Wielkie Księstwo Poznańskie i zabór pruski

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Wielkie Księstwo Poznańskie i zabór pruski
Advertisements

Rekrutacja do klasy I SP w roku szkolnym 2016/2017.
Zasada i organizacja statystyki publicznej „Cz ł owiek – najlepsza inwestycja”
Biuro Ochrony Rządu. Spis treści  Struktura i działanie  Formy działania i zakres uprawnień  Możliwości zatrudnienia  Informacje ogólne  Zarobki.
Podział administracyjny Polski (18). Gmina powiat i województwo to jednostki podziału administracyjnego Polski. W gminach i powiatach władzę sprawuje.
Informacja na temat stanu prac nad przygotowaniem samorządu województwa do przyszłej perspektywy finansowej UE Toruń, maj 2012 r. Departament.
Urząd Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego Wydział Organizacyjno-Prawny.
Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Benchmarking – narzędzie efektywnej kontroli zarządczej.
OBYWATELSTWO POLSKIE I UNIJNE 1.Obywatel a państwo – zasady obywatelstwa polskiego 2.Nabycie i utrata obywatelstwa 3.Obywatelstwo Unii Europejskiej. 4.Brak.
Departament Obszarów Wiejskich i Zasobów Naturalnych Konwent Marszałków Województw RP „Orzeczenie Trybunału Konstytucyjnego a Prawo Łowieckie” Urząd Marszałkowski.
Temat: Państwo wielu narodów. W 1385 r. Polska i Litwa miały wspólnego wroga – Krzyżaków. Postanowiły się połączyć aby z nimi walczyć. Połączenie to nastąpiło.
Struktura samorządu terytorialnego - samorząd gminny, - samorząd powiatowy, - samorząd wojewódzki.
Biuro Edukacji Urzędu m.st. Warszawy Warszawa, 24 luty 2016 r. Elektroniczny system rekrutacji do gimnazjów na rok szkolny 2016/2017.
Insurekcja Kościuszkowska
ZASADY PRZYSTOSOWANIA NIERUCHOMOŚCI DLA POTRZEB ZABIEGÓW SPECJALNYCH Wydział Zarządzania Kryzysowego i Bezpieczeństwa Urzędu Miasta Poznania ul. Karola.
31 maja 2016r. 1 Regionalne badanie nastrojów społecznych wokół UEFA EURO 2012™ Prezentacja wyników badania z mieszkańcami Gdańska, Poznania,
 Czasem pracy jest czas, w którym pracownik pozostaje w dyspozycji pracodawcy w zakładzie pracy lub w innym miejscu wyznaczonym do wykonywania pracy.
Departament Zarządzania Funduszami i Projektami Unijnymi GRUPA ROBOCZA WSPIERAJĄCA PRZYGOTOWANIE KUJAWSKO – POMORSKIEGO REGIONALNEGO PROGRAMU OPERACYJNEGO.
Projekt Regulaminu Działania Komitetu Monitorującego Regionalny Program Operacyjny Województwa Pomorskiego na lata
Bezpieczeństwo i zdrowie w pracy dotyczy każdego. Jest dobre dla ciebie. Dobre dla firmy. Partnerstwo dla prewencji Co badanie ESENER może nam powiedzieć.
UST testy – zajęcia 4. Test Formą działania administracji publicznej: a) jest stwierdzenie, w trybie nadzoru, nieważności statutu powiatu; b)
Warszawa ul. Zgoda 11 tel/fax: (48-22) ; Opracował: Sławomir.
 Chrzest Polski – tradycyjna nazwa chrztu księcia Polan Mieszka I, który zapoczątkował proces chrystianizacji ziem polskich. Niekiedy uważa się go.
Koncepcja powołania Rady Działalności Pożytku Publicznego Miasta Lublin spotkanie wewnętrzne 1 czerwca 2011 r.
Komisja Wspólna Rządu i Samorządu Terytorialnego, dnia 22 lutego 2012.
Historia Obrony cywilnej.
SPRAWOZDANIE Z DZIAŁALNOŚCI KOMISARIATU POLICJI W CHEŁMŻY ZA 2012r.
Wytyczne do opracowania wojewódzkich, powiatowych i gminnych programów ochrony środowiska Aleksandra Malarz dyrektor Departamentu Strategii i Komunikacji.
Co robi rząd, co robi prezydent Czyli o władzy wykonawczej słów kilka…
Zasady realizacji przedsięwzięć OC przez instytucje państwowe, przedsiębiorców i inne jednostki organizacyjne oraz organizacje społeczne działające na.
Tryb tworzenia związków metropolitalnych w kontekście zasady samodzielności jednostek samorządu terytorialnego Karol Ważny Uniwersytet Gdański Instytut.
Zasady ustroju państwa Ustawa Rządowa, czyli Konstytucja 3 Maja, była drugą na świecie, a pierwszą w Europie ustawą zasadniczą. Uchwalona na.
Konstytucyjny system źródeł prawa
Historia Administracji SSA rok I
Lokalne źródła prawa – zarys
MIENIE PUBLICZNE SĄ TO RZECZY, DOBRA (ŚRODKI FINANSOWE) PRZYSŁUGUJĄCE SKARBOWI PAŃSTWA LUB INNYM PAŃSTWOWYM OSOBOM PRAWNYM ORAZ MIENIE PRZYNALEŻNE PODMIOTOM.
Wstęp do nauki o państwie i polityce
Komputer też służy do edukacji
Wybory parlamentarne 2015 Z kalendarza wyborczego wynika, że: * do 7 września był czas na zawiadomienie PKW o utworzeniu komitetu wyborczego - mogły je.
Statut Szkoły art. 98 ustęp 1.
Społeczny Zespół do spraw aktywizacji pszczelarstwa
Pojęcie protokołu dyplomatycznego
Wielka Brytania.
Rzecznik Praw Dziecka.
Młodzieżowa Rada Miejska Miasta Dąbrowa Górnicza
Wolę narody, które są sumą „ja”, niż członków narodów, którzy są cząstką „my”. Stanisław Jerzy Lec Projekt ustawy o zmianie niektórych ustaw w celu.
Rządowe Centrum Legislacji Warszawa, październik 2013 r.
„Jak ma funkcjonować Komitet Rewitalizacji Miasta Leszna?”
Ziemie polskie po kongresie wiedeńskim
Biuro Edukacji Urzędu m.st. Warszawy Warszawa, 9 kwietnia 2018 r.
Polski Sejm dzielnicowy
WYBORY SAMORZĄDOWE Przykłady oddania głosu ważnego.
PORZĄDKOWE AKTY PRAWA MIEJSCOWEGO
Konstytucja Trzeciego Maja. Konstytucja Trzeciego Maja.
Wydatki majątkowe w latach 2013 – 2016 (mld zł)
Zmiany w awansie zawodowym od 1 września 2018r.
Zmiany w ustawie o systemie oświaty
Ustawa 2.0 – pomoc materialna
Polska pod zaborami Zajęcia nr 8 –
Podstawa prawna Zasady przyjęć do klas I w szkołach podstawowych, dla których organem prowadzącym jest Miasto Kobyłka, zostały przygotowane w oparciu o.
Zmiany w przepisach ustawy z dnia 26 stycznia 1982 r
Regulamin działania KM RPO WP
Kolegium do spraw Dziedzictwa Kulturowo- Historycznego
przyjęty przez Zarząd Główny ZNP w dniu 20 grudnia 2016 r.
- ZAGADNIENIA USTROJOWO-PRAWNE
Historia Państwa i Prawa
Otwarty konkurs ofert na dofinansowanie w roku 2018 zadań własnych realizowanych przez organizacje z udziałem środków zewnętrznych Rzeszów, 8 marca 2018.
Zagadnienia ustrojowo-prawne Wielkiego Księstwa Poznańskiego
Zagadnienia ustrojowo-prawne Rzeczypospolitej Krakowskiej
Wybory Prezydenta Parlamentu Uczniowskiego 37 kadencji
Zapis prezentacji:

Wielkie Księstwo Poznańskie i zabór pruski Historia Administracji Tomasz Resler Zakład Historii Administracji

Wielkie Księstwo Poznańskie (WKP) postanowienia Kongresu Wiedeńskiego gwarantowały Polakom po rządami każdego państwa zaborczego otrzymanie instytucji i reprezentacji narodowej, Król Pruski Fryderyk Wilhelm III w patencie z 15 maja 1815 r. deklarował spełnienie tych postanowień, Wielkie Księstwo Poznańskie nie miało w Prusach odrębnego statutu i było urządzone na wzór pozostałych prowincji, zamiennie używano na nazwy prowincja poznańska, WKP w 1815 r. liczyło ok. 800 tys. mieszkańców i ok. 29 tys. Km2. Odrębności ustrojowe WKP określała odezwa Fryderyka Wilhelma III z dnia 15.05.1815 r. do jego mieszkańców. WKP stanowiło integralną część państwa pruskiego (do tytulatury króla pruskiego dodano tytuł wielkiego księcia poznańskiego), herbem WKP został czarny orzeł pruski z umieszczonym pośrodku białym orłem polskim,

Wielkie Księstwo Poznańskie (WKP) mieszkańcom WKP zagwarantowano szereg przywilejów m. in.: zachowanie religii katolickiej, równouprawnienie języka polskiego z niemieckim, równy dostęp Polaków do urzędów i godności państwa pruskiego, zachowanie dotychczasowych praw osobistych (zwłaszcza prawa własności), wydanie w przyszłości konstytucji, postanowienia te władze pruskie realizowały w zasadzie do wybuchu powstania listopadowego.

Namiestnik WKP Główna odrębność ustrojowa: utworzenie (nie znanego w innych prowincjach pruskich) urzędu namiestnika królewskiego. Kompetencje: „pośredniczenie między monarchą a ludnością” tzn. przyjmowanie próśb i zażaleń do króla, nadawanie w imieniu króla tytułów, godności i orderów, informowanie o zamiarach rządu, nie posiadał władzy administracyjnej, proponował kandydatów na wyższe stanowiska urzędnicze i duchowne, w 1816 r. otrzymał prawo uczestniczenia w posiedzeniach prezydium rejencyjnego, urzędy miały obowiązek informowania go o sprawach prowincji, na urząd ten (miał być sprawowany wyłącznie przez Polaka) monarcha powołał księcia Antoniego Radziwiłła, który dzierżył go do powstania listopadowego, w okresie powstania urząd został zawieszony, a z chwilą śmierci Radziwiłła w 1833 r. urząd pozostał nieobsadzony.

Namiestnik Antoni Radziwiłł

Podział administracyjny WKP znajdowało się w strukturze administracji pruskiej, która dzieliła się na: prowincje, obwody rejencyjne, powiaty, gminy, Prowincje: Zarządzeniem królewskim z 30.04.1815 r. Prusy podzielono na 10 prowincji: na czele prowincji stał mianowany przez króla nadprezydent, prowincje: poznańska (WKP), śląska, pomorska, Prusy Wschodnie, Prusy Zachodnie (połączone w 1829 r. w prowincję Prusy), saska, brandenburska, westfalska, Dolna Nadrenia, julijsko-klewińska (w 1822 połączone w prowincję Nadrenia).

Prowincje

Podział administracyjny: Nadprezydent : początkowo minister do spraw prowincji w Generalnym Dyrektorium, po 1815 r. komisarz królewski, któremu przekazano pełnię władzy administracyjnej i policyjnej, w 1825 r. sprecyzowano jego kompetencje: miał kierować prezydium rejencyjnym znajdującym się w stolicy prowincji, nadzorował Dyrekcję Skarbową, Konsystorz ds. Kościoła, generalny komisariat do uregulowania sprawy chłopskiej, kolegia szkolne i medyczne. odpowiadał przed królem, Radą Ministrów i każdym ministrem.

II. Sejm prowincjonalny: Sejmy prowincjonalne w Prusach zostały wprowadzone w 1823 r. z wyjątkiem prowincji poznańskiej, w której sejm został wprowadzony w 1824 r., Skład Sejmu: 24 posłów reprezentujących rycerstwo, w tym dwóch wirylistów książąt Thurn und Taxis oraz księcia von Sułkowskiego, później jeszcze hr. Raczyński, 16 posłów reprezentujących stan mieszczański, 8 posłów reprezentujących stan chłopski. kadencja – 6 lat, co trzy lata połowa składu ustępowa i dokonywano wyborów uzupełniających, zbierał się co 3 lata na sesjach pod przewodnictwem marszałka, brak organu wykonawczego, po zakończeniu sesji wybierano wydziały wykonawcze, miejscem sejmowania była stolica prowincji, przewodniczył obradom marszałek wybierany ze stanu szlacheckiego (obradom dwóch pierwszych sejmów z 1827 i 1830 przewodniczył Antoni Sułkowski), wszelkie sprawy przechodziły większością głosów , petycje do króla uchwalano większością 2/3 głosów, kompetencje Sejmu: opiniowanie projektów ustaw dot. prowincji i podatków ogólnopaństwowych, podejmowanie uchwał w sprawach lokalnych, składanie królowi skarg i petycji.

III. Rejencje: prowincje dzieliły się na obwody rejencyjne (rejencje), WKP obejmowało rejencję poznańską oraz bydgoską, wszystkich rejencji było 25 (od 2 do 4 rejencji), władza administracyjna i policyjna należała w do prezydenta: mianowany przez króla, władzę nadrzędną nad prezydentem sprawował nadprezydent prowincji, który pośredniczył między rejencją a ministrem spraw wewnętrznych, Prezydent kierował prezydium rejencyjnym podzielonym na dwa wydziały.

IV. Powiaty: Rejencje dzieliły się na powiaty, obejmujące zarówno miasta, jak i obszary wiejskie, Władzę administracyjną i policyjną pełnił w nich landrat (mianowany przez króla spośród 3 kandydatów wysuniętych przez sejmik powiatowy), reprezentował on stan szlachecki, władzę policyjną sprawował przy pomocy prezydenta policji, władzy landrata podlegały wsie i mniejsze miasta. V. Sejmiki powiatowe: sejmiki powiatowe było organami samorządowymi i pomocniczymi dla landrata, Skład: wszyscy posiadacze dóbr rycerskich w powiecie, po jednym przedstawicielu z każdego miasta, 3 przedstawicieli gmin wiejskich.

VI. Gminy miejskie: w miastach władzą był burmistrz (w dużych miastach nadburmistrz), magistrat i rada miejska, burmistrza mianował król spośród potrójnej liczby kandydatów wybranych przez deputowanych, magistrat był organem wykonawczym skład - urzędnicy zawodowi, urzędnicy płatni (wybierani na 12 lat) i urzędnicy honorowi (wybierani spośród rajców na 6 lat), rada miejska, jako organ opiniodawczy i kontrolny, wybierana była przez deputowanych i magistrat: liczba rajców była zależna od wielkości miasta (od 24 do 102), kadencja 3-letnia.

VII. Gminy wiejskie: w gminach wiejskich, stanowiących najniższą jednostkę podziału administracyjnego, przedstawicielem władzy państwowej był sołtys, którego pomocnikami byli 2 ławników, w 1833 r. ustanowiono obok gminy sołtysiej również gminę wójtowską, obejmującą wsie, małe miasteczka i folwarki, wójta mianował prezydent rejencji, zatwierdzał nadprezydent, ale podlegał on bezpośrednio landratowi, okręgi wójtowskie miały liczyć od 2 do 8 tys. mieszkańców.

Reformy administracyjne 1872-1885: Projekt reform przygotował Rudolf von Gneist, Polegały one na: wprowadzeniu pełnego samorządu, wprowadzeniu dualizmu administracji rządowej i samorządowej, wprowadzaniu sądownictwa administracyjnego na poszczególnych szczeblach podziału administracyjnego. Powiaty: reforma z 1872 r. pozostawiała landrata jako urzędnika państwowego i urzędnika samorządowego, pozostawiono sejmik powiatowy, ale zmieniono jego kompetencje i sposób wyborów (wybory kurialne w trzech kuriach większej własności, miejskiej i wiejskie), wprowadzono wydział powiatowy złożony z landrata i 6 osób powoływanych przez sejmik na 6 lat (organ wykonawczy dla sejmiku, organ nadzorczy samorządu gminnego oraz sąd administracyjny I instancji), 14

zmieniono kształt prezydium rejencyjnego, Rejencja: reforma pozostawiała prezydenta jako urzędnika państwowego reprezentującego Ministra Spraw Wewnętrznych, zmieniono kształt prezydium rejencyjnego, składało się z czterech wydziałów - administracji wewnętrznej (zniesiony w 1885), spraw szkolnych i wyznaniowych, podatków bezpośrednich, domen państwowych i lasów, spraw kasowych i rachunkowości (zniesiony w 1904), w 1883 r. powstał Wydział Obwodowy z połączenia Rady Obwodowej(1875) i Obwodowego Sądu Administracyjnego (1880), skład-prezydent rejencji, 2 urzędników dożywotnich, 2 zastępców, 4 członków i 4 zastępców mianowanych na 6 lat przez Wydział Prowincjonalny. Prowincja: reforma pozostawiała urząd nadprezydenta, otrzymał on organ pomocniczy i doradczy w postaci rady prowincjonalnej złożonej z 1 urzędnika mianowanego przez MSW i 5 osób wybieranych przez sejm prowincjonalny, pozostawiono sejm prowincjonalny, ale zmieniono jego kompetencje i skład, 15

wypełniali oni uchwały sejmiku, wprowadzono wydział prowincjonalny (7-15 osób) i dyrektora krajowego: wypełniali oni uchwały sejmiku, prócz tego dyrektor prowadził sprawy bieżące oraz nadzorował urzędników samorządowych, a wydział pełnił funkcje sądu administracyjnego oraz przygotowywał sprawy przed obradami sejmiku, zasad tych nie wprowadzono w Poznańskiem, dopiero w 1889 r. wprowadzono poznański Wydział Prowincjonalny. 16