęcia schludnie wyglądający kreatywny sprawiedliwy JAKI POWINIEN BYĆ NAUCZYCIEL? ZDANIEM UCZNIÓW : sprawiedliwy dowcipny z pasją potrafiący ciekawie prowadzić lekcje nowoczesny
JAKI POWINIEN BYĆ NAUCZYCIEL? ZDANIEM DYREKTORÓW DOBREGO NAUCZYCIELA CECHUJE : duży potencjał merytoryczny umiejętności wychowawcze aktywność w rozwoju zawodowym umiejętności negocjacyjne i mediacyjne ambicja , sumienność
Kim jest współczesny nauczyciel ? Nauczyciel to człowiek , który prowadzi ucznia do pełni rozwoju , kto przewodzi wśród zawiłości ścieżek życiowych i nieustannych wyborów , kto umie mądrze doradzić lub odradzić , kto troszczy się o to, aby inni ludzie , aby każdy człowiek nie stawał się biernym tworzywem dziejów i wielkich mocy politycznych , lecz był samodzielnym podmiotem , sprawcą własnego losu i współtwórcą pomyślności i społeczeństwa
Zadania współczesnego nauczyciela : Przekazywanie wiedzy / transmisja/, Pobudzanie uczniowskiej aktywności, Rozwijanie zainteresowań uczniów, Kształcenie ich kompetencji, Rozwijanie uczniowskich systemów wartości , Kształtowanie postaw i charakterów , Rozwijanie zainteresowań, Pomoc w formułowanie planów zawodowych i życiowych
Płaszczyzna działań nauczycielskich Podstawą działania nauczyciela jest porozumienie z uczniem Wszelkie podejmowane przez nauczyciela działania powinny być dostosowane do potrzeb i możliwości uczniów. Sytuacje , w których działa nauczyciel są niepowtarzalne . Nauczyciel musi wykazać się elastycznością i być otwarty na modyfikowanie ,uzupełnianie oraz zmienianie sposobu własnej pracy Modyfikacja dotyczy zarówno metod , jak i pomocy dydaktycznych.
Od tablicy do urządzeń mobilnych w dydaktyce Metody klasyczne Metody aktywizujące Wycieczki szkolne , Wystawy szkolne , muzealna , w przestrzeni miejskiej lub środowiska Projekty umożliwiające realizację uczniowskich zainteresowań /z wykorzystaniem nowoczesnych mediów
W przyszłość ! W zgodzie z samym sobą !
Dziękuję za uwagę ! Wiesława Surdyk-Fertsch