Niniejsza prezentacja została zredagowana przez zespół Instytut Tutoringu Szkolnego. Stanowi własność intelektualną Instytutu i jest adresowana wyłącznie.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
KOMPETENCJE KLUCZOWE W PROJEKCIE EDUKCYJNYM
Advertisements

Kim jest uczeń uzdolniony i jak wspierać jego rozwój?
Uczniowie, Nauczyciele, Rodzice
Renata Gogulska Doświadczenia tutorskie z moimi uczniami
Efektywność kształcenia Jak ją poprawiać?. Kształcenie – to całość doświadczeń składających się na proces zdobywania przez jednostkę umiejętności, wiedzy.
Wspieranie dziecka i rodziny w środowisku lokalnym DZIAŁALNOŚĆ ASYSTENTA RODZINY OŚRODEK POMOCY SPOŁECZNEJ W ŚREMIE, CZERWIEC 2011R.
PRACA DOMOWA JAKO ELEMENT PROCESU DYDAKTYCZNEGO
Pomoc psychologiczno – pedagogiczna na terenie Gimnazjum nr 18
Program wychowawczy szkoły
Podstawy Pomocy Psychologicznej
Rola poradni w rozpoznawaniu potrzeb edukacyjnych i możliwości psychofizycznych dzieci oraz udzielaniu wsparcia merytorycznego dyrektorom w zakresie.
Rola nauczyciela w szkole wychowującej
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego INFORMACJE OGÓLNE O PROJEKCIE DiAMEnT Dostrzec i aktywizować
Konferencja Wdrażanie pomocy psychologiczno - pedagogicznej
Pojęcie integracji Bariery architektoniczne Nauczyciele w integracji
OŚRODEK DOSKONALENIA NAUCZYCIELI w SŁUPSKU
Wybrane fragmenty. Do analizy wyników egzaminów nauczyciele wykorzystują różnorodne metody analizy wyników: a) EWD, dane w tabelach, wykresy, prezentacje,
Podstawy prawne funkcjonowania poradni
Rodzice i nauczyciele; płaszczyzna porozumienia
Wspomaganie nauczania w klasach I-III
OCENA KSZTAŁTUJĄCA ZESPÓŁ SZKÓŁ NR 94.
Im wcześniej dziecko rozpocznie naukę, tym ma większą szansę na rozwój swoich uzdolnień i umiejętności lub diagnozę i pomoc w problemach rozwojowych. Szkoła.
Reforma edukacji Zmiana programowa Informacje dla rodziców.
Koncepcja pracy Gimnazjum im. ks. abp. Leona Wałęgi w Moszczenicy
Projekt systemowy współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki ,
PEDAGOGIZACJA RODZICÓW
Określa wspólny dla całej społeczności szkolnej kierunek działań
Nadzór pedagogiczny a nowy system doskonalenia nauczycieli
ROLA SPZ WE WSPARCIU DORADCÓW ZAWODOWYCH PRACUJĄCYCH W INNYCH PLACÓWKACH Prezenter EWA JAGODZIŃSKA PSYCHOLOG – DORADCA ZAWODOWY SPZ LUBLIN.
Zespół Szkół Ponadgimnazjalnych nr 4 w Gnieźnie
PEDAGOG SZKOLNY.
Niepubliczna placówka doskonalenia nauczycieli „prototo” we wrocławiu
Dla Zasadniczej Szkoły Wielozawodowej w Obornikach Śląskich
Patent żabki Szkoła Podstawowa nr 4 z Oddziałami Integracyjnymi w Bielawie.
w praktyce pedagogicznej
Nowa jakość doskonalenia – wsparcie rozwoju szkół w powiecie mieleckim POWIAT MIELECKI / CENTRUM KSZTAŁCENIA PRAKTYCZNEGO I DOSKONALENIA NAUCZYCIELI Wspomaganie.
Poprawa jakości i efektywności systemów edukacji.
Szkoła demokracji – szkoła samorządności Program rozwoju kompetencji społecznych i obywatelskich rad pedagogicznych Spotkanie V Podsumowanie i zakończenie.
POMOC RODZINIE PROGRAM EDUKACYJNY NIE TYLKO DLA RODZICÓW. AUTOR: MGR JOLANTA KURYŚ – SKRZYPCZAK 1.
Główne założenia reformy programowej w szkole podstawowej:
SZKOŁA Z KLASĄ 2.0 Spotkanie otwierające. SZKOŁA Z KLASĄ 2.0 Serdecznie witam Was w kolejnej – trzeciej już – edycji programu Szkoła z klasą 2.0. W tym.
Praca pedagogiczna w Zespole Szkół Usług i Przedsiębiorczości w Płocku „Walka, rywalizacja i sukces to fatalne słowa. One paraliżują nas w życiu” Krystyna.
Warszawski System Doradztwa Zawodowego jako forma wsparcia karier uczniów w obliczu współczesnej rzeczywistości Kraków, r.
Nauczyciel – mentor, tutor, coach
Samouczenie się (self-directed learning) w edukacji demokratycznej
ORGANIZOWANIE I UDZIELANIE UCZNIOM POMOCY PSYCHOLOGICZNO – PEDAGOGICZNEJ W ŚWIETLE NOWYCH REGULACJI PRAWNYCH PODNIESIENIE EFEKTYWNOSCI KSZTAŁCENIA UCZNIÓW.
Szkoła Podstawowa nr 172 im. Polskiej Organizacji Wojskowej.
Tutoring w szkole, czyli pomysł na małą wielką zmianę
Doradztwo zawodowe w szkołach – jak wdrożyć i prowadzić?
„WSPÓŁPRACA-DOSKONALENIE-SAMOKSZTAŁCENIE. Kompleksowy program wspierania rozwoju szkół i przedszkoli w powiecie kolbuszowskim” KONKURS NR 1/3.5/POKL/2012.
Ewaluacja w pracy nauczyciela
Dr Adrianna Sarnat-Ciastko
Przedszkole nr 71 „Chatka Małego Skrzatka”
Wizja i misja szkoły Zespół Szkół Specjalnych nr 110 przy Szpitalu Klinicznym im. K. Jonschera Uniwersytetu Medycznego w Poznaniu.
ŻYJ z PASJĄ ! Program wspierania uzdolnień i zdrowego stylu życia
7 Nawyków – mapa wdrożenia
ROLA RODZICÓW W WYBORZE SZKOŁY ŚREDNIEJ i wyższej dziecka
SZKOŁA PODSTAWOWA NR 12 WE WROCŁAWIU   RAPORT Z EWALUACJI WEWNĘTRZNEJ WYMAGANIE Szkoła lub placówka wspomaga rozwój uczniów z uwzględnieniem ich indywidualnej.
Zmiany w statutach przedszkoli po reformie oświaty 2017
Jak organizować społeczne środowisko uczenia się dzieci w klasie I?
Pomoc psychologiczno- pedagogiczna
KONCEPCJA PRACY SZKOŁY PODSTAWOWEJ W UCIECHOWIE
EKONOMIA NA CO DZIEŃ czyli decyduj o sobie
Praca z uczniem zdolnym w Zespole Szkół nr 8 we Włocławku
Pomoc psychologiczno – pedagogiczna w szkole
Jak skutecznie realizować podstawę programową?
Akademia wychowawcy. Jak krok po kroku zorganizować pomoc psychologiczno – pedagogiczną? Elżbieta.
„Szkoły Aktywne w Społeczności” SAS
Konstruowanie indywidualnych programów edukacyjno-terapeutycznych – od diagnozy do zaleceń Agnieszka Zielińska-Graf nauczyciel konsultant w zakresie psychologiczno-
SZACUNEK+ZUFANIE.  Dobro ucznia jest dla nas najważniejsze, a tutoring pozwala na budowanie szczególnej więzi z uczniem.  Szukamy narzędzi, metod.
Zapis prezentacji:

Niniejsza prezentacja została zredagowana przez zespół Instytut Tutoringu Szkolnego. Stanowi własność intelektualną Instytutu i jest adresowana wyłącznie do beneficjentów projektu "Wychować człowieka mądrego". 

wg. Instytutu Tutoringu Szkolnego Tutoring Szkolny wg. Instytutu Tutoringu Szkolnego Mariusz Budzyński

Tutoring A cóż to takiego?

jako metoda pracy akademickiej praktykowana na uczelniach brytyjskich Tutoring jest znany jako metoda pracy akademickiej praktykowana na uczelniach brytyjskich (Oxford, Cambridge). Profesor pracuje ze studentem, ten pierwszy pomaga temu drugiemu zaplanować rozwój, a następnie wspiera i czuwa nad realizacją planów.

Tutoring w Polsce: Od XVII w – w rodzinach szlacheckich instytucja opiekuna osieroconych dzieci, Forma wsparcia dla liderów organizacji pozarządowych [Szkoła Liderów], Studia MISH na uczelniach wyższych, Od 1995 roku - forma opieki wychowawczej w szkołach ALA we Wrocławiu i Częstochowie, Od 2008 roku forma pracy rozwojowo- wychowawczej w wielu szkołach we Wrocławiu, Częstochowie, Gnieźnie, Siechnicach, Malborku, Warszawie, Poznaniu, Zalesiu Górnym, Płocku, Płońsku, Ciechanowie, Skierniewicach, Tczewie….

TUTORING TO: indywidualna praca z podopiecznym: - długotrwała - systematyczna, - celowa - wykorzystująca mocne strony. formę tutoringowi nadaje: -założony cel, -przyjęty styl postępowania pedagogicznego,

Dlaczego tutoring nazywa się TUTORING?

„Homo prudens tutus est” („Człowiek mądry jest bezpieczny”) Lucius Annaeus Seneca tutus – bezpieczny, pewny, tutor – opiekun, obrońca, prudens – roztropny, rozważny.

Zasada obowiązująca każdego nauczyciela, wychowawcę, tutora: „Zawsze postępuj tak, aby działania twe przyczyniały się do wychowania człowieka mądrego” prof. Kazimierz Szewczyk „Zarys etyki nauczycielskiej” Warszawa 1999

Metoda pracy tutorskiej: nauczyciel tutor coach mentor wie nie wie mówi pyta X X X X X X X X

Instytutu Tutoringu Szkolnego: Tutoring szkolny wg Instytutu Tutoringu Szkolnego: to forma pracy pedagogicznej realizowana w bezpośrednim i indywidualnym kontakcie z uczniem, ze szczególnym uwzględnieniem: godności ucznia i wychowawcy, wypływającej z faktu ich człowieczeństwa; interakcyjności procesu wychowawczego, transgresyjności - nieustannego przekraczania ograniczeń,

Formy tutoringu szkolnego: Tutoring wychowawczo-rozwojowy, Tutoring rozwojowy, Tutoring dydaktyczny: - naukowy - artystyczny

wychowawczo-rozwojowy Tutoring szkolny wychowawczo-rozwojowy Nowa forma sprawowania opieki i wychowania w klasie szkolnej 1. Zmiana ilościowa: a) ilość uczniów pod opieką - z 1:30 na 1:10, opieka skierowana nie na całą grupę, ale indywidualnie na każdego ucznia, 2. Zmiana jakościowa: budowanie relacji w oparciu o założenia pedagogiki dialogu [J. Tarnowski] oraz rozmowy motywującej [C. Rogers], b) wsparcie rozwojowe każdego ucznia (a nie tylko uczniów o specjalnych potrzebach), 3. zmiana środowiskowa – włączenie rodziców do aktywnej współpracy.

Tutoring wychowawczo-rozwojowy to: Indywidualizacja systemu sprawowania opieki szkolnej, 2. Wsparcie uczniów w zakresie rozwoju uzdolnień, 3. Wsparcie uczniów w zakresie zmiany zachowania, 4. Program spójności wychowawczej szkoła – rodzice.

Tutoring rozwojowy: ma zastosowanie w szkole, w której zachowano tradycyjny system wychowawstwa klasowego. Realizowany jest wobec uczniów wyrażających potrzebę i chęć takiej współpracy. Tutor w swojej pracy w zasadzie może pomijać rozwiązywanie tzw. „problemów wychowawczych” i koncentrować się wyłącznie nad odkrywaniem i wykorzystaniem potencjału podopiecznego. Tutoring rozwojowy - może mieć szerokie zastosowanie w pracy pozaszkolnej.

Tutoring dydaktyczny: tutoring artystyczny: pozwala uczniowi na poszukiwanie własnego, swoistego warsztatu i środków wypowiedzi w wybranej dziedzinie sztuki, zachowując dbałość o zdobywanie sprawności w posługiwaniu się klasycznymi środkami wyrazu.

Tutoring a „nauczanie” : „nauczanie” to - zadanie pedagogiczne polegające na organizowaniu sytuacji edukacyjnej poprzez dobór odpowiednich sposobów i wywołaniu procesów pomagających istocie ludzkiej urzeczywistniać zdolności rozwijać umiejętności oraz nabywać wiedzę. definicja powstała w oparciu o definicję „wychowania” ks. prof. Janusza Tarnowskiego Tutoring - to pomoc w uczeniu się

Jak te zadania realizować? Poprzez: 1. Budowanie świadomości ucznia w zakresie „zadania szkolnego”, w taki sposób, żeby uczeń sam odkrył sens „chodzenia do szkoły” i przyjął go, jako swoje zadanie. 2. Pracę na mocnych stronach ucznia. 3. Pomoc w planowaniu zadań i przyjmowaniu strategii ich realizacji. 4. Kształtowanie umiejętności dokonywania wyborów, podejmowania decyzji. 5. Budowanie i umacnianie systemu wartości.

sześć etapów współpracy Tutoring - sześć etapów współpracy poznanie podopiecznego (jego osobowości, zainteresowań , warunków życia, talentów, mocnych i słabych stron, preferowanych stylów uczenia się, wartości, planów życiowych),  2. wspólne wyznaczenie celów rozwojowych, 3. określenie planu działań zmierzających do ich osiągnięcia: - IPPiR - indywidualny plan pracy i rozwoju (niedyrektywny lub dyrektywny) - IŚR - indywidualna ścieżka rozwoju 4. realizacja przyjętego planu pracy i współpracy,  5. podsumowanie efektów współpracy tutorskiej, 6. świętowanie.

Najważniejsze etapy pracy tutorskiej: Poznanie podopiecznego jego osobowości, zainteresowań , warunków życia, talentów, mocnych i słabych stron, preferowanych stylów uczenia się, wartości, planów życiowych.  Zadanie Onufrego Zagłoby „Z kim mam sprawę?” - pytania Jakie ma i dostrzega swoje silne strony i jakie słabości? Czy są, a jeżeli tak, to jakie - przeszkody utrudniające naukę? Do czego ten uczeń jest zmotywowany? Co jest dla niego ważne [wartości]? Czy chce coś zmienić w swoim życiu?

Najważniejsze etapy pracy tutorskiej: 2. wspólne wyznaczenie celów rozwojowych, - Cele szkolne - Cele pozaszkolne 3. określenie planu działań zmierzających do ich osiągnięcia IPPiR - indywidualny plan pracy i rozwoju - na jeden semestr: - Niedyrektywny - dla ucznia „samodzielnego, zmotywowanego itp..” - Dyrektywny - dla ucznia potrzebującego zmiany funkcjonowania Składniki IPPiR: - Cele, które uczeń chce osiągnąć w tym czasie, - Wzmocnienie jednej z silnych stron ucznia, - Ograniczenie jednej ze słabości, IŚR – indywidualna ścieżka rozwoju,

Na SILNE strony ucznia składają się: cechy osobowościowe: inteligencje, zdolności, zainteresowania, temperament, siła woli, cechy fizyczne, cechy zdrowotne … uwarunkowania życia: rodzina – jej stan i status, środowisko rówieśnicze, środowisko zamieszkania, silne przeżycia…. Bilans silnych i słabych stron warto zapisać w „StOs-U”. To jest materiał do budowania platformy sukcesów ucznia

TUTOR Nauczyciel-pedagog dbający o pełne wykorzystanie potencjału podopiecznego, motywujący go do refleksji nad własnym rozwojem i wspierający go swoim doświadczeniem. Tutor swoją rozmową i obecnością służy podopiecznemu w poszukiwaniu i zastosowaniu rozwiązań nadających sens życiu.

– to proces pedagogiczny polegający na: Relacja tutorska – to proces pedagogiczny polegający na: Współobecności [interakcji] wywołującej korzystną, długotrwałą zmianę postawy u uczestników spotkania

Lorem ipsum Lorem ipsum