T5. Reengineering - restrukturyzacja procesów Funkcje (zadania, działania, ...) - Procesy. Funkcja. Proces . Procesy w strukturze hierarchicznej. Główne typy procesów w reengineeringu. Procesy wg ważności. Reengineering - definicje. Wybór procesów do reengineeringu. Wyższa Szkoła Bankowa w Poznaniu, dr inż. Mirosław Loręcki
Funkcje (zadania, działania, ...) - Procesy . . . FIRMA PROCESY Funkcje (zadania, czynności) . . . KLIENT Wyższa Szkoła Bankowa w Poznaniu, dr inż. Mirosław Loręcki
Wyższa Szkoła Bankowa w Poznaniu, dr inż. Mirosław Loręcki Funkcja Specyficzne zadanie (działanie, czynność, operacja, ... ) wykonywane w obszarze aktywności rzeczowej i/lub finansowej i /lub informacyjnej firmy, po to aby by realizować określony cel (cele) firmy. Rodzaje funkcji w firmie: - tworzące wartość dodaną dla klienta, - inne. W strukturach organizacyjnych typu gwiazda (faza „pionierska” rozwoju firmy) lub typu hierarchia (faza „różnicowania”) zadania są kojarzone z pracownikami bądź bezpośrednio bądź pośrednio poprzez elementy struktury organizacyjnej (komórki organizacyjne). Wyższa Szkoła Bankowa w Poznaniu, dr inż. Mirosław Loręcki
Wyższa Szkoła Bankowa w Poznaniu, dr inż. Mirosław Loręcki Proces ( [13], s. 27). Dostawca Odbiorca (KLIENT) Funkcje Proces jest ciągiem, powiązanych ze sobą funkcji, które doprowadzają do przekształcenia wszelkich nakładów w produkt procesu. Wyższa Szkoła Bankowa w Poznaniu, dr inż. Mirosław Loręcki
Procesy w strukturze hierarchicznej Prezes Finanse ... Marketing Produkcja . . . Zlecenie Produkt Wyższa Szkoła Bankowa w Poznaniu, dr inż. Mirosław Loręcki
Główne typy procesów ([14], s. 58). Procesy zarządzania Potrzeby klienta Produkt Procesy podstawowe Procesy pomocnicze Wyższa Szkoła Bankowa w Poznaniu, dr inż. Mirosław Loręcki
Procesy wg ważności ([13], s. 28) Strategiczne Inne Tworzące wartość dodaną Tworzące wartość dodaną Inne Inne Wyższa Szkoła Bankowa w Poznaniu, dr inż. Mirosław Loręcki
Reengineering - definicje. Reengineering jest metodą szybkiego i radykalnego przeprojektowania procesów strategicznych , dodających wartość z punktu widzenia klienta, oraz powiązanych z nimi systemów, procedur a także struktury organizacyjnej, w celu optymalizacji toku pracy i produktywności organizacji ( [13], s. 26). . . . Reengineering to gruntowne przemodelowanie lub radykalne przekształcenie procesów podstawowych, pomocniczych i zarządzania, z wykorzystaniem techniki informatycznej, przy pełnym spożytkowaniu potencjału intelektualnego i emocjonalnego zaangażowania załogi ( [14], s. 71 ). Wyższa Szkoła Bankowa w Poznaniu, dr inż. Mirosław Loręcki
Wybór procesów do reengineeringu ([13], s. 8) Wpływ strategiczny Procesy do usprawnienia Wartość dodana Wyższa Szkoła Bankowa w Poznaniu, dr inż. Mirosław Loręcki
Pytania kontrolne do tematu 5. 1. Uzasadnij celowość kompleksowego (z różnych perspektyw) oglądu firmy. 2. Wyjaśnij siłę powiązań faz rozwojowych firmy i formy organizacji pracy. 3. Określ funkcję i proces , zinterpretuj obydwa pojęcia w kontekście klienta. 4. Przedstaw wagę ujęcia procesowego w różnych fazach rozwoju firmy. 5. Uzasadnij celowość przyjęcia, podczas analizy procesowej [14, 20], wartości dodanej z punktu widzenia klienta, za wielkość kryterialną. 6. Przedstaw , na przykładzie firmy handlowej, uzasadnienie dla celowości restrukturyzacji najpierw procesów strategicznych. Wyższa Szkoła Bankowa w Poznaniu, dr inż. Mirosław Loręcki